پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
رگ حیاتی
وقتی صحبت از اجرا و تبلیغات یک محصول میشود چند رکن در کنار آن قرار میگیرد که یکی از مهمترین ارکان آن اختصاص بودجه تبلیغات و تولید مواد تبلیغی است که توسط آژانس تبلیغاتی انجام میشود. شرکتهای تبلیغاتی هنگام انجام پروژههای تبلیغاتی با در اختیار گرفتن بودجه و برداشت حقالسهم خود از آن نسبت به تأمین هزینههای دفتر و اجرای پروژههای تبلیغاتی اقدام میکنند. عدم اختصاص این حقالسهم به مشاور تبلیغاتی قدرت اجرای خلاقیت و تولید را از مشاور سلب کرده و کیفیت را کاهش میدهد و گاهی به نقطه صفر اجرائی نیز میرسد. در رسانه ملی نیز در گذشته نه چندان دور (قبل از خصوصیسازی) و در زمانیکه این رسانه صرفاً توسط خود آنها اداره میشد همین روال در جریان بود و شرکتهای تبلیغاتی با دریافت بودجه مشتری و کسر سهمالقدر خود مابقی را بهعنوان هزینه پخش تحویل میدادند. در روزنامهها و تابلوهای شهری نیز این روال طبق گذشته ادامه دارد و مشاور از بابت دریافت سهمالقدر خود دغدغهای ندارد. اما مدتی است که جریان پرداخت کارمزد به شرکتهای تبلیغاتی دچار رکورد شده و متأسفانه پیامدهای منفی بسیاری را در پی داشته است. شرکتهای تبلیغاتی به ناگزیر برای اداره دفاتر خود یا مجبور به تعدیل نیرو و یا قرض از محل بازار و بعضاً دستگاههای مالی و با پرداخت بهره یا مضاربه شدهاند که بار سنگین قرض و بهره روزبهروز ایشان را ضعیفتر کرده است. و در نهایت فشار این دو عامل باعث رکورد در تولید آگهی و خلاقیت تبلیغاتی شده است. اکنون پس از سالها شروع مجدد فعالیت تبلیغات در کشور تولید آگهی نسبت به گذشته با افت کیفیت همراه بوده و این مسئله درآینده میتواند به کاهش بودجههای تبلیغاتی رسانهها بینجامد زیرا مشتری با هزینه کردن در بخش تبلیغات انتظار فروش بیشتر و سهلتر را از انجام این پروژهها دارد که حقی است طبیعی ولی پس از اجرای پروژهها در اغلب موارد مشتریان از اجرای پروژهها دارد که حقی است طبیعی ولی پس از اجرای پروژهها در اغلب موارد مشتریان از اجرای پروژهها ناراضی بوده و به دنبال تغییر آژانس یا کاهش بودجه تبلیغاتی برمیآیند تا از طریق تزریق بودجه تبلیغاتی به سیستم فروش و تشویق فروشندگان فروش محصول خود را در سطح مطلوب قرار دهند. بنابراین اولین عارضه مهم سیاست عدم پرداخت بهموقع کارمزد شرکتها، زیان رسانهها ازکاهش بودجه مشتریان خواهد بود که این امر هماکنون بهوضوح در رسانههای بزرگ دیده میشود. ثانیاً با عدم پرداخت کارمزد به شرکتهای تبلیغاتی باعث شدهایم که نیروهای متخصصی که در شرکتهای تبلیغاتی جذب و سپس مشغول به کار شدهاند در پروسه تعدیل نیرو از چرخه کار خارج شده و به خیل بیکاران کشور افزوده شوند که با سیاستهای کلی دولت سازگاری ندارد. ثالثاً با فشار بیشتر به شرکتها برخی از آنها به سمت فعالیتهای دیگری غیر از تخصص خود روی میآورند که از دو جهت آسیبرسان است. حذف یک شرکت تخصصی که دهها میلیون تومان هزینه آن شده است باعث هدر رفتن سرمایههای کشور میشود و ورود ایشان به عرصههای دیگر باعث بههم ریختن توازن در بخشهای دیگر شده و مضافاً برای ورود به فضاهای تجاری دیگر صدها میلیون تومان سرمایه گذاری و صرف وقت و انرژی لازم است تا فعالیت جدید شکل بگیرد. در مجموع عدم پرداخت کارمزد به شرکتهای تبلیغاتی باعث ایجاد عوارض بسیار زیادی شده است که در هیچمورد نفع دولت در آن دیده نمیشود. بنابراین مصرانه از رسانههائی که با عدم پرداخت بهموقع کارمزدها مسیر ناخوشایند تعریف شده را هموار کنند میخواهیم با وسعت نظر و توجه به نکات مطرح شده برای جلوگیری از نابودی شرکتهای تبلیغاتی و یا حذف تدریجی آنان و یا افتادن ایشان در گرداب پولهای بهرهای این وضع نابسامان را پایان داده و با پرداخت حقوق حقی آنها به ثبات در بازار تبلیغات و افزایش درآمد رسانهها و امتداد توسعه صنعت کشور کمک کنند.
امیرعلی صادقیان
منبع : ماهنامه عصر تبلیغات و بازاریابی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی پلیس تهران قوه قضاییه پلیس راهور هلال احمر سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب کتاب مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه یمن افغانستان
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ
هوش مصنوعی هواپیما تبلیغات تلفن همراه اپل گوگل همراه اول مدیران خودرو ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه