دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

بی‌وفا - L'infedele


سال تولید : ۲۰۰۰
کشور تولیدکننده : سوئد، ایتالیا، آلمان، فنلاند و نروژ
محصول : کای لارسن و یوهان ماردل
کارگردان : لیو اولمان
فیلمنامه‌نویس : اینگمار برگمان
فیلمبردار : یورگن پرسون
هنرپیشگان : لنا اندر، ارلاند یوزفسون، کریستر هنریکسون، توماس هانسون، یونی دار، فیلیپ ساندن و میشل یولمو.
نوع فیلم : رنگی، ۱۵۵ دقیقه.


̎ماریان̎ (اندر) با ̎مارکوس̎ (هانسون)، رهبر موفق ارکستر، ازدواج کرده و زندگی خوبی دارند. دخترشان، ̎ایزابل̎ (یولمو)، نه ساله است. صمیمی‌ترین دوست ̎مارکوس̎، دیوید̎ (هنریکسون) که تا به حال دوبار ازدواج کرده و جدا شده، اغلب به آپارتمان ̎ماریان̎ و ̎مارکوس̎ سر می‌زند و قصه‌گوی مورد علاقهٔ ̎ایزابل̎ است. یک شب در حالی که ̎مارکوس̎ در خانه نیست، ̎دیوید̎ مطابق معمول به آپارتمان آنان می‌رود. اما ناگهان حس و حال همیشگی تغییر می‌کند و دوستی افلاطونی بی‌دردسر ̎ماریان̎ و ̎دیوید̎، در چرخشی ناغافل، رنگ و روئی متفاوت به خود می‌گیرد. ̎ماریان̎ حالا در وجود او مردی را می‌بیند که از هر لحاظ جذاب است...
● این‌جا برگمان هشتاد و دو سه ساله به کمک بازیگر محبوبش، اولمان (که از برگمان یک دختر دارد) آمده و برای او فیلم نامه‌ای نیمه خودسرگذشت‌نامه‌ای نوشته است. اولمان نیز ظاهراً (از فیلم در جشنواره‌ها استقبال بسیاری می‌شود) در کارش موفق بوده و قصهٔ تکراری ̎بی‌وفائی، حسادت، گناه و مکافات̎ را با لطف روایت کرده است. بی‌وفا یادآور درام‌های روانی خود استاد در دههٔ ۱۹۷۰ است (از جمله صحنه‌هائی از یک ازدواج، ۱۹۷۳، که با همکاری اولمان و یوزفسون ساخته شد) و در آن بازی‌ها، برطبق انتظار، گیرا هستند؛ به‌خصوص اندر که واقعاً می‌درخشد. با این همه، فیلم کمی از مد افتاده به‌نظر می‌رسد. از قابلیت‌های گوناگون استاد، یکی قدرت در داستان‌گوئی بود که در بی‌وفا به‌نظر نمی‌آید و، با عرض معذرت، بعضی صحنه‌ها یادآور جلسه‌های روان‌درمانی هستند.