پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

فولکس واگن گل


فولکس واگن گل
●فولکس واگن برزیل :
کارخانه فولکس واگن واقع در کشور برزیل مهمترین و بزرگترین کارخانه طراحی، تولید و مونتاژ این شرکت بعد از کارخانه Wolfsburg آلمان محسوب می شود . ورود خودروهای ساخت کارخانه برزیل فولکس واگن ( VW do Brazil ) به ایران ، به اوایل دهه ۹۰ برمی‌گردد که تمامی خودروهای گلف نسل ۲ وارداتی، تولید این کشور بودند و اینک بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال مجددا خودرویی از کارخانه VW وارد ایران شده، اما این بار، خودروی جدید ادعای دارا بودن طراحی برزیلی را نیز یدک می‌کشد .
گل ( Gol ) که به زبان پرتغالی و اسپانیایی به معنای گل در بازی فوتبال می‌باشد را به هیچ عنوان نباید با دیگر محصول معروف فولکس، یعنی Golf اشتباه نمود؛ چرا که این دو خودرو، هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. در ساخت این خودرو، از بسیاری از قطعات دیگر محصولات VW که ساخت آلمان بوده و در برزیل مونتاژ می‌گردند و حتی در برخی موارد از خودروهای دیگر شرکت‌ها نظیر GM که آنها هم در برزیل مونتاژ می‌شوند، استفاده شده است .
▪نسل ۱
طرح پروژه گل اولین بار در ماه می سال ۱۹۷۶ شکل گرفت ، طرح اولیه در دسامبر همان سال آماده گردید و در سال ۱۹۸۰ بعنوان جایگزینی برای حذف خودروی Beetle، تولید رسمی این خودرو در کارخانه VW برزیل آغاز شد.
پلات فورم این خودرو که توسط مهندسین آلمانی با مشارکت ناچیز برزیلی‌ها منحصرا برای این خودرو طراحی شده بود ، BX نام گرفت . این خودرو در قسمت بدنه شباهت‌های زیادی به خودروی پاسات تولیدی اواخر دهه ۷۰ آلمان داشت. موتور این خودرو نیز همان موتور فولکس‌های Beetle بود که در ۲ نوع ۱۳۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی و به صورت خنک شونده با هوا بودند ، البته نکته جالب در آن قرارگیری این موتورها در قسمت جلوی گل بود ، این نوع از خودروی گل که نسل اول آن محسوب می شود تا اواخر سال ۸۵ میلادی با همان موتورهای خنک شونده با هوا در انواع سدان، هاچ بک، استیشن و وانت تولید می‌شد که البته تنها نوع هاچ بک آن با نام Gol شناخته می‌شد و دیگر انواع آن نام‌هایی چون Voyage ، Parati و Saveiro را دارا بودند. در برخی دیگر کشورها نیز مدل هاچ بک (گل)، با نام‌های دیگری شناخته می‌شد ؛ از جمله در شیلی و پرو که این خودرو را Amazon می‌نامیدند و یا در آرژانتین که آنرا Gacel ، می‌نامیدند .
در سال ۱۹۸۷ نسل اول دچار تغییراتی در همه انواع مدل‌ها شد. پلاستیکی شدن سپرها ، تغییر کنسول جلو و تغییر موتور پاره‌ای از این تغییرات بود ، در این خودرو از گیربکسی استفاده گردید که خودروهای آئودی ۴۰۰۰، فولکس واگن داچر و فولکس واگن کوانتوم نیز مشترکا از آن استفاده می نمودند . همچنین موتور ۱۶۰۰ سی سی خنک شونده با آب که در خودروهای Golf و Jetta استفاده می شد نیز بر روی این خودرو نصب گردید .
این خودرو همچنین توانست در سال‌های ۸۷ تا ۹۳ میلادی به بازارهای کانادا و آمریکا نیز راه یابد ، البته تنها در انواع سدان و استیشن و البته با نام متفاوت فاکس . این خودرو در سال ۸۷ به عنوان پرفروش‌ترین خودروی برزیل شناخته شد و این امر همینک ۲۵ سال است که به طور متوالی تکرار می شود . این خودرو تحت عنوان همان نسل ۱ مجددا در سال ۹۱ دچار تغییرات متعددی از جمله Facelift مجدد گردید . در این سال فولکس واگن برزیل به دلیل تخفیفاتی که دولت این کشور در مالیات خودروهای با حجم پایین ارائه می نمود ،گل ۱۰۰۰ را با موتور ۱۰۰۰سی سی اما با قدرت بالای ۵۰ اسب بخار به بازار عرضه نمود ، موتور این خودرو تغییر یافته موتور ۱۶۰۰ سی سی فورد اسکورت بود که مشترکا توسط فولکس واگن برزیل و فورد آمریکا به موتور ۱۰۰۰ سی سی تغییر کاربری یافت و به این ترتیب با توجه به کاهش هزینه مالیات، این خودرو مبدل به خودرویی بسیار ارزان قیمت و همچنین کم مصرف برای قشر متوسط گردید .
▪نسل ۲
به هر روی پلتفورم BX ( نسل ۱ ) در سال ۹۴ و پس از ۱۴ سال تولید، متوقف گشت و نسل دوم با نام پلات فورم AB۹ آغاز به کار نمود؛ البته این پلات فورم هم برگرفته از همان نوع BX بود که تنها فاصله چرخ‌های آن ۱۱ سانتیمتر افزایش یافته و اتاق جدیدی بر روی آن نصب گردیده بود ، اتاقی با طراحی تقریبا تمام برزیلی . این خودرو با موتورهای ۰/۱ ، ۶/۱ و ۸/۱ لیتری بنزینی و ۹/۱ لیتر دیزلی و تنها در انواع ۲ و ۴ درب هاچ بک ، استیشن و وانت بار تولید می شد و انواع سدان در این نسل از گل حذف شد .
▪نسل ۳
این خودرو در سال ۹۹ دچار Facelift و ایجاد تغییراتی در درب صندوق عقب، چراغ‌ها و سپرها گردید و همچنین یک موتور ۲۰۰۰ سی سی و ۱۰۰۰ سی سی توربوی ۱۶ سوپاپ نیز به مجموع موتورهای قابل نصب بر روی آن اضافه گردید و آنجه بدست آمد همان نسل سوم گل بود که در اکثر کشورها در ۳ مدل Bacic ، Comfortable و Tornado عرضه شد. خودرویی که به عبارتی ۲۵ و به عبارتی دیگر ۱۱ سال از شروع ساخت آن روی این پلات فورم می گذرد ،‌گل نسل ۳ در قسمت عقب شباهت‌های زیادی به فولکس واگن‌های نوع، فاکس و Polo دارد و در قسمت جلو نیز بی شباهت به مدل قبلی Passat نیست .
این خودرو نیز در انواع ۲ و۴ درب هاچ بک ، وانت بار و همچنین استیشن با پنج موتور بنزینی مختلف عرضه می شود ، موتورهایی با حجم‌هایی از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی و با قدرت‌هایی از ۵۰ تا ۱۴۱ اسب بخار ، که یک موتور دیزلی ۱۹۰۰ سی سی نیز آنها را همراهی می نماید .
از سال۲۰۰۲ موتور ۶/۱ این خودرو به صورت دوگانه سوز ( الکل - بنزین ) و با نام Totalflex به بازار عرضه گردید . نسل ۳ گل علاوه بر کشورهای آمریکای جنوبی بالاخص برزیل و آرژانتین تنها در چند کشور آفریقایی، مکزیک ، روسیه ، چین ، ایران و چند کشور اروپای شرقی به فروش می رسد که البته نام این خودرو در کشورهای چین ، روسیه و مکزیک ؛ Pointer می باشد .
لازم به ذکر است از سال ۱۹۸۰ تاکنون که ۲۵ سال از تولید گل گذشته بیش از ۵/۴ میلیون از این خودرو تولید گردیده است .
از جمله معایبی که بسیاری از مصرف‌کنندگان برزیلی، مکزیکی و آرژانتینی این خودرو در بسیاری از سایت‌ها از آن شکایت دارند می‌توان ؛ کیفیت قسمت‌های پلاستیکی بکار رفته در قسمت‌های داخل اتاق ، شکست و یا تغییر شکل دستگیره درب‌ها ، خراب شدن زود هنگام شیشه بالابرهای برقی، وجود سر و صدای زیاد حاصل از قطعات پلاستیکی داخل کابین ، وجود صدا در سیستم تعلیق، نشت آب به داخل کابین هنگام بارندگی و یا شستشو، ضعف در سیستم کلاچ و چراغ‌های دنده عقب ، همچنین نشتی روغن از موتور ، را ذکر نمود .
▪نسل۴
اما در حالیکه تولید نسل ۳ گل در ایران همچنان ادامه دارد ، در اواخر سال ۲۰۰۵ گل نسل ۳ ، مجددا دچار تغییراتی شد و با وجود اینکه این بار هم پلتفورم و طرح اصلی خودرو تغییری نکرد اما باز هم مانند بار قبل نام نسل آن تغییر یافت و نسل ۴ نام گرفت . بر اساس اعلام سایت Autoindex این خودرو دچار ۱۰۸۸ تغییر کوچک و بزرگ نسبت به نسل قبلی شده است، عمده‌ترین این تغییرات Facelift کامل، ایجاد شکل V در گریل جلو، تغییر درب صندوق، چراغ‌های جلو و عقب و تزئینات داخلی؛ شامل داشبورد، نمایشگرها و تودری‌ها می‌باشد. همچنین تمامی موتورهای بنزینی قبلی، در این خودرو به نوع دوگانه سوز Totalflex تبدیل شده و کماکان موتور ۹/۱دیزلی نیز قابل انتخاب می‌باشد .
در قسمت داشبورد طرح بکار رفته در این خودرو ترکیبی است از داشبورد VW Fox جدید ، Ford Fiesta و GM Celta ، از نظر نمایشگر جلوی راننده نیز دقیقا پانل مربوط به مدل Fox استفاده شده و البته در قسمت جلو نیز این خودرو بی شباهت به Fox نیست .
این خودرو در ۳ مدل City ، Plus و Power تولید می‌شود که تمامی آنها نیز همانگونه که ذکر شد قابلیت کارکرد با الکل ( اتانول ) را نیز دارا هستند . این خودرو در برزیل دارای رنج قیمتی از ۵/۹ تا ۱۳ میلیون تومان را داراست که البته نوع ۱۳ میلیونی آن ، از موتور دوگانه‌سوز ۲۰۰۰ سی سی بهره مند بوده و دارای تجهیزاتی مانند کیسه هوا و ترمز ABS نیز می باشد . این نوع از گل ( نسل ۴ ) تا سال ۲۰۰۷ تولید خواهد شد و پس از آن پلتفورم AB۹ نیز پس از ۱۳ سال و یا به عبارتی ۲۷ سال به طور کامل کنار گذاشته خواهد شد و نسل ۵ جایگزین آن خواهد شد .
شهرام اسلامی
منابع:www.automobilemag.com
منبع : مجله گسترش صنعت