یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
دارپا، مؤسسهای کوچک و انعطافپذیر
مهمترین مشخصهای که دارپا سعی کرده است در طی سالها به آن وفادار باشد، کوچکبودن و انعطافپذیری آن است. کوچکی دارپا از مهمترین عوامل پیشرفت قابل ملاحظهٔ آن در بخش دفاعی بوده است. دارپا هیچ گاه سعی نکرده است که حوزهٔ فعالیتهای تحقیقاتی خود را توسعه دهد و حتی همواره کوشیده است آن را محدودتر نماید. دارپا بعد از گذشت ۲ سال از شروع فعالیت خود، کارهای غیرنظامی خود را کنار گذاشت و در سال ۱۹۷۲ به طور رسمی تنها کارهای دفاعی را در دست گرفت. (نام آن از آرپا به دارپا تغییر یافت)
دارپا توانست با تمرکز بر تحقیقات صرفا دفاعی، خدمات مؤثری به نیروهای نظامی آمریکا ارائه نماید و از عوامل پیشرفت نظامی این کشور به حساب میآید. در این بین انجام پروژههای هوافضایی اهمیت به خصوصی دارد. دارپا دریافته است که مهمترین بخش در امور دفاعی، بخش هوایی آن است و پیشرفت در این قسمت موجب توسعهٔ دیگر بخشهای نظامی و همچنین فاصله گرفتن این کشور از کشورهای دیگر در زمینهٔ نظامی خواهد شد.
انعطافپذیری دارپا موجب شده است این مؤسسه همواره خود را با تغییرات محیط مطابق نماید و در دنیا به عنوان یک آژانس کاملا روزآمد به شمار آید. نگاهی گذرا به پروژههای انجام شده در دارپا خصوصا در زمینهٔ هوافضا روزآمد بودن آن را به اثبات میرساند.
دارپا بیش از ۲۵ پروژهٔ عظیم هوافضایی را به پایان رسانده است و با انجام این پروژهها گام بلندی را در قدرت یافتن نیروی نظامی آمریکا برداشته است. در پایان چند نمونه از مهمترین پروژههای هوافضایی که دارپا در دههٔ اخیر انجام داده است، آمده است:
· پرتاب کنندهٔ تارس (Taures Launch Vehicle)
این SSLV (Small Standard Launch Vehicle) قادر است جسمی به جرم ۱۹۰۰ پوند را با دقت بالایی در مداری به فاصلهٔ ۴۰۰ نایکال مایلی قرار دهد.
· پرتابگر هوایی پگاسوس (Pegasus Air-Launched Vehicle)
این پرتاب کنندهٔ ALV یا پرتاب کننده کوچک (Air Launched Vehicle)، که توسط هواپیمای B-۵۲ حمل میشود، وسیلهای بسیار ارزان به حساب میآید و قادر است پرتابهای به جرم ۴۵۰ پوند را در مداری نزدیک به زمین قرار دهد.
· هواپیمای بدون سرنشین آمبر (Amber)
این هواپیما از نوع UAV یاUnmanned Aerial Vehicle است و ۳۸ ساعت پرواز مداوم را نمایش داده است و برای حمل سنسورهایی مانند رادار و الکترو- اپتیک (EO) طراحی شده است.
· دوربین مادون قرمز اسکاتی برای هواپیمای B-۵۲
· تکنولوژی مواد برای هواپیمای F-۲۲
· تکنولوژیهایی برای حمل و نقل هوای
حسین عیوقی
منبع : تحلیلگران تکنولوژی هوا فضای ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان لبنان وزیر خارجه دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی
سیل تهران یسنا هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا تورم مسکن بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون جهان صدا و سیما مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه حماس آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه امیرعبداللهیان
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
اینستاگرام اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون