دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
خودرویی فراتر از حد تصور
معرفی بوگات ویرون EB. ۱۶.۴ مدل جدید سال ۲۰۰۶
با نگاهی به داخل خودرو، درجهنمای عجیب "ویرون" (Veyron) خودنمایی میكند. درجهبندی از صفر شروع و به ۱۰۰۱ ختم میشود. ۱۰۰۱ در این مقیاس معادل ۹۸۷ اسب بخار است. این درجهبندی انرژی بسیار زیاد، تولید شده توسط موتور عظیم ۱۶ سیلندری و ۸ لیتری را نشان میدهد. برای رسیدن به سرعت ۱۵۵ مایل بر ساعت تنها ۲۶۶ اسب بخار نیاز است و وقتی از ۷۲۱ اسب بخار باقی مانده استفاده بكنیم، مرزها را شكستهایم. تنها خودروی سواری شهری قابل مقایسه با این خودرو، "مك لارن" F۱ است كه البته "بوگاتی" در سرعتهای سرسامآور ۲۰۰ مایل بر ساعت و بیش از آن، بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود.ماكزیمم گشتاور ایجاد شده ۹۲۲ (پوند در فوت) در سرعت ۲۰۰۰ دور بر دقیقه است؛ اما با خاموش كردن سیستم كنترل پایداری ESP، میتوانیم گشتاور را تا ۱۱۰۷ (پوند در فوت) افزایش داده و چرخش چرخها با دنده سه در زمینهای لغزنده را تجربه كنیم. به همیم دلیل آشنایی با سیستم این خودرو كمی زمان میبرد؛ رانندگی با "ویرون" بیخطر و با استاندارد بالا است اما نیازمند ملاحظاتی نیز هست. در حالی رانندگان دیگر در سرعتهای بالای ۱۰۰ مایل بر ساعت بدون اطمینان میرانند، شما میتوانید سوتزنان با سرعت ۲۱۲ مایل بر ساعت در یك بزرگراه محلی رانندگی كنید. ارتباط آنگلو- فرانس- ژرمنی:خانه جدید بوگاتی "مولشیم" در فرانسه است. سرعت فوقالعاده بالا: برای رسیدن به سرعت ۲۵۴ مایل بر ساعت، آیرودینامیك خودرو باید تنظیم شده اشد. بدین منظور باید دكمه سرعت را كه بین صندلی و كف قرار دارد، بزنیم. در سرعتهای بالا، بال عقب و منحرف كننده هوا بخوبی عمل كرده، ارتفاع تا كف خودرو در جلو ۶/۲ اینچ و در عقب ۸/۲ اینچ شده و ضریب دراگ (كشش) كه در سرعتهای بالا از اهمیت زیادی برخوردار است از ۳۷/۰ به ۳۶/۰ كاهش مییابد.در حالت هندلینگ، كه برای سرعتهای بالای ۲۳۳ مایل بر ساعت مناسب است، ۳۳۱ پوند روی اكسل جلو و ۴۴۱پوند روی عقبی خواهد بود. گفتیم كه مانند مرسدس بنز " مك لارن"، این خودرو نیز مجهز به ترمز هوا است. اما حتی زمانی كه بال عقب بالا باشد، دید عقب اصلاً از بین نرفته و حفظ میشود. در سرعتهای بالای ۱۲۶ مایل بر ساعت، وقتی پدال ترمز را بشدت فشار دهیم، ترمز هوا به میزان (۰.۶g) شتاب ترمز را افزایش میدهد و و چرخهای عقب بدون آنكه قفل شوند، ترمز شدیدتری میبینند. تیم بوگاتی روزهای بسیاری را صرف تونل باد كرد تا بهترین تركیب سرعت، ترمودینامیك و پایداری را برای "ویرون"ایجاد كند. اگرچه قدرت خروجی ۹۸۷ اسب بخار نقل میشود، اما تمام موتورهایی كه تا بحال ساخته شدهاند توانی معادل ۱۰۳۵ اسب بخار داشتهاند. و حالا خنك كردن این گلوله توپ: نمیتوان گرمای حاصل از این انرژی ایجاد شده را كاملاً از بین برد اما میتوان با مدیریت و كنترل دقیق جریان هوا، میزان هوای عبوری از موتور را افزایش داد. "ویرون" چهار مبدل حرارتی دارد: دو عدد مبدل بزرگ در جلوی خودرو، برای موتور و هوای ورودی، و همینطور دو عدد مبدل دیگر با اندازه متوسط. دو متراكم كننده هوا با قابلیت تهویه نیز در اتاق سكان وجود دارد؛ در موارد نیاز بیش از چهار پروانه گرمای اضافی را خارج میكنند. به سختی میتوان بین تجهیزات سرمایشی و تجهیزات هوایی تفكیكی قائل شد. با هر اینچ مربع هوای اضافی كه در خودرو جریان مییابد، ضریب دراگ آسیب دیده و ما مقداری سرعت را از دست میدهیم. به همین دلیل است كه بسیاری از دریچههایی كه در خودروهای نمایشی وجود دارد باید از بین بروند. برای جلوگیری از سرخ شدن لایههای تحت فشار توسط ترمزهای جلو، مجرای حلزونی شكلی، هوای سرد را به سمت دیسكها هدایت میكند. اگر به تعداد زیاد حركت كرده، سرعت خود را بالا برده و بعد با شدت ترمز كنیم و بایستیم و دوباره ... همه منحرفكنندههای هوا بطور اتوماتیك به بیشترین حالت خنككنندگی میرسند. همه اتصالات، ساختار فوق با تركیب فولاد و آلومینیم صدای جلز و ولز میدهد، صدایی مانند حركت گروهی از ملخها و خودور را بوی روغن موتور سوخته، سوخت داغ شده، لاستیك و ترمز فرا میگیرد.توافق بر سرعت سیستم تعلیق نهایی: طیف سرعت پوشش داده شده در "ویرون" گستردهتر از هر خودروی اسپورتی است. این خودرو هم باید در سرعت ۲۵ مایل بر ساعت بخوبی حركت كند و هم در سرعت ۲۵۰ مایل بر ساعت پایداری كامل و اطمینان داشته باشد. برای رسیدن به این شرایط، سه سیستم مختلف تعلیق وجود دارد: استاندارد، هندلینگ و حداكثر سرعت. بجای استفاده از فنرهای تنظیمپذیر، تعدیلكنندهها (خفهكنها) میلههای ضد چرخش، تصمیم گرفتیم كه از سیستم هیدرولیك مركزی با عكسالعمل سریع استفاده كنیم كه بطور لحظهای ارتفاع حركت را تنظیم می كند.چرخهای بوگاتی از نوع OZ بوده كه با تایرهای PAX محصول "میكلین" پوشیده میشود. ابعاد آنها مانند شمارههای كارتهای اعتباری بیان میشود: ۲۶۵-۶۸۰/R-۵۰۰a.شاسی خودرو نیز از مخلوطی از مواد پیشرفته ساخته شده است.مهندسان بوگاتی محاسبات خود را دقیق انجام دادهاند. حتی در سرعتهای بالا عدم انحراف از مسیر كاملاً محسوس بوده و خودرو پایداری و تعادل شگفتآوری دارد. با دو دیفرنسیل شرایط تعادل و پایداری خودرو ماكسیمم شده و با گشتاوری دینامیكی ۸۰-۷۰ درصد گشتاور به چرخهای عقب منتقل میشود. فرمان عملكرد بسیار خوبی داشته و همانطوری كه از یك خودوری طراحی شده برای سرعت ۲۵۰ مایل بر ساعت انتظار داریم، سیستم ترمز فوقالعاده است.گرانترین بازی Playstation دنیا: "ویرون" هر چیزی كه در بازیهای Playstation به تصویر كشیده میشود را داراست. این خودرو در سطح و سرعت متفاوتی حركت میكند. بوگات (هنوز) نمیتواند وسایل نقلیه جلوی خود را از سرعت راه بردارد، چراغ راهنما را از كار بیاندازد یا از روی زمین بلند شده و ادامه مسیر را پرواز كند؛ اما EB۱۶.۴، شتاب سرسامآوری دارد. در "ویرون" فیزیك آنگونهای كه در بازیهای ویدئویی می بینید، به تسخیر مهندسان در میآید. قابل پیشبینی است كه مشخصات عملكردی این خودروی دو نفره ۴۳۰۰ پوندی، در ذهن نگنجد: رسیدن از صفر به سرعت ۶۲ مایل بر ساعت در ۵/۲ ثانیه؛ از صفر تا ۱۲۵ در عرض ۳/۷ ثانیه و از صفر تا ۱۸۸ در ۷/۱۶ ثانیه، از صفر تا حداكثر سرعت در ۵۵ ثانیه.دنده نیز هفت سرعته و به صورت دستی یا اتوماتیك است. دنده را نیز میتوان یا با شست عوض كرد یا از طریق دسته فرمانی كه در كنسول مركزی قرار دارد و حالت رانندگی را نیز انتخاب میكند. مصرف سوخت آن قابل قبول بوده و برای مالكان آن، این هزینه معقول است. راحتی و سرعت: :ویرون" خودروی مسابقه نیست، در عوض طوری طراحی شده كه لوكس و باشكوه بنظر آید. فضای اتاقك با بهترین مواد تزیین شده: چرم نرم، جیر از آن نرمتر، كفیهایی با كیفیت بالا و آلومینیم بكار رفته ظریف و با دقت ماشینكاری شده كه تمام كاستیهای تجهیزات بوگاتی قدیمی را جبران كرده است. "ویرون" ویترین تجهیزات الكترونیكی نیست بلكه خودرویی برای رانندگی ایدهآل شما است، بنابراین از بسیاری از تجهیزاتی كه ممكن است حواس راننده را پرت كند، صرفنظر شده است مثل سیستمهای هدایت پیچیده یا كامپیوترهای مركب.رانندگی با سرعت ۲۵۰ مایل بر ساعت چگونه است؟ نوعی تجربه فراواقعی، گردشی در دنیایی متفاوت، افزایش فوقالعاده آدرنالین در خون (اما بدون چشمهای باز و دستهای عرق كرده، حتی اگر با سرعت ۲۵۰ مایل بر ساعت ۳۶۷ فوت را در یك ثانیه بپیمایید)كابوس تمام شد: در ابتدا این كار بنظر غیر ممكن میرسید. مهندسان با ۶۰۰ مشكل در تجهیزات اصلی مواجه بودند، مسئله خنككنندگی قابل حل نبود و توان پیشبینی شده فقط روی كاغذ وجود عملی بود. البته همه چیز طبق برنامه پیش نمیرفت. مشكلات زیادی از قبیل استفاده از تونل باد، عملكرد نامناسب سیستم هیدرولیك، موتور ضعیف، ترمزهای ناكارآمد و تغییرات اصلاحی در بدنه تحتانی پیش روی مهندسان قرار داشت. اما بالاخره همه این مشكلات برطرف شد، خودرو "ویرون" به حالت مطلوب فعلی خود رسیده و كابوس مهندسان به پایان رسید.آینده بوگاتی: حتی خوشبینترین افراد هم نمیتوانند موفقیت تجاری خوبی را برای "ویرون" پیشبینی كنند.تاكنون بیش از ۳۰ الی ۴۰ دستگاه از این خودرو فروخته نشده است. علاوه بر مالیات، برای این خودرو باید ۳۷۰ هزار دلار پیاده شد! تازه گارانتی آن برای دو سال و ۳۱۰۰۰ مایل خواهد بود. در صورت خرابی، خدمات ۲۴ ساعته برای مشتریان وجود دارد. اما اگر ایراد ساختاری داشته یا موتور آن اشكال پیدا كند باید به كارخانه فرستاده شود. مشتری میتواند طرح رنگ، نوع و ابعاد صندلی و رنگ چرم _اما نه كیفیت آن- را تعیین كند.بعد از این چه؟ اول از همه دو مدل دیگر مشتق از "ویرون" ساخته میشود: یك مدل سوپر اسپورت سبكتر و یك مدل با سقف متحرك. چون موتور ۱۶ سیلندری و دنده هفت سرعته اقلام سرمایهبری بودند، دوباره در مدل جایگزین "ویرون" كه سدان یا كوپهای با موتور جلو خواهد بود، بكار گرفته میشود. اما بهرحال سازندگان آن امیدوارند به زودی پول خوبی از این خودرو فوقالعاده سریع در بیاورند.
منبع:
www.automobilemag.com
شهرام اسلامی
منبع : مجله گسترش صنعت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب حج آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان انتخابات دولت سیزدهم حجاب رسانه جنگ
هواشناسی تهران شهرداری تهران فضای مجازی قتل آموزش و پرورش سلامت سیلاب شهرداری سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
قیمت دلار ایران خودرو قیمت طلا خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان مسکن تورم قیمت
تئاتر محمدعلی علومی برنارد هیل تلویزیون سریال سینما دفاع مقدس نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما مسعود اسکویی موسیقی
مغز دانش بنیان فضا
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طوفان الاقصی طالبان نوار غزه نتانیاهو
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی عبدالله ویسی رئال مادرید لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام بازی بارسلونا
هوش مصنوعی باتری اپل مایکروسافت آیفون گوگل سامسونگ پهپاد عکاسی ناسا
رژیم غذایی مواد غذایی چای زیبایی بیمه کاهش وزن توت فرنگی سیگار