یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

۲۰۰۹ BMW X۶


۲۰۰۹ BMW X۶
پس از مدت ها انتظار، و گمانه زنی برای معرفی اس یو وی جدید ب ام و این شرکت بالاخره در موتورشو فرانکفورت به این انتظارات پایان داد و مدل جدید X۶ را به معرض نمایش گذاشت. البته بسیاری از اطلاعات این خودرو نظیر وزن - موتور - قیمت و... همچنان به طور کامل نیست و ما فقط می توانیم در مورد آن ها حدس ها و احتمالات را بیان کنیم. ایکس ۶ که بر روی پلاتفرم مدل ایکس ۵ ساخته می شود با توجه به فرم خاص بدنه دارای فضای کوچک تری در قسمت عقب خودرو می باشد. ایکس ۶ جدید به همراه مدل ایکس ۵ در اسپارتانبورگ واقع در ایالت کارولینای جنوبی ساخته می شوند. در ضمن فاصله بین دو محور در ایکس ۵ و ایکس ۶ برابر ۵/۱۱۵ سانتیمتر می باشد. ایکس ۶ از سیستم جدید شرکت ب ام و که DPC نام دارد و مخفف Dynamic Performance Control به معنی کنترل عملکرد حرکت است استفاده خواهد کرد. این سیستم در حقیقت گونه پیشرفته سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ (X-Drive) می باشد. این سیستم نیروی منتقل شده به چرخ ها را بر اساس زاویه چرخ ها در هنگام پیچ تنظیم می کند و مقدار نیرو منتقل شده به چهار چرخ تغییر می دهد (نظیر سیستم سوپرهندلینگ در محصولات آکورا). با استفاده از این سیستم و ترکیب آن با دو سیستم کنترل پایداری و کنترل کششی ایکس ۶ در سر پیچ ها به ندرت دچار پدیده کم فرمانی (Under steer) می گردد. البته مهندسان ب ام و معتقدند که این سیستم را می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که حتی باعث بیش فرمانی در سر پیچ ها نیز شود!! این سیستم تابستان سال بعد بر روی این مدل نصب می شود ولی نصب آن بر روی سایر مدل های ب ام و در سال ۲۰۰۹ صورت می گیرد. مهندسان ب ام و کوچک ترین اطلاعاتی در مورد موتورهای جدید این خودرو به بیرون منتشر نمی سازند ولی می توان پیشبینی کرد که این خودرو از نسل پیشرفته موتورهای ۶ سیلندر خطی و ۸ سیلندر وی شکل استفاده خواهد کرد. همچنین یک موتور ۳ لیتری توربودیزل مدرن نیر برای مدل های اروپایی این خودرو قابل دسترسی است. شرکت ب ام و عنوان می کند که وزن این خودرو ۶۸ کیلوگرم از مدل ایکس ۵ سبک تر است. بنابر این وزن این خودرو ازبین ۲۲۰۰ و ۲۳۵۰ کیلوگرم می باشد. کمی قدرت اضافه و وزن کمتر باعث شده اند تا شتابگیری این خودرو تند و تیز تر از مدل ایکس ۵ باشد.البته شرکت ب ام و برای سال ۲۰۰۹ یک مدل هیبریدی را در نظر گرفته که از نظر طرز کار مشابه « شورلت تاهو هیبرید » و « کادیلاک اسکالید هیبرید » می باشد. پیش بینی می شود قیمت این خودرو بین دو مدل ایکس ۳ و ایکس ۵ باشد (قیمت مدل پایه ایکس ۵ از ۴۶ هزار دلار آغاز می شود). برای مدل پایه این خودرو یک لاستیک ۵۵/۲۵۵ چهار فصل با رینگ های ۱۹ اینچی در نظر گرفته شده ولی در مدل های بالاتر لاستیک ۴۰/۲۷۵ در جلو و ۳۵/۳۱۵ (با رینگ های ۲۰ اینچی) در عقب بر روی این خودرو عرضه می شوند.
● پایان سخن:
ب ام و با معرفی این خودرو توانست باز هم کلاس جدیدی را با نام SAC به وجود آورد که به احتمال زیاد بزودی توسط سایر شرکت ها رقبایی برای این خودرو معرفی خواهند شد. ایکس ۶ از جولای سال آینده وارد بازار می شود و مدل هیبریدی آن نیز مدتی پس از معرفی مدل عادی به فروش خواهد رسید.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید