جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
ادبیات + سینما
مهمترین وجه تمایز نظریه شرایط شکلی در سینما با نظریات پیشین خود در احترام آن به مخاطب است. در این نظریه مخاطب شخصی منفعل نیست تا از سوی راوی و یا مؤلف به شدت تحت تأثیر قرار گیرد، او خود وارد پروسه معناسازی و تولید و تکمیل معنا می شود، بنابراین نمی توان همه چیز را برای او تعریف کرد. این تئوری که مستقیماً از نظریات ساختارگرایان در ادبیات گرفته شده، کلیتی را مانند یک تابلو نقاشی برابر دیدگان مخاطب می گذارد. این تابلو یک تابلوی کامل و بی نقص نیست در عین حال پازلی هم نیست که به عمد طوری طراحی شده باشد تا مخاطب بخش هایی را که وجود ندارد حدس بزند. در این شکل از سینما تمامی عوامل و عناصر همسو با روایت داستان اهمیت پیدا می کنند و کل مجموعه سعی دارد منطق مناسبات خود را به گونه ای آشکار سازد که مخاطب بتواند آن را از نو در ذهن خود بازسازی و تعریف کند. با این همه مخاطب یا آنچه که تحت عنوان «هنرپذیر» مورد بحث قرار می گیرد آن شخص آرمانی نیست که از تمامی زوایای پیدا و پنهان اثر آگاه باشد حتی آنچه را که مؤلف خود نسبت به آن ناآگاه است.با آشکار شدن اهمیت تئوری های ساختارگرایان و دنباله رو های آنها که تأثیر آن بطور همزمان در ادبیات و سینما قابل بررسی است می توان کلیت بحث را از منظر فراخ تری یعنی زبان شناسی نگریست و بار دیگر به این شعار زبان شناسانه برگشت که لااقل تمامی پدیده های فرهنگی انسان در حوزه زبان قابل تأویل است. بردول در این باره می نویسد:
شکل گرایان روس نخستین کسانی بودند که بطور مبسوط در مقام مقایسه زبان و فیلم برآمدند. آنان استفاده شاعرانه از فیلم را قابل قیاس با استفاده ادبی از زبان - که جایگاهش را در متون کلامی فرض می کردند - تشخیص داده بودند.
اگر رولان بارت با استفاده از قواعد زبانی انواع پدیده های فرهنگی را مورد تحلیل قرار می دهد باید تأکید کرد سینما نزدیک ترین ژانر به این بحث است چرا که بخشی از انتقال معنا توسط نظام زبانی القا می شود ضمن آن که اگر زبان را مجموعه ای از نشانه ها بدانیم عوامل غیرگفتاری سینما نیز در این بحث خواهد گنجید.بر این اساس زبان شناسی قواعد شناخت مناسبات فیلم و شعر و داستان را یک جا به ما می آموزد اما خود وامدار ادبیات است زیرا ظرفیت تولید معنا و مناسبات در ادبیات بیش از سایر ژانرهاست. بنابر این زبان شناسی قواعد خود را از تحلیل ادبی گرفته و آن را به سایر ژانرهای هنری از جمله خود ادبیات تجویز می کند و این دلیل برتری جاودانه ادبیات بر سینماست. اگرچه سینما نیز بیکار ننشسته و گاه با تکنیک های مدرن خود چنان قواعد ادبی را باز تولید می کند که برای خود ادبیات تازگی دارد. تکنیک دیزالو از آن جمله است که قرن ها شاعران با آن دست و پنجه نرم کرده اند اما امروز به مانند پدیده ای نو، به بازیافت آن از سینما مبادرت می ورزند.
محمد مطلق
منبع : روزنامه ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق مجلس شورای اسلامی حسن روحانی دولت سیزدهم نیکا شاکرمی دولت چین مجلس رهبر انقلاب بابک زنجانی شهید مطهری
ایران تهران هواشناسی یسنا سیل هلال احمر روز معلم آتش سوزی پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان طلا خودرو قیمت دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا ارز
عمو پورنگ موسیقی لیلا بلوکات سریال تلویزیون سینمای ایران عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس ترکیه نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی ناسا تبلیغات اپل اینستاگرام گوگل تلفن همراه عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب