چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
به فرزندانمان عزت نفس بدهیم
در پاسخ به مادر بزرگواری که از زنجان برای «سلامت» نامه نوشتهاندکه: «در فقر زندگی میکنم و علاوه بر خودم، فرزندم هم کار میکند. میخواهم بدانم چهطور با وجود مشکلات فراوان میتوانم آنطور که شما در مقالههایتان مینویسید، به بالا بردن عزت نفس پسر ۱۱ سالهام کمک کنم تا در دنیای بزرگترها غرق نشود؟» باید بگویم که بررسیهای روانشناختی نشان داده است اگر نیاز به عزت نفس برآورده نشود، نیازهای مهمتری نظیر شکوفایی، خلاقیت و پیشرفت آسیب میبیند. یکی از عوامل آسیب به عزت نفس در جامعه، شکستهای تحصیلی است. پس نباید اجازه دهید او از محیط تحصیلی فاصله بگیرد. این شکستها میتواند به دلایلی چون اختلالات یادگیری، عوامل مرتبط با هوش عمومی، بیماریهای روانی و عوامل اقتصادی و خانوادگی باشد. فاصله زمانی بین خروج زودهنگام دانشآموزان از فضاهای آموزشی و ورود به چرخه زندگی بزرگسالی از نظر آسیبپذیری او بسیار حساس است. اغلب دانشآموزانی که اینگونه از سیستم آموزشی ریزش پیدا میکنند، بدون برنامه مدون و متناسب با سطح توانمندی خود به حال خود رها میشوند...
حدود ۱۶ درصد افراد جامعه دارای ضریب هوشی در حد بههنجار پایین هستند و ۷/۶ درصد نیز ضریب هوشی دارند که عنوان عقب مانده ذهنی به آنها اطلاق نمیشود. این گروه دانشآموزان که تعداد آنها اندک هم نیست، نه مانند سایر دانشآموزان به هنجار توانایی بهرهمندی از امکانات آموزشی عادی را دارند و نه در گروه دانشآموزان استثنایی قرار میگیرند. نظام آموزش و پرورش در اقدامی خیرخواهانه به منظور جلوگیری از خروج این افراد از گردونه آموزشی مبادرت به حذف مردودی از مقطع ابتدایی کرده است اما باید توجه داشت صرف نگه داشتن دانشآموز در نظام آموزشی، بدون ارایه خدمات آموزش و پرورشی مناسب گاهی میتواند منشا مشکلات جدیدی باشد. از آنجایی که این دانشآموزان در جمع همسالان از مشکلات یادگیری جدی رنج میبرند، عزت نفس آنان آسیب دیده و برای جبران این احساس حقارت نسبت به همسالان ممکن است دست به هر کار جبرانی بزنند؛ از جمله جذب شدن در گروههای بزهکاری.
در بررسی سوابق تحصیلی مجرمین، موارد متعددی از درگیری با گروه همسالان، درگیری با کادر آموزشی، گوشهگیری، عدم شرکت در برنامههای تحصیلی، فرار از مدرسه و فقدان حمایت خانواده گزارش شده است که بررسی هر یک از این مشکلات میتواند در حیطههای تخصصی ویژهای قرار گیرد؛ به عنوان مثال پرخاشگری در مدرسه میتواند ناشی از افسردگی باشد که دخالت روانپزشک در اینجا میتواند بسیار کمککننده باشد.
فقدان حمایت خانواده از طریق تیم مددکاری نیز قابل پیگیری است و همه این تلاشها به منظور حفظ دانشآموزان در چرخه تعلیم و تربیت و کمک به رشد، حفظ و ارتقای عزت نفس آنها است.
دکتر افشین احمدوند
مدیرگروه روانپزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
منبع : روزنامه سلامت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی دولت سیزدهم خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم سلامت حج تمتع تهران هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش دستگیری فضای مجازی شورای شهر تهران
بانک مرکزی دلار ارز خودرو قیمت دلار قیمت طلا ایران خودرو قیمت خودرو سایپا مالیات بازار خودرو تورم
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر کتاب فیلم دفاع مقدس رسانه ملی
اسرائیل جنگ غزه رژیم صهیونیستی غزه فلسطین نوار غزه حماس عربستان یمن نتانیاهو ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان بایرن مونیخ تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه مسمومیت دیابت قهوه کاهش وزن بارداری خواب سلامت روان آلزایمر