جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
فراسوی نیک و بد - Al Di La Del Bene E Del Male
سال تولید : ۱۹۷۷
کشور تولیدکننده : ایتالیا، فرانسه و آلمانغربی
محصول : رابرت گوردون ادواردز.
کارگردان : لیلیانا کاوانی
فیلمنامهنویس : فرانکو آرکالی، ایتالو موسکاتی و کاوانی، برمبنای داستانی نوشته کاوانی.
فیلمبردار : آرماندو نانوتزی.
آهنگساز(موسیقی متن) : دانیله پاریس.
هنرپیشگان : دومینیک ساندا، رابرت پوئل، ارلاند یوزفسون، ویرنا لیزی، فیلیپ لروی، الیزا چگانی، اومبرتو اورسینی، میکائیل دگن و روبرتو برونی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۷ دقیقه.
رُم سال 1899. نویسندهای بهنام «پاول ری» (پوئل) که رویای بنا نهادن اخلاقیاتی جدید را دارد، با بحران کمبود خلاقیت روبهرو میشود. ناامید از دیدار معلم و دوستش، «فریدریش نیچه»، (یوزفسون)، به موادمخدر و زنان خیابان گرد پناه میبرد. کمی بعد، دل باخته زنی بهنام «سالومه» (ساندا) میشود و از او تقاضای ازدواج میکند. «سالومه» آخر هفته را نزد خانواده «نیچه» میگذراند. اما عقاید و رفتار غیراخلاقیاش با میزبان، باعث رنجش خاطر «الیزابت» (لیزی)، خواهر «نیچه» میشود. خانواده «نیچه» از او میخواهند که به روابطش با یهودیانی مثل «پاول» و «سالومه» پایان دهد. در واکنش به این تقاضا «نیچه» فاش میکند که به بیماری سیفلیس دچار است و خانه را ترک میکند. «نیچه»، «سالومه» و «پاول» در لایپزیگ هم خانه میشوند. اما تنشهای اجتماعی و حسادتهای عاشقانه باعث برهم خوردن رابطه دوستانهشان میشود. «نیچه» در وین پناه میگیرد و «سالومه» به برلین میرود تا در رشته داروسازی تحصیل کند؛ «پاول» هم بهدنبالش میرود. «سالومه» در برلین برای آزردن «پاول» با یکی از همکلاسیهایش به نام «کارل» (دگن) رابطه برقرار میکند. حالا «نیچه» به برلین میرود اما «سالومه» از ملاقات با او امتناع میکند. «کارل»، پس از اقدام به خودکشی، از «سالومه» تقاضای ازدواج میکند و در اینجا «پاول»، «سالومه» را ترک میکند. «نیچه» که دیوانه شده، در آسایشگاهی روانی بستری میشود. «پاول» نیز پس از بروز تمایلات همجنس دوستانهاش، توسط گروهی از کارگران به شدت کتک میخورد و بعد خودکشی میکند. «سالومه» به ملاقات «نیچه» در تیمارستان میرود و به او (که به سختی «سالومه» را بهجا میآورد) میگوید که قرن نوزدهم تمام شده است و بعد با مردی دیگر آنجا را ترک میگوید.
* روایتی غریب از یک مثلث عشقی و با نگاهی به اثر جاودانه نیچه، فراسوی نیک و بد، در باب اخلاقیات انسان جدید. اینجا البته کاوانی بیش از آن که به غرابت زندگی نابغه/دیوانه قرن نوزدهم، نیچه توجه کند، مجذوب خصلت شهر آشوبی «سالومه» میشود که در کارنامه عشاقش، نابغهای دیگر مثل راینر ماریا ریلکه را نیز دارد. مایههای سادومازوخیستی فیلم بهخصوص در صحنهای که «کارلِ» برهنه به قصد متقاعد کردن «سالومه» برای ازدواج، بهنوعی هاراکیری دست میزند، تکان دهنده و بونوئلی به نظر میرسد. فیلم در زمان نمایشش، با واکنشهای افراط و تفریطی منتقدان روبهرو میشود. با این حال کاوانی در پایان به این پرسش اخلاقی نیچه که «نیکوبدچیست»، وفادار میماند و از پاسخ به آن طفره میرود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی حجاب مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی مجلس رهبر انقلاب شهید مطهری رسانه
ایران هواشناسی سیل آتش سوزی یسنا تهران روز معلم قوه قضاییه پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا دولت سیزدهم مالیات طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ ساواک سینمای ایران عفاف و حجاب تبلیغات مسعود اسکویی سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل گوگل اینستاگرام تلفن همراه کولر
طب سنتی خواب فشار خون کبد چرب دیابت