جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


گستردگی مدیریت


گستردگی مدیریت
۱) مدیریت برحسب مالکیت به چند گروه تقسیم می شود؟
از نظر مالکیت، مؤسسات را می توان به عمومی (شامل دولتی و دیگر مؤسسات عمومی، خصوصی و تعاونی تقسیم کرد.
۲) مدیریت برحسب نوع مالکیت به چند گروه تقسیم می شود؟
۱) اقتصادی
۲) اجتماعی
۳) سیاسی
۴) نظامی
۵) فرهنگی
۳) مدیریت برحسب گستردگی دامنه به چند گروه تقسیم می شود؟
۱) فردی
۲) خانوادگی
۳) کلان (ملی، منطقه ای و جهانی)
۴) مدیریت تن را شرح دهید؟
گرچه ارتباطی تنگاتنگ، بین تن انسان و اندیشه و احساس وی وجود دارد و با اینکه گفته اند عقل سالم در بدن سالم است، ولی در وضعیت کنونی دانش بشر، باید گفت بدن سالم بدون عقل سالم وجود ندارد. پیوستگی تن و اندیشه و اولویت نقش دومی در سرنوشت اولی، توجه ویژه به پرورش ذهن و اندیشه را ضروری می سازد. ولی از آنجا که بدون تن، اندیشه ای وجود ندارد و بدون اندیشه، انسان وجود ندارد، توجه به نیروی بدنی و بهداشت آن گام نخست در بهره وری اندیشه و احساس آدمی است.
۵) مدیریت ذهن را بیان کنید؟
۱) گنجایش ذهن آدمی
۲) تصویر ذهنی
۳) حدود اهداف
۴) تأثیر دیگران بر ما
۵) بزرگترین دشمن یا دوست
۶) عادتها و خاطره ها
۷) باورها و تصویر ذهنی
۶) گنجایش ذهن آدمی چگونه است؟
مغز آدمی این ویژگی را دارد که به اندازه ای که از آن استفاده می شود، رشد می کند و هوش هر انسان، بستگی به استفاده او از مغزش دارد. هر انسانی اگر اندکی بیشتر از حد معمول، از مغزش استفاده کند، نه تنها در زندگی فردی و خانوادگی وی بلکه در توسعه کشور نیز انقلابی بزرگ رخ خواهد داد.
۷) اهمیت تصویر ذهنی را در مدیریت بهینه ذهن آدمی شرح دهید؟
برای اعمال مدیریت بهینه، مهمترین نیرویی که هر انسانی در اختیار دارد، توجه به نقش تصویر ذهنی است. مغز انسان که فرمانده پیکر اوست، خود نیز از دو بخش تعیین کننده هدفها (قسمت آگاه ذهن) و تحقق بخش هدفها (قسمت ناخودآگاه ذهن) تشکیل شده است. بخش آگاه که توانایی تصور کردن را با استفاده از قوه تخیل دارد، برای بخش ناخودآگاه هدف و آماج پدید می آورد. بخش ناخودآگاه، به طور خود به خود و بدون دخالت آگاهانه فرد، اهداف تعیین شده به وسیله خودآگاه را تحقق می بخشید.
۸) حدود اهداف را شرح دهید؟
با افزایش توانمندیها، می توان هدفهای بالاتر، عمیقتر و پیچیده تری را برای رسیدن به آنها تعیین کرد. در بحث تصاویر ذهنی که کلید در اختیار گرفتن نیروی عظیم مغز انسانی است، نیز می باید تناسب اهداف را با توان و استعداد فرد در نظر گرفت. تصویر ذهنی سرحدات فضایل انسان را مشخص می کند و نشان می دهد چه کاری از او ساخته است و چه کاری از او ساخته نیست. با توسعه تصویر ذهنی، دامنه عمل توسعه می یابد. پرورش تصویر ذهنی واقع بینانه و مناسب با ایجاد تواناییها و استعدادهای جدید در انسان، عملاً شکست را به موفقیت تبدیل می کند.
۹) تأثیر دیگران بر ما را توضیح دهید؟
انسان، موجودی است اجتماعی. از این رو، سخنان، رفتار و نگاههای دیگران در رد یا تأیید، بر اراده و توان ما تأثیر می گذارند. در گام نخست که در حال دگرگون کردن عادت منفی و ناخوشایند خویش برای بهبود شخصیت خود هستیم چون برخی از افراد که ما را با عادتها و شخصیت قبلی می شناسند و آنها را صحیح می پندارند، پذیرش بروز دگرگونی در ما بر ایشان دشوار و تأثیر آنان بر روی ما منفی است باید از برقراری ارتباط با آنان پرهیز کرد. ولی افرادی که با بهبود عادتها و شخصیت ما نظر موافق دارند، بر ما تأثیر مثبت می گذارند. برعکس با اینان باید ارتباط بیشتری برقرار کرد.
۱۰) اجزای شخصیت موفق را نام ببرید؟
۱) موفقیت شناسی :
برای خود هدف باارزشی تعیین کنید و مهمتر از آن، طرحی برای دستیابی به آن بریزید.
۲) تفاهم :
لازمه تفاهم، ارتباط مناسب است. اغلب ناکامیهای ما در روابط انسانی، حاصل سوء تفاهمات است.
۳) شهامت :
داشتن هدف و درک شرایط، کافی نیست؛ شهامت عمل نیز لازم است.
۴) خیرخواهی :
شخصیتهای موفق به سایرین هم اهمیت می دهند و برای همنوعانشان احترام قائل می شوند.
۵) مناعت :
قدر خود را دانستن و از مردم قدردانی بیشتری کردن لازم است؛ ولی دست کم گرفتن خود، فروتنی و شکست نفس نیست، بلکه عیب و گناه است.
۶) اعتماد به نفس لازم است، این امر با تجربه کردن موفقیت ایجاد می شود. ایجاد عادت یادآوری موفقیتها و فراموش کردن ناکامیهای گذشته ضرورت دارد. موفقیت تولید موفقیت می کند.
۷) خودپذیری، تا انسان خود را نشناسد به خوشبختی واقعی نمی رسد.
۱۱) برنامه ریزی در خانواده را از دید مدیریت خانواده شرح دهید؟
برنامه ریزی، فعالیتی است که مدیر با ارزیابی توان، امکانات و پیش بینی آینده، واکنشهای مناسبی را برای رسیدن به هدفها انجام می دهد. پیش از تشکیل خانواده، هر فردی بر پایه دانش، فهم و تجربه خویش برای آینده، هدفهایی را در نظر دارد، ولی پس از ازدواج، نزدیک کردن برنامه و هدفهای زن و شوهر به هم و ایجاد برنامه و هدفهای مشترک، از نخستین و سرنوشت سازترین اقدامهای آنان است. البته توافق بر برنامه های کلی، از راه گفتگو و سازش بر پایه امتیاز دادن متقابل احترام به باورهای یکدیگر، پذیرفتن دلیل منطقی تر و سودمندتر ممکن می گردد. تعیین هدفهای سنجیده، مشخص کردن سلسله مراتب آن، شناسایی امکانات موجود و امکاناتی که با کار و تلاش می توان به آنها دست یافت، واکنشهای مناسب زن و شوهر برای رسیدن به هدفها با استفاده از تجربه زندگی مشترک با مسؤولیت مشترک، دستیابی به هدفها را ممکن تر می سازد.
۱۲) هدایت و راهبری خانواده را از دید مدیریت خانواده شرح دهید؟
رهبری، هدایت و راهنمایی اعضای سازمان برای رسیدن بهتر به هدفهاست. رهبری، در معنای ایجاد جاذبه برای بهترین شیوه انجام امور خانواده، ناگزیر از تصمیم گیری و گزینش راهها و شیوه ها و شکلهای مختلف انجام کار است. با توجه به تنوع وسایل و امکانات و آثار کوتاه و بلند مدت هر كدام از شیوه ها و وسایل، مسؤولیت پذیری رهبری مطرح می شود. گرچه از همان ابتدای تشکیل خانواده، همدلی، گفتگو، گذشت، توجه به جنبه های مثبت شخصیت و رفتار طرفین برای ایجاد وحدت در برنامه ریزی و سازماندهی هم به عنوان هدف و هم به عنوان ابزار مورد استفاده قرار می گیرد، ولی در تصمیم گیری و یا رهبری که زن و شوهر خود اجراکننده تصمیمات نیز هستند، این شیوه همدلی ضرورت بیشتر می یابد.
۱۳) ارزشیابی و نظارت در مدیریت خانواده را شرح دهید؟
مدیریت خانواده نیاز به نظارت و ارزشیابی کار انجام شده دارد وگرنه ممکن است زیانهای جبران ناپذیری به خانواده وارد آید؛ مثلاً اگر خانواده تربیت فرزندان را به شکل غربی آن، مبنی بر رفع نیازهای فرزند به طور یک جانبه، هدف قرار داده است، می باید با ارزیابی این روش تربیتی در همــان سالهای آغازین زندگی کودک به درستی و یا نادرستی آن پی بـــرد. با مشاهده زیــاده خواهی فرزند، بی علاقگی وی به انجام امور خانواده متناسب با سن خویش، خودخواهانه برخورد کردن با مسائل خود و دیگران، پدر و مادر، می باید رفتار خود را تغییر داده و این روش تربیتی را رها کنند، وگرنه در سن بالاتر با فرزند نوجوان خودخواه، زیاده خواه، بی مسؤولیت و گاه بی عاطفه ای روبه رو خواهند شد.
۱۴) دستاورد سازمانهای غیر انتفاعی را شرح دهید؟
۱) وجود رسالتی روشن
۲) انتخاب به جای افراد
۳) آموزش دهی به فرد و آموزش خواهی از او
۴) برقراری روش مدیری بر پایه هدف و کنترل شخصی
۵) انتظار بالا از فرد
۶) مسؤولیت خواهی و پذیرش نتایج کار و عملکرد
۱۵) مهارتهای مدیریت به چند دسته تقیسم می شوند؟
۱) مهارت فنی
۲) مهارت نظری
۳) مهارت انسانی
۱۶) مهارت فنی را تعریف کنید؟
توانایی به دست آمده از تجربه، آموزش و کارآموزی در به کارگیری دانشها، روشها، فنون و ابزار و تجهیزات برای انجام کار در زمینه ای معین و خاص می باشد. گرچه آموختن نظری و عملی، عامل اصلی به دست آوردن مهارتهای فنی است؛ ولی تجربه کردن و پیشینه انجام کار نقش اساسی در چگونگی عمل انسان دارد.
۱۷) مهارت نظری را تعریف کنید؟
قدرت درک پیچیدگیهای تمام سازمان و جایگاه عملیات خود فرد می باشد. این مهارت به فرد امکان می دهد تا مطابق با اهداف کل سیستم عمل کند، به جای اینکه تنها براساس اهداف و نیازهای گروه تحت امر خود وارد عمل شود. وجود این مهارت در مدیریت خانواده از این نظر پایه ای است که بدون آن برخی اوقات هدف از تشکیل خانواده فراموش نشود.
۱۸) مهارت انسانی را تعریف کنید؟
مهارت انسانی، یعنی توانایی و باور به کار به وسیله مردم، شناخت انگیزش و کاربرد رهبری مدیریت. این مهارت گرچه در بحث مدیریت آورده می شود، ولی از مهارتهای پایه ای برای هرگونه روابط اجتماعی در دنیای کنونی به شمار می آید.
۱۹) شیوه مدیریت دوره شکار و شبانی دارای چه ویژگی است؟
دوره شکار و شبانی به درازای هزاران سال، نخستین دوره از نظر شیوه مدیریت است. شیوه چماقی در این دوره با تمام خشونت و سختی آن مورد استفاده مدیران قرار می گرفته است. استفاده از چماق برای مجازات و تنبیه نافرمانیها، احتمالاً هم به دلیل ناپختگی انسان و هم به دلیل بی ارزش بودن جان انسان و اهمیت تعیین کننده نداشتن ابزارها و کیفیت کار بوده است.
۲۰) شیوه مدیریت دوره کشاورزی دارای چه ویژگی است؟
در دوره کشاورزی که به درازای صدها سال بوده است، از شیوه شلاق در مدیریت بیشتر استفاده می شده است. پیش از این دوره، هزینه نگهداری بَرده، برزگر و یا دهقان، کمتر از بازده وی بوده است. ولی به دلیل نتایج انقلاب کشاورزی و استفاده از ابزار برای تولید محصول به جای گردآوری آن در دوران شکار، هزینه نگهداری انسان از این دوره به بعد، کمتر از محصول تولیدی وی بوده است. افزون بر این، انسان فرهیخته تر شده و کشتن افراد و ترس از مرگ را برای وادار به کار کردن دیگران، هم غیر اخلاقی و هم بی نتیجه دانسته است.
۲۱) شیوه مدیریت دوره فرزانگی را شرح دهید؟
در این دوره که هم اکنون در برخی از سازمانها، شیوه مدیریت آن را می توان مشاهده کرد، مدیریت منهای زور یا مدیریت وضعی، شیوه عام اداره کردن خواهد شد. در این شیوه، شناخت کارکنان، نیازهای آنان، تواناییهای آنان و تواناییهای خود مدیر، مورد شناسایی قرار می گیرد و سازمان بر پایه آن اداره می شود.
۲۲) تأثیر به کارگیری تفاوت آدمیان در وسیله دریافت را در مدیریت بهینه خانواده شرح دهید؟
مدیریت در دوران فرزانگی که با برخورداری از مهارتهای انسانی بیشتر می تواند انجام گیرد، به تفاوت انسانها در دریافت مطالب نیز توجه کرده، متناسب با آن با هر گروه، ارتباطات مؤثر برقرار می نماید و واکنش نشان می دهد. انسانها را از نظر راهی که «نقشه دنیای روانی خود را ترسیم می کنند» می توان به چهار گروه: پدیداری، احساسی، شنیداری، نشانه ای تقسیم کرد. با توجه به اینکه دریافتهایی که از راه حواس پنجگانه به مغز آدمی می رسد بسیار زیاد است و به همه آنها نمی توان توجه کرد، هر فردی، تنها به بخشی از این دریافتها به طور گزینشی و آگاهانه توجه می کند و بر آن اساس طرحهای ذهنی خود را شکل می دهد و مبانی رفتار خود را تنظیم می کند.
منبع : واحد مرکزی خبر