جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

شاید سرمان را بالا گرفتیم


شاید سرمان را بالا گرفتیم
در سال ۱۹۵۰ اولین جام جهانی رسمی فرمول ۱ برگزار شد و در اولین دوره، جوز په فارینا از ایتالیا در سیلوراستون انگلیس در مقابل ۰۰۰/۱۴۰ تماشاگر با اتومبیل آلفارومئو قهرمان این مسابقات شد. در سال های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ مسابقات جایزه بزرگ فقط با اتومبیل های فرمول ۲ انجام گرفت. خوان مانوئل فانجو از آرژانتین ۵ بار در سال های ۱۹۵۱ و ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ قهرمان فرمول ۱ شد. نوع اتومبیل در پیروزی های وی نقش چندانی نداشت، چون او هر بار با یك اتومبیل به میدان می آمد و همیشه نیز پیروز می شد. سالها طول كشید تا راننده ای دیگر توانست مانند او افتخار آفرینی كند. در سال ۲۰۰۲ میشائیل شوماخر با اتومبیل محبوب ایتالیایی، فراری توانست تمام ركوردهای فرمول ۱ را از آن خود كند و با قهرمانی در هفت دوره این رقابت ها ركورددار قهرمانی این مسابقات شود. اما متأسفانه در رقابت های فرمول ۱ همواره وقایع ناگوار هم دیده می شود و از همه آنها دلخراش تر مسابقات سال ۱۹۹۴ در ایمولا (سن مارینو) بود كه آیرتون سنا راننده برزیلی و دارنده سه عنوان قهرمانی جهان در یك سانحه جان خود را از دست داد. از آن زمان نكات ایمنی در این رویداد بزرگ ورزشی بیشتر رعایت شده و خطرات آن را كاهش داده است.
رقابت های فرمول ۱ همه ساله در ۱۸ مرحله و هر مرحله در یك منطقه برگزار می شود و در نهایت راننده و تیمی كه در مجموع بیشترین امتیاز را كسب كرده باشد، قهرمان خواهد شد. امسال نیز ۱۲ مرحله آن انجام شده كه در آخرین مرحله كه هفته گذشته در هاكن هایم آلمان برگزار شد، میشائیل شوماخر آلمانی عنوان اول را به دست آورد، این در حالی است كه وی هنوز در مجموع امتیازات پشت سر راننده اسپانیایی تیم رنو، فرناندو آلونسو قرار دارد. تیم فراری روز به روز بهتر می شود و در تلاش است تا ۱۰ امتیاز اختلاف خود با رنو را از میان بردارد.
چه كسی پیروز می شود؟ میشائیل شوماخر، ركورددار قهرمانی و یا فرناندو آلونسو، مدافع عنوان؟
گفت وگوی زیر مصاحبه مجله آلمانی فرانكفورتر آلگماینه با شوماخر پس از كسب مقام اول در آلمان است:
● نظرتان در مورد پنجمین قهرمانی فصل، چهارمین قهرمانی در خانه، در هاكن هایم و در مجموع هشتادونهمین قهرمانی خود در مسابقات فرمول ۱ چیست؟
- از همه مهم تر این است كه در مجموع امتیازات، فقط یازده امتیاز عقب تر از فرناندو آلونسو هستم. ما در یكی از مراحل تعیین كننده و سرنوشت ساز فصل توانستیم امتیازات زیادی را جبران كنیم. بهترین موقعیت برای كم كردن اختلاف امتیازات بود. البته هنوز هم كار داریم. آخر هفته ای بسیار عالی بود.
● منظورتان این است كه الان شما و فراری به نقطه عطف مسابقات جهانی رسیده اید؟
- ما از سه دور پیش سرعت را معین كرده ایم. حالا باید از موقعیت استفاده كرد و تا زمان ممكن از این موقعیت و مزیت دفاع كنیم. باید در جایزه بزرگ بعدی هم قدرت رقابت داشته باشیم. اما مسلماً باید روی این مسأله حساب كنیم كه تیم رنو هم بیكار نمانده و دوباره سعی می كند از موقعیتش دفاع كند.
● آیا روی كسب هشتمین عنوان قهرمانی جهان هم حساب می كنید؟
- مسابقات هیجان انگیزی پیش رو داریم. شاید هم در آخر سرمان را بالا گرفتیم.
● شكستن ركورد قهرمانی در جایزه بزرگ آلمان چقدر برایتان خوشایند بود؟
- الان خوشی آن چندان مهم نیست، در درجه اول امتیازات آن اهمیت دارد. البته بدیهی است كه به آن افتخار می كنم، چون قهرمانی در كشور خود خیلی لذت بخش است. همه چیز خیلی مهیج و زیبا بود و از همه مهم تر كسب ده امتیاز آن واقعاً ایده آل بود.
● در این مرحله شما ۴۶ ثانیه از آلونسو، مدافع عنوان قهرمانی پیش افتادید. آیا فكر می كردید كه چنین پیشرفت بزرگی داشته باشید؟
- از طرفی از این موضوع متعجب شدم و از طرفی هم نه. به هر حال ما در دور تعیین خط هم به وضوح جلوتر از رنو بودیم.
● علت این كه پس از مسابقات ایندیانا پولیس، تیم فراری برای دومین مرتبه در این فصل به قهرمانی دوبل می رسد چیست؟
- همه ما برای این موفقیت به سختی كار كردیم. آماده سازی خوب و هماهنگی همه بخش ها دلیل موفقیت است. بریجستون در لاستیك ها، ما با اتومبیل ها، شل در تمام قطعات، همه ما با هم یك پروژه عالی را اجرا كردیم.
●آیا در این مدت در قهرمانی خود تردیدی نداشتید؟
- برای ما اصلاً لحظات وخیم و بحرانی وجود نداشت. واقعاً راحت رانندگی می كردیم، در حالی كه دیگر تیم ها در بعضی از دورها با مشكل مواجه می شدند.
● آیا بعضاً جاهای خالی زیاد تماشاگران در طول رانندگی توجه شما را به خود جلب نمی كرد؟
- در بعضی مكان ها، مثل پیچ ششم، تماشاگر زیاد نبود. باید در این مورد تصمیمات جدی گرفته شود. در مورد آن با برنی اكلستون صحبت خواهم كرد.
مریم دری منش
منبع : روزنامه همشهری