جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

مأموریتی دشوار برای آلونسو


مأموریتی دشوار برای آلونسو
● نگاهی به فصل جاری پیكارهای اتوموبیلرانی «فرمول یك»
فصل ۲۰۰۷ مسابقات گراندپری اتومبیلرانی كه از ۲۷ اسفندماه ۸۵ و با برگزاری تورنمنت نخست در ملبورن استرالیا شروع شد، همچنان ادامه دارد، اما صرفنظر از نتایج به دست آمده در ملبورن و هر مسابقه دیگری سؤال اصلی این است كه آیا فرناندو آلونسو راننده مشهور اسپانیایی، می تواند برای سومین سال متوالی قهرمان این پیكارها بشود یا خیر. اگر وی به این توفیق برسد، بی گمان نامش به جمع بزرگان دوران معاصر این رشته ورزشی خطرناك اضافه خواهد شد و كمتر كسی حاضر است روی موفق نشدن اتومبیلرانی كه پس از ترك رنو عضو تیم مك لارن شده است، شرط ببندد.
فقط ۲ مرد در تاریخ مسابقات رالی هستند كه توانسته اند در سه نوبت متوالی (و یا بیش از آن) قهرمان پیكارهای «فرمول یك» شوند. یكی از آنها میشاییل شوماخر معروف و آلمانی است كه پس از ۷ بار كسب عنوان قهرمانی جهان، در پایان فصل گذشته بازنشسته شد و دیگری خوان مانوئل فانجیو آرژانتینی كه در دهه ۱۹۵۰ جولان می داد و ۵ بار به این عنوان رسید كه ۳ تای آن در ۱۹۵۴ تا ،۵۷ متوالی بود. در میان آنها فقط فانجیو بود كه مقام های جهانی اش را با تیم هایی متفاوت به دست آورد. «آلونسو»ی ۲۶ ساله كه در سال ۲۰۰۵ با ۲۴ سال سن به جوان ترین فرد فاتح پیكارهای گراندپری اتومبیلرانی بدل شد، امید دارد كه به این ۲ راننده بپیوندد و اكنون كه شومی دیگر در میدان نیست امكان و احتمال رسیدن او به این عنوان در نگاه نخست كم به نظر نمی رسد.
● از سال اول تا سال سوم
تیمی هم كه آلونسو به آن پیوسته (مك لارن) تیم كوچكی نیست و هرچند در سال ۲۰۰۶ زیر سایه رنو (آلونسو) و فراری (شوماخر) ماند، اما در سال ۲۰۰۵ یكی از دو پای قهرمانی بود. آلونسو با چنان پشتوانه ای می گوید: «وقتی برای بار نخست قهرمان می شوید، شاید عده ای بگویند كه ماشین تان فوق العاده بوده است و خودتان هنری نداشته اید. زمانی كه برای مرتبه دوم صاحب آن می شوید، به تدریج قبول می كنند كه خودتان هم پرتوان بوده اید ولی زمانی كه برای سومین بار متوالی به قهرمانی می رسید، مجبورند از شما تعریف كنند و از قدرت شما بگویند. این چیزی است كه من به دنبال آن هستم.
نام ها و افراد بزرگ در این ورزش به چنین اندازه هایی رسیده اند و اگر من نیز ادعای بزرگی داشته باشم، چاره ای جز انجام این كار ندارم».اما كدام یك مهم تر است: كسب ۳ عنوان قهرمانی با یك تیم یا به دست آوردن آن با تیم های مختلف؟ آلونسو جواب این سؤال را با كلماتی به نسبت مبهم می دهد: «نمی دانم، جواب این سؤال تا حدی مشخص است. وقتی با ۲ تیم متفاوت قهرمان می شوید این نشان از قدرت انطباق پذیری شما با شرایط مختلف دارد، استمرار در پیروزی ها با یك تیم خاص نیز ارزش ویژه خود را دارد. زیرا حاكی از آن است كه قدرت خودتان را در مدت زمان مشخصی حفظ كرده اید. با این حال من حاضر نیستم هیچ یك را بر دیگری ارجح بدانم!»
● فراتر از توان او؟
آن چه برای آلونسو از هر چیزی مهم تر است، قهرمان شدن است. ولی اگر بخواهیم از خوشبینی های افراطی خارج شویم و فزون تر به حقایق بپردازیم، باید یادآور شویم كه كسب ۳ قهرمانی متوالی نمی تواند بدون مشكلات حاد و فراوان و ویژه خود باشد و شاید برای آلونسو هم چیزی فراتر از قوه دسترس او جلوه كند.
مك لارن حتی با وجود درخشش كیمی رایكونن در فصل ،۲۰۰۵ این راننده فنلاندی را از دست داده و وی اینك عضو «فراری» و به واقع جانشین «شوماخر بازنشسته» است و از سال ۱۹۹۹ با همه تلاش هایش و جذب مهره های قوی مختلف، از كسب عنوان قهرمانی جهان بازمانده است. نبود یك یار قوی و عالی در كنار آلونسو به این معناست كه وی از عامل حمایت كافی نیز بی بهره خواهد بود و باید مشكلاتش را خودش حل كند.
در تمرینات «پیش فصل» و در اوایل فصل جدید، فراری قدری سریع تر و بهتر از مك لارن جلوه كرده است. امتیازی كه شامل حال كیمی رایكونن در فراری می شود، این است كه «فیلیپه ماسا»ی برزیلی را در كنار خود خواهد دید. ماسا فصل پیش نیز به عنوان «هم تیمی» شوماخر در رقابت های گراندپری اتوموبیلرانی شركت كرد و بد هم نتیجه نگرفت. با این حال رایكونن، ماسا را همان قدر دوست و یاور خود خواهد دید كه مخالف و رقیبش، زیرا این برزیلی بسیار جدی و سختكوش است و این باور را ندارد كه چون اسمش به عنوان نفر دوم تیم فراری به مسئولان مسابقات «فرمول یك» ارائه شده، بنابراین باید فقط جاده صاف كن رایكونن باشد. به واقع در تمرینات «پیش فصل» كه اوایل و اواسط اسفندماه گذشته در بحرین انجام شد، ماسا صاحب سریع ترین زمان ها گشت.
● آرام و خونسرد
میزان درخشش و استحكام ماسا به حدی است كه برنی اكلستون مدیر رقابت های «فرمول یك» پیش بینی كرده است او امسال به عنوان قهرمانی رقابت ها می رسد و پس از «ایرتون سنا»ی افسانه ای (كه در سال ۹۴ در یك تصادف تلخ كشته شد) به نخستین برزیلی صاحب این عنوان بدل خواهد گشت.
شاید پیروزی هایی ولو اندك در انتظار لوئیس همیلتون هم باشد. این راننده جوان و جدید تیم مك لارن باید به آلونسو در نخستین فصل عضویت این ستاره آرام و خونسرد اسپانیایی در این تیم كمك برساند و با این كه او نخستین فصل حضورش را در «فرمول یك» سپری می كند، عده ای معتقدند كه در دست كم یك تورنمنت فصل قهرمان خواهد شد.
اگر او چنین كند، كاری را خواهد كرد كه آخرین بار خوان پابلو مونتویای كلمبیایی در سال ۲۰۰۱ انجام داده و در نخستین فصل حضورش در این رقابت ها یك تورنمنت را فتح كرده بود و این كه همیلتون در عمل در تیم مك لارن جای مونتویا را گرفته است، مسأله ای است كه بر جالب بودن موضوع می افزاید. نكته جالب و مهم دیگر درباره همیلتون ۲۲ ساله این است كه او سیاهپوست و نخستین راننده این نژاد است كه در رقابت های گراندپری اتوموبیلرانی شركت می كند. دیمون هیل قهرمان سال ۹۶ و نایب قهرمان سال ۹۴ دنیا از كشور بریتانیا نیز همپا با اكلستون معتقد است كه لوئیس در دست كم یكی از تورنمنت های فصل ۲۰۰۷ قهرمان خواهد شد.
● شروع و ادامه ای خوب
اگر قرار باشد نام یك راننده جوان دیگر را بیاوریم كه شانس فتح یكی از تورنمنت های گراندپری امسال را دارد، باید از هایكو كووالاینن هم نام برد. او در ۳ فصل گذشته به عنوان راننده امتحانی و ذخیره در رنو عضویت داشت، اما حالا به تركیب اصلی ارتقا یافته و باید جای خالی مردی مانند آلونسو را پر كند. پت سیموندز مدیر مهندسی و طراحی در تیم رنو به كار سخت این تیم در فصل جاری معتقد و معترف است و به وضوح می گوید كه بخت های تیم او كمتر از اقبال فراری مجهز به رایكونن و مك لارن متكی بر آلونسو است.
او می افزاید: «۲ سال گذشته برای ما بسیار خوب بود، زیرا آلونسو در جمع ما حضور داشت و شروع و ادامه خوبی را در كارمان در صحنه مسابقات گراندپری تجربه می كردیم، اما امسال شرایط ما فرق می كند و بعید است كه بتوانیم همان فتوحات و روند را تكرار كنیم». تیم های دیگری نیز در مسابقات ۲۰۰۷ «فرمول یك» حضور دارند و سائوبر، هوندا، ردبول و تورو روسو از آن جمله اند و در این گونه تیم ها می توان رالف شوماخر برادر میشاییل شوماخر و جانسون باتون بریتانیایی را یافت، اما بعید است تیمی جز ۳ تیم اصلی (فراری ـ مك لارن و رنو) به مقام و رتبه ای شامخ برسند و راننده ای جز آلونسو، رایكونن و تا حدی ماسا بختی جدی برای كسب مقام قهرمانی داشته باشند و در درجات بعدی میت وان جان كارلو فیسی كلای ایتالیایی و باتون را مثال زد كه دومی پس از ۵ سال ابراز وجود به عنوان یك پدیده، شاید سرانجام در شرایط كسب بالاترین عنوان ها قرار گرفته باشد.
● موارد قطعی
اگر در مورد همه این مسائل تردیدهایی وجود دارد، در عوض در این شكی نیست كه جنگ تایرها در «فرمول یك» پایان یافته، زیرا میشلن از مسابقات كنار كشیده و فقط تایرهای بریجستون به كار گرفته خواهند شد و خبری از ستیزهای این ۲ كمپانی كه بخصوص در فصل ۲۰۰۵ به اوج خود رسیده بود، نخواهد بود.
از طرف دیگر نه تنها مسابقه تازه ای به سری تورنمنت های گراندپری اتومبیلرانی فصل جاری افزوده نشده بلكه یك مورد هم از آن كاسته شده و از ۱۸ مورد به ۱۷ تغییر یافته است. در این راستا، گراندپری سن مارینو در ایمولا به طور كامل از دستور كار خارج شده و نوربورگرینگ و هاكن هایم كه هر ساله به طور مجزا میزبان یك گراندپری بودند، از این پس یك در میان چنین خواهند كرد و یك سال نوربورگرینگ و سال بعد هاكن هایم محل برپایی گراندپری آلمان خواهند بود. تغییرات دیگر این است كه بلژیك پس از یك سال دوری به صحنه مسابقات «فرمول یك» بازگشته است و گراندپری ژاپن نیز به جای سوزوكا، در منطقه فوچی برگزار خواهد شد. با این حال سؤال اصلی همچنان این است كه چه كسی حریف آلونسو خواهد شد و آیا خود او برابر بزرگی و دشواری وظیفه و مأموریت تعیین شده از سوی خودش، (هت تریك قهرمانی) كم نخواهد آورد؟
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران