پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

انتخابات مجلس هشتم، حساسیت ها و ضرورت ها


انتخابات مجلس هشتم، حساسیت ها و ضرورت ها
مجلس شورای اسلامی بعنوان بزرگترین نماد و جلوه مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران از جایگاه رفیع و ویژه ای برخوردار می باشد. كه به همین دلیل حضرت امام خمینی(ره) مجلس را «عصاره فضایل ملت» و «فراهم آمده از الله اكبرهای مردم» می دانستند. از این رو مجلس شورای اسلامی در سابقه هفت دوره گذشته خود همواره شاهد تلاش وافر بیگانگان و برخی افراد و گروههای سیاسی وابسته و منحرف جهت نفوذ در آن بوده است. به همین منظور بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) با درایت و آینده نگری خاص خود مكرر این مهم را یادآور و گوشزد نموده اند: «یكی از اموری كه مطمح نظر آنهایی است كه می خواهند این انقلاب را به شكست برسانند، قضیه مجلس است، مجلس یك چیزی است كه در رأس همه اموری كه در كشور است واقع است، یعنی مجلس خوب همه چیز را خوب می كند و مجلس بد همه چیز را بد می كند.»(۱)
و در جای دیگر می فرمایند: «مجلس است كه اساس یك كشور را به صلاح می كشد، یا اساس یك كشور را رو به فساد می برد»(۲)
نظر به اعلام تاریخ برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفندماه سال جاری و حساسیت های خاص حاكم بر آن، در كنار سایر ویژگیها و شرایط عمومی و مشترك تمامی ادوار گذشته انتخابات، كه لازمه آن اطلاع آحاد جامعه و بهره مندی آنان از هوشیاری و شناخت دقیق شرایط موجود می باشد، در این مقال به برخی از حساسیت ها و ضرورتهای موجود اشاره می گردد.
۱) از جمله حساسیت های حاكم بر انتخابات مجلس هشتم تلاش گسترده و سازماندهی شده جریانات و احزاب سیاسی مدعی اصلاح طلبی و همچنین عناصر افراطی و شكست خورده دوم خردادی جهت بازگشت مجدد به عرصه قدرت و حضور در مهمترین مركز تصمیم گیری و قانون گذاری كشور یعنی مجلس شورای اسلامی می باشد. هرچند تلاش مستمر این جریان فكری و سیاسی برای كسب كرسی های شوراهای اسلامی شهر و روستا در انتخابات ۲۴ آذرماه سال گذشته بعنوان اولین گام بازگشت دوباره به عرصه قدرت نتیجه چشم گیر و قابل توجهی را دربرنداشت، اما این جریان بدنبال آنست تا در سایه انسجام تشكیلاتی دوباره خود، و با پرده نشینی برخی چهره های افراطی گذشته كه در سابقه خود رفتارهای ساختارشكنانه ای را در مخالفت با مبانی نظام اسلامی داشته كه همین امر احتمال رد صلاحیت آنان را افزایش داده است، كسانی را بعنوان كاندیدا در سراسر كشور شناسایی و معرفی نمایند كه ضمن همراهی فكری و سیاسی با آنان، در عین حال از سوابق افراطی گری كه موجب طرد مردم انقلابی و مسلمان ایران و یا رد صلاحیت آنان گردد برخوردار نباشند و در این راستا بهترین رویكرد این جریان معرفی چهره های برخوردار از سبقه علمی و فرهنگی است كه نمونه آنرا می توان در نتایج انتخابات شورای اسلامی شهر تهران بوضوح مشاهده نمود.
۲) تجربه تلخ مجلس ششم و عملكرد غیرقابل دفاع فراكسیون اكثریت این مجلس كه غالب افراد آنرا اعضاء حزب مشاركت، سازمان مجاهدین انقلاب و نظایر آن تشكیل داده بودند، تجربه تلخی است كه نباید به زودی به فراموشی سپرده شود، عملكردی كه نه تنها در بسیاری از مواقع از جمله در موضوع هسته ای از سر ضعف و انفعال اتخاذ می گردید بلكه در موارد عدیده ای موجب طمع بیگانگان را فراهم می كرد. همانگونه كه رهبر معظم انقلاب در دیدار سال جاری خود با نمایندگان مجلس هفتم، صدای عمومی مجلس ششم را مغایر با بسیاری از مبانی و اصول نظام اسلامی دانسته و فرمودند. «مجلس هفتم از جهتی یك خصوصیتی دارد و آن این است كه این تركیب در یك فضای نامناسب رویید. مثل گیاه یا درختی كه از میان سنگلاخ بروید. شرایطی كه قبل از پدید آمدن این مجلس بوسیله بعضی اشخاص كه از روی غفلت كارهایی انجام می دادند به وجود آمده بود، رفتن به سمت تحریم انتخابات، رفتن به سمت استعفای نمایندگان، اعتصاب در مجلس، مقابله مجلس، چیزهای بد و عجیبی بود و صدای عمومی مجلس با خیلی از مبانی و اصول نظام مغایرت داشت.»(۳)
۳) نكته قابل توجه دیگر بعنوان یكی از مهمترین حساسیت های انتخابات مجلس هشتم، تأثیر مستقیم نتایج انتخابات و مواضع نمایندگان مجلس آتی در مواردی نظیر، ثبات و آرامش سیاسی كشور، تأثیر مثبت و یا منفی بر مسیر دیپلماسی عزت مندانه و پرتحرك كنونی در برابر زیاده خواهی های آمریكا و غرب در موضوعاتی نظیر پرونده هسته ای ایران می باشد. مطلبی كه دكتر لاریجانی دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی اینگونه بدان اشاره دارند: «آنها امید عجیبی دارند كه در داخل كشور تغییراتی به وجود بیاید تا به جایی برسند و بتوانند خواسته های خود را تحمیل كنند. در بحث هسته ای بیش از ده، پانزده مرتبه از زبانشان در رفت و گفتند كه شما در داخل دچار مشكل می شوید. سؤال این است كه چه كسانی به آنها این احساس را می دهند؟ گاهی یك حرف ۵ یا ۶ ماه كار را طولانی تر می كند. (۴)
در همین رابطه رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با نمایندگان مجلس هفتم ضمن تمجدید از مواضع محكم و اصولی مجلس هفتم در مسائل بین المللی یادآور شدند: «از جمله نقاط قوت بسیار بارز در این مجلس (مجلس هفتم) مواضع محكم و اصولی در مسائل بین المللی در مواجهه با استكبار بود. خیلی بد است كه دشمنانی كه با یك ملت، با جهت گیری یك ملت و با اصول یك ملت مخالفند. ناگهان از دل تشكیلات مدیریت كشور، یك چراغ سبز و یك علامت موافقی دریافت كنند. خیلی خجالت آور است و انسان احساس خفت می كند.» (۵)
در همین رابطه موضع گیری كلی مجلس آینده و میزان حساسیت نمایندگان آن نسبت به موضوعاتی نظیر نحوه مبارزه با فساد و بی بندوباری و ناامنی های اخلاقی و اجتماعی و نظایر آن، نقش بسیار مؤثری در فضای فرهنگی جامعه ایفا خواهد كرد. همانگونه كه در روزهای آغازین اجرای طرح «ارتقاء امنیت اجتماعی» توسط نیروی انتظامی برخی افراد و نشریات وابسته به جریان دوم خرداد و جماعتی به اصطلاح روشنفكر، این اقدام ضروری و جهاد مقدس را به زیر سؤال بردند كه در این رابطه فرمانده محترم نیروی انتظامی تهران بزرگ چنین می گوید: «عمده مخالفت ها در مرحله اول طرح یعنی «مبارزه با بدحجابی و بی حجابی» صورت گرفت. این البته زیاد تعجب آور نیست، چون ما از قبل پیش بینی كرده بودیم كه بعضی ها به اصطلاح شروع به زدن «آروغ های روشنفكرانه» می كنند و به مخالفت می پردازند، اما مخالفت با مرحله دوم كه مبارزه با اراذل و اوباش و كسانی كه ناموس مردم را می دزدیدند بود، بسیار تعجب آور بود. در این مقطع ما شاهد بودیم كه عده ای با شعارهای زیبا و رنگ و لعاب روشنفكرانه به انتقاد از اقدام نیروی انتظامی پرداختند. این واقعاً شرم آور است.» (۶)
۴) با توجه به استقرار دولت مكتبی و به شدت در حال تحرك نهم كه در مدت كمتر از دو سال گذشته منشاء خدمات فراوانی برای كشور بوده است، تعامل و همكاری هرچه بیشتر مجلس هشتم با دولت نهم می تواند بعنوان یك فرصت و گام بلند در جهت برطرف نمودن هرچه بیشتر مشكلات مردم و كمك به ایجاد عدالت اجتماعی و اصلاح زیرساختهای اقتصادی و فرهنگی كشور بشمار آید.
و همانگونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «باید با دولت همراهی كرد و نباید دولت اصولگرای معتقد به مبانی انقلاب و به شدت درحال تحرك و خدمت به مردم، تضعیف شود.» (۷) كه از جمله راههای همراهی و كمك به دولت كنونی استمرار مسیر هماهنگی و همكاری كنونی مجلس هفتم با دولت در آینده كشور توسط مجلس هشتم می باشد. لذا با عنایت به حساسیت های مورد اشاره، ضرورت دارد در كنار تلاش برای ایجاد انسجام و وحدت رویه همه دلسوزان و علاقه مندان به آرمانهای بلند انقلاب اسلامی و امام راحل(ره)، همه آحاد جامعه با نگاه تیزبینانه به آرایش سیاسی موجود كشور و با انتخاب هوشمندانه خود در انتخابات ۲۴ اسفند، زمینه تشكیل مجلسی انقلابی، متخصص، آرمانگرا و ولایتمدار را فراهم نمایند تا در سایه ایجاد اتحاد و انسجام درونی كشور، شاهد موفقیت های روزافزون نظام اسلامی باشیم.
حمیدرضا بهمنی نژاد
پاورقی:
۱- صحیفه نور، جلد ۱۸، ص ۲۰۲
۲- همان، جلد ۱۷، ص ۲۷۴
۳- بخشهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع نمایندگان مجلس هفتم- خردادماه ۱۳۸۶
۴- روزنامه كیهان- چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۳۸۶- سخنرانی دكتر لاریجانی در همایش مسئولین و هادیان سیاسی سپاه
۵- بخشهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع نمایندگان مجلس هفتم- خردادماه ۱۳۸۶
۶- روزنامه كیهان- شنبه ۲ تیرماه ۱۳۸۶- گفتگوی سردار رادان با روزنامه كیهان
۷- بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع نمایندگان مجلس هفتم- خردادماه ۱۳۸۶
منبع : روزنامه کیهان