جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

بررسی و تجربه رانندگی با پرادو ۳


بررسی و تجربه رانندگی با پرادو ۳
● مقدمه
پس از شروع واردات خودرو و ایجاد تنوع در بازار خودروها ، به ویژه در کلاس خودروهای SUV بنا به دلایلی که بعداً توضیح داده می شود تصمیم به خرید یک دستگاه تویوتا پرادو سه در گرفتم و به دلیل این که در زمان خرید، هیچ مرجعی برای تحقیق دربارۀ چگونگی عملکرد این خودرو وجود نداشت، لذا تصمیم گرفتم در این خصوص مقاله ای بنویسم تا دیگر علاقه مندان با اطلاعات کاملتری اخذ تصمیم نمایند. بنابراین با توجه به تجربیاتی که بعد از آزمایش اتومبیل های گوناگون داشتم، مطالب زیر را تنظیم و به اطلاع کلیۀ علاقه مندان می رسانم.
در بازار کنونی خودرو با داشتن توان خریدی در حدود پنجاه میلیون تومان تنوع زیادی در اختیار خریداران قرار دارد مثلاًBMW سری ۳، مرسدس سی کلاس، تویوتا کمری، انواع پرادو سه و پنج در، انواع هیوندای، سیتروئن و غیره ولی با توجه به دلایلی از قبیل خدمات پس از فروش به همراه لوازم یدکی مناسب، تعمیرگاه های متعدد، خوشنامی کمپانی سازنده و ایمنی بالاتر نسبت به خودروهای سواری باعث شد تا پرادو را انتخاب نمایم، ولی خوشبختانه پرادو اتومبیلی است که دلایل انتخاب آن را باید فراتر از این دلایل بررسی نمود.
● طراحی خارجی
پرادو از محصولات شرکت تویوتا و زیر شاخۀ لندکروز است که از اعتبار خوبی در دنیای SUV ها برخوردار است. البته پرادو با طراحی جدیدتر و جذابتر کمی مطابق سلیقه روز پیش رفته و کهنگی چهرۀ Land Cruiser را جبران کرده است. اگر برای اولین بار نگاه کلی به اطراف پرادو بیندازید پی میبرید که هماهنگی اجزاء مختلف بدنه، طرح چشم نوازی را به وجود آورده و در این بین نیز مواردی همچون بزرگی چراغ های جلو، خطوط برآمدۀ کاپوت، فلاپ های دور و بلندی خودرو توجه خاصی را طلب می کند.
حال اگر به نمای جلوی خودرو نگاهی دقیق تر بیندازیم متوجه می شویم که طرح زیبای سپر جلو همراه با گاردی کاملاً متناسب، به زیبایی خودرو افزوده، به طوری که بعضی از مدل های فاقد گارد کمی ناهمگون به نظر می رسند و همین طور چراغ های بزرگ و منحصر به فردی که طراحان برای این SUV تازه وارد تدارک دیده اند در طرفین کاپوتی با برامدگی های بزرگ و همگرا، خودنمایی می کند ، به طوری که احساس می کنید دماغۀ اتومبیل از روی سپر برآمده شده و تا شیشۀ جلو امتداد پیدا کرده است .
نمای بغل خودرو با فلپهای برجسته و آینه های کرم بزرگ، در کنار ارتفاع بلند آن و خط کشیدگیهای رنگی بدنه جلب توجه می کند و به کار بردن فلاپهای دور و استفاده از بچهگلگیرها به جذابیت و پهن تر به نظر رسیدن خودرو کمک شایانی کرده و به زیبایی آن افزوده است و در کل نمای کناری خودرو ساده و قابل قبول به نظر می رسد.
برای نمای پشت خودرو به طور کلی دو طرح متفاوت وجود دارد که در یک طرح، زاپاس در زیر ماشین تعبیه شده و پلاک در وسط در عقب قرار گرفته و در طرح دیگر، زاپاس در روی در عقب قرار داشته و پلاک (با توجه به ابعاد آن در ایران ) کاملاً بلاتکلیف شده است و مالکان این تیپ خودرو با این مورد مشکل دارند. در مدل های ۵ در با قرار گرفتن زاپاس روی در شما می توانید فضای باک اضافی را بر حسب آپشن طلب کنید (۱۹۰ لیتر ) ولی در مدل ۳ در به دلیل کوتاه تر شدن شاسی به طور قطع زاپاس خودرو روی در عقب قرار خواهد گرفت و فضای باک نیز همان ۸۷ لیتر استاندارد است.
ولی از نکات منفی طراحی عقب به نظر من طرح چراغ های عقب بوده که کمی قدیمی و ناهماهنگ به نظر می رسد.
به طور کلی مدل های ۵ در به علت کشیدی بدنه و داشتن چهاردر ورودی در تیپ SUV های خانوادگی قرار گرفته و مدل دیگر با داشتن تنها دودر ورودی و امکان دسترسی ضعیف به صندلی های ردیف عقب برای خانواده های جوان و کم جمعیت مناسب است و همچنین در مقایسۀ ظاهری خودرو مدل های ۳ در به دلیل طول کمتر حدود (۴۴۵ mm) نسبت به مدل های ۵ در چهره ای اسپرت تر و جذاب تر دارند و خریداران جوانتر را به سوی خود جلب می کند.
در ضمن در این جا خالی از لطف نیست که به ابعاد لاستیک ها نیز اشاره ای کرد که با داشتن اندازۀ ۲۶۵/۶۵/۱۷ هماهنگی خوبی را با ابعاد بزرگ بدنه به وجود آورده است که البته با به کارگیری رینگهای آلومینیومی سبک وزن با قطر۱۷ اینچ و پهنای ۷ JJ و لاستیک های DUNLOP ساخت ژاپن سواری خوبی را برای سرنشینان به ارمغان آورده است.
ولی در مجموع پرادو از نظر ظاهری اتومبیلی زیباست که با توجه به رقبای موجودش در ایران و با توجه به کیفیت قطعات و رنگ خودرو کاملاً سر بلند از هر مقایسه ای بیرون می آید.
● طراحی داخلی
بعد از باز کردن در با توجه به بلندی خودرو با اولین مشکلی که مواجه می شوید سوار شدن است که به لطف دستگیره های تعبیه شده تا حدودی این مشکل رفع شده است ، ولی با قرار گرفتن در روی صندلی ها ، راحتی صندلی را به وضوح حس می کنید به طوری که در سفرهای طولانی ابداً احساس خستگی نمی کنید و آن نیز به خاطر موقعیت قرارگیری پشت سری و انحنای پشتی صندلی آن است که کاملاً با بدن شما سازگار میباشد . ارتفاع صندلی نیز کاملاً مناسب بوده و در نتیجه هیچگاه دچار خستگی زانو و پا نخواهید شد و همچنین تسلط خوبی را نیز به محیط اطراف برای شما فراهم می آورد که متأسفانه فاقد تنظیم برقی در مدل های ۴ سیلندر است . طراحی پشت آمپر نیز کاملاً ساده و زیباست و با توجه به تابیدن نور آبی از پشت صفحه آن از وضوح خوبی چه در روشنایی و چه در تاریکی برخوردار است و در تاریکی هم هیچگاه موجب اذیت چشم نمیشود. از نظر میزان حجم اطلاعاتی هم که در اختیار راننده می گذارد قابل قبول بوده و با داشتن عقربهای سرعت سنج، دور موتور، بنزین و درجه حرارت موتور و یک کیلومتر شمار سه حالته و تعدادی چراغ های هشدار دهنده و چراغ های مربوط به حالتهای گیربکس نسبتاً کمل به نظر میرسد.
در نگاهی کلی به داشبورد سادگی و زیبایی را با هم یکجا مشاهده می کنید در قسمت میانی داشبورد اثر طرح انتخابی طراحان تویوتا را برای اتومبیل های سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ مشاهده می کنید که تشکیل شده از دو ستون عمودی در طرفین که در برگیرندۀ دریچه های هوا و کلید فلاشر و چراغ هشدار دهندۀ کمربند ایمنی برای سرنشین کناری بوده و در بین این دو ستون نیز در بالا یک LCD برای نمایش ساعت ، دما ، فشار هوای خارج خودرو، میزان مصرف سوخت، ارتفاع اتومبیل از سطح دریا و یک عدد قطب نمای دیجیتالی است . طرح ظاهری این قسمت در مدل های چهار و شش سیلندر تفاوت دارد . در مدل های چهار سیلندر کلیۀ اطلاعات به صورت دیجیتالی ( عکس راست ) و در مدل های شش سیلندر به صورت کمی حرفه ایی تر است که با نور بنفش رنگ و کمی بزرگتر طراحی شده است. ( عکس چپ )
در زیر این صفحه یک عدد پخش صوت قرار دارد که به صورت استاندارد قابلیت پخش Audio CD و کاست را دارد ( عکس چپ) ولی در نمونۀ مورد آزمایش یک DVD Player نصب شده (عکس راست) که قابلیت پخش:R/RW DVD ,VCD , MP۳ CD Audio CD ,Video DVD, MP۳ DVD, را دارد که با داشتن مانیتور ۷” اینچی و Touch Screen و با وجود Resolution عالی , زیبایی خاصی را به داشبورد بخشید. البته در صورتی که به دوربین عقب مجهز شود، در هنگام استفاده از دنده عقب و روشن بودن مانیتور تصاویر رنگی از عقب خودرو به نمایش می گذارد که با توجه به دید کم عقب، کمک خوبی برای راننده میباشد. در مجموع در هر دو حال پخش صوت با کیفیت بسیار عالی صورت می گیرد و صدایی با قدرت ( ۴ x ۵۰ w ) و کیفیت خوب دریافت خواهید نمود که البته سیستم نصب شده مارک ALPHAVISION بوده که دارای خروجی Amplifier و SUB Woofer نیز میباشد که به صورت سفارشی برای این خودرو ساخته شده است و میتوان حساسیت کم سیستم Touch Screen آن را تنها نقطه ضعف آن برشمرد.
بخش سوم شامل یک عدد کولر دیجیتالی با کارایی فوق العاده بالاست که حتی در بدترین شرایط نیز کوچکترین فشاری به خودرو وارد نمی کند که ار نکات برجستۀ آن، امکان تنظیم جداگانه درجه حرارت برای سرنشینان ردیف جلو است و در این میان تنها نکته منفی که می توان به آن اشاره کرد عدم بکارگیری کانال هوا برای سرنشینان عقب است که البته برای مدل های چهار در حتی برای صندلی های ردیف سوم نیز کانال هوا در نظر گرفته شده است و در قسمت انتهایی نیز که یک عدد فندک، جاسیگاری و یک عدد سوکت ۱۲V x ۱۲۰W برای تجهیزات برقی اضافی در نظر گرفته شده است.
از دیگر مواردی که در داشبورد این اتومبیل می توان یافت کلیدهای مربوط به سیستم Blue Tooth و آینه های برقی است. سیستم بلوتوس به کار رفته دارای کارایی خوبی است که میکروفن آن پشت فرمان و بلندگوی آن توسط باند جلو سمت راننده تأمین می شود آینۀ برقی نیز به نرمی باز و بسته شده و در صورتی که آینه به صورت دستی بسته شود به محض روشن نمودن خودرو آینه باز می شود.
در قسمت کنسول میانی، دسته دندۀ اتوماتیک و بعد از آن دو عدد جا لیوانی و جعبۀ میانی داشبورد قرار دارد که از حجم بسیار خوبی نیز برخوردار است که البته این جعبه در مدل های ۶ سیلندر تبدیل به یخچال می شود.
در قسمت انتهایی راست داشبورد نیز محفظۀ همیشگی قرار دارد که در بالای این محفظه در مدل های دارای CD Changer ، خشاب مربوط به آن قرار می گیرد.
به طور کلی قسمت های مختلف داشبورد همگی دارای کیفیت ساخت یکسانی بوده و درحد متوسط خوب است که به رنگ کرم ، قهوه ای و مشکی (در مدل مورد آزمایش) تزیین شده است. البته در مورد فرمان باید اشاره کنم که از فقدان کیفیت ذکر شده به شدت در رنج است و با سایر قطعات همخوانی ندارد و نکتۀ دیگر آن که کنترل های سیستم صوتی نه تنها بر روی فرمان بلکه در زیر آن نیز (مانند ۲۰۶) وجود ندارد و این دو، از نقاط ضعف طراحی داشبورد به شمار می روند که البته فرمان چرم به صورت سفارشی قابل تهیه است.
در قسمت عقب نیز یک ردیف صندلی با ظرفیت سه سرنشین تعبیه شد که با دارا بودن فضای پای مناسب و ارتفاع خوب راحتی قابل ملاحظه ایی را برای سرنشینان عقب به ارمغان می آورد که البته در این بین محل قرارگیری گیرههای کمربند ایمنی ردیف عقب برای سرنشین و سطی و عدم طراحی جا دستی در طرفین صندلی برای سرنشینهای کناری ایجاد مشکل می کند ولی در صورت نشستن دو سرنشین در طرفین امکان استفاده از زیر دستی وسط صندلی که در آن جای دو لیوان یا بطری نیز تعبیه شده میسر می شود.
از دیگر موارد قابل ذکر می توان به تعبیۀ جعبۀ کمک های اولیه و یک پریز مشابه در داشبورد، و دو عدد جا لیوانی اضافی و محلی برای گذاشتن لوازم دم دستی سرنشینان عقب و از همه چیز مهمتر قابل تنظیم بودن شیب پشتی صندلی های ردیف عقب اشاره کرد.
فضای صندوق که با در سوم خودرو در ارتباط است ، بر خلاف شایعاتی که در مورد آن مطرح می شود، دارای حجم خوبی است که حتی بدون باز کردن صندلی های ردیف دوم ظرفیت پذیرش یک عدد چمدان بزرگ به انضمام ۵ عدد چمدان کوچک را داراست و یا این که حتی در سفر نیز با وجود پنج نفر سرنشین شما احساس کمبود جا نمی کنید البته در مورد مدل های ۵ در, فضا خیلی بیشتر است.
در مجموعه فضای داخل پرادو کاملاً راحت و جادار است و در سه رنگ خاکستری، کرم، مشکی و تزئینات داخلی در دو طرح نقرا ای و چوب قابل سفارش است که در مدل های ۶ سیلندر قطعات کرم به انضمام صندلی های چرم با تنظیمات برقی به آن اضافه می شود.
به نظر من نکات منفی که در خصوص طراحی داخلی پرادو می توان از آن یاد کرد عبارتند از :
۱) عدم برخورداری فرمان و روکشهای صندلی از کیفیتی مناسب
۲) عدم بکارگیری فرمان Multi Media با توجه به کلاس و بهای خودرو
۳) مشکلی که در پیاده و سوار شدن سرنشینان عقب خودرو وجود دارد که آن هم ویژه گی عمومی کلیه اتومبیلهای دو در است.
● کیفت سواری
نحوۀ سواری پرادو را به سه بخش شهری و جاده ایی و off road میتوان تقسیم کرد.
▪ سواری شهری
بعد از قرار گرفتن در پشت صندلی راننده از تسلط به محیط اطراف شگفت زده خواهید شد بعد از Start زدن شاهد تکان جزئی خواهید بود که به علت حجم و نیروی تورک موتور و عدم جذب دسته موتورهاست که فقط در لحظۀ استارت احساس خواهید کرد البته این لرزش در مدل های ۶ سیلندر دیده نمی شود و یا بسیار ضعیف است و آن نیز به خاطر بالانس بودن فوق العاده موتورهای ۶ سیلندر است . بعد از لحظۀ استارت دیگر اثری از لرزش و صدا احساس نخواهید کرد و موتور کاملاً آرام است، البته عایق بندی خوب Sound Wall و عایق زیر درپوش موتور نیز بی تأثیر نیست . برای شروع حرکت دستۀ دنده اتوماتیک را در موقعیت D قرار داده و در این وضعیت اولین چیزی که برخلاف سایر SUV های موجود خودنمایی می کند ، نرمی سیستم تعلیق و فرمان خودرو است که با توجه به این که خیابانهای تهران به خودی خود جزء مسیرهای off road به شمار می رود شما هیچ گونه صدا و لرزش و تکان اضافی در اتاق احساس نمیکنید و کلیۀ ارتعاشات ناشی از ناهمواریها کاملاً در کمک فنرها و فرمان جذب می شود که این موضوع مدیون سیستم فنر بندی است که اکسل جلو آن، از نوع مک فرسون استوارت همراه دو بازوی جناقی و اکسل عقب، از نوع مک فرسون سادة ۴ لینکه بوده که در هر دو از میل موج گیر نیز استفاده شده است.
با بالاتر بردن فشار گاز برای دستیابی به سرعتهای بالاتر با توجه به این که موتور ازنوع چهار سیلندر خطی با حجم ۲۶۹۴ CC است، در دور موتورهای بالا غرشی خاص از موتور به گوش می رسد و به دلیل این که وزن خودرو کمتر از نوع ۵ در است شما شتاب و کشش بهتری را نسبت به مدل های ۵ در احساس میکنید. در ادامۀ مسیر نیز دنده ها با توجه به اتوماتیک بودن گیربکس نمونۀ مورد آزمایش ، فوق العاده نرم تعویض می شود. عملکرد گیربکس نیز بسیار قابل تحسین است چرا که کاملاً نرم و بی لرزش دنده ها یکی پس از دیگری تا دندۀ ۴ تعویض می شود و از سرعت عملکرد بسیار خوبی نیز برخوردار است به طوری که به محض فشردن پدال گاز، گیربکس به صورت کاملاً هوشمند و به نرمی دنده را معکوس کرده و به نیاز شما به سرعت پاسخ می گوید.
در هنگام رانندگی با پرادو در داخل شهر با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد چرا که قدرت موتور (۱۷۵hp @ ۴۸۰۰ rpm) برای مصارف شهری کاملاً کافی، شعاع پیچش فوق العاده کم و به دلیل ۳در بودن نمونۀ مورد آزمایش حتی با جای پارک نیز مشکلی نخواهید داشت به علاوه اینکه در هنگام پارک و دندۀ عقب با بهره گیری از سیستم هایBack Camera , Back Sensor (در نمونۀ مورد آزمایش) کلیۀ مشکلات مرتفع می شود. در اینجا لازم به ذکر می دانم که سیستم Back Sensor که روی کلیۀپرادو ها به صورت فابریک کارخانه نصب می شود فاقد نمایشگر فاصله بوده و تنها هشدار دهندۀ صوتی دارد که از فاصله ۱.۲ متر وارد عمل شده و نیز بسیار حساستر و عالی تر از نمونه های نصب شده داخلی عمل می کند. به طوریکه ، به سرعت حتی برآمدگیهای جزئی سطح مسیر را نیز تشخیص می دهد و زاویۀ مناسبی نیز دارد و با دارا بودن چهار سنسور پوشش کاملی نیز در اختیار شما می گذارد.
از نکات مثبت میتوان به بی صدایی کابین چه در حالت سکون و چه در حرکت، نرمی سیستم تعلیق و فرمان، شعاع گردش عالی، تسلط کافی به محیط اطراف، بهره گیری موتور از تکنولوژی VVT-I (Variable Valve Timing)(سیستم متغیر باز و بسته شدن سوپاپ ها) و به کاربردن چهار سوپاپ در هر سیلندر که باعث هر چه نرمتر کارکردن و بهبود منحنی مشخصه موتور و پایین آمدن مصرف سوخت می شود و در کنار آن ترمز ABS فوق العاده پر قدرت آن اشاره کرد و از نکات منفی آن نیز باید به پس رفتن خودرو در سراشیبی های تند در لحظۀ حرکت (برخلاف سایر خودروهای اتوماتیک) و تکانهای عرض خودرو که به علت نرمی و ارتفاع آن است اشاره کرد که به دلیل جزئی بودن آنها کاملاً قابل چشم پوشی است و شاید هم احساس نشود.
▪ سواری جاده ایی
در تست جاده ایی به دلیل این که در جادهها اصولا سرعت بالاست و در جاده های کوهستانی پیچ و خم نیز به آن افزوده میشود و خودرو با حداکثر توان در حرکت میباشد , لذا هندلینگ ، قدرت موتور و شتاب خودرو در جاده از اهمیت فوق العاده ایی برخوردار است .
لذا از این حیث از پرادو ۳در با ابعاد ۴۴۸۰ x ۱۹۰۵ x ۱۸۷۵ L x H x W و مشخصات موتور۲۶۹۴CC , ۲۶.۰ kg– m@ ۴۰۰۰ rpm ۱۷۵hp @ ۴۸۰۰ rpm و اصولاً ذات SUV بودن آن توقع چندانی نمی توان داشت چرا که نسبت به اتومبیل های ۶ سیلندر در خیلی از مواقع، اللخصوص در سر بالاییها با وجود نیرو تورک خوب آن با ضعف کشش و شتاب گیری روبروست ولی در مقایسه با مدلهای ۵ در کاملا چالاکتر است و در سر پیچها نیز به دلیل نرمی و ارتفاع زیاد، اتومبیل به سمت خارج پیچ متمایل می شود. و این درحالی است که کنارههای صندلی به خوبی از شما محافظت میکنند . البته در خصوص عبور از پیچها مشکل عمده پرادو هنگام ورود به پیچ است که دقت بیشتری را برای کنترل طلب میکند ولی در دامنه و خروج از پیچ مشکل چندانی ندارد چرا که با وجود لاستیکهای پهن و رینگهای ۱۷" اینچی به راحتی پیچ را پشت سر گذاشته و به محض رها کردن فرمان ، سریعاً به حالت تعادل باز می گردد به علاوه اینکه با وجود دندهای L۱ , L۲ , L۳ میتوان به راحتی در سرازیری ها و سر پیچها کنترل خودرو را به دست گرفت . البته تمامی این موارد با توجه به مسائل دینامیکی خودرو قابل توجیه است.
ولی باز در خصوص راحتی و بی صدایی با مشکلی مواجه نخواهید شد چرا که حتی در سرعتهای بالا به خاطر عایق بندی عالی بدنه و کیفیت لاستیکهای (مارک DUNLOP) به کار رفته، صدایی از حرکت چرخها و باد به گوش نمی رسد ولی در صورتی که ماشین مجهز به (سقف برقی باز شونده) Sun Roof باشد در صورت باز بودن در سرعتهای بالاتر از ۱۰۰km/h به کیفیت عایق کاری بدنه پی خواهید برد چرا که صدای زیادی از منفذ به وجود آمده به گوش خواهد رسید و علت آن هم سطح مقطع عمودی خودرو و ارتفاع زیاد آن در برخورد با باد است که این موضوع نیز خاصۀ این گونه اتومبیلهاست.
به هر حال پرادو شش سیلندر چه ار نوع ۳در و چه از نوع ۵در , در جاده ها از عملکرد بهتری برخوردار است ولی درمقابله با پیچها باید کاملاً احتیاط کرد. ولی در خصوص مدلهای چهار سیلندر مدل دو در آن سربلندتر از آزمایش بیرون خواهد آمد چرا که به دلیل وزن کمتر و نسبت نیرو به وزن بیشتر(۰.۰۹۳ hp / Kg ) از چالاکی بیشتری برخوردار است.
سیستم ترمز نیز با دارا بودن ترمزهای دیسکی خنک شونده در چهار چرخ و استفاده از دیسک ترمز به قطر ۱۲ inch همراه ۲ پیستون در جلو و دیسک۱۱ inch به همراه ۱ پیستون در عقب ( عکس زیر ) و سیستم ABS چهار کاناله دارای قدرت فوق العاده خوبی است و تحت هیچ شرایطی احساس ضعفی در آن دیده نمی شود و به محض اقدام به ترمزگیری به نرمی و به سرعت وارد عمل شده و به بهترین کیفیت موجب توقف خودرو می شود.
حال در اینجا اگر بخواهیم مقایسه ای از انواع پرادو موجود در مقیاسهای شهری و جاده ایی داشته باشیم می توانیم بدون در نظر گرفتن تعداد پذیرش سرنشین و قیمت به شکل زیر رده بندی کنیم:
الف) شهری:
۱) دو در چهار سیلندر
۲) دو در شش سیلندر (به علت مصرف سوخت بیشتر)
۳) چهار در چهار سیلندر
۴) چهار در شش سیلندر (به علت مصرف سوخت بیشتر)
ب) جاده ایی:
۱) دو در شش سیلندر
۲) چهار در شش سیلندر
۳) دو در چهار سیلندر
۴) چهار در چهار سیلندر
▪ سواری off road
در این قسمت به علت ناهموار بودن مسیرها , نرمی فنربندی و فرمان , و درمانورها , پر قدرت بودن فرمان بسیار مفید واقع میشود ولی ارتفاع زیاد آن در خیلی از موارد سرنشینان را دچار ترس از واژگونی نمود که در این میان , نرمی سیستم تعلیق نیز مزید بر علت بود. البته ارتفاع زیاد آن نیز در عبور از پستی و بلندیها مثلاً مسیرهای سنگلاخی کمک خوبی بود چرا که ترسی از گیر کردن کف خودرو به سطح مسیر وجود نداشت.
در خصوص گیربکس و موتور نیز باید بگویم که ترجیحاً با موتور چهار سیلندر برای پیمودن این گونه مسیرها نروید چون احتمالاً مجبور به ترک مسیر خواهید شد . ولی موتورهای شش سیلندر با قدرت ۲۴۰ hp@۵۲۰۰ rpm و نیروی تورک ۳۷۶Nm@۳۸۰۰ rpm انتخاب خوبی برای مقابله با مسرهای سخت است ولی به هر حال وجود دندۀ کمک با دارا بودن چهار حالت LL- N - HL - H (به ترتیب H برای مسیرهای عادی و رانندگی روزمره- HL برای سرعتهای بالا , همراه با قفل دیفرانسیل مرکزی که طبق توصیه کاتالوگ خودرو این حالت برای مسیرهای لغزنده در نظر گرفته شده و با پیش فرض قرار دادن دنده های سبک امکان دستیابی به سرعتهای بالا و حرکت در مسیرهایی با اصطحکاک کم را محیا می کند-N برای خلاص چهار چرخ-LL برای عبور از سرازیرها و سربالاییهای تند همراه ضریب دنده های فوق سنگین) در هر مسیری به کمک شما خواهد آمد.
به نظر من اگر قصد حرکت و تفریح در مسیرهای به اصطلاح off road را دارید ، Land Cruiser انتخاب بهتری برای شما است .
● لیست تجهیزات
الف) استاندارد:
فرمان هیدرولیک، کولر، شیشه بالابر برقی، گرمگن شیشه عقب و شیشهای کناری ( مدل ۳ در )، چراغ سوم ترمز، پشتی قابل تنظیم صندلیهای عقب، رادیو پخش ۲DIN، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع، لاستیکهای DUNLOP .
ب) قابل سفارش
DVD Player، دوربین دید عقب، کولر اتوماتیک، ریلهای سقفی، بال روی در صندوق همراه چراغ سوم ترمز، روکش زاپاس پشت، پوشش صندوق بار، سقف ABS ،SUN ROOF، طرح چوب یا نقره ای برای تزیینات داخلی، فرمان و سردنده چرم رینگهای آلمینیومی ۱۷”، سر اگزوز کرم، گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته و موتور ۶ سیلندر که با سفارش این آیتم: صندلیهای چرم با قابلیت تنظیم برقی، تزئینات کرم، سیستم تنظیم ارتفاع خودرو و یخچال نیز به لیست شما افزوده میشود که برای دریافت این آپشن، اضافه بهایی معادل پانزده میلیون تومان نیز باید پرداخت شود. البته یکی از مواردی که جای خالی آن در این لیست احساس میشود نبود آینه گرمکن دار بیرونی است .
ج) مشخصات
▪ طول : ۴۴۸۰ mm ( چهار در ۴۹۲۵ mm ) با در نظر گرفتن گارد جلو و زاپاس عقب .
▪ عرض: ۱۸۷۵ mm
▪ ارتفاع: ۱۹۰۵ mm بدون در نظر گرفتن سیستم تنظیم ارتفاع
▪ وزن:۱۸۹۰ Kg +-۵ kg با باک پر ( این عدد به دلیل این که در هیچ مرجعی اعم از کاتالوگ خودرو و وب سایت کمپانی سازنده قید نشده بود توسط اینجانب و به وسیله یک باسکول ۶۰ تنی با دقت +- ۵ Kg اندازه گیری شده است .)
د) موتور
از نوع چهار سیلندر خطی مدل۲TR – FE مجهز به سیستم VVT-I (بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت تویوتا در امارات - شرکت صادر کننده) وچهار سوپاپ در هر سیلنر
▪ حجم: ۲۶۹۴ cc
▪ قطر و کورس پیستون : ۹۵ x ۹۵ mm
▪ تورک : ۲۶.۰ kg– m@ ۴۰۰۰ rpm (بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت تویوتا در امارات - شرکت صادر کننده)
▪ توان : ۱۷۵hp @ ۴۸۰۰ rpm (بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت تویوتا در امارات - شرکت صادر کننده)
▪ سرعت : با گیربکس معمولی Km/h ۱۷۰ و با گیربکس اتوماتیک Km/h ۱۶۵
▪ نوع سوخت : بنرین با عدد اکتان ۹۱ و بالاتر
▪ مصرف سوخت : متوسط L/۱۰۰ Km ۱۴ در جادههای کوهستانی
نوشته و عکس: علی رزوان (سایت تویوتا-ایران)
مراجع:
کاتالوگ خودرو
نماینده تویوتا در امارات برای پرادوهای وارداتی از شرکت امارات ( پرادوهای ۳ در چهار سیلندر و شش سیلندر)
سایت کارخانه تولید (در استرالیا) برای پرادوهای وارداتی از Australia ( پرادوهای ۵ در چهار و شش سیلندر )
TOYOTA PRADO در کشورهای اروپایی و قاره آمریکا تحت نام LEXUS GX ۴۷۰ ارائه می شود.
منبع : تویوتا