پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
۲۰۰ تاکسی جدید آمدند، مشکل حل میشود؟
● بازی بازی با واژههای «خصوصیسازی» و «نظارت»
حمل و نقل عمومیدر تهران به یك معضل حاد و یك مشكل بزرگ تبدیل شده است. در حالی كه نخست باید یك برآورد كلی ازسطح درآمد و رفاه مردم یك شهر به دست بیاید و سپس بر اساس آن برای امور كلان از جمله حمل و نقل برنامهریزی شود، مسئولان ناوگان حمل و نقل عمومیتهران ابتدا برای برون رفت از معضلات فعلی، چند راهحل را اجرا كردهاند تا بعدا با یافتن اقشار آسیبپذیر! فكری به حال آنها بكنند. یعنی اینكه به جای جواب دادن به سئوال، سئوال را پاك كردهاند، جواب دلخواهشان را نوشتهاند و بعد یك سئوال مناسب آن پیدا كردهاند، یا همچون چیزی. فعلا كه كار از كار گذشته، جایی برای نق زدن نمیماند اما مسئله اینجا است كه راهحل پیدا شده برای مشكل حمل و نقل را در حقیقت چندان نمیتوان «راهحل» خواند. در شرایطی كه تصمیم گرفته شده ۶۰ درصد اتوبوسهای شركت واحد خصوصی باشند و حالا هم سازمان تاكسیرانی دست به دامان بحث «خصوصیسازی» شده به نظر میرسد اولین و دمدستیترین راه برای حل مقطعی روی زمین ماندن مسافران اجرا شده، یعنی تكیه به سرمایههای خود مردم برای جابهجایی آنها. البته واژه پرطمطراق «خصوصیسازی» میتواند به «راهحل» اجرایی برای كمك به باز شدن گره حمل و نقل پایتخت تبدیل شود اما برای رسیدن به چنین جایگاههایی، باید بسترها و زیرساختهای مناسب آن را هم فراهم كرد. در شرایطی كه خطوط مترو پس از سالها هنوز در بخش عمدهای از شهر دیده نمیشوند، كرایه تاكسیها خارج از توان پرداخت بخش كثیری از افراد جامعه، همچنان در حال افزایش است- دیگر حرف از سهمیهبندی بنزین نزنید -و اتوبوسهای بلیتی شركت واحد- كه با توجه به بهای پرداختی، بهترین وسیله جابهجایی برای بسیاری از شهروندان هستند- كم، كندرو، فرسوده و در مجموع تقریبا ناكارآمد هستند، نمیتوان یكباره عنان بخش زیادی از كار را به بخش خصوصی سپرد، چون بخش «خصوصی» زیر سایه «رقابت» معنا پیدا میكند و زمانی موثر است كه مردم حق «انتخاب» داشته باشند، یعنی اگر كسی نخواست از اتوبوسهای صد، صد و پنجاه تومانی یا تاكسی استفاده كند، بتواند بدون دردسر و زحمت، با اتوبوسهای بلیتی یا مترو، به موقع به مقصدش برسد، نه اینكه با فروختن چند اتوبوس و دادن مجوز به چند شركت خصوصی برای راهاندازی تاكسی، همین تعریف از بخش خصوصی را هم ناقص پیاده كنیم و مشكلی بر انبوه مشكلات بیفزاییم.
به هر جهت، بخش خصوصی باید قسمتی از سیستم حمل و نقل باشد، نه همه آن. دست آخر میماند بحث نظارت. تیموری كرمانی، خبر از ارائه مجوز به پنج شركت خصوصی و آغاز به كار ۲۰۰ دستگاه تاكسی برای این شركتها در سطح شهر تهران داده كه قرار است نرخ آنها بر اساس تاكسیمتر محاسبه شود-نه اینكه تاكسیهای معمولی با تاكسیمتر كار میكنند؟!- طرح ساماندهی مسافركشهای شخصی هم هست. همه اینها را كه كنار هم بچینیم به این نتیجه میرسیم كه ظاهرا مسئولان ناوگان حمل و نقل عمومی -خدای ناكرده- قصد دارند ناكارآمدی در جذب بودجه، تهیه دستگاههای اتوبوس و تاكسی نو و بالا بردن كیفیت ارائه خدمات را پشت سر واژههایی مثل «نظارت» و «خصوصیسازی» پنهان كنند.
منبع : روزنامه حیات نو
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی پلیس تهران قوه قضاییه پلیس راهور هلال احمر سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب کتاب مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه یمن افغانستان
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ
هوش مصنوعی هواپیما تبلیغات تلفن همراه اپل گوگل همراه اول مدیران خودرو ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه