سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
حقیقت روزه
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ [۱]
ای کسانی که ایمان آوردهاید! روزه بر شما مقرّر گردید، همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد که پرهیزگار شوید.
امر به گرفتن روزه مانند دستوراتی همچون جهاد و پرداخت زکات در سال دوم هجری از جانب خداوند رسید؛ چون به عقیدة مفسران و دانشمندان علوم قرآنی، آیاتی که با خطاب«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» شروع شدهاند، مدنی هستند.
خطاب ابتدایی آیه از جانب پروردگار، گامی مهم در تأثیرگذاری پیام است. در حدیثی از تفسیر مجمع البیان میخوانیم: لذّت خطاب«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» سختی روزه را آسان میکند.
آنچه که روشن است، اینکه روزه بر امتهای پیشین نیز واجب بوده است؛ حتی رسول خدا(ص) در روایتی اولین روزهدار را حضرت آدم(ع) میدانند؛ ولی چگونگی و مدت روزهدار بودن مسلمانان با ادیان دیگر در زمان و تعداد روزها تفاوت دارد.
از شیوههای تبلیغ، آن است که دستورات مشکل، آسان جلوه داده شود. این آیه میفرماید: فرمان روزه مختص شما مسلمانان نیست، در امّتهای پیشین نیز این قانون بوده است. و عمل به دستوری که برای همه امّتها بوده، آسانتر از دستوری است که تنها برای یک گروه باشد. «کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ» قرآن، فلسفه بعضی احکام همچون روزه را بیان داشته است؛ زیرا اگر مردم نتیجه کاری را بدانند، در انجام آن نشاط بیشتری از خود نشان میدهند.[۲] هر چند که روزه بر امّتهای پیشین نیز واجب بوده؛ ولی روزه ماه رمضان، مخصوص انبیا ذکر شده و در امّت اسلامی، روزه رمضان بر همه واجب شده است. [۳]
عالم بزرگوار شیعی، سیدبن طاووس مینویسد:[۴]«علت اساسی تکلیف ، مشرف شدن انسان به پرستش خداوند ـ جلّ جلاله ـ است از آن جهت که اهلیت پرستش را دارد. این علت اصلی، در تمام تکالیف الهی ملحوظ است؛ اما توجیه این که چرا خداوند خواسته است این پرستش و بندگی، در زمان خاص و به گونة خاص و به صورت ویژه انجام گیرد؟ پاسخ آن را باید از خداوند جستوجو کرد که بر زنان پیامبران و امامان(ع) جاری ساخته است؛ از آن جمله روایتی است که هشام بن حکم از امام صادق(ع) دربارة علت تشریع روزه سؤال کرد؛ سپس پیشوای ششم فرمود:«الْعِلَّةُ فِی الصِّیَامِ لِیَسْتَوِیَ بِهِ الْفَقِیرُ وَ الْغَنِیُّ وَ ذَلِکَ لِأَنَّ الْغَنِیَّ لَمْ یَکُنْ لِیَجِدَ مَسَّ الْجُوعِ فَیَرْحَمَ الْفَقِیرَ لِأَنَّ الْغَنِیَّ کُلَّمَا أَرَادَ شَیْئاً قَدَرَ عَلَیْهِ فَأَرَادَ اللَّهُ أَنْ یُسَوِّیَ بَیْنَ خَلْقِهِ وَ أَنْ یُذِیقَ الْغَنِیَّ مَسَّ الْجُوعِ وَ الْأَلَمِ لِیَرِقَّ عَلَی الضَّعِیفِ وَ یَرْحَمَ الْجَائِع» [۵]خداوند روزه را واجب کرد تا دارا و نادار یکسان شوند؛ زیرا شخص بینیاز معمولاً درد گرسنگی را نمیچشد تا به افراد نیازمند ترحمی داشته باشد؛ چرا که فرد غنی هر چیزی را بخواهد، فراهم میبیند. به همین دلیل خداوند با تشریع روزه اراده کرده است که میان آفریدگان تساوی ایجاد کند تا بینیازان نیز درد گرسنگی را احساس کنند و در نتیجه بر افراد ناتوان و نیازمند ترحمی داشته باشند.
از موارد مهم در این فقره، خداوند در انتهای آیه و پس از واجب کردن روزه بر مؤمنان به آنها نوید متقی و پرهیزکار شدن به شرط انجام روزه را میدهد.
تقوا، به معنای خویشتنداری از گناه است. بیشتر گناهان، از دو ریشة غضب و شهوت سرچشمه میگیرند. روزه، جلوی تندیهای این دو غریزه را میگیرد و لذا سبب کاهش فساد و افزایش تقوا است.[۶] تقوا و خداترسی، در ظاهر و باطن، مهمترین اثر روزه است.
روزه، یگانه عبادت مخفی است. نماز، حج، جهاد، زکات و خمس را مردم میبینند؛ امّا روزه دیدنی نیست. روزه، ارادة انسان را تقویت میکند. کسی که یک ماه نان و آب و همسر خود را کنار گذاشت، میتواند نسبت به مال و ناموس دیگران، خود را کنترل کند. روزه، سبب تقویت عاطفه است. کسی که یک ماه مزة گرسنگی را چشید، دردآشنا میشود و رنج گرسنگان را احساس و درک میکند.[۷]
رسول خدا(ص) فرمودند:«روزه، نصف صبر است.» [۸]
مسلم است روزهای که مورد نظر آیات و روایات و سفارش پیشوایان دینی ما است، افزون بر خودداری از آب و نان و دیگر مفطرات و مبطلات روزه، پرهیز از گناهان و خالی کردن دل از غیر خدا است. روزه، انسان را شبیه فرشتگان میکند، فرشتگانی که از خوردن و آشامیدن و شهوت دورند. [۹]
رسول گرامی اسلام، حضرت محمد(ص) میفرماید:«برای هرچیز، زکاتی است و زکات بدنها، روزه است.» [۱۰]و نیز فرمودند:«هر کس ماه رمضان را برای خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشیده میشود.» [۱۱]زیرا که خداوند مهربان میفرماید:«الصوم لی و انا اجزی به» [۱۲] روزه برای من است و من پاداش آن را میدهم.
هادی الیاسی
۱ـ بقره: ۱۸۳.
۲ـ تفسیر نور، ذیل آیه.
۳ـ تفسیر نور الثقلین، ج ۱، ص ۱۳۶.
۴ـ اقبال الاعمال، ص ۴.
۵ـ علل الشرایع، ج ۲، ص ۳۷۸.
۶ـ اصول کافی، ج ۲، ص ۱۸.
۷ـ تفسیر نور، ذیل آیه.
۸ـ تفسیر المنار، ذیل آیه.
۹ـ صاحب جواهر، نقل از آیة اللَّه جوادی.
۱۰ـ بحار، ج ۶۹، ص ۳۸۰.
۱۱ـ تفسیر مراغی، ج ۲، ص ۶۹.
۱۲ـ اصول کافی، ج ۴، ص ۶۳.
۱ـ بقره: ۱۸۳.
۲ـ تفسیر نور، ذیل آیه.
۳ـ تفسیر نور الثقلین، ج ۱، ص ۱۳۶.
۴ـ اقبال الاعمال، ص ۴.
۵ـ علل الشرایع، ج ۲، ص ۳۷۸.
۶ـ اصول کافی، ج ۲، ص ۱۸.
۷ـ تفسیر نور، ذیل آیه.
۸ـ تفسیر المنار، ذیل آیه.
۹ـ صاحب جواهر، نقل از آیة اللَّه جوادی.
۱۰ـ بحار، ج ۶۹، ص ۳۸۰.
۱۱ـ تفسیر مراغی، ج ۲، ص ۶۹.
۱۲ـ اصول کافی، ج ۴، ص ۶۳.
منبع : خبرگزاری رسا
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم اصغر جهانگیر خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش سیل شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران پلیس قتل سازمان هواشناسی
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو سایپا کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو چین مالیات بانک مرکزی
تلویزیون سریال سینمای ایران رسانه سینما دفاع مقدس تئاتر موسیقی فیلم رسانه ملی بازیگر کتاب
سازمان سنجش
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت ناسا تبلیغات اینستاگرام فناوری همراه اول ماه گوگل اپل آیفون ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری