یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

دارپا، مؤسسه­ای کوچک و انعطاف­پذیر


دارپا، مؤسسه­ای کوچک و انعطاف­پذیر
مهمترین مشخصه­ای که دارپا سعی کرده است در طی سالها به آن وفادار باشد، کوچک‌بودن و انعطاف­پذیری آن است. کوچکی دارپا از مهمترین عوامل پیشرفت قابل ملاحظهٔ آن در بخش دفاعی بوده است. دارپا هیچ گاه سعی نکرده است که حوزهٔ فعالیتهای تحقیقاتی خود را توسعه دهد و حتی همواره کوشیده است آن را محدودتر نماید. دارپا بعد از گذشت ۲ سال از شروع فعالیت خود، کارهای غیرنظامی خود را کنار گذاشت و در سال ۱۹۷۲ به طور رسمی تنها کارهای دفاعی را در دست گرفت. (نام آن از آرپا به دارپا تغییر یافت)
دارپا توانست با تمرکز بر تحقیقات صرفا دفاعی، خدمات مؤثری به نیروهای نظامی آمریکا ارائه نماید و از عوامل پیشرفت نظامی این کشور به حساب می­آید. در این بین انجام پروژه­های هوافضایی اهمیت به خصوصی دارد. دارپا دریافته است که مهمترین بخش در امور دفاعی، بخش هوایی آن است و پیشرفت در این قسمت موجب توسعهٔ دیگر بخشهای نظامی و همچنین فاصله گرفتن این کشور از کشورهای دیگر در زمینهٔ نظامی خواهد شد.
انعطاف­پذیری دارپا موجب شده است این مؤسسه همواره خود را با تغییرات محیط مطابق نماید و در دنیا به عنوان یک آژانس کاملا روزآمد به شمار آید. نگاهی گذرا به پروژه­های انجام شده در دارپا خصوصا در زمینهٔ هوافضا روزآمد بودن آن را به اثبات می­رساند.
دارپا بیش از ۲۵ پروژهٔ عظیم هوافضایی را به پایان رسانده است و با انجام این پروژه­ها گام بلندی را در قدرت یافتن نیروی نظامی آمریکا برداشته است. در پایان چند نمونه از مهمترین پروژه­های هوافضایی که دارپا در دههٔ اخیر انجام داده است، آمده است:
· پرتاب کنندهٔ تارس (Taures Launch Vehicle)
این SSLV (Small Standard Launch Vehicle) قادر است جسمی به جرم ۱۹۰۰ پوند را با دقت بالایی در مداری به فاصلهٔ ۴۰۰ نایکال مایلی قرار دهد.
· پرتابگر هوایی پگاسوس (Pegasus Air-Launched Vehicle)
این پرتاب کنندهٔ ALV یا پرتاب کننده کوچک (Air Launched Vehicle)، که توسط هواپیمای B-۵۲ حمل می­شود، وسیله­ای بسیار ارزان به حساب می­آید و قادر است پرتابه­ای به جرم ۴۵۰ پوند را در مداری نزدیک به زمین قرار دهد.
· هواپیمای بدون سرنشین آمبر (Amber)
این هواپیما از نوع UAV یاUnmanned Aerial Vehicle است و ۳۸ ساعت پرواز مداوم را نمایش داده است و برای حمل سنسورهایی مانند رادار و الکترو- اپتیک (EO) طراحی شده است.
· دوربین مادون قرمز اسکاتی برای هواپیمای B-۵۲
· تکنولوژی مواد برای هواپیمای F-۲۲
· تکنولوژیهایی برای حمل و نقل هوای
حسین عیوقی
منبع : تحلیلگران تکنولوژی هوا فضای ایران