جمعه, ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 10 May, 2024
مجله ویستا


فلسفه سیاسی هانا آرنت


فلسفه سیاسی هانا آرنت
نویسنده : بردشا - لی
مترجم : دیهیمی - خشایار
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۰/۱۰/۱۱
رده دیویی : ۳۲۰.۵۰۹۲۲۰
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۵۸
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۳۰۰
شابک : ۹۶۴-۷۱۳۴-۳۷-۱

کتاب حاضر به نقد و بررسی دیدگاه‌های سیاسی 'هانا آرنت 'اختصاص دارد .این کتاب با استناد به دو اثر مهم نامبرده یعنی 'وضع بشری 'و 'حیات ذهن ' تدوین شده است .در کتاب 'وضع بشری 'آرنت به دفاع از 'عمل سیاسی 'و در کتاب 'وضع بشری 'به دفاع از 'زندگی عمل‌ورزانه 'در بخشی از کتاب آمده است' :همه آنچه آرنت می‌خواست بگوید این بود که انسان تا جایی که موجودی سیاسی است ـ یعنی مخلوقی زنده که سخن می‌گوید و عمل می‌کند ـ فقط در صورتی هستی و زندگی‌اش را معنادار می‌یابد که در فهمش از جهان با دیگران شریک باشد .از نظر او فهم مشترک همان وضع بشری بود و نگرانی‌اش هم از این بود که این شبکه معنایی دیگر ایمن نیست....او درباره طبیعت بشری و وضع بشری می‌نویسد :برای پرهیز از سوئ فهم باید توجه کرد که وضع بشری همان طبیعت بشری نیست و مجموع کل فعالیت‌ها و توانایی‌های بشری که به وضع بشری ربط می‌یابند بر روی هم چیزی همچون طبیعت بشری را به وجود نمی‌آورد .آرنت می‌گفت ما نمی‌توانیم به گونه‌ای معنادار از طبیعت بشری سخن بگوییم, چون انسان‌ها خودشان را خلق نمی‌کنند و بنابراین نمی‌توانند شناخت کاملی از هستی و وجود خودشان داشته باشند... .طبق نظر آرنت برخلاف طبیعت بشری, وضع بشری قابل شناخت و تعریف است...به عبارت دیگر وضع بشری, درست برخلاف طبیعت بشری, چیزی نیست که ثابت و ایستا تعریف شود....در صورت‌بندی آرنت, سه توانایی, زحمت, کار, و عمل بر روی هم زندگی عمل‌ورزانه را می‌سازند :قلمرویی از زندگی بشری که شامل درگیری فعالانه در انجام دادن چیزی می‌شود .آرنت به نوعی فلسفه و جامعه را عاملی ضد سیاسی تصور می‌کند و به رد آنها اهتمام می‌نماید...آرنت جامعه دموکراتیک مدرن غربی را جامعه زحمت‌کش می‌دانست .این جامعه با مصرف گرایی‌اش و با بی اعتنایی‌اش به سنت و فرهنگ, منعکس کننده بیهودگی زندگی 'حیوان زحمت‌کش 'است .'