پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
روشهای تربیت دینی
یكی از گسترهها در «تربیت دینی» استفاده از روش (Method) هایی است كه نه تنها شایسته، بلكه بایسته است كه در تربیتدینی مربیان و فراگیران - بویژه نوجوانان، جوانان، دانشآموزان و دانشجویان - به كار گرفته شود و استفاده از روشهایتربیتی صحیح، از اصول و مبانی مهمی است كه همه دست اندركاران مسایلتربیتی نوجوانان و جوانان باید به آن توجهی وافر كنند، زیرا «دنیای امروز، دنیای به كارگیری روشها و بهرهگیری از راه كارهاست.»
امام رضاعلیه السلام در این زمینه میفرماید: «هر كس در پی كاری، از همان راه و روش آن رود، هرگز نلغزد و اگر بلغزد، راهكار رهاییاش را نیز بیابد.» (۱)
به هر ترتیب شایسته است تا دو نكته مهم را فراروی خویش داشته باشیم:
۱. در این نگاشته، ما روشهای تربیتی را از آموزههای وحیانی و اندیشههای ولایی برگرفتهایم. به همین جهت، در فهرست منابع چیزی از دیگران ارایه نكردهایم .
۲. به جهت رعایت اختصار، بیشتر به جنبههای تئوریك موضوع پرداختهایم، اگر چه به جنبههای كاربردی آن نیز توجه داشتهایم. از اینرو، حتی ازآوردن متن آیات و روایات و غالبا از ذكرمثال، تجربهها و نمونههای عملی، پرهیختهایم و به تعبیر مولانا«بحر در كوزه» كردهایم، اما:
گر بریزی بحر را در كوزهای چند گنجد؟ قسمتیك روزهای
اكنون به تبیین برخی از روشهای تربیت دینی - بویژه برای نوجوانان، جوانان، دانشآموزان و دانشجویان - میپردازیم كه عبارتند از:
۱. روش تربیت تقلیدی
تقلید بر چهار نوع است:
الف. تقلید آگاهانه و سودمند (مانند تقلید در كارهای مثبت).
ب. تقلید آگاهانه و زیانمند (مانند تقلید در كارهای منفی).
ج. تقلید ناآگاهانه و سودمند (مانند تقلید كودك در یادگیری سخن گفتن).
د. تقلید ناآگاهانه و زیانمند (مانند تقلید كودك در به كارگیری سخنان زشت).
نوع اول و دوم از تقلید، همان الگوبرداری مثبت، یا منفی از دیگران است كه در «روش تربیتی الگویی» به آن خواهیم پرداخت.
در قرآن كریم و در داستان هابیل و قابیل به نوع اول از تقلید اشاره شده است. «پس، خدا زاغی را برانگیخت كه زمین را میكاوید، تا به قابیل نشان دهد چگونه جسد برادرش هابیل را پنهان كند. (۲)
به نوع چهارم از تقلید نیز در قرآن مجید و در مورد كافران نیز اشاره شده است. «چون به آنان گفته میشود از آنچه خداوند فرو فرستاده است پیروی كنید، گویند: نه، بلكه از چیزی كه پدران خود را بر آن یافتهایم پیروی میكنیم. آیا هر چند پدرانشان چیزی را درك نمیكرده و به صواب نمیرفتند شایسته تقلیدند». (۳)
پس، این گونه تقلیدهای كوركورانه و بدون دلیلهای خردمندانه كاملا نكوهیده است و باید درباره این نوع تقلیدها گفت:
خلق راتقلیدشان بر باد داد
ای دو صد لعنتبر این تقلید باد
در این جا لازم است تا به دو نكته مهم اشاره كنیم:
الف: استفاده مثبت از روش تقلیدی در تعلیم و تربیت، شایسته و گاه بایسته است، ولی استفاده منفی از آن شایسته نیست.
ب: با توجه به تقلیدورزی شدید فرزندان و دانشآموزان، باید همه ما كاملا مواظب گفتار و رفتار خود باشیم. برای نمونه، یكی ازمربیان ورزش به علت زانو درد به هنگام ورزش كردن، زانوبندی را به پای چپ خود میبندد. پس از سپری شدن چند جلسه آموزشی و تمرین ورزشی، متوجه میشود كه برخی از شاگردان وی بدون داشتن هیچ گونه زانو دردی هنگام ورزش كردن، زانوبندی را به پای چپ خویش و حتی پای راستشان هم میبندند، و این مساله نشان میدهد كه رفتارمربیان، حتی به طور ناخواسته، تا چه میزانی میتواند مورد تقلید متربیان و فراگیران قرار بگیرد و بر آنان تاثیر بگذارد.
۲. روش تربیت تلقینی
از روشهای دیگری كه میتوان در تربیتبه كار گرفت، تلقین مثبتبه خود و دیگران است. امروزه نیز یكی از روشهای درمان برخی از بیماریها، مانند افسردگی، منفینگری، ناامیدی و وسواس، روش تلقین درمانی است.
بنابراین تكرار ۳۱ بار آیه «فبایآلا ربكما تكذبان» در سوره الرحمن، و ۱۰ بار آیه «ویل یومئذ المكذبین» در سوره مرسلات و ۸ بار آیه «فاتقوا الله و اطیعون» و ۵ بار آیه «و ما اسالكم علیه من اجر...» در سوره شعرا، نشان از اهمیتبه كارگیری «روش تلقینی» دارد حضرت امیر مؤمنان علیعلیه السلام نیز این روش را مورد توجه قرار داده و میفرماید:
«اگر بردبار نیستی، خود را همانند بردباران نما; زیرا بسیار اندكند كسانی كه خود را به گروهی همانند میكنند و یكی از آنان نمیشوند». (۴)
هم چنین حضرت امام خمینیقدس سره میفرمایند:
«یكی از چیزهایی كه برای انسان مفید است تلقین است... یك مطلبی كه باید در نفس انسان تاثیر بكند، با تلقینات و تكرارها بیشتر درنفس انسان نقش پیدا میكند.» (۵)
به همین جهت، اگر استفاده از روش تلقینی در تعلیم و تربیتبه صورت «منفی» و «تحمیل» نباشد، بلكه به صورت «مثبت» و «آگاهانه» و «آزادنه» انجام پذیرد، بسیار مطلوب و مؤثر خواهد بود.
۳.روش تربیت تدریجی
پزشك روانشناسی میگفت: «در تعلیم و تربیت، جذب كردن پیش از ساختن است» و جذب كردن دیگران، غالبا زمینه سازی میخواهد و به كارگیری «روش تدریجی» در تعلیم و تربیت و ساختن انسانها از لوازم مهم زمینهسازی پرورشی و آموزشی است. نزول آیات قرآن و ابلاغ آنها درمدت ۲۳ سال و به صورت تدریجی به مردم از سوی پیامبر اكرم علیها السلام كه مهمترین و بهترین آموزشها و روشهای تربیتی را در قوانین عملی اسلام برای مردم; هم چون روزه، زكات و جهاد پس از ۱۵ سال، تحریم تدریجی ربا در آیات ۳۹ سوره روم و ۱۶۱ سوره نساء و ۱۳۰ سوره آل عمران و ۲۷۵ تا ۲۷۹ سوره بقره، و تحریم تدریجی مشروبات الكلی در آیات ۲۱۹ سوره بقره و ۴۳ سوره نساء و ۹۰ و ۹۱ سوره مائده، ارزش و اهمیت استفاده از روش تدریجی در مسایل تربیتی و آموزشی را نشان میدهد و بر آن تاكید میورزد.
بنابراین اولا: توجه به روش تدریجی در تعلیم و تربیت، بدین معنی نیست كه در مراحل آغازین و سطوح پایینتر میتوان از آموزشها و استدلالهای غلط و یا مساوی تربیتی بی پایه و سست پایه، استفاده كرد. و ثانیا: به كارگیری روش تدریجی در تعلیم و تربیت، تنها در قلمرو استدلال برهانها نیست، بلكه در نوع مطالب و اعمال نیز صادق است. مثلا آیا آموزش مطلب عرفانی دقیق و فلسفی عمیق و واداشتن به انجام كارهای اخلاقی پسندیده مهم; مانند خواندن نماز شب، برای نوجوانانی كه به این حد از درك و عمل نرسیدهاند، رو است ؟
و ثالثا: در تعلیم و تربیت تدریجی حتما باید سطح فكر، قدرت فهم و شرایط علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فراگیران و فرزندان را در نظر داشت; زیرا هماره نمیتوان برای بیماران مختلفی كه درد مشتركی نیز دارند، فقط یك نسخه درمانی ارایه كرد. شاید به همین دلیل بوده است كه معصومان ماعلیهم السلام به سؤال مشترك مانند «افضل الاعمال» برترین كارها، از سوی افراد گوناگون پاسخهای گوناگونی دادهاند.۴. روش تربیت غیر مستقیم
گاهی میتوان روشهای مطلوب تربیتی را در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم بحث كرد كه با توجه به ویژگیهای متربیان، شرایط زمان و مكان، تربیت و جز آن، گاه روش مستقیم و گاه روش غیر مستقیم در تربیت مؤثرتر است، و این چنین نیست كه هر روش غیر مستقیمی كار سازتر باشد. از همین رو، خداوند متعال در قرآن كریم مواردی، از روشها و خطابهای مستقیم و صریح; مانند «یا ایها الكافرون»، «یا ایها الناس » و « یا ایها الذین آمنوا» استفاده كرده است. در موارد دیگر نیز روشها و خطابهای غیر مستقیم را به كار برده و به حضرت عیسیعلیه السلام فرموده است:
«ای عیسی پسر مریم! آیا تو به مردم گفتی كه من و مادرم را هم چون دو خدا به جای خداوند بپرستید؟» (۶)
بنابراین در این آیه شریفه به روشنی میبینیم كه خداوند بزرگ مستقیما به حضرت عیسیعلیه السلام خطاب میكند، اما به طور غیر مستقیم میخواهد به پیروان حضرت عیسیعلیه السلام بگوید كه اعتقاد آنان به خدا بودن حضرت عیسیعلیه السلام و حضرت مریمعلیها السلام شرك و باطل است.
باری، آموزش غیر مستقیم وضو به آن پیرمرد از سوی امام حسن و امام حسینعلیهما السلام و تاكید فراوان روان شناسان بر این روش، و گفتههایی; هم چون «الكنایهٔ ابلغ من التصریح» كنایه و غیر مستقیم گویی از صراحت و مستقیم گویی رساتر است» و مثل معروف «به در بگو تا دیوار بشنود»، بر به كارگیری روش غیر مستقیم در تعلیم و تربیت تاكید میورزد.
در همین زمینه، یاد آوری چند ضروری است
الف: استفاده از شعر، قصه، خاطره، شرح حال دیگران، معما، فیلم، نمایش و مانند آن میتوانند از مصادیق روشهای غیر مستقیم تربیتی به شمار آیند.
ب: نتیجهگیری از مطالب مطرح شده در روشهای غیر مستقیم، به عهده خود مخاطبان و فراگیران قرار داده شود.
ج: گاه مربیان و پدران و مادران میتوانند مسایل تربیتی را به صورت غیر مستقیم و به وسیله اشخاص دیگری و نه به وسیله خودشان، به فراگیران آموزش انتقال دهند.
۵.روش تربیت الگویی
یكی از ویژگیهای انسان فضیلتخواهی و كمال گرایی اوست. از این رو هرگاه فضیلت و كمالی را در الگوهایی; مانند شخصیتهای دینی، سیاسی، اجتماعی هنری و ورزشی میبیند، در پی الگوبرداری از آنان در زندگی فردی و اجتماعی خویش بر میآید. به گفته مولانا:
هر هنر كه استا بدان معروف شد جان شاگردش بدان موصوف شد
پیش استادی كه آن نحوی بود جان شاگردش از آن نحوی شود
بنابراین یكی از روشها مؤثر در تعلیم و تربیت فراگیران، روش الگویی (Modelling) است. و نكته مهمتر برای مربیان، معلمان، پدران و مادران این است كه به متربیان و فراگیران، در تشخیص فضیلتها و كمالها و مصادیق آن، جهت دهند و به آنها یاری رسانند تا در دام بتها و مدها الگوهای نامناسب گرافتار نشوند و به سوی الگوهای مناسب و شایسته روآورند.
باری، خداوند بزرگ در قرآن كریم روش الگویی را مورد توجه قرار داده و الگوهای پسندیده، مانند پیامبر خداصلی الله علیه وآله (۷) و حضرت ابراهیمعلیه السلام و یاوران او (۸) و زن فرعون (۹) را معرفی میكند و هم الگوهای ناپسند; مانند زن حضرت نوح و زن حضرت لوط (۱۰) را به همین منظور نشان میدهد.
امام زمانعلیه السلام نیز در حدیثی جالب میفرمایند:
دختر پیامبر خدا فاطمهعلیها السلام برای من الگویی شایسته است. (۱۱)
در اینجا نیز تذكر چند نكته ضروری است
الف: همه مربیان به معنای عام، با اعمال و رفتار پسندیده خویش میتوانند الگوهای شایستهای برای متربیان خود باشند. از این رو، «روش عملی» را كه یكی از روشهای بسیار مهم تربیتی است نیز بیان خواهیم كرد.
ب: باتوجه به نیازها و استعدادهای گوناگون متربیان، مربیان باید الگوهای مناسب در ابعاد و رشتههای مختلف را به آنان نشان دهند و از یك بعدی نگری بپرهیزند.
ج: مربیان باید از معرفی الگوهای متضاد و متعارض بشدت خودداری ورزند; زیرا این امر ممكن استبه انكار اصل الگو برداری و انكار خود الگوها از سوی متربیان منجر شود و این زیانی بس بزرگ است.
۶. روش تربیت عملی
همان گونه كه در روش الگویی گفته شد، یكی از مهمترین روشهای مطلوب تربیتی «روش عملی» است كه متاسفانه ما كمتر به آن عمل میكنیم. خدای بزرگ در قرآن كریم میفرماید:
«آیا مردم را به كار نیك فرمان میدهید و حال آنكه خویشتن را فراموش میكنید؟» (۱۲)
هم چنین امام صادقعلیه السلام میفرمایند:
«مردم را با اعمالتان، نه فقط با زبانهایتان ، به سوی خدا فرا بخوانید.» (۱۳)
طبق آماری كه برخی از روان شناسان ارائه دادهاند حدود ۸۰ درصد یادگیری از راه چشم بوده و فقط ۱۳ درصد از راه گوش انجام میشود. یا در ضرب المثلی آوردهاند: «یك تصویر گویاتر از هزار كلمه است.» و مولانا نیز گفته است:
آنكه یك دیدن كند ادراك آن سالها نتوان نمودن از زبان
پس، عمل و رفتار مربی كه زیر ذره بین چشم و دستگاه تصویر برداری متربی است، میتواند تاثیر ژرف و شگرفی در تعلیم و تربیت او داشته باشد; زیرا متربی گفتههای مربی را پیش از آنكه بخواهد از وی بشنود، میخواهد در اعمال و رفتار او ببیند و این درس بزرگی است كه مربی خود فرا میگیرد:
بزرگی سراسر به گفتار نیست دو صد گفته چون نیم كردار نیست
از سوی دیگر، اگر متربیان بین گفتار و رفتار مربیان تناقض و تعارض مشاهده كنند، همین امر باعث میشود تا نسبتبه همه گفتهها و نظام فكری - عملی مربیان بی اعتماد گردند و در نتیجه در نظام فكری - عملی خود نیز دچار اختلال سر در گمی شوند و در دل یا بر زبان بگویند:
سعدیا گر چه سخندان و مصالح گویی به عمل كار برآید به سخندانی نیست
اصولا باید توجه داشته باشیم كه پیروزی، یا شكستیك دین و یا یك مكتب غالبا در گرو اعمال و رفتار گروندگان به آن است تا آموزشهای نظری آنان. به همین دلیل، معمولا كسانی كه با خود دین مخالفت دارند اندك هستند و این اعمال و كردار دین گرایان است كه موجب بی رغبتی آنان نسبتبه آن دین میشود:
اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب كه هست در مسلمانی ماست
نتیجهگیری
۱. همه ما از خداوند بزرگ بخواهیم كه به آنچه میگوییم عمل كنیم تا مورد سرزنش او در آیات ۲ و ۳ سوره صف قرار نگیریم.
۲. اگر به آنچه خودمان میگوییم، عمل نكنیم، چگونه میتوانیم عمل به گفتههایمان را از دیگران بخواهیم؟ «رطب خورده، منع رطب چون كند؟» و به گفته خواجه شیراز:
ای بی خبر بكوش كه صاحب خبر شوی تا راهرو نباشی كی راهبر شوی
۳. خطر بسیار بزرگی كه اكنون ما و انقلاب ما و دین ما را به شدت تهدید میكند و متاسفانه كمتر به آن توجه مینماییم، این است كه شماری از ما و بزرگان ما به آموزههای دینی و آرمانهای انقلابی خویش عمل نمیكنند و چه بسا همین امر در دراز مدت آثار نامطلوبی نسبتبه دین و انقلابمان در درون جامعه و كشورمان و در بیرون از آن بر جای نهد كه امیدواریم به خواستخدا این چنین نشود.
پینوشتها:
۱) بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۴۰.
۲) سوره مائده، آیه ۳۱.
۳) سوره بقره، آیه ۱۷۰.
۴) نهج البلاغه، ترجمه فیض الاسلام، كلام كوتاه ۱۹۸.
۵) قرآن از دیدگاه امام خمینیقدس سره، ص ۴۴.
۶) سوره مائده آیه ۱۱۶.
۷) سوره احزاب، آیه ۲۱.
۸) سوره ممتحنه، آیه ۴.
۹) سوره تحریم، آیه ۱۱.
۱۰) سوره تحریم، آیه ۱۰.
۱۱) بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۰.
۱۲) سوره بقره، آیه ۴۴.
۱۳) بحارالانوار، ج ۵، ص ۱۹۸.
عبد الرحیم موگهی (شمیم)
امام رضاعلیه السلام در این زمینه میفرماید: «هر كس در پی كاری، از همان راه و روش آن رود، هرگز نلغزد و اگر بلغزد، راهكار رهاییاش را نیز بیابد.» (۱)
به هر ترتیب شایسته است تا دو نكته مهم را فراروی خویش داشته باشیم:
۱. در این نگاشته، ما روشهای تربیتی را از آموزههای وحیانی و اندیشههای ولایی برگرفتهایم. به همین جهت، در فهرست منابع چیزی از دیگران ارایه نكردهایم .
۲. به جهت رعایت اختصار، بیشتر به جنبههای تئوریك موضوع پرداختهایم، اگر چه به جنبههای كاربردی آن نیز توجه داشتهایم. از اینرو، حتی ازآوردن متن آیات و روایات و غالبا از ذكرمثال، تجربهها و نمونههای عملی، پرهیختهایم و به تعبیر مولانا«بحر در كوزه» كردهایم، اما:
گر بریزی بحر را در كوزهای چند گنجد؟ قسمتیك روزهای
اكنون به تبیین برخی از روشهای تربیت دینی - بویژه برای نوجوانان، جوانان، دانشآموزان و دانشجویان - میپردازیم كه عبارتند از:
۱. روش تربیت تقلیدی
تقلید بر چهار نوع است:
الف. تقلید آگاهانه و سودمند (مانند تقلید در كارهای مثبت).
ب. تقلید آگاهانه و زیانمند (مانند تقلید در كارهای منفی).
ج. تقلید ناآگاهانه و سودمند (مانند تقلید كودك در یادگیری سخن گفتن).
د. تقلید ناآگاهانه و زیانمند (مانند تقلید كودك در به كارگیری سخنان زشت).
نوع اول و دوم از تقلید، همان الگوبرداری مثبت، یا منفی از دیگران است كه در «روش تربیتی الگویی» به آن خواهیم پرداخت.
در قرآن كریم و در داستان هابیل و قابیل به نوع اول از تقلید اشاره شده است. «پس، خدا زاغی را برانگیخت كه زمین را میكاوید، تا به قابیل نشان دهد چگونه جسد برادرش هابیل را پنهان كند. (۲)
به نوع چهارم از تقلید نیز در قرآن مجید و در مورد كافران نیز اشاره شده است. «چون به آنان گفته میشود از آنچه خداوند فرو فرستاده است پیروی كنید، گویند: نه، بلكه از چیزی كه پدران خود را بر آن یافتهایم پیروی میكنیم. آیا هر چند پدرانشان چیزی را درك نمیكرده و به صواب نمیرفتند شایسته تقلیدند». (۳)
پس، این گونه تقلیدهای كوركورانه و بدون دلیلهای خردمندانه كاملا نكوهیده است و باید درباره این نوع تقلیدها گفت:
خلق راتقلیدشان بر باد داد
ای دو صد لعنتبر این تقلید باد
در این جا لازم است تا به دو نكته مهم اشاره كنیم:
الف: استفاده مثبت از روش تقلیدی در تعلیم و تربیت، شایسته و گاه بایسته است، ولی استفاده منفی از آن شایسته نیست.
ب: با توجه به تقلیدورزی شدید فرزندان و دانشآموزان، باید همه ما كاملا مواظب گفتار و رفتار خود باشیم. برای نمونه، یكی ازمربیان ورزش به علت زانو درد به هنگام ورزش كردن، زانوبندی را به پای چپ خود میبندد. پس از سپری شدن چند جلسه آموزشی و تمرین ورزشی، متوجه میشود كه برخی از شاگردان وی بدون داشتن هیچ گونه زانو دردی هنگام ورزش كردن، زانوبندی را به پای چپ خویش و حتی پای راستشان هم میبندند، و این مساله نشان میدهد كه رفتارمربیان، حتی به طور ناخواسته، تا چه میزانی میتواند مورد تقلید متربیان و فراگیران قرار بگیرد و بر آنان تاثیر بگذارد.
۲. روش تربیت تلقینی
از روشهای دیگری كه میتوان در تربیتبه كار گرفت، تلقین مثبتبه خود و دیگران است. امروزه نیز یكی از روشهای درمان برخی از بیماریها، مانند افسردگی، منفینگری، ناامیدی و وسواس، روش تلقین درمانی است.
بنابراین تكرار ۳۱ بار آیه «فبایآلا ربكما تكذبان» در سوره الرحمن، و ۱۰ بار آیه «ویل یومئذ المكذبین» در سوره مرسلات و ۸ بار آیه «فاتقوا الله و اطیعون» و ۵ بار آیه «و ما اسالكم علیه من اجر...» در سوره شعرا، نشان از اهمیتبه كارگیری «روش تلقینی» دارد حضرت امیر مؤمنان علیعلیه السلام نیز این روش را مورد توجه قرار داده و میفرماید:
«اگر بردبار نیستی، خود را همانند بردباران نما; زیرا بسیار اندكند كسانی كه خود را به گروهی همانند میكنند و یكی از آنان نمیشوند». (۴)
هم چنین حضرت امام خمینیقدس سره میفرمایند:
«یكی از چیزهایی كه برای انسان مفید است تلقین است... یك مطلبی كه باید در نفس انسان تاثیر بكند، با تلقینات و تكرارها بیشتر درنفس انسان نقش پیدا میكند.» (۵)
به همین جهت، اگر استفاده از روش تلقینی در تعلیم و تربیتبه صورت «منفی» و «تحمیل» نباشد، بلكه به صورت «مثبت» و «آگاهانه» و «آزادنه» انجام پذیرد، بسیار مطلوب و مؤثر خواهد بود.
۳.روش تربیت تدریجی
پزشك روانشناسی میگفت: «در تعلیم و تربیت، جذب كردن پیش از ساختن است» و جذب كردن دیگران، غالبا زمینه سازی میخواهد و به كارگیری «روش تدریجی» در تعلیم و تربیت و ساختن انسانها از لوازم مهم زمینهسازی پرورشی و آموزشی است. نزول آیات قرآن و ابلاغ آنها درمدت ۲۳ سال و به صورت تدریجی به مردم از سوی پیامبر اكرم علیها السلام كه مهمترین و بهترین آموزشها و روشهای تربیتی را در قوانین عملی اسلام برای مردم; هم چون روزه، زكات و جهاد پس از ۱۵ سال، تحریم تدریجی ربا در آیات ۳۹ سوره روم و ۱۶۱ سوره نساء و ۱۳۰ سوره آل عمران و ۲۷۵ تا ۲۷۹ سوره بقره، و تحریم تدریجی مشروبات الكلی در آیات ۲۱۹ سوره بقره و ۴۳ سوره نساء و ۹۰ و ۹۱ سوره مائده، ارزش و اهمیت استفاده از روش تدریجی در مسایل تربیتی و آموزشی را نشان میدهد و بر آن تاكید میورزد.
بنابراین اولا: توجه به روش تدریجی در تعلیم و تربیت، بدین معنی نیست كه در مراحل آغازین و سطوح پایینتر میتوان از آموزشها و استدلالهای غلط و یا مساوی تربیتی بی پایه و سست پایه، استفاده كرد. و ثانیا: به كارگیری روش تدریجی در تعلیم و تربیت، تنها در قلمرو استدلال برهانها نیست، بلكه در نوع مطالب و اعمال نیز صادق است. مثلا آیا آموزش مطلب عرفانی دقیق و فلسفی عمیق و واداشتن به انجام كارهای اخلاقی پسندیده مهم; مانند خواندن نماز شب، برای نوجوانانی كه به این حد از درك و عمل نرسیدهاند، رو است ؟
و ثالثا: در تعلیم و تربیت تدریجی حتما باید سطح فكر، قدرت فهم و شرایط علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فراگیران و فرزندان را در نظر داشت; زیرا هماره نمیتوان برای بیماران مختلفی كه درد مشتركی نیز دارند، فقط یك نسخه درمانی ارایه كرد. شاید به همین دلیل بوده است كه معصومان ماعلیهم السلام به سؤال مشترك مانند «افضل الاعمال» برترین كارها، از سوی افراد گوناگون پاسخهای گوناگونی دادهاند.۴. روش تربیت غیر مستقیم
گاهی میتوان روشهای مطلوب تربیتی را در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم بحث كرد كه با توجه به ویژگیهای متربیان، شرایط زمان و مكان، تربیت و جز آن، گاه روش مستقیم و گاه روش غیر مستقیم در تربیت مؤثرتر است، و این چنین نیست كه هر روش غیر مستقیمی كار سازتر باشد. از همین رو، خداوند متعال در قرآن كریم مواردی، از روشها و خطابهای مستقیم و صریح; مانند «یا ایها الكافرون»، «یا ایها الناس » و « یا ایها الذین آمنوا» استفاده كرده است. در موارد دیگر نیز روشها و خطابهای غیر مستقیم را به كار برده و به حضرت عیسیعلیه السلام فرموده است:
«ای عیسی پسر مریم! آیا تو به مردم گفتی كه من و مادرم را هم چون دو خدا به جای خداوند بپرستید؟» (۶)
بنابراین در این آیه شریفه به روشنی میبینیم كه خداوند بزرگ مستقیما به حضرت عیسیعلیه السلام خطاب میكند، اما به طور غیر مستقیم میخواهد به پیروان حضرت عیسیعلیه السلام بگوید كه اعتقاد آنان به خدا بودن حضرت عیسیعلیه السلام و حضرت مریمعلیها السلام شرك و باطل است.
باری، آموزش غیر مستقیم وضو به آن پیرمرد از سوی امام حسن و امام حسینعلیهما السلام و تاكید فراوان روان شناسان بر این روش، و گفتههایی; هم چون «الكنایهٔ ابلغ من التصریح» كنایه و غیر مستقیم گویی از صراحت و مستقیم گویی رساتر است» و مثل معروف «به در بگو تا دیوار بشنود»، بر به كارگیری روش غیر مستقیم در تعلیم و تربیت تاكید میورزد.
در همین زمینه، یاد آوری چند ضروری است
الف: استفاده از شعر، قصه، خاطره، شرح حال دیگران، معما، فیلم، نمایش و مانند آن میتوانند از مصادیق روشهای غیر مستقیم تربیتی به شمار آیند.
ب: نتیجهگیری از مطالب مطرح شده در روشهای غیر مستقیم، به عهده خود مخاطبان و فراگیران قرار داده شود.
ج: گاه مربیان و پدران و مادران میتوانند مسایل تربیتی را به صورت غیر مستقیم و به وسیله اشخاص دیگری و نه به وسیله خودشان، به فراگیران آموزش انتقال دهند.
۵.روش تربیت الگویی
یكی از ویژگیهای انسان فضیلتخواهی و كمال گرایی اوست. از این رو هرگاه فضیلت و كمالی را در الگوهایی; مانند شخصیتهای دینی، سیاسی، اجتماعی هنری و ورزشی میبیند، در پی الگوبرداری از آنان در زندگی فردی و اجتماعی خویش بر میآید. به گفته مولانا:
هر هنر كه استا بدان معروف شد جان شاگردش بدان موصوف شد
پیش استادی كه آن نحوی بود جان شاگردش از آن نحوی شود
بنابراین یكی از روشها مؤثر در تعلیم و تربیت فراگیران، روش الگویی (Modelling) است. و نكته مهمتر برای مربیان، معلمان، پدران و مادران این است كه به متربیان و فراگیران، در تشخیص فضیلتها و كمالها و مصادیق آن، جهت دهند و به آنها یاری رسانند تا در دام بتها و مدها الگوهای نامناسب گرافتار نشوند و به سوی الگوهای مناسب و شایسته روآورند.
باری، خداوند بزرگ در قرآن كریم روش الگویی را مورد توجه قرار داده و الگوهای پسندیده، مانند پیامبر خداصلی الله علیه وآله (۷) و حضرت ابراهیمعلیه السلام و یاوران او (۸) و زن فرعون (۹) را معرفی میكند و هم الگوهای ناپسند; مانند زن حضرت نوح و زن حضرت لوط (۱۰) را به همین منظور نشان میدهد.
امام زمانعلیه السلام نیز در حدیثی جالب میفرمایند:
دختر پیامبر خدا فاطمهعلیها السلام برای من الگویی شایسته است. (۱۱)
در اینجا نیز تذكر چند نكته ضروری است
الف: همه مربیان به معنای عام، با اعمال و رفتار پسندیده خویش میتوانند الگوهای شایستهای برای متربیان خود باشند. از این رو، «روش عملی» را كه یكی از روشهای بسیار مهم تربیتی است نیز بیان خواهیم كرد.
ب: باتوجه به نیازها و استعدادهای گوناگون متربیان، مربیان باید الگوهای مناسب در ابعاد و رشتههای مختلف را به آنان نشان دهند و از یك بعدی نگری بپرهیزند.
ج: مربیان باید از معرفی الگوهای متضاد و متعارض بشدت خودداری ورزند; زیرا این امر ممكن استبه انكار اصل الگو برداری و انكار خود الگوها از سوی متربیان منجر شود و این زیانی بس بزرگ است.
۶. روش تربیت عملی
همان گونه كه در روش الگویی گفته شد، یكی از مهمترین روشهای مطلوب تربیتی «روش عملی» است كه متاسفانه ما كمتر به آن عمل میكنیم. خدای بزرگ در قرآن كریم میفرماید:
«آیا مردم را به كار نیك فرمان میدهید و حال آنكه خویشتن را فراموش میكنید؟» (۱۲)
هم چنین امام صادقعلیه السلام میفرمایند:
«مردم را با اعمالتان، نه فقط با زبانهایتان ، به سوی خدا فرا بخوانید.» (۱۳)
طبق آماری كه برخی از روان شناسان ارائه دادهاند حدود ۸۰ درصد یادگیری از راه چشم بوده و فقط ۱۳ درصد از راه گوش انجام میشود. یا در ضرب المثلی آوردهاند: «یك تصویر گویاتر از هزار كلمه است.» و مولانا نیز گفته است:
آنكه یك دیدن كند ادراك آن سالها نتوان نمودن از زبان
پس، عمل و رفتار مربی كه زیر ذره بین چشم و دستگاه تصویر برداری متربی است، میتواند تاثیر ژرف و شگرفی در تعلیم و تربیت او داشته باشد; زیرا متربی گفتههای مربی را پیش از آنكه بخواهد از وی بشنود، میخواهد در اعمال و رفتار او ببیند و این درس بزرگی است كه مربی خود فرا میگیرد:
بزرگی سراسر به گفتار نیست دو صد گفته چون نیم كردار نیست
از سوی دیگر، اگر متربیان بین گفتار و رفتار مربیان تناقض و تعارض مشاهده كنند، همین امر باعث میشود تا نسبتبه همه گفتهها و نظام فكری - عملی مربیان بی اعتماد گردند و در نتیجه در نظام فكری - عملی خود نیز دچار اختلال سر در گمی شوند و در دل یا بر زبان بگویند:
سعدیا گر چه سخندان و مصالح گویی به عمل كار برآید به سخندانی نیست
اصولا باید توجه داشته باشیم كه پیروزی، یا شكستیك دین و یا یك مكتب غالبا در گرو اعمال و رفتار گروندگان به آن است تا آموزشهای نظری آنان. به همین دلیل، معمولا كسانی كه با خود دین مخالفت دارند اندك هستند و این اعمال و كردار دین گرایان است كه موجب بی رغبتی آنان نسبتبه آن دین میشود:
اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب كه هست در مسلمانی ماست
نتیجهگیری
۱. همه ما از خداوند بزرگ بخواهیم كه به آنچه میگوییم عمل كنیم تا مورد سرزنش او در آیات ۲ و ۳ سوره صف قرار نگیریم.
۲. اگر به آنچه خودمان میگوییم، عمل نكنیم، چگونه میتوانیم عمل به گفتههایمان را از دیگران بخواهیم؟ «رطب خورده، منع رطب چون كند؟» و به گفته خواجه شیراز:
ای بی خبر بكوش كه صاحب خبر شوی تا راهرو نباشی كی راهبر شوی
۳. خطر بسیار بزرگی كه اكنون ما و انقلاب ما و دین ما را به شدت تهدید میكند و متاسفانه كمتر به آن توجه مینماییم، این است كه شماری از ما و بزرگان ما به آموزههای دینی و آرمانهای انقلابی خویش عمل نمیكنند و چه بسا همین امر در دراز مدت آثار نامطلوبی نسبتبه دین و انقلابمان در درون جامعه و كشورمان و در بیرون از آن بر جای نهد كه امیدواریم به خواستخدا این چنین نشود.
پینوشتها:
۱) بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۴۰.
۲) سوره مائده، آیه ۳۱.
۳) سوره بقره، آیه ۱۷۰.
۴) نهج البلاغه، ترجمه فیض الاسلام، كلام كوتاه ۱۹۸.
۵) قرآن از دیدگاه امام خمینیقدس سره، ص ۴۴.
۶) سوره مائده آیه ۱۱۶.
۷) سوره احزاب، آیه ۲۱.
۸) سوره ممتحنه، آیه ۴.
۹) سوره تحریم، آیه ۱۱.
۱۰) سوره تحریم، آیه ۱۰.
۱۱) بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۰.
۱۲) سوره بقره، آیه ۴۴.
۱۳) بحارالانوار، ج ۵، ص ۱۹۸.
عبد الرحیم موگهی (شمیم)
منبع : بنياد انديشه اسلامي
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی پلیس تهران قوه قضاییه پلیس راهور هلال احمر سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب کتاب مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه یمن افغانستان
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ
هوش مصنوعی هواپیما تبلیغات تلفن همراه اپل گوگل همراه اول مدیران خودرو ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه