سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا


تعهدات رنو تا سال ۲۰۰۹


تعهدات رنو تا سال ۲۰۰۹
كارلوس گوسن برنامه‌های مربوط به تعهدات رنو تا سال ۲۰۰۹ را اعلام كرد كه هدف آن، پایدار ماندن رنو به عنوان سودده‌ترین خودروساز اروپایی است.
تعهدات اصلی رنو تا سال ۲۰۰۹ عبارتند از:
- جایگاه آتی خودروی لاگونا. این خودرو كه در سال ۲۰۰۷ عرضه خواهد شد، یكی از سه خودروی برتر در رده خود از نظر كیفیت تولید و خدمات خواهد بود.
- حاشیه سود عملیاتی ۶ درصد در سال ۲۰۰۹
-رشد فروش ۸۰۰ هزار خودرو در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹.
به این ترتیب برگی جدید و بسیار مهم از تاریخ رنو در حال نگارش است كه بر پایه توانمندی‌های كاركنان شركت استوار است.
●پیش به سوی تولید بی‌سابقه در تاریخ رنو
رنو از هم اكنون تا سال ۲۰۰۹ میلادی ۲۶ محصول را برای پاسخ به نیازها و انتظارات مشتریان كلیه بازارهای خود عرضه خواهد كرد.
تحكیم بخشیدن به برنامه تولید،‌ به شتاب بی‌سابقه در تعدد محصول منتهی خواهد شد. بعد از دو مدل عرضه شده در سال ۲۰۰۶، تا سال ۲۰۰۹ هر سال به طور متوسط هشت مدل دیگر عرضه خواهد شد. یعنی دو برابر سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ كه نیمی از این مدل‌ها در قالب توسعه رده فعلی است.
تحكیم و گسترش مدل‌ها حول چهار محور اصلی تجلی خواهد یافت:‌
-به روز رسانی مدل‌های موجود خانواده‌های مگان، توینگو، كانگو، ماستر.
-خودروهای لوكس: رنو با عرضه ۵ خودرو در این بخش،‌ حجم فروش خود را دوبرابر خواهد كرد[۱].
-ورود به بخش‌های خالی دیگری كه رنو تا به حال در آنها حضور نداشته است كه از این میان می‌توان به SUV، ۴x۴، cross-over و خودروهای دیگر برای بازارهای كوچك اشاره كرد.
-توسعه محصول برای حفظ بازارهای خارج از اروپا با برنامه‌هایی از قبیل لوگان. حجم عرضه محصول با رشد فروش ۸۰۰ هزار خودرو بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ محقق خواهد شد و عمر متوسط محصولات از ۸/۳ سال در ۲۰۰۵ به ۲/۲ سال در ۲۰۰۹ كاهش خواهد یافت.
به این ترتیب حجم فروش در خارج از اروپا از ۲۷ درصد به ۳۷ درصد در ۲۰۰۹ خواهد رسید یعنی رشد ۸۰ درصدی در مقایسه با قبل.
●تعهدات مربوط به كیفیت و فناوری
لاگونای نسل آینده كه در سال ۲۰۰۷ عرضه خواهد شد، یكی از سه خودروی برتر در رده خود از نظر كیفیت محصول و خدمات خواهد بود.
شركت رنو تمام تلاش خود را خواهد كرد تا از پیشرفت‌های عرضه شده در این محصول در تمام دنیا به طور یكسان استفاده شود.
از منظر زیست محیطی نیز محصولات رنو جزء كارآمدترین محصولات در دنیا به شمار می‌روند زیرا مصرف سوخت پایین‌تری دارند و گاز دی اكسیدكربن كمتری منتشر می‌كنند. از اهداف دیگری كه شركت رنو دنبال می‌كند، می‌توان به فروش یك میلیون خودرو تا سال ۲۰۰۸ اشاره كرد. آنها كمتر از ۱۴۰ گرم دی اكسیدكربن در كیلومتر منتشر می‌كنند كه این میزان در یك سوم آنها ۱۲۰ گرم است.
از طرف دیگر ۵۰ درصد خودروهای بنزینی عرضه شده در اروپا در سال ۲۰۰۹ خواهند توانست با مخلوط بنزین و اتانول كار كنند. كلیه موتورهای دیزل نیز خواهند توانست در همین تاریخ با ۳۰ درصد دی استر[۲] كار كنند.
در چارچوب اتحاد رنو ـ نیسان، رنو مجموعه كاملی از فناوری‌های متعدد را در قالب خودروهای هیبریدی، خودرو با پیل سوختی و خودروی برقی عرضه خواهد كرد. در پایان برنامه (اواخر سال ۲۰۰۹) رنو خودروهای مجهز به پیل سوختی را براساس فناوری‌های پیشرفته اتحاد رنو ـ نیسان در فرانسه تست خواهد كرد.
رنو كه امروزه پیشتاز در قلمروی ایمنی در اروپاست، همچنان به نوآوری در این زمینه ادامه خواهد داد تا بتواند موقعیت خویش را تثبیت كند.
●منابع مورد نیاز برای توفیق برنامه‌ها
رنو با به كارگیری شیوه‌هایی از جمله برنامه كاهش هزینه، به كارگیری سرمایه‌ها در همه بخش‌ها و بهره‌گیری از مزیت‌های هم‌افزایی‌های موجود در اتحاد رنو ـ نیسان، قدرت رقابت‌پذیری‌اش را توسعه خواهد داد. این شیوه‌ها عبارتند از:
- كاهش هزینه‌های خرید به میزان ۱۴ درصد طی سه سال.
-كاهش هزینه‌های ساخت به میزان ۱۲ درصد و نرخ متوسط استفاده از توانمندی‌ها كه از ۶۰ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۷۵ درصد درسال ۲۰۰۹ [۳]افزایش خواهد یافت.
-كاهش هزینه‌های لجستیك به میزان ۹ درصد
-هزینه‌های عمومی از ۱/۵ درصد درآمد حاصل از فروش به كمتر از ۴ درصد در پایان سال ۲۰۰۹ كاهش خواهند یافت كه این هدف با پشتیبانی همه واحدهای شركت برای دستیابی به حد و اندازه‌های جهانی حاصل خواهد شد.
-كاهش هزینه‌های توزیع به میزان ۸ درصد برای هر خودرو در اروپا.
-كاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه، همچنین سرمایه‌گذاری برای خودروهای جدید از ۵/۱۱ درصد درآمد حاصل از فروش در دوره زمانی ۲۰۰۹-۲۰۰۶ تجاوز نخواهد كرد.
شركت رنو درصدد است یك مدیریت موازی را ـ با تاكید بر رضایت مشتری ـ به واسطه مدیریت نواحی، وظایف جهانی، مدیریت برنامه و ۱۱ تیم میان كاربردی ایجاد كند.
●رنو ؛ سودده‌ترین خودروساز اروپایی
عملكرد شركت با رشد حاشیه سود عملیاتی ۶ درصد كه برای سال ۲۰۰۹ هدفگذاری شده است، سنجیده خواهد شد. دستیابی به این هدف، پایداری رنو به عنوان سوددهنده‌ترین خودروساز اروپایی را تضمین خواهد كرد.
رشد سود سهام كه هر سهم را از ۸/۱ یوروی فعلی به ۵/۴ یورو در سال ۲۰۰۹ ترقی خواهد داد، به هیئت مدیره رنو پیشنهاد خواهد شد و در صورت تصویب، قطعنامه سالانه‌ای تسلیم مجمع عمومی سهامداران خواهد شد.
●كارلوس گوسن می‌گوید:
من معتقدم با یك دید استراتژیك روشن و اولویت‌بندی اهداف، شركت رنو خواهد توانست در چارچوب اتحاد رنو ـ نیسان یك شركت بزرگ خودروساز در دنیا، با كارایی بالا و حضوری طولانی مدت باشد.
[۱] - خودروهای لوكس به خودروهایی اطلاق می‌شود كه قیمت فروش آنها بالاتر از ۲۷ هزار یوروست.
[۲] - دی استر سوختی است كه از روغن نباتی یا حیوانی به دست می‌آید.
[۳] - این میزان استفاده از توانایی‌های رنو برمبنای ۵۰۰۰ ساعت كار سالانه كارخانه‌ها محاسبه می‌شود كه بیشتر از استانداردی است كه معمولاً از آن در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود. (بین ۳۷۶۰ تا ۴۰۰۰ ساعت)
منبع : اندیشه گستر سایپا