جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


انتظارات بزرگ


انتظارات بزرگ
بندر شانگهای چین به زودی عنوان مقام اول را در میان بنادر کانتینری جهان به‌دست خواهد آورد.
رشد دو رقمی و سال به سال حجم مبادلات در بندر شانگهای باعث شده است که اداره بندر بین‌المللی شانگهای (SIPG) به‌عنوان مقام او اپراتور ترمینال‌های کانتینری مورد توجه قرار گیرد. پنج سال پیش کل حجم مبادلات بندر شانگهای ۶/۸ میلیون TEU در مقایسه با ۶/۱۸ میلیون TEU بندر هنگ‌کنگ بود، اما امسال بندر شانگهای با رسیدن به حجم مبادلات ۲۵ میلیون TEU ضمن پشت سرگذاشتن بندر هنگ‌کنگ موجب فشار آوردن به سنگاپور نیز شده است که طبق برنامه قرار است از مرز ۲۶ میلیون TEU بگذرد.
از این‌رو انتظار می‌رود که بندر شانگهای در سال ۲۰۰۸ میلادی با رسیدن به مرز مبادلات ۲۹ میلیون TEU در رأس لیگ مسابقه مبادله کالا قرار گیرد.
استراتژی بزرگ SIPG تعیین زمان مشخص برای رسیدن به ظرفیت‌های مورد هدف است به‌طوری که در حال حاضر نیز قصد دارد ظرفیت مبادله کانتینر در این بندر تا سال ۲۰۱۰ میلادی را به ۳۵ میلیون TEU ارتقاء دهد. طبق گفته سخنگوی بندر در حال حاضر در Waigaoquiao پنج ترمینال کانتینری وجود دارد که در حال ساخت ششمین ترمینال آن هستند. در عین حال طرح ساخت ۱۵ ترمینال دیگر در قسمت بالا دست آن نیز در حال تشریفات ترک مناقصه است.
به‌طور کلی با اجرای فازهای چهار و پنج پروژه Waigaoquiao در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ هر سال یک ترمینال به این بندر اضافه شده است، البته فاز پنج به تنهائی ۲۱ ماه به طول انجامید و ۵۵۳ میلیون دلار هزینه داشت که با مشارکت Hutchison انجام شد. فاز چهارم شامل یک ترمینال کانتینری چند منظوره با اسکله کانتینری به طول ۳۰۰ متر و پهلوگاه رو ـ رو به طول ۵۰۰ متر در سپتامبر ۲۰۰۶ آماده بهره‌برداری شد.
یک پهلوگاه ۷۰۰ متری دیگر نیز در دست ساخت است. هم‌زمان با اجرای طرح‌های توسعه در بندر Waigaoquiao یک مجموعه جدید تحویل بار در ۳۵ کیلومتری Yongshan احداث شده است. فاز اول آن با ظرفیت سالانه ۲/۲ میلیون TEU در سال ۲۰۰۵ و فاز دوم آن در سال ۲۰۰۶ میلادی آماده بهره‌برداری شد.
ساخت این پروژه کمی جلوتر از تقاضاست به طوری‌که هر ساله با رشد مثبت ۲۵ درصدی همراه است و حتی در پنج سال اخیر نیز هر سال با رشد مثبت ۲۸ درصدی مازاد همراه بوده است. بندر جدید کانتینری Yongshan در خلیج Hangzhou واقع شده که طرح ساخت پل Donghai، گسترش شهر بندری و مجموعه‌های پشتیبانی در Lunchaogang را شامل می‌شود.
با اجرای پروژه Yongshan عمق ۱۵ متری آب در بندر شانگهای نیز تأمین شده و باعث اعتبار اداره بندر بین‌المللی شانگهای شده است.
گره SSICT وابسته به اداره بندر بین‌المللی شانگهای فازهای اول و دوم این مجموعه را مدیریت می‌کند. خود SIPG نیز متشکل از ۴۴ درصد سهام دولت و الباقی سهام‌های دیگر مؤسسه‌ها می‌باشد.
SIPG علاوه‌بر خدمات تخلیه و بارگیری و مدیریت ترمینال در Yongshan در بنادر قدیم شانگهای نیز سه سرویس دوبه‌کاری را به تخلیه و بارگیری کالا عهده‌دار است.
اداره بندر شانگهای استانداردهائی را برای رفع نیازهای اجرائی و انجام خدمات به‌طور قاطعانه انجام می‌دهد. شعار تعهدآور ”۲۵ ـ ۲۰ ـ ۵“ این بندر است که زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی کشتی معمولی بیشتر از پنج ساعت و راه‌اندازی یک کشتی کانتینربر بیشتر از ۲۰ ساعت و زمان تحویل کانتینر از محوطه انبار توسط کامیون بیشتر از ۲۵ دقیقه نخواهد شد.
از آن‌جائی که اداره بندر طرح ”تشویق و تنبیه“ (سیاست چماق و هویج) را از همان ابتدا برای جذب مشاغل Yongshan به کار برده است، از این‌رو فاصله بندر تا شانگهای و هوای مه‌آلود تأثیر چندانی نداشته است و در حقیقت اکثر شرکت‌های کشتیرانی سطح عملکرد تخلیه و بارگیری کالا در این مجموعه را ستوده‌اند.
مدیر عامل SIPG معتقد است که این ترمینال‌ها به لحظه‌ کارآئی از بهترین ترمینال‌های جهان است و به تازگی به رکورد جدید جابه‌جائی ۶۹۰ کانتینر در یک کشتی در روز رسیده‌اند که غیرقابل باور است.
با آماده شدن فاز سوم پروژه Yongshan شرکت‌های اقیانوس‌پیما بدون اجرای سیاست‌های تشویقی و تنبیهی خودشان به این‌جا خواهند آمد. پرداخت یارانه برای هزینه‌های جابه‌جائی و هم‌چنین وادار نمودن شرکت‌های مختلف حمل برای انتقال به مجموعه باعث شده است که حجم ترافیک بندر با رشدی سریع مواجه شود. سال گذشته نیز حجم مبادلات بندر Yongshan از مرز ۳ میلیون TEU گذشت که این رقم به تنهائی برای ورود شانگهای به مسابقات لیگ ۳۰ بندر کانتینری جهان کافی است.
طرح‌های گسترش هم‌چنان در حال تداوم است. فاز سوم پروژه Yongshan تا سال ۲۰۱۰ آماده بهره‌برداری خواهد شد که با اجرای آن ظرفیت کانتینری شانگهای حداقل به ۳۵ میلیون TEU خواهد رسید.
در همین حال فازهای چهارم و پنجم پروژه نیز در مرحه طراحی است که با اجرای آن ظرفیت کانتینری بندر Yongshan به ۳۰اسکله تا سال ۲۰۱۲ میلادی و ۵۰ اسکله تا سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. ساخت ۳۲ کیلومتر پل نیز در دست طراحی است که برعکس پل اول، این پل قابلیت حمل و نقل ریلی نیز خواهد داشت.
نقش حمل و نقل ریلی در گسترش و توسعه بندر Yongshan با اتصال ترمینال Luchao به قلب شبکه خطوط راه‌آهن سراسری این کشور تا سال ۲۰۱۰ متحول خواهد شد.
منطقه وسیع دلتای رودخانه (YRD) (Yangtze) و کریدور سراسری رودخانه Yangtze تا Chongqing به طول ۱۵۰۰ کیلومتر تحت پوشش و سرویس قرار گرفته است.
به علاوه جلگه Jianghan و آبگیر Sichuan با پایگاه‌های کشاورزی و صنعتی کاملاً در خدمت مشارکت با تجارت بندر هستند.
امروزه واردات و صادارت از طریق بندر شانگهای (از لحاظ حجم) معادل یک چهارم کل بازرگانی خارجی چین است و در همین حال حجم مبادلات ۷/۲۱ میلیون TEU کانتینر در سال، این بندر را در سال ۲۰۰۶ میلادی در رده سومین بندر بزرگ کانتینری جهان قرار داد.
اداره بندر شانگهای در دیگر تأسیسات در مسیر رودخانه Yangtze سرمایه‌گذاری کرده است و به تازگی ۱۲۵ پهلوگاه بارگیری را مدیریت نموده است.
به‌علاوه این شرکت در خدمات دوبه‌کاری و پشتیبانی نیز فعالیت‌های خود را گسترش داده است. به‌طوری که بیش از ۷۰۰ کامیون فضای ذخیره‌سازی ۲۹۳هزار متر مکعب برای ذخیره و انبار نمودن کالا در اختیار دارد. شرکت Ji Hai هم که میان بنادر شانگهای، هنگ‌کنگ و ژاپن مشغول فعالیت است گسترش یافته و حجم مبادلات این شرکت با ۴۲ درصد رشد به دو میلیون TEU در سال ۲۰۰۶ میلادی رسید.
اداره بندر شانگهای دارای ۵۵ درصد سهم در بندر Wuhan و ۲۵ درصد در ترمینال کانیتنری Nanjing&#۰۳۹;s Longtan است.
به‌طور کلی این اداره، ۱۰ سرمایه‌گذاری در طول رود Yangtze کرده و قصد دارد بندر شانگهای را با اجرای طرح‌های توسعه به یک مرکز دریانوردی مهم در شمال شرق آسیا تبدیل نماید. به اعتقاد سخنگوی این اداره با احداث بهترین تأسیسات زیربنائی و مؤثرترین مدیریت ترمینال‌ها در مبادلات ساحلی و بین‌المللی در یک سیستم یکپارچه به این مهم نایل خواهند شد.
اداره SPIG در بُعد سرمایه‌گذاری بین‌المللی نیز در حال حاضر با مشارکت ۴۰ درصدی با APM در طرح ترمینال ۷۵۰ هزار Zeebrugge TEU مشارکت داشته است. این ترمینال که در نیمه دوم سال ۲۰۰۶ میلادی افتتاح شد دارای فضائی مناسب برای گسترش است که در صورت نیاز انجام خواهد شد. در حقیقت در فاز دوم طرح می‌توان طول اسکله را تا ۱۳۰۰ متر افزایش داد و ظرفیت سالانه آن را به دو میلیون TEU رساند. اداره بندر شانگهای به زودی به‌عنوان قهرمان لیگ بنادر کانتینری جهان تاج پادشاهی را بر سر خواهد گذاشت و نام اداره این بندر نیز به‌عنوان نامی شناخته شده در میان نام‌های لجستیکی در سطح جهان مطرح خواهد شد.
مترجم: اصغر نیک‌عهد
منبع: International Containerisation
منبع : ماهنامه پیام دریا