جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


حرکت انسانی بین مرزهای ملی: ارتباطات میان فرهنگی


حرکت انسانی بین مرزهای ملی: ارتباطات میان فرهنگی
درمفهوم جریان اطلاعات،تغییرشاخص واهمیت تبادلات آموزشی وفرهنگی بین المللی میتواندبه مواردزیرکمک کند:
۱) تغییردرماهیت ومنبع نوآوری فناوری.
۲) تغییردرفنون ارتباطات ازراه دوروتعدادمخاطبان پیامها.
۳) تغییردرماهیت ومنبع انتقال فناوری ازمواد،ماشینهاواشیاءبه آموزش وپژوهش مهارت- محور
۴) تغییردردرک معرفت شناسی،فلسفی وروش شناسی هنروعلوم درسطح جهانی به ویژه انفجاردانش.
۵) معرفی جریان آموزشی وفرهنگی به عنوان جنبه ای ازسیاست توسعۀ ملی(به ویژه درکشورهای درحال توسعه)ودربیشترموارد،به عنوان بخشی ازسیاستهای سیاسی وایدئولوژیک.
۶) گسترش تجارت وبازرگانی درطول مرزهای ملی وظهوربازیگران فراملی گوناگون.
۷) افزایش تعدادسازمانهای بین دولتهاوغیردولتی وهمچنین تعدادموسسات وافراددرگیردرامورآموزش،فرهنگی وهنری.
● کنفرانسهای بین المللی:
کنفرانسها- درسطح منطقه ای وبین المللی- نقش مهمی درارتباطات وروابط بین المللی ایفامینمایند.سازوکارکنفرانس،محفلی رابرای تبادل اطلاعات،بحث،مباحثه ومذاکره بین فعالان دولتی وغیردولتی فراهم میاورد.مرورمتون این حوزه،نشاندهندۀ وجودزمینه برای پژوهش میباشد.ازآنجاکه تحقیقات تجربی کمتری درارزیابی جریان اطلاعات تبادل شده درکنفرانسهاارائه گردیده است،اهمیت وجودزمینۀ پژوهش دراین حوزه رامیتوان ازطریق بررسی رشداخیرکنفرانسهای بین المللی به تصویرکشید.بعلاوه،عوامل فرهنگی،اقتصادی،سیاسی،حقوقی،اجتماعی،قانونی وفناوری متعددی وجودداردکه برجریان اصلاعات درکنفرانسهای علمی وفنی بین المللی تاثیرمیگذارد.
● مبادله های آموزشی بین المللی:
هرساله هزاران دانش آموزدبیرستانی ودانشجوی دانشگاهی،معلم،استاد،پژوهشگر،آموزشیاران فنی وحرفه ای،نمایندگان کنفرانس وبرنامه ریزان فرهنگی،برای مطالعه،کاریاماموریت به کشورهای خارجی سفرمیکنند.اگرچه اکثرمبادلات تحت پشتیبانی مشتریان هستند،ولی بیشترآنهابه اضافۀ فعالیتهای انسانی دردایرۀ آموزش وفرهنگ نیزازطرف دولتها،بنیادها،شرکتهای فراملی وموسسات آموزشی تامین میشوند.
درسطح کلی میتوانیم تحقیقات ومتون مربوط به جنبه های آموزشی وفرهنگی جریان وحرکت انسان درطول مرزهای ملی وفرهنگهارابه چهارطبقۀ ویژه تقسیم کنیم:
۱) مقایسۀ اطلاعات جمعیت شناختی گردآوری شده درموردمبادلۀ بین المللی.
۲) جریان مردم ازطریق مجراهای آموزشی وفرهنگی وپرسشهای مربوط به تغییرتصورات ونگرش به عنوان اثرات مبادله های بین المللی.
۳) تاثیرمبادلۀ بین المللی برتوسعۀ ملی وبین المللی.
۴) بررسی فرایندآموزش بین المللی ومبادلات فرهنگی به عنوان جنبۀ اساسی اطلاعات علمی وانفجارجهانی.
ازداده های گردآوری شده درموردمبادلات آموزشی بین المللی،چندین ویژگی ظاهرمیشود:
۱) افزایش مستمرتعدادافرادمرتبط میباشد.
۲) ایالات متحده به تدریج وبه دنبال جنگ جهانی دوم،به عنوان یک قدرت جهانی مطرح گردیدوبه مرکزعمدۀ دانشجویان خارجی تبدیل گردید.
۳) ( تاحدودی به وسیلۀ تسلط ایالات متحده برمبادلۀ آموزشی تحت پوشش قرارمیگیرد)تمایل دانشجویان کشورهای کمترتوسعه یافته به تحصیل درکشورهای توسعه یافته ایستکه ارتباط مستحکم تاریخی،زبانی وفرهنگی باکشورخوددارند.
۴) گرایش کشورهای کمترتوسعه یافته به آموزش درصدبیشتری ازدانشجویان خوددرخارج ازکشوراست.
۵) محتوای تحصیل درخارج است
۶) تعدادزیاددانشجویانی استکه به کشورمیزبان خودمهاجرت میکنند.
درانتخاب کشوربرای تحصیل،دانشجویان کشورهای کمترتوسعه یافته چندین معیاروملاک رامدنظرقرارمیدهندکه عبارت است از:
۱) کیفیت دانشگاهها
۲) موقعیت جهانی کشور
۳) همبستگیهای زبانی،فرهنگی وتاریخی باکشورخود
۴) دستیابی به کمکهای مالی.
● تاثیرارتباطات میان فرهنگی:
تماسهای میان فرهنگی افرادراقادرمیسازدتاپیچیدگیهای جامعه رادرک کرده وباافرادفرهنگ دیگرمداراکنند.توان درک فرهنگهای دیگرمیتواندبه عنوان سنگ بنای درک بین المللی وصلح جهانی باشد.
● ارتباطات سنتی:
قالبهای ارتباطات سنتی برمجراهای فناوری گرای رسانه های گروهی تمرکزدارد.به اطلاعات ماننداخبارنگریسته میشودکه ازطریق مجاری ارتباطات جمعی ازیک فرستنده به گیرندگان متعددی جریان میابد.مطالعات سنتی نیزبرمحتوای چنین جریان اطلاعاتی تاکیدمیکنند.درمدل بین اشخاص،برعکس،فرددرآن واحد، پیام،مجرا،فرستنده وهم گیرندۀ ارتباطات است.
زمانیکه فردازیک فرهنگ به فرهنگ دیگر،ازمیان یک ملت به میان یک ملت دیگرمنتقل میشود،سوال جدی درموردمطالعات جریان بین المللی ارتباطات بین شخصی بایداین باشدکه برای چنین فردی،درچنین ساختاری که بازخورد،خیلی بیشترازجریان انفعالی ویک جانبۀ ارتباطات گروهی است،چه اتفاقی میافتد؟ درتجزیه وتحلیل ارتباطات درسطح بین المللی چندین موردبرای تحقیق میتواندموردملاحظه قرارگرفته وشناسایی شود:
۱) افراددرطول اجتماعی شدن دریک محیط خارجی،دچارچه تغییراتی میشوند؟فردچگونه بااین محیط ارتباط برقرارکرده واطلاعات بدست میاورد؟
۲) درک افرادنسبت به محیط خارجی(نسبت به مردم،سیاستهاونظیرآن)چگونه درفرآیندارتباطات تغییرمیابد؟
۳) تاثیرحضورافراددرکشورمیزبان ودرمحیط وفعالیتهای آن چیست؟
۴) محتوای جریان اطلاعات بین اشخاص ومحیط آن چیست؟
ازملاحظات بالاروشن است که تفاوتهای مهمی بین تجزیه وتحلیل نظامهای ارتباطات گروهی وبین تماسهای فردبافردوجوددارد.درمورداخیر،نظام کامل ارتباطات به طورواقعی کارمیکندوسوالات متفاوت ومسائل پژوهشی رابه میان میآورد.انسان،کانون تمرکزتحقیق دراین ساختارمیباشد.
حوزۀ مبادلۀ آموزشی بین المللی چنین به نظرمیرسدکه محبوب ترین حوزۀ تحقیق دراین باره میباشدکه بیان مینمایدچگونه فرآیندهای ارتباطات یک شخص میتواندیانمیتوانددرطول اقامت دربین یک فرهنگ دیگرتغییرکندوآیاآن تغییرمیتواندبراطلاعاتی که اودرآن کشوردریافت میکندوارزشها،نگرشهاوعقایدیکه برآن اطلاعات استواراست،تاثیرگذارباشد.جامعه شناسی مبادلۀ آموزشی وفرهنگی بین المللی ممکن است بتواندقابل اعتمادترین منابع وداده های مربوط به طرزوقوع روابط بین المللی درآینده ارائه دهد.
http://alidostmohamadi.blogfa.com