چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
طراحی سیستم مدیریت دانایی بر اساس اصول مدیریت کیفیت جامع
به نظر این محققان (Fernandez, Segura et al. ۲۰۰۶) سیستمهای مدیریت دانایی میتوانند با رویکرد جدیدی براساس اصول مشابه سیستمهای TQM طراحی شوند. فنآوری، بهویژه IT و تمرکز استراتژیک در رویکرد مدیریت دانایی نقش مهمی دارند. بنابراین IT بایستی یک مدل عملیاتی برای مدیریت دانایی فراهم آورد. رویکرد پیشنهادی در این مقاله برپایه TQM قرار دارد، تا بدین وسیله سازمانها قادر باشند از مزایای تجارب قبلی خود در حوزه اصول مدیریتی TQM استفاده کند. تحقیق میدانی این محققین نشان می دهد که اغلب سیستمهای مدیریت دانایی پیادهشده در شرکتهای مورد مطالعه، توجه ویژهای به اتوماسیون فرآیندها و فعالیتهایی مانند برنامههای آموزشی، تبلیغات، mail مستقیم، و در برخی سازمانها به فعالیتهای مرتبط با مشتری داشتند.
اگرچه برخی سازمانها اعلام کردند که سیستم TQM آنها منبع دانایی صریح و رسمی آنها است، هیچیک آن را به عنوان موضوع کلیدی سیستم مدیریت دانایی اعلام نکرد. در اغلب موارد شرکتها اغلب وقت و انرژی خود را مصروف نیازمندیهای رسمی و مستند سازی تضمین کیفی و دریافت مدارک کیفی خود میکنند که برای ایجاد تصویر رقابتی سازمان و بازاریابی خدمات و محصولات بسیار مفید است اما جنبههای عملیاتی و مفهومی ( مانند تغییرات فرهنگی و ... ) مورد نیاز در اجرای مؤثر سیستم TQM را نادیده میگیرند. برقراری سیستم TQM رسمی، بی گمان نقطه آغازی برای اجرای سیستم عملیاتی مدیریت دانایی در آینده است. سیستم مستند سازی TQM، نقش اصلی را در این سیستم پیشنهادی بازی میکند. سیستم مستند سازی TQM، بایستی در یک فرآیند بروز آوری مستمر قرار گیرد ( که شامل نتایج حلقههای کیفی، community های مجازی شبکهای، سیستم پیشنهادات، برنامههای بهبود مستمر ) و به طور مشابه در تعامل با مدل چرخه دانایی (نوناکا و تاکه شی) قرار گیرد.
فنآوریهای پیچیدهای مانند داده کاوی، شبکههای عصبی و سایر فنآوریهای فرا ابتکاری (که اغلب به عنوان ابزارهای مفیدی در سیستمهای مدیریت دانایی پیشرفته استفاده میشوند) اغلب در شرکتهای TQM کوچک و متوسط شناخته شده نیستند. مدل پیشنهادی توسط این محققان سایر مهارتها و داناییهای متعارف در این سازمانها را به عنوان پایه طراحی عملیاتی استفاده کرده است، اگرچه این فنآوریهای پیچیده میتوانند در ارزیابی سوابق کیفی مؤثر واقع شوند. ویژگی اصلی سازمانهای دانایی، تطابق آنها با نیازها و خواستههای مشتری و روابط و توجه فردی است. این مفاهیم، در اصل رضایت مشتری در دیدگاه TQM نیز وجود دارد. بنابراین از دیدگاه این محققین، برنامه بهبود مستمر مناسبی میتواند منجر به ایجاد سازمان دانایی محور گردد. IT نیز میتواند به عنوان ابزار مناسبی در مرحله اول ایجاد سازمان داناییمحور استفاده گردد. مدیریت منابع انسانی نیز، میتواند به صورت ترکیبی، براساس اصول TQM و نیز اصول و تئوریهای جدید مانند تئوری Z و کارگران داناییمدار انجام شود. در پایان، محققین عقیده دارندکه یکی از مهمترین اصول که کارگران دانایی بایستی به آن احترام بگذارند، این است :" هر چه که انجام میدهید یا هر ایدهای که دارید، آن را بنویسید، دستهبندی کنید و آن را ذخیره کنید." به این ترتیب، فرآیند رسمی کردن و به اشتراکگذاری، با کمک اصول مدیریت کیفیت سادهتر، مؤثرتر و کارآتر میشود.
http://kmterms.mihanblog.com/More-۱۵۲.ASPX
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت دولت سیزدهم آمریکا رافائل گروسی رئیس جمهور رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی محمد اسلامی انتخابات شورای نگهبان مجلس
سلامت هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران بارش باران حجاب سیل پلیس آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری
خودرو مسکن حقوق بازنشستگان مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس
نمایشگاه کتاب تلویزیون سینما تئاتر دفاع مقدس سریال سینمای ایران موسیقی کتاب
اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه فلسطین رفح حماس روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون مایکروسافت گوگل باتری ناسا فضاپیما
سازمان غذا و دارو بیماران خاص استرس کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون