سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

معنای معجزه بودن قرآن


معنای معجزه بودن قرآن
قرآن كوچكترین اشاره ای ندارد كه معجزه دلیل اقناعی است برای اذهان ساده و عامیانه و متناسب با دوره كودكی بشر , بلكه نام[ ( برهان]( روی آن گذاشته است ( ۱ ) . معجزه ختمیه به حكم اینكه كتاب است و از مقوله سخن و بیان و دانش و فرهنگ است , معجزه جاودانه است . معجزه كتابتدریجا وجوه اعجازش روشن تر می گردد . امروز شگفتیهایی از قرآن بر مردم زمان ما روشن شده كه دیروز روشن نبود و ممكن نبود باشد . معجزه كتاب را اندیشمندان بهتر از مردم عوام درك می كنند . معجزه ختمیه از آن جهت از نوع[ ( كتاب]( شد كه این مزایای متناسب با دوره ختمیه را داشته باشد . اما . . .
آیا این معجزه از آن جهت از نوع كتاب شد كه ضمنا توجه بشر را از غیب به شهادت , از نامعقول به معقول و منطقی , و از ماورای طبیعت به طبیعت هدایت كند ؟ آیا محمد ( ص ) می كوشد تا كنجكاوی مردم را از امور غیر عادی و كرامات و خوارق عادات به مسائل عقلی و منطقی و طبیعی و اجتماعی و اخلاقی متوجه سازد و جهت حساسیت آنها را از[ ( عجایبو غرایب](به[ ( واقعیات و حقایق ]( بگرداند ؟
به نظر نمی رسد كه این نظریه صحیح باشد . اگر چنین باشد باید بگوییم همه پیامبران دعوت به غیب كرده اند و محمد ( ص ) دعوت به شهادت . پس چرا صدها آیه از قرآن به همین[ ( عجایب و غرایب]( اختصاص یافته است؟
بدون شك یك امتیاز اساسی قرآن دعوت به مطالعه عالم طبیعت و شهادت به عنوان آیات الهی است , ولی دعوت به مطالعه طبیعت به معنی منصرف ساختن اذهان از توجه به هر امر غیر طبیعی نیست , بر عكس , دعوتبه مطالعه طبیعت به عنوان[ ( آیات]( و[ ( نشانه]( ها به معنی عبوردادن از طبیعت به ماورای طبیعت است . از نظر قرآن , راه غیب از شهادتو راه ماورای طبیعت از طبیعت و راه معقول از محسوس می گذرد .
اهمیت كار محمد ( ص ) در این است كه همان طور كه به نظر در طبیعت و تاریخ و اجتماع می خواند و مردمی را كه جز در برابر هر چه غیرطبیعی است تسلیم نمی شوند تسلیم عقل و منطق و علم می نماید , می كوشد اندیشه مردمی را هم كه دم از عقل و منطق می زنند و جز در برابر هر چه طبیعی و محسوس است تسلیم نمی شوند , به منطقی برتر و عالی تر آشنا سازد .
منبع : مرکز اطلاع‌رسانی آل بیت


همچنین مشاهده کنید