شنبه, ۲۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 15 June, 2024
مجله ویستا
شادی را چند میخرید؟
به نظر شما شادی خریدنی است؟ ولی باور كنید محققان این طور می گویند!
خوب، بیایید با هم به چند سئوال جواب دهیم تا شاید موضوع روشن تر شود. اگر قرار باشد بین یك تی شرت قشنگ و دو بلیت یك كنسرت موسیقی یكی را انتخاب كنید، كدام را انتخاب می كنید؟
اگر قرار باشد همه پولی را كه برای خریدن یك انگشتر پس انداز كرده اید با لبخند دوستان عوض كنید كدام را ترجیح می دهید؟ اگر قرار باشد یك بستنی بخورید و عصر را با دوستانتان بگذرانید، یا یك جفت كفشی كه چشمتان را گرفته بخرید، چه می كنید؟ شهربازی رفتن را ترجیح می دهید یا خریدن یك ظرف لوكس چینی را؟ اگر كنسرت رفتن را به خریدن تی شرت، عصر را با دوستان گذراندن و شهربازی و شادكردن دل دیگران را به جای خریدن لباس و خرت و پرت های دیگر ترجیح می دهید به این معناست كه شما خریداران پرو پا قرص شادی هستید و تجربه های شادی آور برای شما ارزش بیشتری از زرق و برق های مادی دارند. (در یك كلام شما فهمیده ترید!) محققان ثابت كرده اند كه تجربیات شادی بخش در مقایسه با خرید چیزهای مادی تاثیر بسیار عمیق تری بر سلامت جسم و روان افراد دارد و نیز می تواند محكی باشد برای تعیین رضایت آنان از زندگی و میزان حقیقی بودنش. آزمایشات بسیاری در مراكز تحقیقاتی روانپزشكی در نقاط مختلف دنیا در همین رابطه صورت گرفته كه از آن جمله می توان به تحقیقی اشاره كرد كه طی آن چند استاد روانشناسی به مطالعه روند انتخاب افراد در خرید جواهرات و البسه یا موارد قابل تجربه مثل مسافرت، خرید بلیت كنسرت و... پرداخته اند. تقریباً همه افراد اذعان داشته اند كه شاید به طور موردی ترجیح داده باشند وسایل مادی بخرند. اما آزمایشات ثابت كرده اند كه همه آنها پس از تجربه ای نشاط آور احساس بسیار پایدارتر و بهتری از شادی دارند، حتی زمانی كه آن تجربه گران تر تمام بشود. در این آزمایش كه با گذشت زمان و عبور از مراحل مختلف به تدریج تفاوت قیمت بین خرید وسایل مادی و تجربیات شادی بخش بیشتر می شد، نتایج نشان داد كه با وجود ۵۷ درصد افراد موافق در مقابل ۳۷ درصد مخالف حاضر به خرید شادی تقریباً به هر قیمتی بوده اند. به طور حتم مواردی مثل كتاب یا ابزار ورزشی می تواند در هر دو دسته جای گیرد.
البته تحقیقات نشان دادند كه مانند همه موارد دیگر تفاوت های فردی نیز در این میان موثر است. احساس شادی و لذتی كه معمولاً خانم ها از تجربه های لذت بخش شان دارند بیشتر از آن چیزی است كه آقایان احساس می كنند.
در این آزمایشات حتی یك نمونه هم یافت نشد كه خرید لوازم مادی قادر به ایجاد شادی پایدارتر و عمیق تری در افراد باشد و شاید دلیل آن به تفاوت در اصول دیگری برمی گردد؛ اینكه لوازم مادی به مرور كهنه و فرسوده و فانی می شوند اما تجربیات عمیق عاطفی و احساسی به خصوص از نوع مثبت و خوب با گذشت زمان غنی تر و ماندگارتر می شوند. چرا كه خاطرات دائماً مرور می شوند و بر ذهن و روح انسان اثر می گذارند.
Journal of Personality and Socidl Psychology
لیلا خانجانی
منبع : روزنامه شرق
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم علیرضا زاکانی انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی قالیباف محمدباقر قالیباف ریاست جمهوری پزشکیان
تهران سیل قتل آموزش و پرورش هواشناسی شهرداری تهران جاده چالوس سیلاب وزارت بهداشت پلیس سازمان هواشناسی سلامت
خودرو عید قربان همستر کامبت دولت سیزدهم قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو یارانه قیمت طلا چین مسکن حقوق بازنشستگان
فضای مجازی تلویزیون رسانه ملی سینمای ایران دعای عرفه صدا و سیما دفاع مقدس سینما سریال سازمان صدا و سیما بازیگر موسیقی
فناوری دانش بنیان
رژیم صهیونیستی روسیه غزه جنگ غزه فلسطین اسرائیل آمریکا اوکراین حزب الله لبنان عراق لبنان علی باقری کنی
فوتبال پرسپولیس یورو 2024 استقلال تیم ملی آلمان مس رفسنجان فدراسیون فوتبال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس جواد نکونام تیم ملی فوتبال ایران باشگاه استقلال
هوش مصنوعی ایلان ماسک گوگل ناسا اپل مایکروسافت اینستاگرام سامسونگ تسلا خودرو چینی
کاهش وزن آلزایمر سنگ کلیه فشار خون دیابت پیری زوال عقل