یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
شکستی با هزینه چهار میلیارد دلار
کارشناسان اقتصادی مرکز تحقیقات صنعت و مشاغل انگلستان ادعا میکنند که عدم راهیابی تیم ملی انگلستان به مرحلهء نهایی جام ملتهای اروپا - یورو ۲۰۰۸ - یک ضرر ۵/۱ میلیارد پوندی (سه میلیارد دلاری) برای اقتصاد این کشور به همراه خواهد داشت.
با حذف انگلستان که پس از حذف اسکاتلند، ولز و ایرلند رخ داد عملا جزیره هیچ تیمی در مرحلهء نهایی مسابقات نخواهد داشت و در نتیجه افزایش گردش مالی ناشی از برگزاری چنین تورنمنتهای ورزشی در این قسمت از جهان حس نخواهد شد.
براساس مطالعات مستند آماری، فروش ساندویچ، پیتزا و سایر غذاهای آماده، نوشیدنی، شیرینی، تلویزیون، پیراهن و البسهء ورزشی، پرچم، دستگاههای پخش موسیقی و توپ فوتبال در مقاطع برگزاری چنین تورنمنتهایی بسیار بالا خواهد رفت.
مطالعات انجام شده در سالهای پیش نشان داده بود که حضور انگلستان در جام جهانی ۲۰۰۶ و رسیدن این تیم به مرحلهء نیمه نهایی یک افزایش گردش مالی ۲/۱ میلیارد پوندی برای اقتصاد انگلستان به همراه خواهد داشت که با مبنا قرار دادن آن مطالعه و انجام تحقیقات میدانی و بررسی نتایج آماری کارشناسان به این نتیجه رسیدند که شکست مقابل کرواسی و عدم صعود به مرحلهء نهایی جام ملتهای اروپا یک ضرر ۵/۱ میلیارد پوندی برای اقتصاد انگلستان به همراه خواهد داشت که بیشتر در حرفههایی مثل فروشگاههای مواد غذایی، سوپرمارکتها، کافهها و رستورانها، صنعت رسانهها و تبلیغات حس خواهد شد. جاستین آرگهارت استیوارت اقتصاددان و مدیر مرکز مدیریت بازرگانی و سرمایهگذاری سون در این مورد میگوید: «این مساله که هیچ کشوری از جزیره به دور نهایی صعود نکرده برای اقتصاد سایر کشورهای جزیره هم ناراحتکننده است. در چنین مواقعی حتی اگر یک تیم از جزیره به دور نهایی صعود کند شاهد حمایت مردم سایر کشورها خواهد بود که این بر اقتصاد کشور ما تاثیر مثبت خواهد داشت اما حالا که همهء تیمها حذف شدهاند وضعیت چگونه است: «جو منفی به وجود آمده میتواند بر میزان خرید کلی تاثیر بگذارد و باعث کاهش رغبت به خرید و حتی کاهش میزان خروج از خانه و حضور در رستورانها و بارها شود و این بر وضعیت اقتصادی کشور تاثیر منفی خواهد داشت.»
دیوید ساوت مشاور سرمایهگذاری هم میگوید: «تورنمنتهای بزرگ ورزشی مثل جام ملتهای اروپا یک فرصت بازاریابی بسیار مناسب هستند که بسیاری از موسسات اقتصادی را به فکر فعالیت در حیطهء اسپانسری میاندازد. در ضمن در این مقطع سوپرمارکتها با یک افزایش مشهود فروش روبهرو میشوند. به طور مشخص بسیاری از صاحبان سوپرمارکتها و فروشگاههای کوچکتر ناراضی هستند چرا که آنها در انتظار یک جهش چشمگیر اقتصادی در تابستان آینده بودند.»
● ضرر دو میلیارد پوند است
در همین حال یک کارشناس ارشد اقتصاد میزان ضرر اقتصاد انگلستان از حذف تیم ملی در مسابقات جام ملتهای اروپا را بیش از دو میلیارد پوند (چهار میلیارد دلار) اعلام کرد.
سیمون چادویک پروفسور اقتصاد ورزش میگوید: «حضور در مرحلهء نهایی جام ملتها یک گردش مالی دو میلیارد پوندی اضافی برای اقتصاد انگلستان به همراه داشت. افزایش فروش تمامی موادغذایی از بستنی و قهوه گرفته تا غذاهای آماده و نوشیدنی، افزایش تبلیغات، افزایش فروش روزنامهها و مجلات و افزایش فروش البسهء ورزشی همگی در صورت صعود محقق میشوند و حالا افراد شاغل در این حیطهها این فرصت بسیار خوب را از دست دادهاند.»پروفسور چادویک این گونه هشدار میدهد: «باید جدیتر، عمیقتر و با دقتتر در مورد ورزش در این کشور حرف زد چرا که شواهد حاکی از این است که ناکامیهای ورزش در انگلستان ناشی از نگاه نادرست به مقولهء ورزش است. حالا دیگر نباید به گفتن این که سال بعد و مسابقات بعدی هست اکتفا کنیم... براساس آمار مستند در حال حاضر ورزش سه درصد از درآمد ناخالص ملی سهم دارد و برای همین باید برای موفق شدن در این حیطه که با اقتصاد و در نتیجه زندگی روزمرهء مردم سروکار مییابد برنامهریزی کنیم و به پیش برویم.»
● تردید اسپانسرها
اگرچه دو اسپانسر اصلی تیم ملی انگلستان اعلام کردهاند که همچنان در کنار تیم ملی انگلستان خواهند ماند اما به نظر میرسد که حذف تیم ملی انگلستان باعث دلسردی اسپانسرها و کاهش رغبت آنها به سرمایهگذاری روی این تیم خواهد شد.
کریسمال مدیر بخش تبلیغات کمپانی «نیشن واید» که از سال ۱۹۹۹ اسپانسر پیراهن تیم ملی انگلستان است میگوید: «با وجود آن که حذف برای همهء ما تلخ بود اما ما احساس مردم این کشور را به تیم ملی متوجه میشویم و از همین حالا چشم به مسابقات مقدماتی جامجهانی و دور نهایی این مسابقات در آفریقای جنوبی دوختهایم.»
سخنگوی کمپانی نشنال اکسپرس هم در این مورد گفت: «همهء طرفداران فوتبال در انگلستان شدیدا غمگین هستند اما ما یک قرارداد طولانیمدت همکاری با تیم ملی انگلستان داریم و این قرارداد برای ما قراردادی با ارزش است که به آن احترام خواهیم گذاشت.»
دکتر سیمون وست نایل از مرکز تحقیقات اقتصادی بیزنس ویو اما میگوید: «اتحادیهء فوتبال انگلستان از این حذف حداقل ۳۰ میلیون دلار به دلیل کاهش قراردادهای اسپانسری و از دست دادن حق پخش تلویزیونی از دست داده که بخشی از این ضرر متوجه تیم ملی انگلستان خواهد شد.»
ترجمه:امیر صدری
اسپورتینگ لایف، تایمز آنلاین و اسکاتمن
اسپورتینگ لایف، تایمز آنلاین و اسکاتمن
منبع : روزنامه سرمایه
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شورای شهر تهران پلیس شهرداری تهران قتل سیل وزارت بهداشت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن ایران خودرو سایپا تورم
تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ اینترنت گوگل بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو رژیم غذایی خواب موز سلامت روان بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر مالاریا