شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

انتظار آثار فردی و اجتماعی


انتظار آثار فردی و اجتماعی
انتظار فرج اصل و ارزشی والا و شریف است که همچون سایر ارزشهای برخاسته از متن فرهنگ و تفکر اسلامی آثاری » عظیم به بار می آورد و تحولی شگرف در فکر و اخلاق و عمل منتظران در همه ابعاد فردی اجتماعی فرهنگی و سیاسی ایجاد می نماید و در پی آن حرکت و تلاش های مستمر در مسیر تحقق اهداف اسلامی به وجود می آورد. در ذیل خوانندگان گرامی صفحه « روح زندگی » را به طور فشرده با برخی از آثار ارزشمند انتظار فرج آشنا می کنیم .
۱) گریز از یاس و ناامیدی
در جامعه ای که دین در آن نقشی ندارد و مردم آن در انتظار آینده ای بهتر نیستند سرخوردگی از زندگی قتل و خون ریزی و خودکشی به چشم می خورد و عواملی مانند فقر و تنگدستی ظلم و ستم تجاوز و قانون شکنی بی اعتنایی به حقوق انسان ها و مانند آن موجب یاس و ناامیدی انسان ها می شوند; زیرا به خدا و آینده امیدی ندارند و تنها راه نجات خود را در خودکشی می پندارند با دست زدن به این جنایت نه تنها دنیا و آخرت خود بلکه خانواده و جامعه خود را به تباهی می کشانند. ولی شخصی که حالت انتظار را در خود به وجود آورده و هر لحظه امیدوار است تابش انوار تابناک ولایت را بر سراسر هستی می نگرد و هیچ گاه حاضر نیست دست به این گونه جنایات بزند یا زندگی عده ای دیگر را به تباهی بکشد بنابراین مسئله انتظار فرج برای او گشایش است و زمینه گریز از ناامیدی و تباهی را فراهم می کند.
۲) تکامل روحی
انسان می تواند با ایجاد انتظار کامل مقداری از حالت مردم زمان ظهور ـ مانند تطهیر قلب ـ را در خویشتن ایجاد کند و به وسیله امید و انتظار خود را از ناامیدی و تباهی نجات دهد. به این جهت امام صادق (ع ) از پدر بزرگوار خود و آن ها از حضرت امیرالمومنین (ع ) نقل کرده اند که آن حضرت فرمود :
« برترین عبادت فرد مومن انتظار فرج است » . (۱ )
بنابراین انسان بر اثر داشتن حالت انتظار می تواند بعضی از آثار تکامل روحی زمان ظهور را در خود ایجاد کند.
۳) شناخت مقام ولایت
با انتظار ظهور مقام ولایت امام زمان (ع ) در قلب و جان منتظر تثبیت می گردد و موجب شناخت بیشتر این مقام می شود و منتظر روزی است که قدرت الهی به دست آن حضرت آشکار شود و همه طاغوتیان جهان را که زالوصفت به مکیدن خون ضعیفان پرداخته اند به سزای اعمال ننگینشان برساند و با صلابت و قدرت عظیم ولایت به همه جهانیان ثابت و روشن کند که کسی دارای مقام امامت و ولایت است که بتواند قدرت خدا را ظاهر و آشکار نماید.
این اندیشه و اعتقاد یک فرد منتظر است . بنابراین انتظار ظهور همراه با اعتقاد به عقاید و معارف اصیل دین است ; چون انتظار بذر معرفت و شناخت اعتقادات را در اذهان منتظران بارور می کند و به آنان تفهیم می کند که سرانجام سراسر گیتی تحت سیطره قدرت ولایت سروسامان می یابد و قدرت عظیم و ناشناخته ولایت همه قدرت های ستم گر جهان را به زانو درمی آورد و تمدن مادی جهان در برابر دریای بیکران ولایت الهی تاب نیاورده و عالم در اختیار نیروهای شگفت انگیز مصلح جهان قرار می گیرد » . (۲ )
۴) شناخت مدعیان
در طول تاریخ شیعه افراد متعددی با ادعای مهدویت قیام نموده اند و خود را رهبر مصلح مردم معرفی کرده و با این حیله جان و مال انسان ها را از بین برده اند و عده ای را به گمراهی کشانده اند ولی افرادی که صادقانه در صراط انتظار قدم برداشته و وجود خود را با انوار تابناک ولایت روشن ساخته اند به دام این صیادان گرفتار نشده اند و با زبان حال به آنان گفته اند :
برو این دام بر مرغ دگر نه
که عنقا را بلند است آشیانه
آگاهی آنان و شناخت شیادان و دزدان طریق به خاطر آشنایی آنان به مقام رفیع امامت است ; به این جهت آب حیات را به سراب نمی فروشند و غاصبان خلافت را به امامت برنمی گزینند . (۳ )
۵) تقویت انگیزه ظلم ستیزی
معتقدان به اصل انتظار در برابر بی عدالتی ها ایستادگی نموده و هرگز تسلیم زورگویی های مستکبران نمی شوند و همواره از طریق برطرف ساختن نارسایی ها زمینه تشکیل حکومت عدل جهانی را فراهم می کنند و در این راستا اگر در برهه هایی از زمان به جهت تسلط بیش از حد زورمداران و طاغوت ها دچار انواع شکنجه ها و فشارها شوند نه تنها روحیه خود را نمی بازند بلکه ضمن یادآوری وعده صدق پیامبراکرم (ص ) که فرمودند :
« اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی باشد خداوند متعال آن یک روز را به اندازه ای طولانی خواهد ساخت تا مردی از فرزندان من که نامش نام من و کنیه اش کنیه من است ظهور نماید و زمین را پس از پر شدن از ظلم وستم با عدل و داد پر سازد » . (۴ ) هر لحظه بیش از پیش به مقاومت و پایداری خود می افزایند تا سهم بیشتری را در زمینه سازی پیروزی حق بر باطل به خود اختصاص دهند.
۶)تحصیل آمادگی های لازم
همان گونه که منتظر هر امری از قبل در خود یک سلسله آمادگی های لازم را ایجاد می کند بر همین اساس منتظر منجی و مصلح عالم نیز آمادگی های فکری اخلاقی واعتقادی خاصی در زندگی فردی و اجتماعی خود ایجاد می نماید تا از شایستگی های لازم برای شرکت در تشکیل حکومت عدل جهانی برخوردار باشد; زیرا کسانی توفیق یاری کردن آن حضرت را پیدا می کنند که از معرفت و کمالات اخلاقی و آمادگی و شایستگی های خاص یاران حضرت برخوردار باشند.
۷) مقاومت در برابر فساد محیط
یکی از اثرات مهم اصل انتظار آن است که فرد را از تسلیم شدن در برابر آلودگی ها و حل شدن در فساد محیط و خودباختگی در مقابل انواع عوامل منحرف کننده داخلی و خارجی باز می دارد.
طبق روایات زیادی در دوره غیبت امام زمان (عج ) عوامل انحراف و موانع پای بندی به ارزش های الهی آن چنان افزایش پیدا می کند که اغلب مردم به جهت ضعف ایمان و وسوسه شیطان و هواهای نفسانی به فساد و تباهی کشیده می شوند. در چنین شرایطی یکی از عوامل مهمی که می تواند انسان را به خویشتن داری دعوت کند امید به اصلاح نهایی است که اصل انتظار به آن دلالت دارد.
بنابراین انتظار ظهور امام زمان (عج ) از نظر روانی انسان را در مقابل امواج سهمگین فساد و آلودگی مقاوم می سازد و از حل شدن وی در آلودگی محیط جلوگیری می کند. در صورت وجود یک برنامه منسجم در زمینه احیا و گسترش فرهنگ انتظار می توان با شبیخون فرهنگی دشمنان که مخصوصا روح و اندیشه قشر جوان را هدف قرار داده مقابله کرد.
(نقش فرهنگ انتظار در پویایی جامعه مطلوب نصرآبادی علی )
منتظر مهدی موعود(عج ) تابش انوار تابناک ولایت را بر سراسر هستی می نگرد و از ناامیدی و تباهی دور می ماند و هر لحظه در امیدواری به سر می برد .
قدرت عظیم ولایت همه قدرت های ستمگر جهانی را به زانو درمی آورد و سرتاسر گیتی را در اختیار نیروهای شگفت انگیز مصلح جهانی قرار می دهد .
یکی از اثرات مهم « انتظار » این است که افراد را از تسلیم شدن در برابر آلودگی ها و حل شدن در فساد محیط و خودباختگی در مقابل عوامل منحرف کننده داخلی و خارجی بازمی دارد
در طول تاریخ شیعه افراد متعددی با ادعای مهدویت قیام نموده و خود را رهبر مصلح معرفی کرده و با این حیله جان و مال انسانها را از بین برده اند .
پاورقی :
۱ ـ بحارالانوار ج ۵۲ ص ۱۳۱
۲ ـ شهید آیت الله دستغیب ولایت ص ۹۴
۳ ـ اسرار موفقیت ص ۲۰۹
۴ ـ بحارالانوار ج ۵۱ ص ۷۴
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید