شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

بازاریابی شبکه ای


بازاریابی شبکه ای
همه روزه اخبار زیادی از سازمان های تامین اجتماعی و بیمه های کشورها می شنویم که در پرداخت حق و حقوق بازنشستگی و بیمه افراد سالخورده مانده اند و به دلیل رشد جمعیت بازنشسته، چه بسیار شرکت های بیمه و بازنشستگی که در حال ورشکستگی و منحل شدن،قرار گرفته اند.
شروع به کار مجدد بازنشسته ها- حتی در سنین بالا - از نشانه های وضعیت نامطلوب آنهاست که آمارش هر روز هم بیشتر و بیشتر می شود.
«بازاریابی شبکه ای» به عنوان فرصتی برای همه اقشار جامعه، به خوبی می تواند نگرانی افراد را برای دوران بازنشستگی و پیری برطرف کند.
از بارزترین ویژگی های «بازاریابی شبکه ای» شروع آسان و برپا کردن یک حرفه و تجارت، با کمترین هزینه و حداقل توانایی ها و امکانات است.
برای بنا کردن این تجارت، هیچ نیازی به دفتر کار، کارمندان متعدد، سرمایه وخرج های اولیه، وام های بانکی، تبلیغات پرهزینه، سالها منتظر سودآوری نشستن، داشتن ارتباطات قوی در بازارهای مختلف و مهارت های مدیریت کارمندان و ... نیست.
اصولا شروع یک تجارت علا وه بر این مقدمات و هزینه ها، همواره با ریسک نسبتا بالایی همراه است و بسیاری از افراد حتی با داشتن علم و توانایی ایجاد یک تجارت شخصی، اما به دلیل نداشتن پشتوانه لازم مالی، یا سراغ آن نمی روند و یا خیلی زود در آن کار ورشکست می شوند.
آن چیزی که در بازاریابی شبکه ای بسیار قابل توجه است این است که معمولا با هزینه ای بسیار ناچیز می شود آن را شروع کرد و شرکت های بازاریابی شبکه ای آموزش های لازم برای ایجاد یک تجارت شخصی را با رغبت تمام دراختیار افراد می گذارند و به آنها کمک می کنند تا در کسب مهارت های کاری و مدیریتی موفق باشند و افراد در این تجارت، مهارت هایی را یاد می گیرند که در کمتر جایی به آنها آموزش داده می شود.و جالب این که اگر هم فرد نتواند و یا نخواهد این حرفه را ادامه دهد، هیچ ضرر خاصی متوجه او نخواهد شد.
اما از آن طرف کسانی که در این حرفه مانده و آن را به خوبی ادامه داده اند، به مهارت های بسیار ارزشمندی در زمینه های مختلف مدیریتی و خودسازی و کسب موفقیت دست یافته اند و در حال حاضر از بزرگترین مربیان روش های موفقیت و کامیابی در کار و زندگی در سراسر دنیا هستند.
علا وه بر تمام این دلا یل و جاذبه ها«بازیابی شبکه ای» یک روش قوی و سود آور برای فروش محصولا ت و ارائه خدمات مختلف است. با نگاهی به آمار شرکت های چند میلیارد دلا ری که در طول این سال ها، این صنعت را سر پا نگه داشته و آن را گسترش داده اند و شرکت های عظیمی که بخشی از فروش کالا ها و خدمات خود را به این روش انجام می دهند، می توان به علا قه صاحبان شرکت های بزرگ و مراکز مهم تجاری و اقتصادی به این صنعت پی برد.
همه روزه اطلا عات و آمار دقیقی از فروش قابل توجه این شرکت ها و گسترش این صنعت در سراسر دنیا، بر روی سایت های اینترنتی انجمن فروش مستقیم (DSA) و فدراسیون جهانی انجمن های فروش مستقیم (WFDSA) قرار می گیرد و مقالا ت و کتاب های متعددی درباب مزایای این صنعت شگفت انگیز منتشر می شود.
مواردی که به اختصار گفته شد بخشی از مهمترین جاذبه های بازاریابی شبکه ای و دلا یل ورود افراد به آن بود که با نگاهی عمیق تر و دقیق تر می توان لزوم توجه جدی به این صنعت را دریافت. امیدواریم در فرصت های بعدی بتوانیم همراه با آماری دقیق و مستند از وضعیت این صنعت در دنیا جنبه های مثبت و تاثیر گذار آن را به خصوص در کشور خودمان بررسی کنیم. بدون شک این مطالب تنها اشاره ای گذرا به فواید و کاربرد صنعت بازاریابی شبکه ای در جامعه است و امید داریم اثری هر چند اندک! در برانگیختن انگیزه های کارشناسان و اساتید اقتصاد و مسوولا ن کشور برای نگاهی جدی تر به این حرفه داشته باشیم.

نویسنده : محمد زرین
منبع : روزنامه مردم سالاری