پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

مجدالدین نصیری امینی


مجدالدین نصیری امینی
جنسیت: مرد
نام پدر: حجةالاسلام لطفعلی صدرالافاضل
تولد و وفات: (۱۳۰۸ - ... ) قمری
محل تولد: ایران - تهران - تهران
شهرت علمی و فرهنگی: خطاط و شاعر
علوم ادیبه را نزد والد ماجدش فرا گرفت ضمناً زبان فرانسه را هم آموخت و چندی معلم زبان در مدرسه آلیانس فرانسه بوده و به واسطه تخصص در شناسائی کتب و انواع عتیقات به خواهش مرحوم نصیرالدوله وزیر معارف پنجاه سال قبل کتابخانه معارف و اداره عتیقات به ایشان سپرده شد و سال‌های متمادی در دبیرستان دارالفنون به تعلیم خط و ادبیات مشغول و و برای تسهیل در پیشرفت خط برای محصلین سرمشق‌هائی تهیه و منتشر نمود که جمعی از خطاطان و دوستداران خط از آنها استفاده‌ها برده‌اند و نیز رساله‌ای در اقسام خطوط اسلامی با ذکر اسامی بعضی از اساتید هر خط به نام کلید نگارش به خط زیبای خود نگاشته‌اند که به امر وزارت فرهنگ طبع (چاپ سنگی) و منتشر گردید. قبل از نگارش آن رساله اسامی آن خطوط فقط در بعضی کتب آن هم به‌طور پراکنده ذکر شده بود و ایشان اولین شخصی هستند که ابتکار در این تألیف نموده و هیچ سابقه نداشته بعد اشخاص تقلید و به‌طور ناقص نوشته‌هائی انتشار داده‌اند او نیز در خط تألیف دیگری دارند به نام احیاءالرسوم که شامل انواع خطوط است و در سنه ۱۳۳۷ قمری آن را به رشته تحریر کشیده‌اند و نیز یک دوره کتاب برای شش کلاس مدارس ابتدائی تألیف نموده و به امر وزارت طبع و منتشر و سال‌ها در مدارس تدریس می‌شده ایشان پس از ده سال از خدمت دولت و دبیری دارالفنون استعفا داده و به سیاحت ممالک خارجه و تحقیق در آثار باستانی موزه‌ها و تفحص کتابخانه‌های اروپا پرداخت و بعد مسافرتی به هندوستان و سیاحت آن سامان نموده خلاصه مجدالدین اقسام خطوط را از کوفی. محقق، ریحان، ثلث، نسخ، توقیع، رقاع، تعلیق، شکسته، نستعلیق، شکسته تعلیق، تحریر، به اعلا درجه زیبا می‌نویسد و علاوه بر فن خطاطی در ادبیات و شعر و صرف و نحو، معانی و بیان و عروض و قافیه و امثال آنها حظی موفور دارد. هیهات ان یلداالزمان به مثله.
نامبرده دیوان اشعار نغز و با طراواتی دارد با مضامین و اسلوب منحصر به فرد قریب چهارهزار بیت مشتمل برقصاید. غزلیات، مثنویات، قطعات، رباعیات و غیره و در اشتمال به انواع فضایل و همچنین خطوط و اقسام نظم و نثر و صنایع مستظرفه مجموعه‌ای هستند بی‌نظیر.
اینک قصیده‌ای از منظومات و یک نمونه از خط نستعلیق او را برای ارائه پایه خطش به خوانندگان کتاب به چاپ رسید.
صد شکر که از من به کس آزاری نیست
بر دوش کسی از زحمتم باری نیست
...
منبع : مطالب ارسالی