پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
لاکپشتهای نینجای دگرگون شدهٔ نوجوان - TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES
سال تولید : ۱۹۹۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : کیم داوسن، سایمن فیلدز و دیوید چان
کارگردان : استیو بارون
فیلمنامهنویس : تاد و. لانگن و بابی هربک، بر مبنای دستانی نوشتهٔ هربک دربارهٔ شخصیتهائی خلق شده توسط کوین ایستمن و پیتر لئرد
فیلمبردار : جان فنرد
آهنگساز(موسیقی متن) : جان دو پرز
هنرپیشگان : جودیت هوگ، جیمز سایتو، الیاس کوتئاس، جاش پایس، میکلن سیستی، لیف تیلدن، دیوید فورمن، مایکل ترنی
نوع فیلم : رنگی، ۹۳ دقیقه
ـ نیویورک، ̎شردر̎ (سایتو)، استاد یاغی نینجا، بچههای ناراضی شهر را جمع کرده و با تشکیل گروهی به نام ̎فوت̎ مردم را غارت و تهدید میکند. زن خبرنگاری به نام ̎اونیل̎ (هوگ) که از مخالفان فعال این جنایتها است، به دست موجودات مرموزی از دست اوباش نجات مییابد. این موجودات، لاکپشتهای نینجای دگرگون شدهٔ نوجوان هستند: ̎رافائل̎ (پایس)، ̎میکل آنژ̎ (سیستی)، ̎دوناتللو̎ (تیلدن) و ̎لئوناردو̎ (فورمن) که تحت تشعشع رادیواکتیو به موجودات باهوشی تبدیل شدهاند و موشی دانا به نام ̎اسپلینتر̎ (صاحبش یک استاد نینجا بوده که به دست ̎شردر̎ به قتل رسیده) به آنها تعلیم داده است. افراد ̎شردر̎، ̎اسپلینتر̎ را میدزدند. ̎اونیل̎ که از طرف پسر بزهکار رئیسش تهدید شده، لاکپشتها را در خانهاش پناه میدهد. اما خانهٔ او مورد هجوم قرار میگیرد و خودش نیز از کار اخراج میشود. آنها به مزرعهٔ پدر ̎اونیل̎ میروند تا با کمک ̎کیسی جونز̎ (کوتئاس)، مهارتهای دفاعی خود را افزایش دهند. لاکپشتها، ̎اسپلینتر̎ را نجات میدهند، سپس به نیویورک باز میگردند، با گروه ̎فوت̎ میجنگند و شکستشان میدهند. بچهها هم که درس عبرتی گرفتهاند، پشیمان به خانههایشان بر میگردند.
ـ یکی از پرفروشترین فیلمهای سینمائی مستقل دههٔ ۱۹۹۰، که ابر قهرمانانی مثل ̎سوپرمن̎ و ̎بتمن̎ را هجو میکند. لاکپشتها ... بازار اسباب بازی و ابزار سرگرمی بچههای ده دوازده ساله را قبضه کردند و راه خود را تا مجموعههای کارتونی تلویزیونی و نسخههای گوناگون دیگر هم باز نمودند. فیلم به این موضوع هم اشاره دارد که دلیل از راه بدر شدن بچهها، ضعف ارزشهای اخلاقی در خانوادهشان است و گاه به شوخیهای نژاد پرستانه هم میرسد؛ مثل جائی که با قدرت اقتصادی ژاپن شوخی میکند. کارگردانی بارون چندان به چشم نمیآید. او پس از فیلم اول خود، رویاهای برقی (۱۹۸۴)، در اینجا نیز استقلال خود را حفظ میکند و با بودجهٔ کم و بدون بازیگران معروف جلو میرود. اما برخلاف ̎بتمن̎ و ̎سوپرمن̎، فیلم نمیتواند میان هجویه و انسان دوستی تعادل مناسبی ایجاد کند و همچنان در طرح قصهٔ ابتدائی خود دست و پا میزند تا به نقطهٔ اوج غیر حساسش برسد. جائی که بدجنس مخوف ماجرا پیش از وقوع جنگی بزرگی که قاعدتاً تماشاگر منتظرش هست، از یک ساختمان به خرابهای سقوط میکند. ضعف طراحی حرکت لاکپشتها باعث شده استفادهٔ کافی از آنها در هنگام درگیریها نشود و چهار شخصیت اصلی به سختی از هم تمیز داده میشوند. دنبالهها: لاکپشتهای نینجای دگرگون شدهٔ نوجوان ۲ (مایکل پرسمن، ۱۹۹۱)، لاکپشتهای نینجای دگرگون شدهٔ نوجوان ۳ (استوارت گیلارد، ۱۹۹۲)