چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

Doom۳ یک مازوخیسمِ دل خواسته


Doom۳ یک مازوخیسمِ دل خواسته
این بازی ارزش آن را دارد كه بعد از مدت‌ها به فكر روزآمد كردن سیستم خود باشید. این بازی فقط مخصوص بازی‌كنان حرفه‌ای است كه دارای سیستمی قوی، برای بازی كردن هستند. Doom۳، شاید، خبرسازترین بازی كامپیوتری تاریخ باشد.
از ابتدای ساخت بازی‌های كامپیوتری تا به‌حال بازی‌های كمی بوده‌اند كه مانند بازی Doom بتواند تحولی در این صنعت به‌وجود آورند. با ساخت اولین بازی Doom در سال ۱۹۹۳ بروی سیستم عامل DOS علاقه‌مندان فراوانی به سمت بازی‌های اكشن اول شخص (First Person Action) كشانده شدند.
علیرغم بدقولی‌های چندباره شركت سازنده بازی درمورد زمان نهایی پخش بازی، این‌بار آن‌ها به وعده خود عمل كردند و سرانجام آن‌را بعد از ۴ سال و با هزینه ساخت بالغ بر ۱۵ میلیون دلار وارد بازار كردند و باعث شدند كه همگان متعجب جلوه‌های صوتی و بصری آن شوند. گرچه من به شخصه از بازی‌هایی بی‌موضوع و بی منطق مانند Doom لذت نمی‌برم، ولی اقرار می‌كنم ساخت سری بازی‌های Doom كمك زیادی به صنعت بازی‌سازی كرده‌است.
به‌خصوص Doom ۳ كه از لحاظ تأثیر بر روی مخاطب خود و تكنیك‌های عظیم ساخت، گامی جلوتر نسبت به بقیه بازی‌ها برداشته است. مطمئناً، بدون Doom بازی‌هایی مانند Half Life و Quack و حتی Max Payne به‌وجود نمی‌آمدند. طراح سری بازی‌های Doom یعنی شركت id Software، این بار با در نظر گرفتن انتظارات بی‌نهایت زیاد طرفداران كه خود آن‌را به‌وجود آورده‌ است، با بهره‌گیری از آخرین تكنولوژی‌های ساخت بازی‌ها و موتور گرافیكی سه‌بعدی تازه ساخته شده و به‌وجود آوردن فضایی دلهره‌آور و بسیار طبیعی، قسمت سوم این بازی‌ها را در طی مدتی نامعقول برای ساخت بازی‌ها و آن هم به خاطر فشار زیادی كه برای هرچه زودتر پخش شدن بازی به تیم ۱۸ نفره طراحی بازی داده شد طراحی كرده است.
درواقع سخن یكی از طراحان اصلی بازی یعنی Tim Willits كه گفته بود <بازی Doom ۳ انتظاری كه مردم از یك بازی كامپیوتری دارند را تغییر خواهد داد> كاملاً تحقق پیدا كرده‌است.
اگر مقداری پول پس‌انداز كرده‌اید و نمی‌دانید آن‌را چگونه خرج كنید به فكر ارتقای سیستم خود باشید تا این بازی را با لذت هرچه تمامتر بازی كنید. خریدن كارت صوتی و بلندگوهای سیستم Surround ۵.۱ و یك كارت گرافیكی جدید می‌تواند شما را در حین بازی به ته گودال‌های جهنم با هیولاها و اهریمنان بكشاند! پیشنهاد می‌شود كه اگر می‌خواهید Doom ۳ را بازی كنید آن‌را در شب و فضایی تاریك بازی كنید.
صدای بلندگوها را بلند كنید و یا از Headphone استفاده كنید تا به طور زجرآوری از فضای دلهره‌آور آن لذت ببرید. شخضاً به علت جو سنگین بازی و تأثیر عمیق آن، نمی‌توانم بیشتر از ۱۵ دقیقه آن‌را به طور ممتد بازی كنم. بعد از آن احساس سردرد می‌كنم و احتیاج دارم كمی از كامپیوتر فاصله بگیرم. اما بعد از مدتی، اعتیاد Doom باز مرا به طرف خود می‌كشد و این همان مازوخیسم دل‌خواسته‌ای‌ است كه طراحان Doom به عمد موجب تحریك آن در مخاطبشان شده‌اند و از بابت آن نیز بسیار مغرورند.
در واقع هنگامی كه در بسیاری از صحنه‌های بازی از ترس به عقب پرتاب می‌شوید و صدای فریادتان اطرافیان را سراسیمه به اتاق شما هدایت می‌كند و شما را غرق در عرق و وحشت‌زده می‌بینند، آن‌ها جواب زحمات خود را گرفته‌اند. زیرا Doom ۳ فقط و فقط از تكنولوژی بهره‌گرفته‌است برای ایجاد فضا و اتمسفری خاص كه مانند آن را تابه‌حال در هیچ فیلم و یا بازی دیگری ندیده‌ایم.
شركت id كه نام خود را از حروف ابتدائی دو كلمه Instinct Driven گرفته، كار خود را از سال ۱۹۹۱ با ساخت بازی Doom آغاز كرده است، این شركت با آنكه تعداد معدودی بازی ساخته است. اما با ساخت هر یك از آن‌ها موجب پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در صنعت بازی شده است.
در واقع ابتدای كار شركت با پخش بازی تقریباً مجانی Wolfenstein ۳D در ماه می ۱۹۹۱ شروع شد. می‌توان گفت <ولفنشتاین> پدربزرگِ بازی‌های اكشن اسلحه‌ای اول شخص بود. محبوبیت این بازی در بین بازی‌ دوستان، این شركت را ترغیب به تحقیق بیشتر در مورد صنعت ساخت بازی كرد. تا این‌كه دهم دسامبر ۱۹۹۴ شركت id بازی Doom را به بازار عرضه كرد كه می‌توان آن‌را به‌عنوان پدر بازی‌های اكشن-سه‌بعدی نام برد. در آن زمان Doom به یك بازی حیرتآور و خیره‌كننده تبدیل شد كه باعث پیشرفت عظیمی در این صنعت گشت.
در واقع توسعه <اكشن‌های اسلحه‌ای اول شخص> با محبوبیت Doom افزایش یافت و همچنین این بازی برای اولین بار موجب شد نوعی از بازی به نام Multyplayer یا چند نفره میان طرفداران بازی‌ها انجام شود. فروش میلیون‌ها نسخه و ده‌ها میلیون بار Download بازی به‌عنوان یك محصول Shareware (خرید بعد از نسخه آزمایشی یا Trial ،Doom) را تبدیل به یكی از محبوبترین بازی‌های كامپیوتری تمام دوران كرد و id را نیز به یك شركت تولید كننده قدرتمند بدل نمود.
محبوبیت این بازی تا مدت‌ها این شركت را مجبور به طراحی و ساخت محصولات اضافی بازی از قبیل Mapها، مراحل جدید و Mode های بازی كرد. همچنین این شركت امكان بازی ۴ نفره ‌ Doom از طریق LAN و یا مودم‌های جدید و تازه تولید شده فراهم كرد. سپس بعد از فروكش‌كردن بازار تقاضای Doom، این شركت تمامی Source Code ‌های بازی را در اختیار انجمن‌های طرفدار بازی قرار داد تا آن‌ها بتوانند به سلیقه خود مراحل و Modeهای جدید بازی را بسازند.
در واقع این سیاست شركت باعث شد كه اولین جرقه‌های تولید و فروش موتور‌های گرافیكی (Graphic Engines) به دیگر شركت‌ها زده شود. همچنین با قراردادن سورس‌كدهای بازی شركت id از بین سازندگانMode ها و مراحل جدید خلق‌شده قادر به شناخت افرادی شد كه عده‌ای از آن‌ها در Doom ۳ جزو كادر اصلی طراحی می‌باشند. بازی ‌ Doom و دنباله‌اش به‌علت استقبال زیاد به دستگاه‌های دیگر مانند Sega و Game Boy Advanced نیز راه یافت.
درخشش بعدی شركت id در سال ۱۹۹۶ و با پخش بازی Quake اتفاق افتاد. این بازی برای اولین بار از یك موتور گرافیكی استفاده می‌كرد و به عقیده بسیاری از كارشناسان اولین بازی واقعاً سه‌بعدی می‌باشد. یكسال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۷ قسمت دوم بازی Quake به بازار عرضه شد كه برای اولین بار در این بازی امكان بازی چندنفره تا ۳۲ نفر گنجانده شده بود.
Quake۲، با فروش بیش از یك میلیون نسخه منبع درآمد خوبی برای شركت id شد و در واقع برای اولین بار در تاریخ بازی‌های PC صحبت از ارتقای سیستم برای انجام بهتر بازی به‌میان آمد. در سال ۱۹۹۹ Quake III: Team Arena توسط این شركت تولید شد و به سرعت در بین طرفداران خاص بازی‌های كامپیوتری محبوب شد و حتی تا به امروز كه ۵ سال از تولیدش می‌گذرد طرفداران خود را دارد.
به طوری‌ كه هرسال تابستان، مسابقات سراسری این بازی‌ها جایی نزدیك دفتر اصلی شركت در Mesquite برگزار می‌شود. در سال ۲۰۰۱ جایزه برنده این مسابقات در حدود ۵۰ هزار دلار بود.
در سال ۲۰۰۱ شركت id با كمك دو شركت دیگر به نام‌های Gray Matter Interactive و Nerve Software و براساس موتور گرافیكی ‌Quake III بازی <بازگشت به قلعه ولفنشتاین> را به بازار عرضه كرد كه یادآور نوستالژی اولین بازی تولید شده توسط شركت، یعنی Wolfenstein ۳D بود.
تنها بعد از گذشت دو ماه از پخش این بازی تخمین زده شده كه این شركت بیش از یك میلیون نسخه از بازی را برای خریداران خود فرستاده است. <بازگشت به قلعه ولفنشتاین> یكی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۰۱ لقب گرفت و در اكثر رشته‌ها، جوایزی را به خود اختصاص داد.
در واقع زمزمه‌های تولید Doom ۳ از سال ۲۰۰۰ شنیده شد كه در ابتدا با مخالفت عده‌ای از طراحان و سهام‌داران اصلی شركت منجر شد. این مخالفت‌ها تا جایی ادامه یافت كه حتی زمزمه‌هایی از انحلال شركت id نیز شنیده شد. تا این‌كه بعد از تغییراتی در كادر شركت بالاخره تولید این بازی قطعی شد و قرار شد این بازی توسط موتور گرافیكی ابداعی جدید ‌جان كارمك ساخته شود (شرح كامل ماجراهای اختلافات شركت در شماره ۲۲ ماهنامه شبكه، تحت مقاله‌ای با ‌عنوان <در انتظار یك بازی> نوشته شده است).
اما زمان زیاد پروسه تولید بازی از یك طرف و تبلیغات بازی كه شامل تكه‌هایی از فیلم‌ها و صحنه‌های بازی می‌شد از طرف دیگر باعث شد طرفداران بازی به زیاد شدن زمان ساخت آن و وعده نكردن هرباره سازندگان به زمان اعلام شده پخش بازی اعتراض كنند. اما این اعتراضات اثری نكرد زیرا شعار شركت این بود كه <زمانی محصولی از ما پخش خواهد شد كه كارهایش را تمام كرده باشیم!> با پخش Doom ۳ مشخص شد كه تمام این مدت كه از ساخت بازی گذشته‌است، كاری نو و حیرت آوری در حال انجام بوده‌است.
درآمد سرشار شركت id علاوه بر فروش فوق‌العاده محصولات خود فروش حق امتیاز و استفاده از خلاقیت‌هایی مانند موتور‌های گرافیكی ابداعی به شركت‌های دیگر برای ساخت بازی‌ها نیز می‌باشد. بازی‌های مشهوری از موتورهای گرافیكی ساخت این شركت استفاده كرده‌اند، برخی از آن‌ها عبارتند از:
Heretic ،Star Trak ،Medal of Honor ،Half Life ،Soldier of Fortune ،Call of Duty و Hexen .
● داستان بازی‌
شما در نقش یك تفنگدار دریایی (Marine) بی‌نام و نشان و بی‌صدا ظاهر می‌شوید كه در سال ۲۱۴۵ مأموریت دارید به مریخ بروید و به‌عنوان یك سرباز در تیم تحقیقاتی انجام وظیفه كنید. این تیم تحقیقاتی كه UAC نام دارد پیرامون امكان زندگی در مریخ و بررسی وضعیت آب، خاك و انرژی‌های موجود در مریخ تحقیق می‌كند و شما مسؤول برقراری امنیت در این سیاره می‌باشید.
بازی از آنجایی آغاز می‌شود كه شما به افراد مقیم در كره مریخ می‌پیوندید. در ابتدای بازی، خیلی زود متوجه می‌شوید كه جو بدی در آنجا حاكم است. افراد شایعاتی ‌می‌شنوند. كارگران نا‌امیدند و قسمت دلتای UAC برای انجام كار‌های خود بیش از ظرفیت موجود نیاز به صرف انرژی دارد. با آشنا شدن و حرف زدن با افراد آنجا هر یك از آن‌ها صحبت از اتفاقات عجیب و غریبی می كنند كه در آنجا افتاده است ولی شما این جهنم را زمانی باور می‌كنید كه آن‌را به چشم می‌بینید.
در ابتدای بازی فرصتی به دست می‌آید تا با محیط و كنترل‌ها آشنا شوید، با افراد مختلف صحبت كنید و مهمتر از همه این زنگ تفریح ابتدایی بازی مقدمه‌ای است برای لذت بردن از موتور گرافیكی جدید بازی. البته ممكن است این بی‌تحركی علیرغم وجود گرافیكی ناب در پس‌زمینه‌ها به‌خصوص از دید نزدیك، كمی حوصله شما را سر ببرد. اما تحمل كنید. زیرا با آمدن هیولاها در واقع حضور این موتور گرافیكی را حس خواهید كرد.پس از گشت و گذاری مختصر رئیس خود را ملاقات خواهید كرد و اولین مأموریت شما توسط او به شما گفته می‌شود: پیدا كردن سربازی كه به تازگی و به طرز مشكوكی گم شده‌است. او همچنان یك PDA به شما می‌دهد كه از آن پس تمام مأموریت‌های خود را از طریق آن متوجه می‌شوید.
همچنین می‌توانید تكه‌های ویدیویی و Email های به دست آمده توسط دیگر سربازان را توسط آن Download كرده و آن‌ها را ببینید. سپس شما به Bertruger معرفی می‌شوید. شخصی كه مسؤول بخش دلتا می‌باشد. او به طرز مشكوكی درباره افراد گم شده صحبت می‌كند.
در همان ملاقات اول احساس بدی نسبت به او پیدا می‌كنید. سپس برای پیداكردن فرد گم‌شده به بخش‌های مختلف می‌روید و هرگز هم موفق به پیداكردنش نمی‌شوید زیرا افراد گم‌شده بی‌شماری اطراف شما را می‌گیرند. افرادی كه تغییر كرده‌اند و به موجوداتی جهنمی تبدیل شده‌اند. همكاران سابق خود را كه به هیولاهای مخوفی تبدیل شده‌اند می‌بینید. در واقع هیولاها جای همكاران شما را می‌گیرند و دشمن شما می‌شوند و شما ‌باید در بین دشمنان خود معمای این دگرگونی را طی ۲۷ مرحله كه در بهترین شرایط تمام كردن آنها حدود ۲۰ ساعت طول می‌كشد كشف كنید.
در طول بازی با رد كردن مراحل با اسحه‌های جدید، با هیولاهای وحشتناك و در‌های بسته‌ای مواجه می‌شوید كه كد بازكردن آن‌ها در دیسك‌ها و PDAهای كارمندان مریخی كشته‌شده وجود دارد.
از نكات جالب این بازی این است كه باوجود پیشرفت چشمگیری كه Doom ۳ نسبت به قسمت‌های قبلی خود داشته است ولی همچنان گروه سازنده بازی به اجزای آن قسمت‌های ابتدائی وفادار مانده‌اند. تاجایی كه حتی بسیاری از هیولاهای بازی، در واقع همان هیولاهای قبلی هستند با طرحی جذاب و نو.
Doom ۳ بازی ساده‌ای است. و این به‌خاطر وجود Quick Saveهای بی‌نهایت می‌باشد. در واقع وجود كیت‌های پزشكی بی‌شمار و انجامSave های نامحدود شما را قادر خواهد ساخت بی هیچ مشكلی پیش بروید. قسمت ‌ Nightmare بازی نیز كه با تمام كردن بازی آن قسمت نیز در درجه‌های سختی بازی روشن می‌شود، هم آنقدر سخت است كه انجام آن بیشتر شبیه به رویا می‌باشد.
بازی Doom ۳ اگرچه در عالم بازی‌های كامپیوتری شگفتی تازه‌ای است ولی ضعفی آشكار و قابل حس دارد و این ضعف چیزی نیست جز كسل شدن بازی‌كننده در طول مدت زمانی انجام بازی. در واقع صحنه‌های ترسناك و مهیج بازی آنقدر بین صحنه‌های تكراری بازی گم می‌شوند كه در بسیاری از جاها بازی‌كننده را خسته می‌كند. اگرچه شركت id software نویسنده‌ای حرفه‌ای و خالق دو اثر مشهور <هفتمین روح> و <ساعت یازدهم> یعنی Matt Castelo را برای نوشتن داستان Doom ‌استخدام كرده است ولی داستان ضعیف، بزرگترین اشكال بازی است.
در واقع این داستان بی‌منطق و كلیشه‌ای اگر جذابیت لازم را دارا بود می‌توانست در كنار گرافیك و صدای فوق‌العاده بازی آن‌را تبدیل به بهترین بازی كامپیوتری كند. در حالی كه شخصیت اصلی بازی هیچ هویتی ندارد. داستان بازی برای جلو رفتن اتكا به اشخاص دیگر دارد. در طول بازی بارها Emailها و صداهای كاركنان آن پایگاه را می‌شنویم و در واقع داستان بازی در این صداها و نوشته ها خلاصه می‌شود و در بقیه بازی شما فقط و فقط مشغول راه رفتن و كشتن دشمنان هستید.
به داستان بازی اشكالاتی منطقی نیز می‌توان گرفت.
این كه سربازی برجسته كه در قرن ۲۲ به كره مریخ فرستاده شده است چرا نباید دارای <دید شبانه> (Night Vision) باشند؟ چرا نباید هریك از سلاح‌ها به همراه خود چراغ قوه‌ای داشته باشد؟ چرا همزمان نمی‌توان اسلحه‌ای را همراه با چراغ قوه استفاده كرد؟ و آیا چراغ قوه شخصیت بازی برای همیشه باتری دارد؟!
چرا نگهبان‌های عنكبوت مانند UAC كه شما به آن ملحق شده اید و همواره در طول بازی با اسلحه اتوماتیكی كه در آن‌ها تعبیه شده‌است، می‌توانند از پس هر هیولایی بربیایند و از شما بهتر دشمنان را نابود كنند و اگر چنین است پس این همه نگرانی از بابت چیست و چرا از وجود شما برای حفظ امنیت آنجا استفاده كرده‌اند؟ اسلحه‌های بازی نیز اكثراً شبیه به هم و یكنواختند. طوری كه امكان انجام عمل دیگری با یك اسلحه نیست و حتی از آن‌ها نمی‌شود در نبرد‌های تن به تن استفاده كرد.
استفاده از اره برقی نیز آنقدر بی‌فایده است كه مضحك به‌نظر می‌آید. راكت و نارنجك نیز به همان قدر كه دشمنان شما را از بین می‌برد، خود شما را نابود می‌كند. متأسفانه دشمنان شما با آن‌كه ظاهر گرافیكی بسیار جذابی دارند ولی از هوش بسیار پائینی برخوردارند! و اكثراً از یك روش كلیشه‌ای در مبارزه با شما استفاده می‌كنند. این روش چیزی نیست جز پنهان شدن در تاریكی و یورش به سمت شما.
● محیط بازی
گرافیك محیط بازی، طراحی و Render كاراكتر‌ها بسیار خوب انجام شده است، اگر از ضعف‌های قابل اغماض در هنگام درهم‌آمیختگی نورها كه به‌ندرت و در صورت استفاده از چراغ‌قوه رخ می‌دهد بگذریم، نمایش نورها و سایه ها نیز خیره‌كننده است. به‌طوری‌كه در بسیاری از موارد سایه هیولاهای مخفی شده در گوشه و كنار صحنه بازی قابل دیدن است. شاید بتوان گفت بیشترین تأثیر ایجاد شده در بازی به‌خاطر جوِ وحشتناك بازی می‌باشد كه توسط صداها و گرافیك بسیار طبیعی آن تكمیل می‌شود.
محیط بازی به‌طرز عجیبی تاریك است و طراحان بازی با قرار دادن نور‌هایی ضعیف و سایه روشن‌های ترسناك قصد دارند شما را در محیطی هولناك قرار دهند. محیطی كه در بسیاری از گوشه‌های تاریكش هیولاهایی منتظرند تا شما را غافلگیر كنند و این غافلگیری به معنای كامل یك غافلگیری محض می‌باشد زیرا شما واقعا می‌ترسید.
Doom ۳ مانند كابوسی است برای شما كه با این‌كه از آن وحشت دارید، در عین حال از آن لذت می‌برید و دوست ندارید آنرا تمام كنید. گاهی از پشت سر موجودی اهریمنی چنگال‌های خود را در جسم شما فرو می‌كند. آن زمان است كه با دیدن جای خونین چنگال‌های آن بر روی صفحه مانیتور گویی خود به‌جای قهرمان بازی زخمی شده‌اید. نمونه‌ای از این غافلگیری را در یكی از عكس‌های معروف بازی در شكل ۴ ‌می‌بینید.
بسیاری از زمان‌هایی كه زخمی هستید و به دنبال اضافه كردن <جان> خود هستید و با نور كم چراغ‌‌قوه خود در جاهای بسیار تاریك به دنبال كیت‌های پزشكی می‌گردید، ناگهان با غرش هیولایی كه در دست خود اره‌ای برقی دارد و به سمت شما می‌دود تا شما را به دونیم تقسیم كنید مواجه می‌شوید.
صداهای بازی یكی از نكات خوب بازی است. با وارد شدن به صحنه‌های مختلف بازی صدای ناله و فریاد قربانیان و یا صدای هیولاها تأثیر خود را به اندازه كافی روی شما خواهد گذاشت. در واقع id Software دركنار توجه زیادی كه به گرافیك بازی داشته است در مورد صداهای آن نیز وسواس زیادی به خرج داده‌است. id با همكاری با شركت بزرگ Creative تكنولوژی صوتی جدیدی در بازی Doom تعبیه كرده‌است.
شركت معروف سازنده كارت‌های صوتی Creative در پایگاه طراحی id تكنولوژی سه‌بعدی صوتی جدیدی را به نام EAX ADVANCED HD ساخته است. جالب است كه بدانید این تكنولوژی به این زودی‌ها برای ساخت دیگر بازی‌ها استفاده نخواهد شد. به گفته id هم موتور جدید گرافیكی و هم این تكنولوژی صوتی تا پایان امسال به هیچ شركت سازنده بازی واگذار نخواهد شد.
Doom فاقد یك موسیقی مختص به خود است و موسیقی منو‌ها تشكیل شده از یك تم Heavy Metal و شلوغ است كه همواره تكرار می‌شود. به همین خاطر در نمره ارزیابی بازی با وجود صداهای خوب درون بازی نمره ۵/۸ را به آن اختصاص داده‌ام.
می‌توان گفت سازندگان Doom ۳ باوجود اطلاعاتی كه از بی‌منطق بودن جای جای داستان این بازی داشته‌اند می‌خواستند توانایی خود را در این فضای فانتزی و سورئال و بی‌منطق به رخ همگان بكشند. درست به مانند كاری كه <كوئنتین تارانتینو> در فیلم Kill Bill كرده‌است. او نیز با قرار دادن یك داستان بسیار كلیشه‌ای و بی‌منطق، هنر بی‌مثال خود را در زمینه كارگردانی به همگان نمایش داده است.
در طراحی هیولاها و موجودات اهریمنی، بازی به مدل گذشته آن‌ها وفادار مانده است. در واقع هیولاها وحشتناكتر و سرسخت‌تر شده‌اند. وحشتناكترین صحنه این درامِ خونین زمانی است كه شما با اصلی ترین هیولای بازی یعنی CyberDemon مواجه می‌شوید كه در آن زمان حتی می‌توانید ضربان نبض خود را در سرتاسر بدن خود احساس كنید و مزه خون را در دهان خود بچشید!
این طور كه از نقد‌های بازی به نظر می‌آ‌ید Doom ۳ هنوز بازی خوبی از لحاظ Multiplayer نیست. قسمت چندنفره بازی فقط امكان بازی كردن ۴ نفره را دارد. نقشه‌های محدود این نوع بازی نیز بعد از مدتی یكنواخت می‌شود. البته این ضعفی است كه مطمئناً در Patch های منتشر شده توسط سایت رسمی بازی رفع می‌شود.
یك نكته جالب هم بشنوید از پخش غیرقانونی بازی. به گزارش BBC یك هفته قبل از تاریخ نهایی پخش بازی تعداد ۵۰ هزار نسخه ۵/۱ گیگابایتی Doom ۳ از سایت‌های مختلف اینترنت یا به صورت شخص به شخص(Peer to Peer) توسط كاربران Download شده‌است.
Alfred Hermida خبرنگار بخش تكنولوژی شبكه این خبرگزاری، میزان زیان این Download های غیرقانونی را معادل ۲میلیون و ۷۴۹ هزار دلار برآورد كرده‌است.
گفته می‌شود در صورت اثبات جرم، ‌Download ‌كننده‌گان‌توسط مراجع قانونی، هر شخص ممكن است تا صدهزار دلار جریمه شود. البته شما با خیال راحت Doom ۳ خریداری(!) شده خود را بازی كنید زیرا هیچ مرجع قانونی نمی‌تواند جرم شما را در نپرداختن ۵۴ دلار قیمت قانونی بازی ثابت كند!
مطلب جالب دیگر در مورد تأثیرات بازی‌های خشن اینچنینی و به‌خصوص Doom روی نوجوانان و جوانان است. چندی پیش والدین یكی از نوجوانان كشته‌شده در انگلیس انگیزه قتل فرزندشان را اثرات خشونت‌بار این بازی روی قاتل دانسته‌اند، اما كارآگاهان با رد این مطلب انگیزه قتل را فقط یك دزدی بیان كردند.
نوجوانان و جوانان شده بود. حتی بعد از حادثه مدرسه <كلمباین>(Columbine) در بررسی‌ها‌ی انجام شده مشخص شد عاملا‌ن این جنایت یعنی Eric Harris و Dylan Klebold تحت تأثیر بازی‌ها خشن كامپیوتری و از جمله سری بازی‌های Doom قرار گرفته بودند. البته شركت پخش كننده بازی Activision نیز با رد این اتهامات اظهار داشته است كه موج منفی ایجاد شده در رسانه‌ها بر ضد بازی‌های خشن كامپیوتری همزمان با پخش Doom ۳ نمی‌تواند از فروش آن بكاهد.
آن‌ها اعتقاد دارند Doom بازی‌ای است كاملاً برای بزرگسالان و آن‌ها آنقدر بالغ هستند كه خشونت‌های بازی تأثیری در رفتارشان نگذارد. با این وجود فروش بازی Doom آنقدر بالاست كه كارشناسان آن‌را به فروش كتابی تازه از سری كتاب‌های Harry Potter تشبیه می‌كنند!
امیرپاشا آزادی پو
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید