دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


جای خالی پیکان به کدام خودرو می رسد


شركت های فولكس واگن، رنو - نیسان، هیوندایی، كیاموتورز و فیات در ایران قصد تولید خودروهایی را در كلاس پیكان دارند. این خودروها دقیقاً همان رقبای اصلی هم در جهان نیز به شمار می روند.
• رقابت غول ها در خیابان های تهران
خودروی هیوندایی ورنای، كیاریو، فیات پالیو، فولكس گل و رنو لوگان تولیدشان در ایران قطعی شده و تولید هیوندایی ورنای و فولكس گل به تازگی آغاز شده است. كیاریو و فیات پالیو نیز در نیمه دوم سال ۲۰۰۵ وارد بازار ایران می شوند و ال-۹۰ در اوایل سال ۲۰۰۶ در ایران به تولید انبوه می رسد. تا قبل از ورود ال-۹۰ قیمت پیش بینی شده برای چهار خودرو در كلاس B اقتصادی به این شرح است: هیوندایی ورنای بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان، فولكس گل بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان، كیاریو بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان، فیات پالیو بین ۹ تا ۱۲ میلیون تومان. اما با ورود ال-۹۰ با قیمت هفت تا ۹ میلیون تومان بازار دچار تحول اساسی می شود؛ به گونه ای كه در این زمان باید برای رقابت، قیمت ورنای ۹ میلیون تومان، كیاریو هفت تا هشت میلیون تومان، فیات هفت میلیون تومان و فولكس گل حدود هشت میلیون تومان باشد.
• بررسی خودروها از نظر قوای محركه
فیات پالیو كه از قوای محركه ۶/۱ لیتری با ۱۶ سوپاپ بهره می گیرد با استفاده از موقعیت سوپاپ رو حدود ۹۹ اسب بخار قدرت تولید می كند. نسبت تراكم این موتور ۱۰ بوده و خودرو را به سرعت ۲۰۱ كیلومتر در ساعت می رساند. در حالی كه خودروی هیوندایی نیز از موتوری با ۵/۱ لیتر ظرفیت و ۹۴ اسب بخار قدرت استفاده می كند. خودروی فولكس گل موتوری با حجم ۸/۱ لیتر و قابلیت تولید ۱۰۰ اسب بخار دارد و موتور كیاریو هم با دو نوع ۳/۱ لیتری و ۵/۱ لیتری به ترتیب ۷۵ و ۹۶ اسب بخار قدرت تولید می كند. در این میان موتور ال - ۹۰ نیز با اسم K۴M ظرفیتی حدود ۶/۱ لیتر داشته و قدرت ۱۱۰ اسب بخار را دارد و دارای نسبت تراكم ۱۰ است. این خودرو نیز با این موتور حدود ۲۰۰ كیلومتر در ساعت سرعت خواهد داشت. مصرف سوخت این موتور بنا به ادعای كارخانه بین هفت تا هشت لیتر است.
• اتاق و سیستم تعلیق
خودرو كیاریو از سیستم فنربندی مك فرسون در جلو و فنر پیچشی در عقب بهره می برد. ال -۹۰ نیز از نسل جدید تعلیق مك فرسون با سه شاخه مثلثی در جلو و تعلیق H شكل با دو كمك فنر و فنر لول بهره می برد. خودرو فولكس گل با بهره گیری از سیستم تعلیق خودروی گلف برای جاده های غیرهموار مشابه ال- ۹۰ تقویت شده به صورتی كه قطر فنرها در این سیستم افزایش یافته و شاسی نیز تقویت شده است. از نظر اتاق بنا به بررسی انجام شده رنو بزرگترین صندوق عقب را داراست، اما از نظر حجم داخلی تقریباً ال-۹۰ و فولكس گل بزرگترین فضای داخلی را دارند، اما از نظر زیبایی ظاهری فیات پالیو با استفاده از مهندسان طراح ایتالیایی زیباترین خودروی این كلاس است. البته فولكس گل نیز دارای چهره و استیل مناسبی است، در این كلاس كمترین خطوط منحنی شكل را خودروی ال-۹۰ داراست تا تولید آن به دلیل راحتی در ساخت ارزان و آسان باشد. این امر كمی بر روی ظاهر خودرو تاثیر گذاشته و شكل این خودرو را از رقبای ایتالیایی و آلمانی خود عقب انداخته است. از نظر ایمنی نیز براساس بررسی انجام شده در انجمن ایمنی اروپا ال-۹۰ یا لوگان بیشترین ایمنی را كسب كرده و دارای سه ستاره است. هیوندایی نیز تقریباً خصوصیات مانند ال-۹۰ را داراست.
• قیمت جهانی
در این كلاس هم اكنون لوگان با قیمت پنج هزار یورویی در جهان ارزان ترین خودروست. كمترین قیمت برای فیات پالیو نیز ۷۵۰۰ یورو گزارش شده و فولكس گل نیز دارای قیمت هفت هزار یورویی است. هیوندایی ورنای نیز حدود هفت هزار یورو قیمت دارد.
• وضعیت تولید در ایران
بنا بر این گزارش خودروی فیات پالیو در سال ۲۰۰۵ به صورت فول CKD تولید خود را در ایران آغاز می كند. سرمایه گذاری فیات در ایران با وجود انعقاد قرارداد ۲۰۰ میلیون یورویی همكاری این شركت با بخش خصوصی ایران به دلیل مشكلات مالی فیات هنوز به صورت سری مانده است، اما پیش بینی می شود كه مقدار سرمایه گذاری اندك باشد و عمده سرمایه گذاری از سوی طرف ایرانی كه شركت توسعه صنعت پارس است، انجام شود. البته شركت فیات انتقال دانش فنی ساخت قطعات به قطعه سازان ایرانی را قبول كرده و اتصال به شبكه جهانی قطعه سازان خود را هم به صورت غیرشفاف اعلام كرده است، مشكل اساسی بر سر راه فیات در ایران سهام دار بودن جنرال موتورز آمریكاست كه گسترش طرح این شركت در ایران را ممكن است با مشكل مواجه كند. شركت فیات هم اكنون در كلاس اصلی تولید خودرو خود یعنی B و C از سه رقیب خود یعنی فولكس واگن، رنو و پژو عقب افتاده و به همین دلیل به آستانه ورشكستگی رسیده است. هیچ كدام از خودروهای این شركت در لیست پنج خودرو پرفروش اروپا قرار ندارند، این درحالی است كه در لیست پرفروش ترین خودرو اروپایی رنو مگان در مقام اول، پژو ۲۰۶ در مقام دوم و فولكس گلف در مقام سوم قرار دارد. حال این خودروساز با سه رقیب اصلی خود برای بازار ایران آماده نبرد می شود تا شاید خود را از خطر ورشكستگی به دلیل پتانسیل مناسب بازار منطقه غرب آسیا نجات دهد.
منبع: ایسنا، امین آزاد
منبع : باشگاه اندیشه