یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


ابوالفتح‌ لامعی


ابوالفتح‌ لامعی
دكتر لامعی‌ نگرش‌ فرایندی‌ را از اصول‌ اساسی‌ مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ دانسته‌ و معتقدند كه‌ هیچ‌ موضوع‌ اساسی‌و سرنوشت‌ سازی‌ در مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ وجود ندارد كه‌ محل‌ ظهور و بروز و تأثیر آن‌ فرایندها نباشد .
دكتر لامعی‌ نگرش‌ فرایندی‌ را از اصول‌ اساسی‌ مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ دانسته‌ و معتقدند كه‌ هیچ‌ موضوع‌ اساسی‌و سرنوشت‌ سازی‌ در مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ وجود ندارد كه‌ محل‌ ظهور و بروز و تأثیر آن‌ فرایندها نباشد .
وی‌ در دوران‌ ریاست‌ دانشگاه‌ به‌ این‌ نكته‌ رسیده‌ است‌ كه‌ باید یك‌ چاره‌ اندیشی‌ اساسی‌ برای‌ حل‌ مشكلات‌ و معضلات‌ مدیریتی‌ و به‌ طبع‌ آن‌ ارائه‌ خدمات‌ كرد كه‌ در واقع‌ در نیمه‌ راه‌ به‌ ارتقای‌ كیفیت‌ رسیده‌اند . در یكی‌ از نوشته‌هایشان‌ اظهار نموده‌اند كه‌ از گذشته‌ دور احساس‌ می‌ كردند كه‌ سازمانهای‌ ما دچار مشكل‌ مزمن‌ هستند و در این‌ سازمانها حرف‌ زیاد زده‌ شده‌ و كم‌ عمل‌میشود و افراد ، هدفدار و جهت‌ دار حركت‌ نمی‌ كنند و بسیاری‌ از فرایندها زاید ، وقت‌ گیر بوده‌ و اتلاف‌ منابع‌ را بدنبال‌ خود دارند ، مدیریت‌ ها ناكارآمد بوده‌ ، تواناییهای‌ كافی‌ برای‌ اداره‌ و رهبری‌ سازمانها وجود نداشته‌ و انگیزه‌ ها از بین‌ رفته‌ اند .
دكتر لامعی‌ در تحلیل‌ این‌ قضایا و در پاسخ‌ به‌ نارساییها به‌ مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌رسیده‌اند و اعتقاد دارند كه‌ این‌ مدیریت‌ همه‌ حسن‌ های‌ شیوه‌های‌ قبلی‌ مدیریت‌ را داشته‌ و علاوه‌ بر آن‌جامعیتی‌ دارد كه‌ میتواند به‌ همه‌ مشكلات‌ ما پاسخ‌ دهد و تنها شیوه‌ مدیریتی‌ است‌ كه‌ می‌ تواند پاسخ‌ گوی‌نیازهای‌ مردم‌ باشد .وی‌ بدنبال‌ كیفیت‌ رفتن‌ را در واقع‌ بدنبال‌ نیازها و انتظارات‌ مردم‌ رفتن‌ می‌داند .
وی‌ بیان‌نموده‌ است‌ كه‌ یك‌ نظام‌ جامع‌ باید بتواند كاركنان‌ را با بهترین‌ خلق‌ و خوی‌ ، با انگیزه‌ قوی‌ در صحنه‌ نگه‌داشته‌ ،فرایند مؤثر را طراحی‌ كند ، فرایندهای‌ زاید را حذف‌ كند ، از منابع‌ خود درست‌ بهره‌برداری‌ كرده‌ و هزینه‌ ها را كاهش‌ دهد و نهایتا" باعث‌ پویایی‌ دائمی‌ مدیریت‌ گردد . وی‌ مدیریت‌ جامع‌ را حاكی‌ از اعمال‌ نوعی‌ مدیریت‌می‌داند كه‌ همه‌ اجزا و عناصر ، منابع‌ و فرایندهای‌ سازمان‌ را برای‌ دستیابی‌ به‌ كیفیت‌ ، همسو و هماهنگ‌می‌كند و معتقد است‌ كه‌ مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ به‌ عنوان‌ یك‌ استراتژی‌ مؤثر برای‌ ایجاد تغییر ، همه‌ موضوعات‌مدیریتی‌ و سازمانی‌ را در بر می‌گیرد و تمامی‌ اجزا و عناصر سازمان‌ را به‌ دست‌ صاحبان‌ فرایندها در مسیر تحول‌بنیادی‌ قرار می‌دهد.
بدنبال‌ آن‌ ایشان‌ اقدام‌ به‌ طراحی‌ روش‌ آموزش‌ ارتقای‌ مستمر كیفیت‌ بصورت‌ ساده‌ وکار بردی نموده و روشنpdca focus را برای شروع حرکته ای مدیریت جامع کیفیت به‌ منظور ارتقای‌ مستمر و فراگیر فرایندها انتخاب‌ نموده‌ و شروع‌ به‌ برگزاری‌ كارگاههای آموزش‌ این‌ روش‌ در تمام‌ دانشگاههای‌ علوم‌ پزشكی‌ نموده‌اند .
● وی‌ عقیده‌ دارد كه‌ FOCUS PDCA عبارت‌ است‌ از :
▪ یك‌ روش‌ ارتقای‌ كیفیت‌
▪ یك‌ فرایند یادگیری‌
▪ یك‌ فرایند برنامه‌ ریزی‌
▪ یك‌ روش‌ تحقیق‌ كاربردی‌
▪ یك‌ روش‌ افزایش‌ بهره وری‌
▪ یك‌ روش‌ برای‌ تحقق‌ كار تیمی‌ و توانمند سازی‌ كاركنان‌
▪ یك‌ روش‌ مدیریت‌ فرایندها
دكتر لامعی‌ در پاسخ‌ به‌ سئوال‌ "چرا به‌ دنبال‌ كیفیت‌ هستیم‌ " گفته‌ اند كه‌ چون‌ می‌ خواهیم‌ به‌ نقص‌ صفر برسیم‌یعنی‌ كارها را درست‌ انجام‌ بدهیم‌ ، مشاركت‌ واقعی‌ كاركنان‌ را داشته‌ باشیم‌ ، هزینه‌ ها را كاهش‌ داده‌ ، بازدهی‌ را افزایش‌ دهیم‌ ، فرایندهای‌ زاید را حذف‌ بكنیم‌ ، مدیریت‌ پویا ایجاد كرده‌ ، دنبال‌ خلاقیت‌ و نوآوری‌ برویم‌ و یك‌زمینهٔ‌ واقعی‌ برای‌ هماهنگی‌ ایجاد بكنیم‌ . وقتی‌ روی‌ مقوله‌ فرایند متمركز می‌ شویم‌ ، آن‌ وقت‌ است‌ كه‌ تك‌تك‌ افراد فكرشان‌ ، خلاقیت‌ شان‌ ، نوآوریشان‌ ، تلاش‌ شان‌ و تصمیم‌ شان‌ ارزش‌ پیدا می‌ كند و در نهایت‌مشتری‌ نیز ارزش‌ پیدا می‌ كند . وقتی‌ وارد چنین‌ سازمانی‌ میشویم‌ رفتار كاركنان‌ نشان‌ می‌ دهد كه‌ دنبال‌كیفیت‌ هستند كیفیت‌ یك‌ عادت‌ ، یك‌ رفتار ، یك‌ كردار می‌ شود .
توصیه‌ ایشان‌ به‌ مدیران‌ ارشد این‌ است‌ كه‌ اگر قرار باشد كه‌ رهبری‌ تلاشهای‌ كیفیت‌ را در سازمان‌ خود پیاده‌كنید باید یاد بگیرید كه‌ مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ چیست‌ . سپس‌ آموخته‌ های‌ خود را به‌ كار گیرید تا معرفت‌ كسب‌كنید . مسلما" پس‌ از یاد گیری‌ و كسب‌ معرفت‌ ، صلاحیتهای‌ لازم‌ را برای‌ رهبری‌ سازمان‌ در راستای‌ تحقق‌مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ پیدا خواهید كرد .
دكتر لامعی‌ تعهد مدیریت‌ ارشد را در پیاده‌سازی‌ مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ اصل‌ مهم‌ و حیاتی‌ دانسته‌ و اعتقاددارند كه‌ در یك‌ دانشگاهی‌ اگر رئیس‌ دانشگاه‌ وارد صحنه‌ نشود ،امكان‌ ندارد دیگران‌ وارد صحنه‌ شوند . وی‌آموزش‌ مدیران‌ ارشد را اولین‌ و اساسی‌ ترین‌ گام‌ در مراحل‌ اجرایی‌ مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ می‌داند و معتقد است‌كه‌ تا زمانی‌ كه‌ مدیران‌ ارشد استراتژی‌ مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ را آگاهانه‌ انتخاب‌ نكنند ، نسبت‌ به‌ آن‌ احساس‌مالكیت‌ ننمایند و برای‌ اجرای‌ آن‌ انرژی‌ لازم‌ را به‌ سازمان‌ تزریق‌ نكنند ، سازمان‌ آمادگی‌ لازم‌ را برای‌ اجرای‌مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ پیدا نخواهد كرد . وی‌ موانع‌ تحقق‌ مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ را به‌ شرح‌ ذیل‌ بیان‌ می‌دارد :
۱ ـ فقدان‌ درگیری‌ كامل‌ مدیران‌ ارشد در سطوح‌ مختلف‌
۲ ـ فقدان‌ درك‌ صحیح‌ از مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌
۳ ـ دشواری‌ اجرای‌ مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌
۴ ـ شیوه‌ مدیریت‌ و ساختار فعلی‌ سازمانهای‌ دولتی‌
۵ ـ بدون‌ درگیری‌ دولت‌ نمی‌ توان‌ مدیریت‌ جامع‌ كیفیت‌ را در یك‌ سازمان‌ و وزارتخانه‌ نهادینه‌ نمود.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


همچنین مشاهده کنید