چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
۱۸ آبان ـ ۹ نوامبر ـ ابداع سنجش نظر مخاطبان رسانه ها و روش تعیین اهمیت یک نشریه
«فربر» هشتم نوامبر سال۱۹۷۴ میلادی روش علمی تازه ای را برای سنجش نظر خوانندگان رسانه های چاپی و تقسیم بندی مطالب آنها به: مهم، جالب، و لازم و نیز تعیین «درصد» خوانندگان راضی از یك مطلب و یا ناراضی از آن را اعلام داشت كه این تكنیك پذیرفته و بعدا به سایر رسانه ها تعمیم داده شده و تحت عنوان «میدیا ریسرچ» بر دروس دوره دوم تحصیلات عالی (فوق لیسانس) رشته های ارتباطات همگانی اضافه گردیده و در حال تكامل است.
در مورد رسانه های چاپی و رسانه های صوتی و تصویری (رادیو ـ تلویزیون) این روش بر دو گونه است و سنجش در باره كتاب و فیلم سینمایی كه دو نوع رسانه دیگر هستند به گونه های دیگری است.
«فربر» و كارشناسان دیگری كه دراین زمینه كار كرده اند برای مطلب مهم، مطلب جالب و یا مطلب لازم در یك رسانه چاپی تعریف نوشته اند و تبلیغ (به صورت آگهی ــ یا شكل دیگر از جمله خبر پولی) را ازمطلب غیر تبلیغ مشخص ساخته اند.
برپایه این روشها و تعاریف، در حوزه حرفه سنجش افكار، بنگاههای ویژه سنجش رسانه ها به وجود آمده است كه سنجش مخاطبان رادیو ــ تلویزیون را «Rating» و رسانه های چاپی را «Research In The Print Media» عنوان داده اند. از آن پس تنها نتایج بررسی این بنگاهها به دلیل ماهیت مستقل و بی طرفانه ای كه دارند مورد قبول است و سنجش های دیگر «داخلی» تلقی می شود كه فقط برای سردبیركل جهت اصلاح كار تحریریه اش می تواند ملاك عمل قرار گیرد.
از آنجا كه باید این سنجش ها، هم ارزش باشند از دهه گدشته قرار براین شده است كه پرسشنامه ها و سئوالات یكنواخت باشند. اگر یك سردبیر بخواهد در مورد خاصی هم بررسی شود، از پرسشنامه ای تحت عنوان «ضمیمه» استفاده می شود. سئوال شوندگان بر حسب مورد، قبلا فهرست بندی می شوند، مثلا متاهل یا مجرد ؛ دارای تحصیلات عالی و یا كمتر. همچنین بر حسب در آمد سالانه و سن و جنس و نوع شغل و ....
با این روش است كه رسانه ها دائما به اصلاح كار خود دست می زنند تا ازقافله پیشرفت عقب نمانند و مخاطبان بیشتری را جلب كنند. صاحبان آگهی هم با توجه به طبقه مخاطب (نه، تیژار) تصمیم می گیرد كه به كدام نشریه آگهی و یا خبر پولی خود را بدهد. تیراژ (نسخه های فروش رفته) اهمیت نشریه را تعیین نمی كند، كلاس و طبقه خواننده (مخاطب) است كه به نشریه اهمیت می دهد و ردیف آن را در میان نشریات تعیین می كند. شهرت و مهارت نویسندگان و میزان تجربه و تحصیلات و مقبولیت اجتماعی سردبیر اجرایی نیز یكی از عوامل تعیین اهمیت یك نشریه و شبكه تلویزیونی است. بسیاری از مخاطبان، نویسنده مورد نظر خود را به هر جا كه برود دنبال و نشریه ای را كه وی در آن مشغول است می خوانند و عمدتا برای حل این مسئله بوده است كه در كشورهای پیشرفته مقالات نویسندگان معروف و مورد علاقه و اعتماد مخاطبان، از طرف سندیكاهای مربوط همزمان میان همه روزنامه ها و شبكه های تلویزیونی توزیع می شود.
در مورد رسانه های چاپی و رسانه های صوتی و تصویری (رادیو ـ تلویزیون) این روش بر دو گونه است و سنجش در باره كتاب و فیلم سینمایی كه دو نوع رسانه دیگر هستند به گونه های دیگری است.
«فربر» و كارشناسان دیگری كه دراین زمینه كار كرده اند برای مطلب مهم، مطلب جالب و یا مطلب لازم در یك رسانه چاپی تعریف نوشته اند و تبلیغ (به صورت آگهی ــ یا شكل دیگر از جمله خبر پولی) را ازمطلب غیر تبلیغ مشخص ساخته اند.
برپایه این روشها و تعاریف، در حوزه حرفه سنجش افكار، بنگاههای ویژه سنجش رسانه ها به وجود آمده است كه سنجش مخاطبان رادیو ــ تلویزیون را «Rating» و رسانه های چاپی را «Research In The Print Media» عنوان داده اند. از آن پس تنها نتایج بررسی این بنگاهها به دلیل ماهیت مستقل و بی طرفانه ای كه دارند مورد قبول است و سنجش های دیگر «داخلی» تلقی می شود كه فقط برای سردبیركل جهت اصلاح كار تحریریه اش می تواند ملاك عمل قرار گیرد.
از آنجا كه باید این سنجش ها، هم ارزش باشند از دهه گدشته قرار براین شده است كه پرسشنامه ها و سئوالات یكنواخت باشند. اگر یك سردبیر بخواهد در مورد خاصی هم بررسی شود، از پرسشنامه ای تحت عنوان «ضمیمه» استفاده می شود. سئوال شوندگان بر حسب مورد، قبلا فهرست بندی می شوند، مثلا متاهل یا مجرد ؛ دارای تحصیلات عالی و یا كمتر. همچنین بر حسب در آمد سالانه و سن و جنس و نوع شغل و ....
با این روش است كه رسانه ها دائما به اصلاح كار خود دست می زنند تا ازقافله پیشرفت عقب نمانند و مخاطبان بیشتری را جلب كنند. صاحبان آگهی هم با توجه به طبقه مخاطب (نه، تیژار) تصمیم می گیرد كه به كدام نشریه آگهی و یا خبر پولی خود را بدهد. تیراژ (نسخه های فروش رفته) اهمیت نشریه را تعیین نمی كند، كلاس و طبقه خواننده (مخاطب) است كه به نشریه اهمیت می دهد و ردیف آن را در میان نشریات تعیین می كند. شهرت و مهارت نویسندگان و میزان تجربه و تحصیلات و مقبولیت اجتماعی سردبیر اجرایی نیز یكی از عوامل تعیین اهمیت یك نشریه و شبكه تلویزیونی است. بسیاری از مخاطبان، نویسنده مورد نظر خود را به هر جا كه برود دنبال و نشریه ای را كه وی در آن مشغول است می خوانند و عمدتا برای حل این مسئله بوده است كه در كشورهای پیشرفته مقالات نویسندگان معروف و مورد علاقه و اعتماد مخاطبان، از طرف سندیكاهای مربوط همزمان میان همه روزنامه ها و شبكه های تلویزیونی توزیع می شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم ایران معلمان رهبر انقلاب نیکا شاکرمی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی مجلس بابک زنجانی حجاب شورای نگهبان شهید مطهری
تهران هواشناسی شهرداری تهران سیل پلیس علیرضا زاکانی آموزش و پرورش قوه قضاییه بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو دلار ایران خودرو دولت قیمت طلا بانک مرکزی سایپا بازار خودرو کارگران تورم
فضای مجازی تلویزیون رادیو سریال سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم تئاتر موسیقی نون خ
دانش بنیان مکزیک
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین آمریکا غزه جنگ غزه نوار غزه روسیه چین حماس عربستان اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس تراکتور رئال مادرید بایرن مونیخ سپاهان لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال لیگ برتر بازی باشگاه پرسپولیس
همراه اول وزیر ارتباطات دبی پهپاد تبلیغات اپل ناسا نخبگان گوگل ماه
کبد چرب میوه دیابت کاهش وزن ویتامین بیماری قلبی مسمومیت خواب قهوه طول عمر