یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

نواندیش دینی


نواندیش دینی
تقریباً هر شخصی که از امام موسی صدر سخن گفته بر یک نکته تاکید کرده است، و آن «نوگرایی دینی» است. مساله ای که امروز نیز، بعد از گذشت سال ها، هنوز گریبان گیر جامعه ما است و به تعبیری یکی از راه های بی بدیل برون رفت از بحران های مبتلا به جامعه ایران است.
● اندیشه و سیره عملی
برای تحلیل مفهوم «نوگرایی دینی» با تکیه بر اندیشه های امام موسی صدر، ما دو منبع گرانبها در اختیار داریم. یکی سیره عملی ایشان و بررسی حوادث و رویدادهای زندگی وی و دیگری رجوع به نوشته ها و مکتوبات به یادگار مانده از ایشان است. در خصوص سیره عملی و شرح زندگانی امام موسی صدر، خاطرات به یادگار مانده از ایشان و اسناد موجود تا حدودی گویای واقعیت است.
آنچه نزدیکان، خویشان و هم درسان ایشان مطرح کرده اند، نشان می دهد امام موسی صدر آنچنان که می اندیشید، زندگی می کرد و این اتفاقی است که در جوامع در حال گذار، برای کمتر اهل اندیشه ای رخ می دهد. همچنین ما منبع گرانبهای دیگری داریم، که گرچه برای هدف و منظوری دیگر ثبت شده، اما امروز از منابع درجه اول زندگی امام موسی صدر است و آن اسنادی است که ساواک در پرونده امام موسی صدر آورده است.
این اسناد به همت «مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات» در سه جلد منتشر و توزیع شده است. قدیمی ترین تاریخ این اسناد روز دوازدهم خردادماه ۱۳۲۸ است، یعنی زمانی که امام موسی صدر ۳۱ ساله بوده است. این سند متعلق به استعلام در خصوص تقاضای صدور امتیاز مجله «مکتب اسلام» برای امام موسی صدر است.
از این تاریخ به صورت جسته و گریخته می توان شرح زندگی و فعالیت های امام موسی صدر را بر اساس اسناد ثبت کرد. اما جا دارد در اینجا به این نکته توجه شود که این اسناد بسیار خلاصه و بعضاً جهت دار از سوی ساواک تنظیم شده است. قطعاً می بایست این اسناد مورد تجزیه و تحلیل دوباره قرار گیرد و به عنوان یک منبع در پروژه ای کلان برای شرح زندگی و فعالیت های امام موسی صدر استفاده شود.
اما در حال حاضر همین اندک، دستمایه خوبی برای تحلیل ما است. از اندیشه های او نیز همین اندکی که ترجمه شده و به دست ما رسیده، می تواند رویکردهای نوگرایانه ایشان به «دین» را نشان دهد. امام موسی صدر در پرتو همین نگاه نوگرایانه است که توانسته نامی نیک از خود در اذهان به یادگار بگذارد. امروز افراد ثقه فرقه ها و ادیان حاضر در لبنان و سایر نقاط دنیا که ایشان با آنها ارتباط داشته، از او به نیکی یاد می کنند و او را محور وحدت و گفت وگو می دانند.
● نوگرایی دینی
بعد از بیان این مقدمات و برای ورود به بحث اصلی باید به این نکته توجه داشت، که «نوگرایی دینی» مفهومی است که تقریباً در دو قرن اخیر وارد حیات سیاسی، اجتماعی و دینی مسلمین شده و قبل از آن ما با چنین مفهومی روبه رو نبوده ایم.
البته این بدان معنا نیست که «نوگرایی » در گذشته وجود نداشته، بلکه تحول و نو شدن هر پدیده ای چه دینی و چه غیردینی، جزء حیات آدمی و سرشت انسان است. اما «نوگرایی » در مفهوم جدید، نسبت ما را با «دنیای جدید» در مقابل «دنیای قدیم» به بحث می گذارد. این فصل ممیزه این برداشت از مفهوم نوگرایی دینی است.
به عبارت دیگر ابتدا تجدد یا مدرنیته به وجود می آید و سپس عوارض و پیامدهای آن دینداران را به چاره جویی برمیانگیزد. از این منظر «نوگرایی دینی» صرفاً یک چالش درونی نیست. بلکه در برابر یک چالش بیرونی اعلام موضع می کند. به همین معنا بنیادگرایی نیز نقطه مقابل نوگرایی است. زیرا بنیادگرایی نیز پاسخی از سر اضطرار و درماندگی به عوارض و پیامدهای مدرنیته است، اما این بار نه در قالب هماهنگی و هم آوازی بین آن بیرون و این درون، بلکه ایجاد یک خط گسست جدی بین آن دو است، که نتیجه این گست دوری و فاصله گرفتن از یکدیگر و از بین رفتن راه مفاهمه و گفت وگو است.
اگر فرض فوق را بپذیریم، امام موسی صدر در زمره نوگرایان دینی قرار می گیرد، زیرا علاوه بر زیست در محیط سنت، واقعیت های دنیای مدرن را نیز دریافته و سعی در هماهنگی و هم آوایی بین آنها دارد. نکته مهم در خصوص ایشان این است که ابتدا این مساله را در درون خود سازوار کرده و سپس آن را در عرصه عمل نیز آزموده است، و این وجه بارز شخصیت ایشان است. خویشان و نزدیکان ایشان خاطرات زیبایی از آزاداندیشی و عمل به آن برای خود و اطرافیان نقل کرده اند، که بیان آنها در این فرصت ضرورتی ندارد.
اما این نکته ای درخور است که نوگرایی دینی باید مرز حرکت خود را جایی تعیین کند که بتواند بدان عمل کند و پایبند آن باشد. امام موسی صدر، نوگرایی دینی است، زیرا در نسبت با پرسش گشوده چگونگی رویارویی با تجدد قرار می گیرد و سعی می کند بدان جواب دهد. شاید نمونه خوب این فعالیت ایشان، تلاش برای انتشار نشریه ای متعلق به حوزه علمیه قم، با عنوان مکتب اسلام باشد. او سعی کرد متناسب با شرایط پیش آمده اصلاحاتی در آن حوزه علمیه به وجود آورد. برای توجه به میزان اهمیت و بزرگی این کار کافی است تا شرایط آن روز حاکم بر حوزه ها را درک کنیم، که تا چه اندازه در مقابل نوآوری ها و تغییر در نظام آموزشی و غیر آن از خود واکنش نشان می داد.
امام موسی صدر و جمعی از همراهانش در سال ۱۳۳۷ اولین نشریه حوزه علمیه را منتشر کردند و تلاش داشتند تا مسائل مستحدثه را در دنیای جدید، شناسایی و پاسخی در خور برای آنها بیابند. امام موسی صدر خود تدوین و تحلیل مقالات اقتصادی را برگزید که در نوع خود بی نظیر و جدید بود.
اگر بپذیریم مهمترین دستاورد مدرنیته در عرصه نظر، استفاده از خرد نقاد و خودبنیاد و در عرصه عمل و زندگی، ایجاد تغییر مثبت و رو به ترقی برای بشر است، نوگرای دینی باید خرد را در عرصه نظر و خدمت به انسان را در عرصه عمل مورد توجه قرار دهد. اگر فرد دینداری بدون توجه به این دو موضوع راه خود را برود و به قله مرجعیت و دیانت نیز برسد، باز نمی تواند در زمره نوگرایان باشد، زیرا در نسبت با پرسش گشوده چگونگی رویارویی با مدرنیته قرار نمی گیرد. امام موسی صدر، طبق اسناد به جای مانده و سخنان مکتوب ایشان، عنایتی ویژه به این دو مفهوم داشت. در یکی از گزارش های ساواک می خوانیم:
«جامعه اسلامی معلمان وابسته به دکتر مهدی بازرگان، استاد دانشگاه و رهبر نهضت آزادی ایران، با ارسال کارت ضمیمه از اشخاص دعوت کرده تا در جلسات سوگواری و سخنرانی انجمن....شرکت کنند. آغاز جلسات از ساعت ۸ بعد از ظهر بوده و قرار است هر شب اشخاص زیر به ترتیب راجع به موضوعات ذیل صحبت کنند؛ شب اول؛ سید موسی صدر راجع به اسلام دین زندگی است. شب دوم؛...» (یاران امام به روایت اسناد ساواک، کتاب هفدهم، ج۱، ص۱۵)
عنوان سخنرانی امام موسی صدر خود گویای نوع نگرش او به دین است. همچنین ارتباطی که او با روشنفکران دینی چون مرحوم بازرگان داشته، به خوبی نشان می دهد، ایشان سعی دارد تا از دین برای رفع مشکلات دنیای مردم بهره برد و از آن برای ترقی و پیشرفت جامعه استفاده کند. ساواک در گزارشی که از این جلسه سخنرانی تهیه کرده، بخشی از رویکرد ایشان به آزادی و پیوند آن با دین را ذکر کرده است. در این گزارش می خوانیم:
«از ساعت ۱۵ بعدازظهر روز جمعه ۷/۷/۴۰ عده ای در حدود ۶۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه و اعضای جبهه ملی و احزاب نیروی سوم و پان ایرانیسم و کارگران و بازاریان، فرهنگیان و سایر طبقات در منزل شماره ۸۴ واقع در خیابان بهارستان، کمی بالاتر از سه راه ژاله حضور داشتند. آیت الله طالقانی و آیت الله کمره ای نیز در این جلسه شرکت کرده بودند.
ابتدا سیدموسی صدر پشت تریبون قرار گرفت و گفت در کشور لبنان ساکن است و در آنجا مبلغ مذهب شیعه است و سپس چند آیه از قرآن کریم را که روی کاغذی نوشته شده بود قرائت و اضافه کرد، نویسنده الجزایری گفته بشر دو نوع فکر دارد؛ یکی آزاد و دیگری استعماری که فکرش در تسخیر دیگری است و خوب فکر نمی کند و اگر خوب فکر کند و بگوید فوراً شق دوم(استعمار) او را وادار می سازد که فکر (آزادی) را از سر به در کند.
نامبرده سپس در خصوص عدالت اجتماعی و غلبه حق بر باطل صحبت کرد و افزود ظالم می تواند فقط زمان بسیار کمی ظلم کرده و ستمگری خود را ادامه دهد و به طور حتم ظلم او پایان خواهد داشت و ظلم پایدار نخواهد ماند. و چند آیه از قرآن در مورد موسی و قیام اسرائیل و قیام حضرت موسی علیه فرعون را قرائت کرد و نتیجه گرفت ظالمی مثل فرعون پیدا شد و فرعون طوری در دل مردم وحشت انداخته بود و مردم را به جان یکدیگر و به خون یکدیگر تحریک و تشویق می کرد که مردم یارای قدرت و جرات آن را نداشتند که آزاد فکر کنند. « (همان، ص۱۷ و ۱۸) او در مناسبت های دیگر نیز بر آزادی انسان و کرامت او تاکید بسیارکرده است و این انسان گرایی را جزء ذات اسلام می داند:
«اسلام مقام انسان را بسیار منزه می داند. لذا پرستش بت ها و عبادت بشر و هر شخصی و هر شیئی را حرام و مقام انسان را در نظام آفرینش بالاتر از آن دانسته است که غیرخدا را پرستش و در برابر موجودات محدودی چون خود او خضوع و خشوع کند. ما در بسیاری از تعالیم اسلامی درمی یابیم که انسان از بیان نیاز به غیر از خداوند منع شده است.»(نای و نی، ص۷۶)
«اسلام رای و اظهار نظر و عقیده را بزرگ و گرامی داشته و کوشش دارد تا حریت و آزادی رای و عقیده هماره حفظ شود. نیز برای شناخت و وصول به عقیده راستین، انسان را به اندیشه و کوشش امرکرده و به طور صریح اعلام کرده است؛ عقیده ای که مبتنی بر مبادی تفکر نباشد اعتبار ندارد و عذر انسان پذیرفته نیست، مگر آنکه به رغم سعی و تفکر نتوانسته باشد به عقیده درست، دست یابد.»(همان، ص۸۵)این رویکرد به آزادی، انسان و دنیا قطعاً یکی از ثمرات نوگرایی امام موسی صدر است و همین ویژگی است که ایشان را محبوب جوانان تحصیل کرده می کند. در یکی از گزارش های ساواک با عنوان همکاری «جوانان تحصیل کرده شیعه با سیدموسی صدر» می خوانیم:
«عده ای از جوانان تحصیلکرده شیعیان لبنان به منظور متحدکردن شیعیان و تاسیس خانه شیعیان و مفتی شیعه و دفاع از حق طایفه مذکور در ادارات دولتی تصمیم گرفته که با سیدموسی صدر همکاری کنند...» (یاران امام به روایت اسناد ساواک، کتاب هفدهم، ج۱،ص۷۸)
طبیعی است وقتی امام موسی صدر در مقام یک نوگرای دینی نسبت متوازن، بین سنت و تجدد برقرار می کند و دیدگاه جدیدی از دین ارائه می دهد، مورد توجه جوانان قرار می گیرد. این رویکرد ایشان و مسوولیتی که در مقابل انسان داشت و ارزش و اعتباری که برای انسان قائل بود، منشاء خدمات بسیاری شد، به ویژه در بخش جامعه مدنی و نهادهایی که خارج از قدرت رسمی، برای خدمت به مردم ایجاد کرد، حائز اهمیت بسیار است.
او به کارکرد دین در حوزه جامعه مدنی عینیت بخشید و در لبنان آن را اجرا کرد و بسیار مثمرثمر بود. برای نمونه تاسیس «خانه زنان» که خودش یک تشکیلات بسیار بزرگی بود، شایسته توجه است. در آنجا از افراد بی سرپرست و کودکان نگهداری می شد. سوادآموزی و آموزش حقوق شهروندی، بالابردن سطح آگاهی و اطلاعات زنان در زمره وظایف این جامعه بود. امام موسی صدر از این ابزار به صورت کاملاً آگاهانه در جهت ارتقا و تعمیق بینش دینی افراد جامعه بهره می برد. ایشان در سخنرانی «انجمن اسلامی معلمان» گفته است:
«برای مبارزه با بدحجابی، یکی از کارهایی که کردیم بالا بردن سطح آگاهی و دانش زنان بود. در آنجا به آنها آموزش دادیم و آنان را از حقوق شان آگاه کردیم، تا بتوانند شخصیت خود را درک کنند و وقتی شخصیت خودشان را درک کردند، حالا می توانند به عنوان یک فرد مثبت در جامعه ایفای نقش کنند.»
امام موسی صدر با امکاناتی که در اختیار داشت مراکز متعدد علمی و خدماتی مانند مرکز تحقیقات اسلامی، مرکز تفریحات سالم برای جوانان و غیراز این ها را ایجاد کرد، تا بتواند در کنار نوآوری و اجتهاد در دین، برای پیوند دین و تجدد، دین و آزادی و غیره به رسالت روشنفکری خود، که احساس مسوولیت در برابر جامعه است، جامه عمل بپوشاند.
از این منظر ایشان یک روشنفکر دینی بود، زیرا در عرصه فعالیت های اجتماعی و سیاسی شرکتی فعال داشت به گونه ای که توانست نقش مهمی در تحولات سیاسی لبنان برعهده بگیرد و حتی در انتخاب رئیس جمهور و انتخاب اعضای پارلمان نقش اساسی داشت. با مطالعه سه جلد اسناد ساواک در می یابیم ایشان به هر کشوری که رفته با سران آن کشورها دیدار کرده است.
با جمال عبدالناصر، با پادشاه عربستان، با امیر کویت و الخ این چیزی نیست، جز اینکه او در مقام نوگرای دینی در برابر تحولات جامعه و سیاست نیز احساس مسوولیت می کرد و سعی در تاثیرگذاری برساختار سیاسی داشت. به ویژه تحول بزرگی در سرشت و سرنوشت شیعیان لبنان ایجاد کرد. تا قبل از حضور ایشان، شیعیان جامعه فقیر و منزوی بودند اما طی دو دهه تلاش گسترده، سرزندگی و نشاط را به جامعه شیعیان لبنان بازگرداند و آنها را به عنوان قدرتی تاثیرگذار در معادلات لبنان وارد کرد.
او با روحیه تساهل و تسامح بالا زمینه را برای گفت وگو و تعامل بین فرقه ها و اندیشه های گوناگون باز کرد به گونه ای که برای نخستین بار در مقام یک روحانی مسلمان در کلیساها سخنرانی کرد و مرزهای خشک و اعتباری بین ادیان و به ویژه پیروان ادیان را شکست. او نشان داد که نوگرایان دینی و روشنفکران دینی حرف های جدی و مهمی برای عرضه به دنیای جدید و هم آوایی و پیوند با آن دارند. البته باید توجه داشت اقدامات سیاسی امام موسی صدر نیز از مسیر فعالیت در جامعه مدنی می گذشت.
در اینجا می خواهم نتیجه گیری کنم و به سر آغاز این سخن برگردم که آیا امروز هم نوگرایان دینی و روشنفکران دینی می توانند پاسخگوی نیازها و خواسته های نسل امروز جامعه ما باشند؟ بی تردید پاسخ من به این پرسش مثبت است.
امروز هم راه بی بدیل جامعه ما(البته از نظر من) برای برونرفت از بحران هایی که بدان دچار است، بازگشت به روشنفکری دینی است. تجربه ای که در یک قرن گذشته دستاوردهای بزرگ و پرثمری داشته است. ما باید اصول و آرمان هایی را که دنیای جدید برای ما به ارمغان آورده، به دین عرضه کنیم و نشان دهیم که اگر نوگرایان مسلمانی باشند، که هم سنت را خوب درک کرده باشند و هم مدرنیته را، می توانند از دل این تعامل، اندیشه ای سازوار به وجود آورند که پاسخ پرسش های جامعه و نسل نو را ارائه کند.
به ویژه در زمانه ما نسل جوان و جنبش دانشجویی بیش از گذشته نیازمند نوگرایی دینی است زیرا متاسفانه در دو دهه اخیر به دلیل مسائلی که بعد از انقلاب به وجود آمد، کمتر تلاشی جدی برای پاسخگویی به تردیدهایی که ایجاد شده، صورت گرفته است.
به همین دلیل است که ما می بینیم در یک سیر تاریخی هر چه جلو آمده ایم، متاسفانه از میزان نفوذ روشنفکران و نوگرایان دینی کاسته شده است. اما خوشبختانه تجربه های گرانقدری چون امام موسی صدر در پیش روی ما قراردارد و این تجربه قطع نظر از ساختار قدرت و بازگشت به نهادهای مدنی است. اقدامی که منشاء تاثیرات بسیاری شده است و سرانجام توانسته ساختار سیاسی را تحت تاثیر قرار دهد.
تجربه نشان داده که اگر نوگرایان و روشنفکران دینی ساختار سیاسی و قدرت را هدف نخستین خود قرار ندهند و درصدد مستغنی کردن افراد جامعه و افزایش آگاهی آنها برآیند، نتایج بهتری کسب می کنند.
اگر بپذیریم که مردم جامعه ما دیندار هستند و با کسانی که از منظر دین درصدد هماهنگی با دنیای جدید هستند، هم آوایی بیشتری دارند، لاجرم باید با این مردم دیندار همنوایی داشت. اگرروشنفکران دینی به نهادهای مدنی و ساختار اجتماعی برگردند و دربین مردم و برای مردم کار کنند و با رنج آنها رنج بکشند و با شادی آنها شاد باشند، قطعاً به نتایج بهتر و پربارتری خواهند رسید و بهترمی توانند به تثبیت و گسترش نظام دموکراتیک یاری برسانند. زیرا لازمه نظام و ساختار دموکراتیک وجود شهروندان دموکرات و آگاه است.
دانشجویان مسلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و به عنوان بخشی از پیکره نوگرایی دینی باید رسالت خود را در حوزه جامعه مدنی و زیستن در کنار مردم تعریف کند، تا بتواند آن را برای برخورداری از زندگی آزاد و دموکراتیک آماده کند. دقیقاً همان کاری که امام موسی صدر کرد. ایشان در مدت کمتر از بیست سال یعنی از ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۷ توانست تحولی بزرگ در زندگی شیعیان لبنان ایجاد کند. آنان را به رشدی رساند که به راحتی با دنیای جدید و قواعد آن کنار آمدند و به هم نوایی و سازواری درونی دست یافتند.
مجید حاجی بابایی
منبع : روزنامه شرق