پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا


اقتصاد در زمین شطرنج


اقتصاد در زمین شطرنج
باز هم وعده قرائت طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در صحن علنی مجلس به هفته آینده موکول شد.
این در حالی است که ماه‌هاست این طرح در کمیسیون رای‌گیری و آماده شده و چند هفته هم هست که در دستور‌کار هفتگی مجلس قرار دارد، اما بنا به دلا‌یلی که محدودیت زمانی اعلا‌م می‌شود فرصت قرائت در صحن علنی را نمی‌یابد و اکنون هم معلوم نیست طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که حدود دو سال است برای بررسی صنعت خودرو کشور در بوق و کرنا شده چه زمانی قرائت خواهد شد و به‌طور کلی چه نتایجی را در بر‌داشته است.
اما تاخیرها در قرائت طرح تفحص از صنعت خودرو این شائبه را ایجاد کرده است که شاید نتایج طرح خیلی خوشایند نیست و شاید برخی دست‌ها دخیل هستند تا این تحقیق و تفحص در مجلس قرائت نشود، چرا که این طرح مسائلی همچون بررسی قیمت خودروها، قراردادها، خدمات پس از فروش، کیفیت و... را مد نظر قرار داده است که تمامی این مسائل به دلیل انحصار تولید خودرو در کشور با مشکلا‌ت و کاستی‌های فراوانی روبه‌رو است و قطعا باید در این طرح هم به آنها اشاره شده باشد، اما به نظر می‌رسد به دلیل همین کاستی‌ها برخی علا‌قه‌ای ندارند تا این طرح در صحن علنی مجلس قرائت شود و شاید این همان مسائل حاشیه‌ای باشد که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هفتم در تذکر خود در خصوص تاخیر در قرائت طرح به آن اشاره کرده است. ‌
در همین خصوص، حمیدرضا کاتوزیان در جلسه دیروز مجلس در تذکری با استناد به بند ۵ تا ۷ ماده ۲۳ و ۲۴ آیین‌نامه داخلی گفت: در ارتباط با موضوع گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی این گزارش بیش از ۲ ماه است تحویل هیات‌رئیسه شده و مرتب در دستور هفتگی مجلس چاپ شده است، ولی هنوز ۵ دقیقه فرصت داده نشده که این تحقیق و تفحص در مجلس قرائت شود. ‌ نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در این رابطه تحت فشار افکار عمومی هستیم، گفت: مسائل حاشیه‌ای در این مورد ساخته شده است. با توجه به آنکه تصریح شده این تحقیق و تفحص‌ها زودتر در دستور قرار گیرد، قرائت این تحقیق و تفحص هم به نحوی شروع شود. ‌
اما این تذکر باز هم فایده‌ای نداشت و محمدرضا باهنر که دیروز ریاست مجلس هفتم را بر عهده داشت، تنها با وارد دانستن این تذکر کاتوزیان گفت: ما هم مشکلا‌تی داریم، یعنی زمانی که خود نمایندگان رأی به تغییر دستور می‌دهند یا فوریتی را تصویب می‌کنند، چاره‌ای نداریم و باید به رأی نمایندگان عمل کنیم. ماه رمضان هم مجلس زیاد کار کرد و بررسی اصل ۴۴ را در دستور کار خود داشت، اما سعی می‌کنیم هفته آینده نتیجه تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی قرائت شود. ‌
در این راستا می‌توان گفت باز هم وعده قرائت طرح به هفته آینده موکول شد و اصلا‌ معلوم نیست که آیا واقعا در هفته آتی انتظارها برای شنیدن نتایج تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به پایان می‌رسد و آیا گزارشی بی‌پرده در خصوص کم لطفی خودروسازان در راستای تحویل خودروهایی گران‌تر از قیمت واقعی به مصرف‌کنندگان، خدمات پس از فروش نامناسب و قراردادهای تامین قطعه که به دلیل قدرت خودروسازان، نارضایتی قطعه‌سازان داخلی را به همراه داشته است، در مجلس قرائت می‌شود و یا این تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی نتایجی صوری و ظاهری از این صنعت را بیان خواهد کرد؟ ‌
هرچند که عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن چند روز پیش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشته بود که طرح تحقیق و تفحص از دو سال قبل آغاز شده و به دلیل برخورداری از چارچوب مطلوب بدون دخل و تصرف و تنها با تقلیل ۴۰ صفحه به ۳۹ صفحه از سوی هیات تحقیق و تفحص مصوب و به زودی به صحن علنی ارائه می‌شود. ‌
سیدمصطفی سیدهاشمی محورهای این طرح را در ۶ مقوله و در ارتباط با قراردادهای خودروسازان با قطعه‌سازان داخلی یا قراردادهای خارجی، کیفیت خودرو، ساخت داخل، خدمات پس از فروش، استراتژی صنایع خودروسازی و ساختار اداری برشمرد.
به هر روی طرح آماده قرائت است، اما این تاخیرها این نتیجه را در ذهن ایجاد می‌کند که طرح فعلی تحقیق و تفحص نیز همچون طرحی که در مجلس ششم بررسی و تصویب شد اما فرصت قرائت نیافت و بعد از آن هم نمایندگان مجلس هفتم آن را نپذیرفتند، آن قدر در نوبت قرائت می‌ماند که عمر مجلس هفتم هم سر می‌آید و در نهایت امر نمایندگان دور هشتم مجلس هم با کامل نخواندن طرح آن را رد کرده و خود طرح جدیدی را شروع می‌کنند که در نهایت امر طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو ایران هیچگاه قرائت نمی‌شود.
منبع : روزنامه اعتماد ملی