پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

پـلـه‌هـای اول خـریـد ایـنـتـرنـتـی در ایــران


پـلـه‌هـای اول خـریـد ایـنـتـرنـتـی در ایــران
اینترنت، سایت‌های مطمئن با پشتیبانی تضمین‌شده، نظام پرداخت بانکی و سیستم‌های پست و تحویل کالا زنجیره‌های لازم برای برقراری ارتباط و فرآیند سفارش و خرید اینترنتی هستند که در ایران در پله‌های اول آن هستیم. اما شاید مهمترین بخشی که باعث می‌شود همچنان خرید به روش سنتی، به روش‌های مدرن خرید و سفارش رایج در دنیا ترجیح داده شود، جنبه روانی خرید کردن باشد. تغییر در شیوه‌ها همواره یک دوره گذار را می‌طلبد.
در خرید و سفارش اینترنتی، از چیزی که من اسمش را می‌گذارم "ویترین گردی"، محرومیم! شاید این امر چندان مهم به نظر نرسد و سایت‌های معتبر تولیدکننده کالاها، تمام مشخصات محصولشان را به طور مصور به نمایش بگذارند، اما واقعا ویترین گردی و تنوع محصولاتی که در یک راسته بازار در اختیار است و مقایسه آنها، احساس رضایت از خرید را پس از تحقیقات کافی، حاصل می‌کند.
شاید عامل مهم دیگر، مخصوصا برای ما ایرانی‌ها، عدم امکان چانه زنی با فروشنده باشد، قیمت مقطوع خریدهای اینترنتی این جنبه مهم روانی را حذف می‌نماید.
نبود زیرساخت‌های مطمئن و مناسب برای پرداخت بهای کالاها، اعم از شبکه‌های بانکی، سیستمهای شبکه و سخت افزاری و نرم افزاری ارتباط اینترنتی، چندان احساس امنیتی در پرداخت وجه و اطمینان از صحت ثبت سفارش به دست نمی‌دهد. کما اینکه ما هر لحظه نگران قطع شدن شبکه، اختلال در کامپیوتر و ... هستیم.
سیستم نه چندان قابل اعتماد تحویل کالا هم دلیل مهم دیگری است که این نگرانی همچنان وجود داشته باشد که آیا کالای سفارش داده شده من، صحیح و سالم به مقصد تحویل می‌گردد یا خیر؟
عدم امکان پس دادن محصول خریداری شده (به هر دلیل، اعم از خرابی و معیوب بودن دستگاه، یا انصراف از خرید و ...) هم مزید بر علت خواهد شد که از خرید اینترنتی صرف‌نظر کنیم.
با این همه، اگر در صورتی که در هر مرحله‌ای از سفارش و خرید کالا، مشکلی به وجود بیاید، نبود زیرساخت‌های حقوقی روشن و واضح و امکان پیگیری قضایی مرتبط با آن، تکمیل‌کننده زنجیره دلایل برای عدم استفاده از خرید و سفارش اینترنتی خواهد بود.
منبع : خبرگزاری ایسنا