سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


گروه معماران GRAFT


گروه معماران GRAFT
GRAFT"" یك شركت معماری با محدوده فعالیت در زمینه های گسترده می باشد كه در لوس آنجلس‘ كالیفرنیا و برلین قرار دارد‘ با انبوهی از تجربیات حرفه ای كه شامل طیف وسیعی در انواع ساختمانها می شود از جمله در زمینه های آموزشی‘مؤسساتی‘ تجاری و مسكونی . این شركت معماری موفق به كسب جوایز بیشماری در اروپا و همچنین در ایالت متحده امریكا شده است ( از جمله جایزه اول در مسابقه طراحی برای فضای عمومی مركزی در برلین و. . . )
این گروه در سال ۱۹۹۸ در لوس آنجلس ‘ كالیفرنیا توسط Lars Kruckeberg‘ Wolfram Putz و Thomas Willemeit تأسیس شد ودر سال ۲۰۰۱ یك دفتر كار در برلین افتتاح كرد و در حال حاضر هم در مرحله بازگشایی دفتری در چین می باشد .
GRAFT به عنوان یك اصطلاح برای معماری ‘ طراحی شهری ‘ طراحی نمایشگاهی موزیك و . . . تصور گشت . از زمان تأسیس ‘ شركت مأموریت طراحی در طیف گسترده ای از پروژه ها در نظام و مكانهای متعدد به عهده گرفت ‘با وجود متمایل شدن هسته اصلی اقدامات و سرمایه گذاری های شركت حول زمینه معماری ‘ همواره مدعی اشتیاقی در عبور از مرزهای میان انتظام و "پیوند دادن" پتانسیلها و متودولوژی های بوجود آورنده حقایق مختلف می باشد.این مسأله در توسعه شركت در زمینه های موزیك ‘ طراحی اتومبیل‘ تأسیسات هنری‘ پروژه های آكادمیك و رویدادها نمود یافته است.
● تفكرات گروه "GRAFT" وایده "پیوند"
كلمه انگلیسی "graft" معانی و تلفظ های متنوعی را در بر می گیرد ‘ به معنی "جراحی و پیوند عضو" در علم پزشكی ‘ " فریب دادن " ‘ " كار سخت" و" قلمه یا گیاه پیوندی" در علم گیاه شناسی بكار می رود . به معنی اخیر می توان به عنوان یك پدیده در فرهنگ انسان نگریست ومفهومش را برای معماری آزمود‘ مقصود گروه GRAFT نیز از این كلمه همان "پیوند" است یا به عبارتی فقدان خلوص برای حصول نتیجه مطلوب (یا باروری در اصطلاح گیاه شناسی) .
ما در دنیایی با ضرورت فزاینده قابلیت انعطاف و پیشرفت ارتباطات متراكم فضا- زمان- رسانه زندگی می كنیم ‘ در نتیجه ساختار هویت فردی در جریان تغییر و دگرگونی است و ما در معرض كسب هویتهای تازه قرار می گیریم ‘ همچنین از زمانی كه رشته های مختلف علمی ‘ شیوه های مولتی مدیا (چند رسانه ای) و واژگان ( اصطلاحات علمی یا فنی ) در ماهیت معماری نفوذ كرد ‘ مرزهای سنتی نظام معماری مورد سؤال واقع شده است . "پیوند" ذهنی نظام ها آستانه ای می آفریند كه معماری در این آستانه تعریف می شود. ‌] آستانه ای كه "داریوش شایگان" در كتاب "افسون زدگی جدید" از آن تعبیر به "عرصه بینابین" نموده است.[ بنابراین امروزه ما می توانیم معماری را عبور از فرهنگهای متفاوت ببینیم. « به اعتقاد هواداران چندگانگی فرهنگی انسان علاوه بر آنكه باید در لابه لای فرهنگها و در محل تلاقی آنها حاضر باشد واز یك حیطه واقعیت به حیطه ای دیگر از آن گذر كند ‘ لازم است این حیطه ها را بازتاباند و تركیب كند ‘ یعنی چیزی را بسازد كه آنان آگاهی دورگه می نامند. به علاوه باید قادر باشد از فراز گسست ها وشكافها گذر كند و "عابر مرزی" شود . » ‌‌] كتاب "افسون زدگی جدید"ـ "داریوش شایگان" ـ ترجمه "فاطمه ولیانی" ـ صفحه ۱۸۵ [
در تفكرات گروه GRAFT معماری از كیفیت ها مشتق می شود وتنها می تواند از "پیوند زدن" حقایق مختلف و همچنین پیوند میان واقعیت و خیال خلق شود .
به گفته معماران GRAFT آنها از ۵ روش برای بوجود آوردن این "پیوندها" استفاده می كنند :
الف) هم جواری
ب) الحاق
ج) هم پوشانی
د) تداخل
ه) هیبرید (پیوند)
آنها "عوالم عطف" متفاوتی برای آفرینش این "پیوندها" معرفی می كنند : پیوند فرهنگی ‘ پیوند سبك شناسی ‘ پیوند فضایی و . . . ‘ این عوالم با توجه به ساختارهای تركیبی ‘ معنایی و پدیده شناسی خود آنالیز می شوند ‘ تركیب انتظام عناصر به نحوی كه از طریق اتصالات در روابط حامل جامعیت معنی باشند . همه علوم حقیقی و فرض های نتیجه شده طوری كنار هم گذاشته می شوند كه درك خالص از ذاتش حاصل شود.
قوانین دایر شده و كاربرد ساختارهای دستوری ‘ انتظام مربوطه یا سیستم اشیا‌ با ترتیب سیستماتیك اجزا به لحاظ معنایی‘ ارتباط نمادها ومعانی آنها ‘ تعبیر علایم به طور كلی ‘ شرح معانی پدیده شناسی عناصر ‘ معرفتی كه با پدیده ها در مقابله با هستی سر و كار دارد و ادراك طبیعت متعالی به طور فردی ( وابسته به طرز تفكر شخص) ‘ در مجموع واژه های كلیدی هستند كه به اختصار تفكرات و آرمانهای گروه GRAFT را معرفی می كند .
● پروژه های گروه GRAFT
همانطور كه قبلاً ذكر شد زمینه فعالیت این گروه بسیار گسترده است و پروژه های متعددی در زمینه های متفاوت ( هتل و رستوران ‘ فضاهای اداری ‘ مسكونی ‘ مبلمان و . . . ) طراحی كرده اند كه در اینجا به ذكر برخی از آنها می پردازیم :
‌‌‌ـ هتل Dominion در ونكوور كانادا
ـ رستوران اینشتین در برلین
ـ هتل Q! در برلین
ـ كلینیك دندانپزشكی در برلین
ـ سفارت خانه آلمان در توكیو
ـ استودیوی Brad Pitt در لوس آنجلس
ـ مجتمع مسكونی Henkels
ـ خانه امروزی (مسابقه )
ـ پروژه های طراحی شهری از جمله زندگی ذوحیاتین و نو آوری بیلبورد (تحقیق روی سیستم های سازه ای جدید ممكن برای بیلبوردها) و . . .
ـ لیموزین سیار
● هتل Q!
از میان پروژه های اجرا شده این گروه به معرفی "هتل Q!" در برلین كه دربرگیرنده ایده "پیوند" – كه در بالا بدان اشاره شد – می باشد ‘ می پردازیم .
هتل ها امروزه حكم خانه را پیدا كردند ؛ آنها برای زمانی اندك دنیایی رابه بیننده عرضه می كنند كه در آن هویتی جدید می سازد ‘ هتل ها می توانند عادتهای كهنه و قدیمی را تجربه كنند و در عین حال تشریفات جدید را القا كنند ‘ این هتل ها بر خلاف انواع همگون خود فضاهایی پیشنهاد می كنند كه تجربه بی همتای فضای معماری و مركزی بین المللی برای مسافران می باشد ‘ یكی از این گونه هتل ها ‘ "هتل Q!" در برلین می باشد ‘ هتلی مدرن با ورودی غیرشاخص و بی نام و نشان با سردرخاكستری رنگ و پنجره های پانچ شده ای كه ممكن است در نگاه اول جاذبه خاصی را در بیننده ایجاد نكند ‘ این نمای ساده و نسبتا‌ً غیر قابل تشخیص حكایتی از فضای پیچیده و زیبای داخل خود بیان نمی كند . از داخل خیابان یك دیوار شفاف جلوی میز پذیرش هتل را می پوشاند و بیننده از خلال شیشه های مقابل درها سطح قرمز وسیعی مثل دریا ( از لحاظ گستردگی ) می بیند كه بیشتر با كالیفرنیا مرتبط است تا برلین جدید .
در سال ۲۰۰۲ Wolfgang Loock ‘ متصدی هتل ‘ بعد از دیدن استودیویی كه گروه GRAFT برای هنر پیشه معروف Brad Pitt طراحی كرده بود ‘ از آنها دعوت به عمل آورد. گروه GRAFT طراحی داخلی هتل را دردست گرفت و ۷ طبقه هتل را توسعه داد ‘ اگرچه بعضی از قسمتهای بنا هنوز شروع نشده بود. آنها با وجود مدیریت خودشان كمی از احساس معمار هتل را با كارشان تلفیق كردند .
در فضای داخلی هتل ‘ قانون ویژه كلاسیك بواسطه فولدینگ توپوگرافی طرح عوض می شود. رفتار توپوگرافیكال موضوع طرح ‘ بكاربری روش كار را بیشتر می كند و جریان ممتدی از فرم و فضا می آفریند ‘ درنتیجه ناظر روایتی را می یابد كه بر خلاف تجربه های ادراكی قراردادی می باشد و قرائت مبهم فضا را ممكن می سازد .
وقتی از لابی به سمت اتاق استراحت و رستوران حركت می كنیم مشمع كف قرمز رنگی بصورت یكپارچه و بدون نقص از كف تا دیوار بصورت منحنی می خزد و این سطح منحنی و شیبدار بطور همزمان نقش دیوار جداكننده و همچنین مبلمان را ایفا می كند ‘ پیوند و تلفیق دو نقشی كه این دیوار به عهده دارد ( تفكیك فضا ‌ـ مبلمان) بدان كیفیتی متمایز و شاخص می بخشد و رنگ قرمز نیز این كیفیت را تشدید می كند .
جریان سیال چشم انداز هتل ‘ اتصالات فراوانی می آفریند كه از جهاتی یك تجزیه نوعی را به فضاهای مفرد چیره می سازد . با توجه به طرح پیچشی كه در اتاقها داده شده است قفسه ها و چراغها بلافاصله در معرض دید قرار نمی گیرند ‘ چون طبق نظر Putz : « ما می خواهیم كه ناظر زمانی را برای پیدا كردن موقعیت خودش صرف كند . » و از این مسأله تعبیر به پیله كرم ابریشم می كند .
در خاتمه توسط پلانها ( پلان همكف و پلان تیپ طبقات ) فضاهای هتل به طور گویاتر معرفی شده اند.
منابع :
ـ مجله Architectural Record -۰۹- ۲۰۰۴
ـ كتاب "افسون زدگی جدید"ـ "داریوش شایگان" ـ ترجمه "فاطمه ولیانی"
ـ http://www.graftlab.com
ـ http://archrecord.construction.com
پریسا تیموری
منبع : ماهنامه الکترونیکی هنر و معماری ایران


همچنین مشاهده کنید