یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
دولت بگوید رانندگان تاکسی چه کنند؟
رانندگان تاکسی در این روزها در بدترین وضعیت ممکن به سر میبرند. باید قبول داشت رانندگان تاکسی که از طریق وامهای بانکی توانستهاند خودرو جدید بگیرند نمیتوانند با ۶ لیتر بنزین در روز درآمدی به دست بیاورند که هم زندگیشان را بچرخاند، هم از عهده پرداخت قسطهای بانکی برآیند و هم حواسشان به استهلاک ماشین باشد.
در چنین شرایطی دولت برای تاکسیهای دوگانهسوز تنها ماهانه ۲۰۰ لیتر بنزین و برای مسافربرهای شخصی در یک تقسیم ناعادلانه ۴۰۰ لیتر بنزین در نظر گرفته است. بنابراین درصورتی که دولت برنامهای برای گذر از این شرایط نیندیشد علاوه بر اینکه در حملونقل شهری خلل ایجاد میشود، فشار بیشتری هم به مسافرها که عموما از قشر متوسط به پایین جامعه هستند، وارد میشود.
از سوی دیگر بسیاری از تاکسیرانان از مسیر حملونقل بیرون میروند و خانهنشین میشوند. چون عملا این شیوه اجازه فعالیت راحت و بدون دغدغه برای زندگی کردن را نمیدهد. اتحادیه تاکسیرانان تمامی تلاشهای خود را برای متقاعد کردن مدیریت ستاد حملونقل شهری برای تجدید نظر درباره سهیمهبندیهای جدید کرد اما عملا به نقطه مطلوبی که میخواست، نرسید. مطمئنا نگاه دولت نهم به مسئله حملونقل درون شهری نگاه ویژهای است که تاکنون وجود نداشته اما اگر به شرایط بهوجود آمده توجه نشود نتیجه مطلوب به دست نمیآید.
یکی دیگر از مشکلات مهم تاکسیداران که دولت نسبت به آن توجهی ندارد آماده نبودن جایگاه سوخت CNG است. از یک سو تمامی خودروهایی که از سال ۸۵ به افراد واگذار شده دوگانهسوز هستند و یا در نوسازیها دوگانهسوز شدند اما عملا جایگاه سوخت به حد کافی در شهرها برای آنها وجود ندارد. بسیاری از جایگاهها هم بهدلیل نقص جایگاه قابل استفاده نیستند؛ یعنی شرایطی به وجود آمده که عملا تاکسیها از همین ویژگی گازسوز بودن هم نمیتوانند استفاده کنند. گرچه ستاد مدیریت حملونقل سوخت کشور پیشنهاد اتحادیه اتوبوسرانی برای پرداخت کوپن بنزین تا زمان آمادهسازی جایگاه را پذیرفت اما هم دولت و هم مسئولان اتحادیه میدانند حتی این کوپنها هم کسریهای کنونی را جبران نمیکند. چرا که سهمیهبندی کم ۲۰۰ لیتری بنزین برای تاکسیرانان مطمئنا به کاهش سفرهای درون شهری خواهد انجامید که پیامدهای بحرانی را در پی خواهد داشت.
همچنین بسیاری از رانندگان که برای تحویل خودرو از طریق سایت ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت ثبتنام کردهاند در همان مرحله اول متوقف شدهاند. این افراد باید با شماره کارت ملی خیلی راحت بتوانند وارد سایت شوند و مراحل بعدی را طی کنند اما نمیتوانند. این اتفاق درحالی افتاده که این رانندگان کارت سوخت خود را دریافت کردهاند. اما هنوز مشکل سایت برطرف نشده است.
یکی دیگر از مشکلات، امتناع بانکها از دادن وام برای نوسازی خودروهای فرسوده است. با وجود وعده دولت و اطمینان صاحب تاکسیهای فرسوده بانکهای دولتی که از سوی ستاد مدیریت حملونقل سوخت برای گرفتن وام به متقاضیان معرفی شدهاند حاضر به ارائه خدمات نیستند. دولت هم بهخودروسازان اعلام کرده تنها زمانی خودرو را به متقاضی تحویل میدهند که فاکتور بانکی دستشان برسد.
بانکها مدعیاند منابعی که باید در اختیار آنها قرار میگرفته هنوز از سوی دولت محقق نشده تا وامها را به متقاضیان پرداخت کند و این مسئله باعث سرگردانی رانندگان شده است. بنابراین ستاد مدیریت حملونقل سوخت کشور که در حال برداشتن گامی مهم برای رفع مشکلات حملونقل است هر چه سریعتر باید مسائل و موانع موجود را از سر راه بردارد تا فشار مضاعف به شهر و شهروندان وارد نشود.
امیر امانی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت حجاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی پاکستان امام خمینی رئیس جمهور
هواشناسی آتش سوزی سلامت تهران قتل پلیس کنکور شهرداری تهران وزارت بهداشت فضای مجازی زنان پایتخت
خودرو قیمت دلار دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سریال محمدرضا گلزار سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری ترانه علیدوستی کتاب تئاتر
اینترنت خورشید کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل جنگ غزه غزه رژیم صهیونیستی فلسطین روسیه چین اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس سپاهان لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات اپل فناوری سامسونگ ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
بارداری دندانپزشکی کاهش وزن مالاریا زوال عقل