سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
هنرمند مردم
لئو تولستوی کتابی دارد با عنوان <هنر چیست>؟ یکی از مهمترین پرسشهایی که در این کتاب مطرح میکند آن است که معنای واقعی هنر چیست؟ کارکرد و گستره آن کدام است؟ به چه کار میآید و چه رابطهای با مردم، منافع و دغدغههایشان دارد؟
او توضیح میدهد که چندی پیش به بازدید از یک گالری نقاشی دعوت شده بودم. وقتی تمام تابلوها را از نظر گذراندم چیزی نفهمیدم و از مسوولان گالری پرسیدم معنای این تصاویر و تابلوهایی که نصب شده چیست؟
آنها پاسخ دادند این گالری برآمده از آثار مدرن و طرحهای امپرسیونیسم و کوبیسم و اینگونه مکاتب است. آنگاه تولستوی پاسخ میدهد، خب اینها به مردم چه ربطی دارد؟ مردم کوچه و خیابان با این تابلوها چه رابطهای برقرار کنند؟ پاسخ درستی نمیشنود؛ نجواهایی از این دست که هنر برای هنر و البته قابل درک برای هنرمندان است. بدیهی است مفاهیمی از جنس هنر متعهد و هنر در خدمت خلق نمیتواند واجد واقعیتهای محتوم موانع هنری باشد.
گویا تولستوی را اینگونه پاسخها اقناع نمیکرده است. راقم این سطور نیز بارها در معرض چگونگی و چرایی مفهوم هنر درگیر این معضل ذهنی بودهام. اینکه آیا هنر تنها در رابطه با نخبگان الیت و اهل فن معنا مییابد یا میتواند راهگشا و پلی میان ادراکات، الهامات و باورهای هنرمندان با مردم کوچه و خیابان باشد.
کم هم نبودند هنرمندانی که از هنر برای خلقها آغاز کردند و به ایستگاه هنر برای هنر رسیدند، فیلمهایی برای مردم میساختند، پربیننده و به سراب ساخت فیلم برای سرزمینهای دیگر اما بیمخاطب رسیدند.
حجت سپهوند عکاس است. سالها است هم برای نان و هم نام به این امر مشغول است. حداقل آن است که من با او در چند روزنامه پرتیراژ این کشور همکار بودهام. او حرفه و هنر خود را خوب میشناسد.
عاشق کار پیگیر و با ثبات است. از آغاز که کارهایش را مرور میکنی تا به امروز از یک اصول و پرنسیب قابلتعریفی سود میبرد. عکاس در روزنامه و آژانسهای خبری آدمی را سریع به بالای نردبان شهرت و محبوبیت میرساند. یکیک عکسهای عکاس خبری پیش از دیگر هممسلکان هنریاش به منصه دید و رویت مردم گذاشته میشود؛ دکهها پر از عکسها و سوژههایی است که عکاسانی از جنس حجت سپهوند شکار کردهاند.
در چنین فضای پرآشوبی هنرمندان یا فریفته یا کمکار یا گزیده کار و یا الینه میشوند. کم هستند عکاسانی که در عین غوطهور شدن در دنیای پر التهاب خبر، نور، عکس، سوژه، تعهد مردمی و دغدغههای اجتماعی خویش را همچنان زنده نگهدارند.
حجت انصافا یکی از آن معدود عکاسانی است که میشناسم. در این سالها موضوعاتی چون زنان، کودکان کار، تکدیگری، اعتیاد، فقر و حاشیهنشینی از موضوعاتی بوده که وی با علاقه روی آنها تمرکز کرده و آثار درخشانی پدید آورده است. آخرین تلاش او در مرکز احیای زنان معتاد (خانهخورشید) در جنوب تهران یکی از این اقدامات قابلتقدیر است؛ حضور متعهدانه او و همدردی با آسیبدیدگان جامعه و شکار سوژهها و لحظات بدیعی که خود میتواند بسان چند کتاب اثرگذار باشد، از او چهرهای متمایز خلق میکند. برای دغدغهها و همت بلندش آرزوی توفیق دارم. او به تعبیر تولستوی از آن دسته هنرمندانی است که هنر خویش را در راستا و در جهت اهداف مردم کوچه و خیابان به کار گرفته است. به امید موفقیت افزونتر.
فیاض زاهد
منبع : روزنامه اعتمادملی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
امتحانات تعطیلی مدارس هواشناسی تهران پلیس هلال احمر سیل قوه قضاییه شهرداری تهران مشهد سیل مشهد بارش باران
شهادت رئیس جمهور یارانه چین بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان ایران خودرو
شهید رئیسی لیلا حاتمی ابراهیم حاتمی کیا تلویزیون سینما هنرمندان سینمای ایران شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه آمریکا روسیه اسرائیل لبنان غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی تراکتور بازی بارسلونا
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث هواپیما اینترنت
سلامت رژیم غذایی مغز مردان خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن افسردگی