چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
جایگاه جهانی آلمان در عرصه تجارت و صنعت
كشور آلمان به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان در زمینه فرآوری اقتصادی پیشرو است. كشور آلمان با وجود بالاترین میزان تولید داخلی و داشتن بیشترین اعضا در اتحادیه اروپا از مهمترین مناطق تجاری، اقتصادی جهان به شمار میرود. با بررسی بازار تجارت جهانی و ارائه خدمات تجارتی كشور آلمان پس از ایالات متحده آمریكا، جایگاه دوم را در ردهبندی اقتصادی كسب كرده است.
كشور آلمان به عنوان یكی از برترین مناطق اقتصادی جهان با نوآوری در امر اقتصاد و دارا بودن شركتهای فعال در عرصه بینالملل و همچنین كارمندانی لایق و با انگیزه در نظامی كه به شیوه صحیح آموزش داده شدهاند و ساختاری كاملا توسعه یافته، در زمینه تحقیقاتی و رشد اقتصادی به كامیابیهای چشمگیری دست یافته است. یكی از مهمترین دلایل موفقیت این كشور در امر اقتصادی را میتوان موقعیت جغرافیایی آن به خصوص در منطقه اروپا دانست كه به دلیل قرارگرفتن در مركز اروپا با بازارهای اقتصادی، تجاری جدید در جنوب و شرق اروپا ارتباط پیدا كرده و به مقابله میپردازد، از این رو با قرار گرفتن در عرصهای رقابتی، سبب شده است تا این كشور در زمینه اقتصادی، تجاری پیشرفتی چشمگیر داشته باشد.
● بازار اقتصادی اجتماعی
قوانین اقتصادی كشور آلمان مطابق با قانونی با نام «بازار اقتصادی اجتماعی» ساماندهی شده است. اگرچه این قانون، به طور واقعی در قانون اساسی آلمان نیامده است اما این قانون ویژه اقتصادی در بازار اقتصادی آلمان رعایت میشود. این در حالی است كه قوانین رفاهی حاكم دراین كشور نیز به طور كامل از قانونی با نام «بازار اقتصادی آزاد» پیروی میكند. لازم به ذكر است كه ساختار «بازار اقتصادی اجتماعی» به گونهای طراحی شده است كه در بازار خرید و فروش با وجود محدودیتهای موجود از رشد سریع «بازار اقتصادی غیر اجتماعی» جلوگیری كند.
با ذخیره ساختن كالاهای توسعه یافته و متنوع به تولیدكنندگان این موقعیت داده میشود تا برای خلاقیت هرچه بیشتر انگیزه یابند و درآمد و سود حاصل را بر اساس میزان كار فردی تقسیم نمایند. همزمان با این مسئله به دلیل تسلط بیشتر قانون «بازار اقتصادی اجتماعی» بر روند تجارت در بازار نسبت به دیگر قدرتهای جناحبندی شده، این اطمینان را به كارمندان بخش اقتصادی تجاری میدهد كه در زمینه مشاركت اجتماعی در عرصه اقتصادی - تجاری هرچه بیشتر پیشرفت كنند.
از این مساله نیز نباید غافل بود كه وظیفه اصلی و سیاست حقیقی این نظام ایجاد سیستمی رقابتی و در عین حال معادل برای بهتر كردن فضای تجاری مناسب انواع سلیقهها است و این گونه و با به وجود آمدن چنین فضایی، این نظام هدفمند موجب میشود كه با تبلیغ هرچه بیشتر رضایتمندی از این سیستم مردم با آگاه شدن از تواناییها و با پرداختن به مسئولیتهای معین شده به پیشرفت هرچه بیشتر اقتصادی كمك كنند.
● هدایت (كنترل) صادرات جهانی
نگاهی واقعگرایانه به زندگی اجتماعی در آلمان نشان میدهد كه كشور آلمان، از زندگی اقتصادی پیشرفتهتری نسبت به دیگر كشورهای صنعتی جهان برخوردار است. این درحالی است كه كشور آلمان به عنوان یكی از سه كشور اصلی در فرآوری صادراتی به شمار میرود زیرا، از مجموع هر چهار شغل (حرفه)، یك شغل وابسته به فرآوری صادراتی است. لازم به ذكر است كه در سال ۲۰۰۳ درآمد ناشی از تجارت خارجی كشور آلمان به ۱۲۹ میلیون یورو (euro) رسیده و موجب شد تا كشور آلمان از ایالات متحده آمریكا نیز پیشی گرفته و به مقام اول صادراتی جهان دست پیدا كند.
قدرت بالای كشور آلمان در زمینه رقابت جهانی این كشور را تبدیل به یكی از نیرومندترین مناطق صادراتی كالاهای جهان تبدیل ساخته است.
در سال ۲۰۰۳، فرانسه به عنوان اصلیترین شریك تجاری آلمان شناخته شد. در این بررسیها پس از كشور فرانسه در امر صادرات كشور هلند و ایالات متحده آمریكا قرار گرفتند. مهمترین خریداران محصولات آلمان و استفادهكنندگان از خدمات رفاهی این كشور، پس از فرانسه، آمریكا و انگلستان بودند. همچنین ایالات مركزی و شرقی اروپا به خصوص كشور لهستان، جمهوری چك و مجارستان در رابطه با زمینه تجارت خارجی با كشور آلمان به حد بالایی رسیده بودند.
● موقعیت برتر بینالمللی
در زمینه جهانی، كشور آلمان یكی از اصلیترین دولتهای صنعتی جهان به شمار میرود. در سالهای اخیر كشور آلمان در زمینه صنعتی به رشد قابل توجهی دست یافته كه سبب شده است آلمان در عرصههای رقابتی به پیشرفتی قابل ملاحظه دست یابد، این در حالی است كه رشد و پیشرفتهای اقتصادی آلمان در بازارهای بینالمللی روز به روز در حال پیشرفت است.در طی سالها صنایع آلمان حضور قدرتمندی را در اروپا نیز به دست آورده است. در بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ سهم تولید صنعتی خودروی آلمان از ۴۸/۲ درصد به ۵۲/۶ درصد افزایش یافته است و در زمینه ساخت ماشینآلات نیز از ۴۲/۳ درصد به ۴۴/۴ درصد افزایش یافته بود و در تولید ماشینآلات اداری و توسعه ابزار (data) از ۲۴/۹ درصد به ۲۹/۷ درصد افزایش یافته بود.در بین سالهای ۱۹۹۱ و ۲۰۰۰ نیز میزان تولید محصولات و خدمات رفاهی آلمان از یكصد هزار و ۷۱۰ بیلیون یورو به یك صد هزار و ۹۸۴ بیلیون یورو رشد داشت. اما این در حالی است كه به دلیل ضعف اقتصاد جهانی در سال ۲۰۰۲ این رشد سرعت كمتری یافت و بنابراین درآمد اقتصادی آلمان نیز در سطح جهانی در مقام سوم است.
● صنایع و اجزاء
مهمترین بعد فعالیتهای اقتصادی آلمان به صورت سنتی همواره صنعت بوده است كه بیشترین سهم در تولید اقتصادی این كشور را به خود اختصاص داده است.
چهل و نه هزار كارخانه در این كشور نزدیك به ۶/۴ میلیون كارگر و كارمند در اختیار دارند و منجر به تولید بیش از ۱/۳ تریلیارد یورو میشود.
۹۸ درصد از كارخانجات آلمانی متكی به كارخانجات كوچك و متوسط هستند (SME) كه از پانصد پرسنل كمتر میباشند. گفتنی است كارخانجات كوچك و متوسط (SME) ۳۳ درصد از تولید اقتصادی این كشور را به خود اختصاص میدهند.
در كنار توسعه صنعتی، ارائهدهندگان بخشهای خدماتی نیز نقش برجسته ایفا میكنند و این موجب شده است كه این بخشها به جزیی از صنعت تبدیل شوند. قدیمیترین و اختصاصیترین هسته زندگی اقتصادی كشور آلمان را میتوان تجارت صنایع دستی دانست، كشور آلمان با دارا بودن بیش از ۸۶۳ هزار حرفه، به عنوان یكی از متنوعترین بخشهای اقتصادی شناخته شده است و از این مقدار ۱۴ درصد به تجارت صنایع دستی میپردازند و به همین دلیل و با متنوع بودن زمینههای صنعت، كشور آلمان از جهات مختلفی تبدیل به پیشرو صنعتی در جهان شده است. همچنین كشور آلمان به عنوان سومین تولیدكننده اتومبیل جهان بیش از ۷۰ درصد وسایل نقلیه دنیا را تولید میكند. این در حالی است كه تولید گیاهی و ماشینآلات گوناگون آلمان یكی از فرآوریهای صنعتی این كشور به شمار میرود كه از اهمیتی چشمگیر در سطح جهان برخوردار است.
به علاوه كشور آلمان به عنوان یكی از سردمداران صنعت شیمیایی دنیا نیز به شمار میرود، این كشور با نوآوری انرژیهای مختلفی چون اطلاعات تكنولوژی و بیوتكنولوژی در بین كشورهای صنعتی جهان سرآمد است.
آلمان به عنوان منطقهای برای برگزاری نمایشگاههای تجاری و ارائه سرویسهای خدماتی درجهان به شمار میرود. با نظر به میزبانی كشورهای مختلف از نمایشگاههای تجاری، آلمان را میتوان در رتبه اول قرار داد. در حدود دو سوم نمایشگاههای بخشهای تجاری خصوصی در كشور آلمان برگزار میشود كه در میان آنها میتوان از نمایشگاه كتاب فرانكفورت، نمایشگاه صنعتی هانور (بزرگترین نمایشگاه صنعتی جهان) نمایشگاه كتاب سی بیت (Cebit) و نمایشگاه بینالمللی موتور در فرانكفورت نام برد. به علاوه از بین ۱۰ سازماندهنده نمایشگاهها در سطح جهان ۵ سهم از این نمایشگاهها در كشور آلمان برگزار میشود.
●سرمایهگذاری در آلمان
جام جهانی سال ۲۰۰۶ كه در آلمان برگزار شد فرصتی مناسب برای این كشور به وجودآورد تا شایستگی خود را به عنوان منطقهای تجاری نشان دهد. دولت مركزی آلمان، كشورش را برای تشكیل پایگاهی به منظور ایجاد زمینههای تجاری آماده ساخت.
این درحالی است كه كشور آلمان خود را به شیوهای مدرن و خلاق و نیرومند برای برگزاری جام جهانی فیفا (Fifa) در سال ۲۰۰۶ آماده میساخت و در این برنامه دولت آلمان و صنعت و تجارت آلمان به عنوان تشكیلات صنعتی آلمان همراه با ۲۰ شركت مختلف متحد شدند و زمینه تجاری مناسبی را برای تاجران فراهم كردند.
مترجم: شهرزاد شیروانی
منبع : مجله گسترش صنعت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
آمریکا ایران غزه مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم سلامت سیل تهران قوه قضاییه هواشناسی شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی شورای شهر تهران دستگیری پلیس
قیمت دلار بانک مرکزی خودرو سایپا قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو دلار بازار خودرو مالیات تورم ارز
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما موسیقی دفاع مقدس رسانه ملی تئاتر فیلم کتاب
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه نوار غزه حماس روسیه عربستان یمن ترکیه نتانیاهو افغانستان اوکراین
فوتبال رئال مادرید پرسپولیس استقلال بایرن مونیخ سپاهان تراکتور لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام اپل تبلیغات گوگل ناسا همراه اول آیفون ماه
کاهش وزن داروخانه مسمومیت سازمان غذا و دارو ویتامین قهوه خواب دیابت بارداری