سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
خردهریزههای مغز من
حال همه بچههای سینمای مستند و کوتاه خوب است و کشتیشان در حاشیه سینمای ایران به راه خودش ادامه میدهد و دیگر هیچ. نمیخواهم قرقر کنم. نمیخواهم به چیزی گیر بدهم. نمیخواهم از شرایط بیرونق فرهنگمان و بیانگیزگی این روزها بنویسم. میخواهم نوشتهام پر از چیزهای خوب و پر از امید باشد. پس صفحهام خالی خواهد ماند؟ پس ستون امروز نمیتواند تیتر خوبی داشته باشد؟ قول دادهام که این کلمات بیرمق حداقل هفتصد هشتصد تایی باشند و چقدر سخت است که با اینها بخواهی جلو بروی. شاید بتوانم تمام انرژیهای خوب اما پراکنده یکی دوهفته پیش را کنار هم بگذارم و چیزی از تویشان دربیاورم؟ میشود «وحدت موضوع» را یک بار هم که شده فراموش کرد و با پارهای از ایدهها زد به جاده و امتحان کرد که با آنها تا کجاها میشود، رفت؟
اول از همه، هفته پیش دو فیلم کوتاه دیدم که حالم را خوب کردند. یکیشان «دندان آبی» از هومن سیدی بود و آن یکی «تاج خروس» از آیدا پناهنده. هر دو فیلم برشی بودند از یک لحظه تلخ و عصبی از آدمهای ایران امروز و به گمانم بیشتر از مجموع ده فیلم مستند اجتماعی، حال و روز ما را ثبت کرده و نمایشیاش کردهاند. بهخصوص فضای قدرتمند فیلم آیدا پناهنده با آن آدمهای سرخورده و حیرانش یکی از فضاهای گمشده مستندهای امروز ماست. آدمهای طبقه متوسط شهری در کارهای کدام گروه از مستندسازان ما ثبت میشود؟ و البته مهمتر از این باید پرسید چه کسی و یا کدام شبکه خریدار آنهاست؟
دوم اینکه یک فیلم مستند به دستم رسید با نام «ویلیام اگلستون در دنیای واقعی» که مرا با ویلیام اگلستون عکاس و کارهای او آشنا کرد. عکاس غریبی که زندگی روزمره و پیش پا افتاده آمریکا را به سندهای عجیبی تبدیل میکند که از درون آنها میتوان رد فضای فیلمهای فیلمسازان آمریکاییای مانند جارموش و عکاسیهای ویم وندرس و خیلی آثار دیگر را پیدا کرد و جلو آمد و به کلمه من درآوردی رسید که در ذهنم مدام مرورش میکنم: «سنت نگاه کردن». ما از پس کدام نگاه میخواهیم به نگاه خودمان برسیم؟ کدام سنتهای تصویریمان را باید مرور کنیم؟
تبلیغات برند «بنتون» و مدیر تبلیغاتی آن «الیویر توسکانی» از جمله کشفهای هفته پیشم بودند. این طراح و عکاس مجنون، برای خلق حال و هوایی مدرن و معاصر از تلفیق کارهای تبلیغاتیاش با حال و هوایی مستند و فتوژورنالیسمی بهره برده و قدرت بیمهار کارهایش از همین بکگراند مستند و این تلفیق پر جسارت به دست آمده است.چه جور پوشاکی برای تبلیغات ممکن است از چهره زنان کتک خورده و یا یک جوان ایدزی رو به مرگ استفاده کند؟ چه طراحی از یک لباس خونین و یا یک قبیله سیاهان برای گسترش کسب و کار ژاکتهای رنگین استفاده میکند؟ کارهای توسکانی نمونهای از استفادههای جدید از ظرفیتهای فضاهای مستند هستند.
و اما در آخر به نمونهای دیگر از آثار مستند میخواهم اشاره کنم که در بین جامعه فرهنگی ما به کاری بسیار پست و پائین شایع است. «دیوید ری کارسن» یکی از طراحان تایپوگرافی و مدیر هنری بسیار مطرح آمریکایی است که مدتی قبل داشتم سایتش را مرور میکردم و با کمال تعجب به عکسهای عروسیای برخوردم که در سایتش و در کنار دیگر عکسهای فاین آرتیاش گذاشته بود. این عکسهای عروسی سیاه و سفید، واقعا با دید هنری درجه یکی برداشته شده بودند و نگاهی متفاوت به این نوع از عکس را باعث میشدند. اینها سندهایی هستند که یک هنرمند بزرگ برای عروس و داماد خوشبخت و البته گوشه کوچکی از تاریخ هنر به یادگار گذاشتهاند. شاید هفته بعد از این بنویسم که چقدر ظرفیتهای کار هنرمندان و قالبهای کاریشان در دنیای امروز متنوع است و چرا ما در اینجا باید تا ابد به یک شاخه از هنر بچسبیم و نانمان را با سربلندی تنها از آن درآوریم و بس.
رضا بهرامینژاد
منبع : روزنامه فرهنگ آشتی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس حسن روحانی صادق زیباکلام دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
تهران قوه قضاییه هواشناسی بارش باران شهرداری تهران پلیس قتل سیل سازمان هواشناسی سلامت زلزله وزارت بهداشت
سایپا خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو مسکن بورس گاز حقوق بازنشستگان ایران خودرو
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران دفاع مقدس حج تلویزیون سینمای ایران تئاتر نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران سریال سینما
وزارت علوم دانشگاه تهران
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس آمریکا روسیه افغانستان نوار غزه اوکراین طوفان الاقصی
استقلال فوتبال فولاد خوزستان پرسپولیس مهدی طارمی لیگ برتر رئال مادرید فولاد باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی
اینترنت شفق قطبی تبلیغات نوآوری ایلان ماسک ناسا اپل
کودک سلامت روان رژیم غذایی ویتامین شیر فشار خون تجهیزات پزشکی افسردگی بارداری