یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


شاه کولی‌ها


شاه کولی‌ها
● درباره گروه جیپسی كینگ
داستان كولی‌های جیپسی كینگ با لوس ریوز "los Reyes" بزرگ خاندان ریوز شروع می‌شود مردی هنرمند كه در كار تجارت اسب همكار بی نظیری برای پدر "jose Reyes" بود. لوس یكی از استادان چیره دست در نواختن گیتار به سبك فلامینگو "Rumba" و آوازخوانی بشمار می‌رفت او به صورت دوره گردی در خیابان‌ها و كوچه‌ها محبوبیتی بدست آورده بود سبك و سیاق زندگی جویز نشأت گرفته از كولی‌های اسپانیایی بود با آیین‌ها و ریشه‌های سنتی خاص آن مناطق. لوس علاوه بر همه این خصوصیات خانواده بزرگی داشت .۵ پسر(نیكلاس، آندره، پاتیای، فرانكو و پال) و ۶ دختر حاصل ازدواج او بود. او خیلی دوست داشت تا پسرانش نیز حرفه آبا و اجدادی او را بیاموزند به همین دلیل به محض اینكه پسرها به اندازه كافی بزرگ شدند او شروع به آموزش آن‌ها كرد پسران نیز خیلی زود علاقه مند شدند. نیكلاس پسر لوس می گوید:" یك افسانه كولی هست كه می‌گوید: وقتی زمان مرگ سردسته كولی‌ها فرا می‌رسد او قبل از این‌كه بمیرد زنان بادار قبیله را جمع می كند و برای آن‌ها آواز می‌خواند و وقتی كه اولین كودك بدنیا بیاید صاحب همان استعداد خواهد شد. دوران كودكی‌مان سرشار از شگفتی بود وقتی آن‌ها روی صحنه می‌خواندند وقتی مردمی را می‌دیدیم كه تا نیمه‌های شب دور آن‌ها جمع می شدند و فریاد می‌زدند . هیجان زده می‌شدیم.
ما می‌خواستیم مثل آن‌ها باشیم، و خیلی سعی كردیم ، سیم‌های زیادی پاره كردیم و دكمه‌های كی برد زیادی را شكستیم تا آموختیم. و حالا ما همان بچه‌ها هستیم." و به این ترتیب آروزی دیرینه لوس به حقیقت پیوست و او یك گروه خانوادگی تشكیل داد پس از جدایی "دی پلاتا" برادر لوس آندره خوانندگی گروه را بر عهده گرفت و نیكلاس به گیتارنوازی پرداخت آن‌ها اسم گروه را ابتدا (jose Reyes&los Reyes) گذاشتند.اما بعدها به جیپسی كینگ"gepsy king" تغییردادند. وی در این باره می‌گوید:‍" جیپسی كینگ در زبان اسپانیایی به معنای "سلطان كولی‌ها" هست كه تركیبی از نام فامیلی و نام قبیله ای ما است.
وقتی در آمریكا از ما و اصلیتمان می‌پرسیدند می‌گفتند: آه، شما همان جیپس كینگ هستید ما در واقع خیلی تصادفی یك اسم انگلیسی را یدك می‌‌كشیدیم". در خلال دهه ۷۰ آنها به Arles روستای كوچكی در شمال فرانسه نقل مكان كردند و به اتفاق پسرعموها گروهی راتشكیل دادند كه به سبك كولی‌ها دائماً در حال كوچ بودند و در مناطق مختلف، خیابان‌ها، كلوب‌ها و سواحل دریا برای مردم ثروتمندی كه برای گذران تعطیلات گرد آمده بودند به اجرای برنامه می پرداختند. " ما مجبور شدیم تا به یك زندگی كولی وار رو بیاوریم چرا كه هیچ اجتماعی ما را نمی پذیرفت، ما زمانی در یك خانه ساكن شدیم كه توانستیم پول كافی بدست بیاوریم البته باید یادآور شوم كه برای اینكه فرزندانمان به مدرسه بروند باید آدرس مشخصی داشته باشیم اما وقتی كه شما مرتب در حال كوچ هستید نمی توانید یك رابطه واقعی و اجتماعی با دیگران داشته باشید." آوازه لوس و گروهش خیلی زود از خیابان‌های پاریس فراتر رفت و كل فرانسه را در بر گرفت آن‌ها خیلی زود توانستند ساختمانی برای خود تدارك ببینند و حمایت تهیه كننده مستقلی به نام ژاكوب تارتا را برای انتشار آلبومشان جلب كردند. به این ترتیب سال ۱۹۸۳ اولین آلبوم گروه به نام "Allegria&#۰۳۹; منتشر شد انتشار این آلبوم در شمال فرانسه با موفقیت روبرو شد اما در بعد جهانی نتوانست انتظاراتی را كه مردم از گروه جیپسی كینگ داشتند برآورده كند و در واقع آلبوم اول با شكست تجاری بزرگی روبرو شد.
پس از این شكست لوس دست به تغییراتی در ریتم و سازهای مورد استفاده در گروه زد وی همچنین توانست حمایت فرانسیس لالانی"Francis Lalane" را برای انتشار آلبوم دوم خود به دست آورد. و به این ترتیب آلبوم دوم را به نام "Luna de Fuego" را سال ۱۹۸۴ روانه بازار كرد كه متاسفانه علی‌رغم همه تغییرات انجام گرفته این آلبوم نیز وضع بهتری نسبت به آلبوم اولی نتوانست به دست آورد. پس از انتشار دو آلبوم ناموفق گروه به اتفاق فرانسیس و انریكو ماسیاس"Macias" شروع به اجرای برنامه ده روزه‌ای در شهر پاریس كردند كه مورد استقبال قرار نگرفت اما نوار بدشانسی‌های جوی بالاخره در سال ۱۹۸۶ پاره شد وقتی كه مارتینز "claude martinez" تهیه كننده اهل فرانسه نمایش آن‌ها در شهر Arles دید واز آن‌ها خواست كه در فستیوال فصلی كه همه ساله در شمال فرانسه برگزار می‌شد شركت كنند لوس پذیرفت و همان سال به جشنواره پیوست.
پتانسیل بالای تجاری و استعداد نهفته‌ای كه در گروه جیپسی كینگ بود باعث شد كه مارتینز نبض گروه را به دست بگیرد او پس از توافقش با لوس بر سر پذیرفتن مدیریت مالی و هنری گروه دست به تغییرات عمده در گروه زد او شروع به مدرنیزه كردن گروه نمود و سبك گروه را با سبك‌های جاز و راك تركیب كرد وی هم‌چنین نام گروه را از "jose&los" به "gepsy king" عوض كرد. " فلامینگو جوهره اصلی موسیقی اسپانیا است مثل جاز در جامعه آمریكا، برآمده از آلام و آرزوهای جامعه ماست. اما فلامنگو رومبا كمی عامیانه تر و شاید محبوبتر از فلامینگو است چرا كه مهیج و سرگرم كننده است برخاسته از هوس‌ها و دلخوشی‌های زندگی ماست. اما من معتقدم كه رشد و توسعه تكنولوژیهای جدید در سیستم‌های ضبط و پخش، صرف‌نظر از همه تفاوت‌های قومی و نژادی، موسیقی‌های محلی را نیز تغییر خواهند داد." گروه با چهره جدیدش به استودیو بازگشت و سومین آلبوم به نام "Bamboleo" را ضبط نمود اما هیچ تهیه كننده‌ای حاضر به پخش آن نشد. "متاسفانه افراد كوتاه فكر در همه جا و از همه جا هستند ما مجبوریم موسیقی محلی‌مان را با وسایل روز و مدرن درآمیزیم اما ریتم و صدای ما هرگز تغییر نخواهد كرد و اگر روزی دوباره راه جاده‌ها را در پیش بگیریم صدای ما همان خواهد بود. همیشه چیزهایی هست كه توضیح دادنشان مشكل است چیزهایی كه در خونتان، قلبتان و روحتان است چیزهایی كه همه چیز شما هستند."
بنابراین مارتینز تصمیم گرفت كه آن را در سطح كوچك‌تری در شمال فرانسه منتشر كند. Bamboleo خیلی زود وارد كلوب‌های شبانه شد و زبان به زبان بین مردم گشت تا این‌كه سراسر پاریس را فراگرفت رادیو فرانسه اقدام به پخش این ترانه كرد و كم كم پرفروش‌ترین آهنگ تابستان فرانسه شد. سال ۱۹۸۷ هزاران نفر از طرفداران گروه در پاریس گرد هم آمده بودند تا شاهد هنرنمایی آن‌ها باشند این هنرنمایی با تخریب یك خانه به اوج رسید سال ۱۹۸۸ گروه اولین حضور خود را در بازارهای جهانی جشن گرفت . "كاملاً غیرمنتظره بود اما همانی بود كه آرزو داشتیم باشد اولش از روبرو شدن با آن دنیای بیرون كمی نگران بودیم، از این گذشته ما می‌ترسیدیم آن‌ها پاسپورت ما را بگیرند و اجازه بازگشت به خانه را به ما ندهند!! اما حالا این زندگی ماست اسب‌ها جای خود را به ماشین‌ها داده‌اند و ما به جاهای مختلفی سفر می‌كنیم و با مسائل اجتماعی، ادارات بیمه، مالیات و وكلا درگیریم حالا دیگر پلیس‌ها پشت سر ما نیستند بلكه روبروی ما هستند. هر چند كه كنار خانواده هایمان نیستیم اما آن‌ها هدایای ما هستند." در حالی‌كه گروه در پشت صحنه درگیری‌های مختلفی با تهیه كنندگان داشت اما همچنان سی دی‌های آن‌ها فروش بالایی به دست می آورد و جایگاه آن‌ها در جدول پرفروش‌های كانادا و استرالیا تثبیت می‌شد در همین زمان‌ها یكی از پسرعموها كه شایعات زیادی در مورد او وجود داشت مجبور به ترك گروه شد او به كمك برادرانش گروه دیگری را تاسیس كرد كه به سبك و سیاق فولكوریك ادامه كار می دادند البته بر سر اسم گروه جیپسی كینگ بین دو گروه درگیری‌های مختلفی روی داد كه بالاخره سال ۱۹۹۵ با رای دادگاه به نفع لوس قائله تمام شد. ۴ جولای ۱۹۹۱ ، ۳۰ هزار نفر از مردم آمریكا در سنترال پارك شهر نیویورك گرد هم آمدند تا ترانه‌های آن‌ها را از نزدیك بشنوند آن‌ها مرتب فریاد می‌زدند و تقاضای اجرای مجدد برنامه را داشتند. همان سال گروه كنسرتی در اروپا برگزار كرد و سپس به ژاپن و استرالیا رفت.
برای اجرای كنسرت آن‌ها ابتدا به آمریكا و كانادا رفتند و با استقبال مردم مواجه شدند سپس سال ۱۹۹۵ به مسكو رفتند و در میدان سرخ این كشور به اجرای برنامه پرداختند بعد از این اجرا گروه به پاریس بازگشت و در حضور ۱۰ هزار نفر از مردم به هم آوایی به سبك فلامنگو پرداختند . "بدبختیهای زندگی ما باعث شد كه همه كنار هم جمع شویم تا بتوانیم از پس دردها و رنجهای‌مان برآییم. زبان گفتاری و نوشتاری كه در مدارس یادمان می دادند برای ما گیج كننده بود از این رو ما به ادبیات شفاهی روی آوردیم و امروز ترانه‌های ما بیان كننده تاریخ و فرهنگ ماست. جوامع بسته از دنیای مدرن دور می مانند امروز هر كسی كه به سن ۱۴ سالگی می رسد یك تلفن همراه دارد یا می تواند در اینترنت با هر كس دیگری گفتگو كند چیزی كه ما در آن روزگار نداشتیم اما حالا كودكان من نیز می توانند این چنین باشند." پس از كنسرت مسكو سومین آلبوم گروه به نام "Estellas" منتشر شد كه در سطح جهانی با تحسین همه مواجه شد. آلبوم‌های بعدی "Tierra Gita na" و "Camps" یك سال بعد منتشر شدند. با ادامه موفقیت‌ها، آن‌ها به مدت ۱۰ سال در صدر جدول پرفروشترین‌های جهان قرار داشتند. خانه بدوشان جیپسی كینگ پس از بازگشت به خانه سال ۲۰۰۴ آخرین آلبومشان به نام Roots را كه در یك خانه قدیمی در فرانسه تهیه شده بود روانه بازار كردند. این آلبوم نشانه بازگشت آن‌ها به ریشه‌های اصیل خانوادگی و قومی بود. نیكلاس در جواب تاثیر خانواده در زندگیش می‌گوید:" ما مرتب در حال سفر بودیم اما هرگز دور از خانواده نبودیم مادرم می خواست هر روز ما و خانواده‌اش را ببیند و ما همه به او نیاز داشتیم او بهترین آشپز دنیا بود. و اما برای میلیون‌ها طرفداری كه ترانه‌های ما را گرفتند و گوش دادند می‌گویم: همه شما را دوست داریم."
● آلبوم‌ها:
۱۹۸۳ : ماهی از آتش Luna De Fuego
۱۹۸۶ : Allegria
۱۹۸۸: سلطاتین كولیGipsy kings
۱۹۸۹: Mosaique
۱۹۹۳: عشق و اختیار Love & Liberty
۱۹۹۶: سرزمین كولی Tierra Gitana
۱۹۹۷: نقشه Compas
۱۹۹۸: ترانه ای از عشق Cantos De Amor
۲۰۰۱: ما كولی هستیم Somos Gitanos
۲۰۰۴:ریشه ها Roots
منابع :
http://www.nonesuch.com/Hi_Band/gipsy_frame.html
http://launch.yahoo.com/ar-۲۵۰۵۳۳-bio--Gipsy-Kings
http://www.mp۳.com/gipsy-kings/artists/۲۷۵۳/biography.html
http://www.gipsykings.com/bios.html
http://www.nonesuch.com/Hi_Band/gipsy_frame.html
http://www.rfimusique.com/siteEn/biographie/biographie_۶۰۸۹.asp
لعیا ملک ‌پور
منبع : ماهنامه ماندگار


همچنین مشاهده کنید