جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
عکس تکریم لحظه است
عکس، اگرچه اساسا ثابت است و ساکن، اما هرگز ساکت نیست. برعکس فیلم که حرکت ذاتی آن است و از این رو به واقعیت ـ و خیال هم ـ نزدیک است، عکس برمیگزیند، می بندد، قاب می کند و به ثبت می رساند. اما این ثبت، نه برشی سخت از محیط و پیرامون است و نه برشی خشن. به تعبیر دیگر، عکس اگر چه ثبت زمان و مکان است، اما قطع زمان و مکان نیست. یک عکس قدرتمند، شاید بسی بیشتر از چندین دقیقه فیلم حکایت کند.
زمان و مکان، همواره از "قاب" بیرون میدوند و خود را میگسترند. عکس، جشنوارهی زمان و مکان است، بزرگداشت همزمان زمان و بیزمانی، مکان و بیمکانی.
برای همین است که به نظر من عکاسان بزرگ پدیدار شناسانی بزرگند، چراکه وجودیترین سویههای در جهان بودن را به نمایش میگذارند و وجودیههایی عمیق را با ما در میان میگذارند. درون و برون، دیروز و امروز، اینجا و آنجا، من و تو، او و دیگری، همه و همه در جهان متکثر و گسترده عکس، که در لبههای گریزان آن گردهم آمدهاند، ابراز میگردند.
از این همه، زمان در عکس حکایتی دیگر دارد. عکس شکار یک لحظه است، فریمی از جریان زندگی، که یک آن در حساسیت فیلم نقش میبندد. به عبارت دیگر، عکس تکریم لحظه است و اگر عکس بدون آن لحظه سحرانگیز میمیرد، پس دریافت آن لحظه و گزینش آن از میان انبوه لحظههاست که ویژگی عکس و تشخص عکاس است.
آندره کرتس (۱۸۹۴ـ۱۹۸۵) عکاسی از این دست است، عکاسی که قدر لحظه را میداند و بر آن است که با دیدنی متمایز آن را به دام بیاندازد. او در ستایش لحظه میگوید: "مردم اغلب میپرسند "تو چه طور این عکس را گرفتهای؟" من نمیدانم، آن لحظه خودش فرا رسید... تو نمیبینی، بلکه چیزها را حس میکنی. من همیشه آنچه را که یک اتفاق به من گفته عکاسی میکنم. من با خودم و با آن لحظه صادقم."
به عبارت دیگر، این لحظه و موقعیت است که او را انتخاب میکند، و کار او گشودگی بر آن لحظه و آشکارگی آن است. این اصالت "آن ِ" مکاشفه، همان افسون یا دیوانگیای است که افلاطون هم از آن سخنها گفته است. وی میگوید: "آن لحظه است که کار را به من دیکته میکند. من آنچه را که حس میکنم انجام میدهم. این نکته مهمترین چیز برای من است. هر کسی قادر است که نگاه کند، اما همه لزوما نمیبینند. من هرگز چیزی را محاسبه نمیکنم یا مدنظر قرار نمیدهم. من یک وضعیت را میبینم و میدانم که وضعیت درست همان است."
و این همان نگرش ناب پدیدارشناختی به هستی است، نگرشی که در جهان بودگی چیزها را گزارش میدهد و بر ما میگشاید.
او که سالهای سال در پی لحظه راستین فرود آمدن یک کبوتر بوده میگوید: "یک روز کبوتر زیبایی را دیدم. دو یا سه عکس از او گرفتم. آن لحظه فرارسیده بود. شاید بشود گفت که برای آن لحظه سی سال منتظر مانده بودم." او مزد ۳۰ سال گشودگیاش را در یک "آن" ثبت میکند.
منبع : خبرگزاری ایسنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات دانشگاه تهران عراق رهبر انقلاب احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم روز معلم نیکا شاکرمی مجلس
سیل هواشناسی آتش سوزی تهران شهرداری تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه پلیس فضای مجازی معلم سلامت زلزله
قیمت خودرو سهام عدالت تورم قیمت طلا سازمان هواشناسی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان ساواک موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ سینمای ایران تبلیغات نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس انگلیس نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر علی خطیر بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی فناوری آیفون گوگل ناسا مدیران خودرو تلفن همراه
خواب فشار خون چای کبد چرب دیابت