شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مقایسهٔ عملکرد انواع هواپیما در ناوگان حمل و نقل هوایی ایران در سال ۲۰۰۰


مقایسهٔ عملکرد انواع هواپیما در ناوگان حمل و نقل هوایی ایران در سال ۲۰۰۰
یكی از مهمترین پارامترها در تعیین كارایی خطوط هوایی، میزان بهره­برداری خطوط هواپیمایی از هواپیماهای موجود می­باشد؛ چرا كه یك هواپیمای بدون­استفاده و یا پارك­شده روی باند نه تنها درآمدی ندارد، بلكه به دلیل فرسوده شدن در طی زمان، هزینه­های هنگفتی را نیز به دنبال دارد. در این بررسی آمار و ارقام مقایسه‌ای مربوط به بهره­برداری ناوگان هوایی كشور در سال ۲۰۰۰ در نمودار زیر بطور خلاصه آورده شده است.
بر طبق آمار ارایه شده، میزان میانگین روزانه ساعات پروازی هواپیماهای توپولف و یاك در سال ۲۰۰۰ (بعد از هواپیمای A۳۰۰-۶۰۰)، در مقام دوم و سوم قرار دارند. این در حالیست كه مثلاً هواپیماهای دور برد و پهن پیكر بوئینگ۷۴۷ ، بایستی به راحتی بتواند هواپیماهای كوتاه برد توپولوف و یاک را (به لحاظ میزان عملكرد در سیكل پروازی) پشت سر بگذارند.
از طرف دیگر هواپیماهای روسی، سهم (از نظر تعداد) كمتری از ناوگان فعال ایران را تشكیل می­دهند، ولی نسبت به سهم خود، پروازهای بیشتری را انجام داده­اند. در نمودار واضح است كه كلیه هواپیماهای غربی نسبت به سهمی كه از ناوگان فعال ایران دارند، میزان سهم آنها در ساعات پرواز انجام شده، كمتر است.
مهندس مراد شرافتی
منبع : تحلیلگران تکنولوژی هوا فضای ایران


همچنین مشاهده کنید