پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


پسرهای ایرانی، مو افشان می کنند


پسرهای ایرانی، مو افشان می کنند
مدل های تازه ای برای آرایش مو میان پسرهای جوان ایرانی باب شده است.
«خروسی»، «تن تنی»، «میکروبی»، «بک اسلیپ»، «تیفوسی»، «بکامی» یا «مارمولکی» و «دم عقربی» آخرین مدل های موی پسرهای ایرانی است که این روزها در تهران و در شهرهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل ها بخشی از مدل هایی هستند که پیروی از آن، باب روز است و «فشن» خوانده می شود.
محمد ۲۴ ساله و سعید، ۱۹ ساله در اتاق انتظار آرایشگاهی در مرکز شهر تهران نشسته اند و در انتظار خالی شدن صندلی های آرایش هستند.
سعید که جلو و پشت موهایش بلند است، می خواهد موهایش را خروسی بزند که این روزها رایج ترین مدل موی متفاوت در تهران است. مدلی که درآن باید جلوی مو را مثل تاج خروس بالا داد و پشت موها را هم صاف کرد.
محمد هم که موهای کوتاه دارد می خواهد «میکروبی» را امتحان کند. «میکروبی»، مدلی است که در آن موها کاملا کوتاه می شوند، سپس با کمک ژل موهای جلوی سر بالا داده می شود.
کیوان، مسئول این آرایشگاه است. موهای او هم مدل «بک اسلیپ» است. یعنی موهایی به هم ریخته دارد درست مثل موهای کسی که تازه از رخت خواب بلند شده است.
او می گوید: «مدل ها از روی ژورنال های سالیانه، سی دی ها، اینترنت، موی بازیکن ها و چهرهای مشهور داخلی و خارجی مثل فوتبالیست ها و هنرپیشه ها و کانال های ماهواره ای به خصوص کانال فشن برداشته می شود و به خاطر هم به آن "فشن" می گویند.»
به گفته او بیشتر مشتری هایش جوان هایی هستند که برای زدن و درست کردن موهای خود به مدل های "فشن" هفته ای دو سه بار به آرایشگاهش می آیند.
کیوان می گوید طی هفته گذشته یکی از بازرسان اتحادیه آرایشگاه های مردانه به همراه یک مامور اداره اماکن نیروی انتظامی با مراجعه به آرایشگاهش از او خواسته تا مدل موهای خود را تغییر دهد و از زدن مدل های "فشن" و برداشتن ابرو پرهیز کند وگرنه آرایشگاهش را پلمب می کنند.
نیروی انتظامی، از اول مرداد ماه در یک طرح جدید برخورد با آن چه «مدل های غربی مو و منحرف» خوانده را شروع کرده است.
محمد علی نجفی، رئیس اداره اماکن نیروی انتظامی هم هفته گذشته خبر از بسته شدن ۱۳ آرایشگاه مردانه به خاطر اقدام به برداشتن ابرو و زدن مدل های غربی داد. البته پیش از شروع طرح تازه پلیس در مورد برخورد با مدل موی پسرها، در قوانین اتحادیه آرایشگاه های مردانه هیچ گونه منعی برای زدن مدل های غربی وجود نداشته است.
محمد افتخاری، رئیس اتحادیه آرایشگاه های مردانه به زیگزاگ می گوید: «جوان هایی که مدل های عجق وجق می زنند کسانی هستند که شلوار پوشیدن و کمر بند بستن هنوز یاد نگرفته اند اما موهای خود را مدلی می کنند که انگار تازه از ناف لس آنجلس افتاده اند. مثل اینکه آمده اند بالماسکه.»
طبق بخش نامه ای که از سوی اتحادیه آرایشگاه های مردانه صادر شده است «در صورت مشاهده تخلف از سوی آرایشگاه ها اول به آن ها تذکر داده می شود و بعد در صورت تکرار، آرایشگاه آن ها به صورت موقت تعطیل و در صورت تکرار، جواز کسب آن ها باطل می شود.»
افتخاری معتقد است درصورتی که آرایشگاه ها مردانه موی پسرها را «فشن» نزنند به زودی این مدل ها دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد. «جرم مال خر بیشتر از دزد است چون اگر او نباشد فرد هم دزدی نمی کند.در نتیجه اگر آرایشگاه ها هم موهای غربی نزند به زودی دیگر شاهد این مدل ها نخواهیم بود.»
● مدل هایی که به «عقل جن هم نمی رسد»
البته مسئولان بسیاری از آرایشگاه های مردانه این نظر را ندارند و معتقدند محدود کردن آرایشگاه ها نمی تواند جلوی جوانان را بگیرد و آنها را وا دارد که موهایشان را به مدل های غربی آرایش نکنند.
مسئول یکی از این آرایشگاه ها که آرایشگاهش برای چند روز از سوی اتحادیه بسته شده است، می گوید: «بسیاری از جوان ها، خود این مدل ها را در خانه با کمک خواهر و مادرشان درست می کنند. آن ها مدل هایی را می زنند که حتی به عقل جن هم نمی رسد.»
او که در طی روزهای گذشته بخشی از مشتری های خود را از دست داده است، می گوید: «در مدل های "فشن" بیشتر سشوار زدن و حالت دادن به مو تاثیر دارد که این هم با استفاده از ژل ها، تافت ها و مواد دیگر انجام می شود که در بازارموجود است؛ مثل چسب هایی که می توانند موها را تا ۲۰ سانتیمتر بالا نگهدارند.»
● مدل های پر خرج
برای درست کردن مو مطابق مدل هایی که نزد جوان های ایرانی «فشن» خوانده می شود باید پول خرج کرد.
در بازار لوازم آرایش تهران قیمت قوطی های چسب مو از دو، سه هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان، اسپری های تافت از دو، سه هزار تومان تا پنج هزار تومان، قوطی های ژل از هزار تومان تا هفت هزار تومان، واکس مو از هزار تومان تا سه هزار تومان و دستگاه اتوی مو از ۱۵ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان است.
متوسط دستمزد یک آرایشگر هم برای زدن مو به سبک «فشن» بین پنج تا ده هزار تومان است که نسبت به شهرت آرایشگاه، موقعیت مکانی آن و همچنین میزان زمانی که برای آرایش مو صرف می شود فرق می کند.
بهنود، اهل فشن است و هفته ای ۲۰ هزار تومان برای درست کردن موهایش خرج می کند. او می گوید: «هفته ای دوبار به آرایشگاه می روم و خودم هم هر روز نیم ساعت برای درست کردن موهایم وقت می گذارم. باید خوب سشوار زد و یا از اتو برای حالت دادن استفاده کرد و بعد با کمک تافت، چسب و یا ژل، موها را نگهداشت و بعد همه چیز برای رفتن به خیابان حاضر است.»
او می گوید مدل های فشن متفاوت هستند، خیلی از دخترها از این مدل ها خوششان می آید و «کلاس» دارد. «سن من با پدرم فرق می کند؛ من جوان هستم و نباید موهایم را مدل زمان شاه وزوزک بزنم.»
پر هزینه بودن مدل موهای های «فشن» به این معنی نیست که استفاده از آن ها تنها در بین جوانان پول دار و در تهران رایج است.
«اشکان» که خود اهل یکی از شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد است و به همراه برادرش تنها آرایشگاه «فشن» شهرشان را اداره می کرده می گوید: «خیلی از جوان ها صف می کشیدند و گاهی برای چند هفته بعد هم وقت می گرفتند.»
درست کردن و زدن مدل های «فشن» گاه دردسرهایی را هم به دنبال دارد و می تواند به جز برخورد های پلیس مشکلات دیگری را هم به همراه داشته باشد.
نیما، ۲۴ ساله و دانشجوی عمران از این دردسر ها می گوید: «دوست دارم مدل موهایم را به سلیقه خودم تغییر دهم. مثلا زمانی جلوی موهایم را از ته می زدم و پشت آن ها را بلند می کردم اما گاهی خانواده ام دوست نداشتند و مردم به من در خیابان خیلی بد نگاه می کردند.»
او می گوید: «چند ماه پیش یکی از دوستان من کلیپ ویدیویی را آورد به اسم وات ای هو دان از گروه لینکین پارک و ما هر دو تصمیم گرفتیم مدل موهایمان را شبیه چستر بنینگتون بزنیم. دوستم این کار را کرد اما من به خاطر مشکلات دانشگاه و پایان نامه فوق لیسانسم نتوانستم این کار را بکنم.»
● برخوردهای «گاز انبری»
هرچند مدل موهای ویژه و آرایش های «فشن»، این روزها میان پسران بیشتر به چشم می خورد، اما گرایش به داشتن ظاهری نامتعارف و باب روز، گرایشی تازه نیست و هر زمان به شکل و گونه ای، رایج بوده است.
ناصر قاسم زاده، روان شناس که به گفته خود در بین کسانی که به او مراجعه می کنند جوان های اهل «فشن» هم حضور دارند، می گوید: «معمولا شاهد این قضیه در ابتدای سن جوانی و پایان نوجوانی هستیم. این تنها یک ویژگی دوران جوانی است. یک جور نشان دادن خود به دیگران و خودنمایی که در صورت هدایت و کنترل می تواند به سلامت روان هم کمک کند.»
او می گوید: «نباید به دنبال پیدا کردن بیماری در این جوانان باشیم. داشتن مدل موهای ویژه به شکلی مبارزه با وضعیت موجود است که دلخواه آن ها نیست و به جای برخورد باید روی خواسته های این جوانان بررسی هایی صورت بگیرد و به آن ها الگوهایی را ارائه داد.»
● معرفی بعضی از مدل های «فشن»
▪ خروسی:
مدلی است که در آن جلو و پشت موها بلند است و با حالت دادن، جلوی مو را شبیه تاج خروس درست می کنند. در این مدل پشت موها هم با کمک اتو یا سشوار به سمت عقب کشیده شده و بعد با چسب مو تثبیت می شود.
▪ بک اسلیپ:
نامی ساختگی به کنایه از آشفتگی مو، پس از خواب؛ در این مدل، موها به صورت نامنظم و درهم حالت داده می شوند. درست مثل وقتی که موها بعد از خواب حالت گرفته اند.
▪ دم عقربی:
در این مدل موهای جلو باید کوتاه کوتاه باشد و پشت موها بلند باشد و بعد پشت موها به دو قسمت تقسیم شود و دو تکه درست شوند. درست مثل حالت دم عقرب.
▪ میکروبی:
مدلی است که در آن موهای جلو و پشت سر کوتاه کوتاه می شوند و بعد با کمک ژل و یا حالت دهنده های دیگر موهای جلوی سر را بالا می دهند. جوری که حالت سیخ سیخی به خود بگیرد.
▪ بکامی یا مارمولکی:
مدلی است که از مدل موی دیوید بکام بازیکن مشهور فوتبال انگلستان در جام جهانی ۲۰۰۲ گرفته شده و در آن بخشی از وسط مو به صورت بلند نگهداشته می شود و بعد دو سمت سر با ماشین خالی می شود. بعد هم با کمک حالت دهنده ها موهای باقی ماننده در وسط سر به شکل یک نوار بالا نگهداشته می شوند.
به گفته او برخورد های «گاز انبری» در طولانی مدت جواب نمی دهد و مشکل را حل نمی کند بلکه تنها حالت تسکینی دارد و می تواند در طولانی مدت باعث «سرکشی» جوانان شود.
● مدل های «میخی، سیخی»
البته در ایران خیلی از آرایشگرها و افراد هم هستند که از مدل های «فشن» خوششان نمی آید،نام این مدل ها را نشنیده اند و این مدل ها را بد و «سوسولی» می دانند.
حسن شفریق، یکی از این افراد است. او ۷۷ سال دارد و ۶۰ سال است در محله جوادیه آرایشگری می کند.
او صاحب آرایشگاهی است که هنوز ماشین های برقی سلمانی به آن راه نیافته و در آن همچنان از ماشین دستی استفاده می شود؛ آرایشگاهی با یک صندلی آرایشگری و یک آینه بزرگ در روبه روی آن.
در این آرایشگاه هیچ خبری نه از ژل است نه از تافت و واکس مو. آرایشگاه تنها با جعبه های تیغ، کاسه های برنجی کوچک که برای درست کردن کف ریش از آن ها استفاده می شود، شانه های مختلف و شیشه های خالی ادکلن های قدیمی تزئین شده است.
شفریق بهترین مدل هایی را که می تواند بزند. «ایتالیایی»، «فرانسوی»، «آلمانی» و «کرنلی» معرفی می کند که در «دوره شاه» مد بوده است.
او می گوید: «چند سال پیش مغازه جا برای سوزن انداختن نبود اما حالا مشتری چندانی ندارم بیشتر بچه مدرسه ای ها پیش من می آیند، مشتری های قدیمی و کسانی که می خواهند موهایشان را کوتاه کوتاه کنند و پول کمی بدهند.»
او می گوید: «حالا جوان ها عقلشان را از دست داده اند. موهای خود را مدل میخی و سیخی می زنند و روغن می زنند به کله هایشان.»
او هیچ چیز درمورد مدل های «خروسی» و «فشن» نشنیده است و تا اسم مدل «تیفوس» را می شنود می گوید: «دوره آخر زمان شده. تیفوس که یک مرض است نه مدل مو.»
سینا پسران افشاریان