جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

احکام آب کر و جاری


احکام آب کر و جاری
۱) اگر چیز نجس را زیر شیری كه متصل به كر است بشویند, آبی كه از آن چیز می ریزد(۱) اگر متصل به كر باشد و بو یا رنگ یا مزهء نجاست نگرفته باشد(۲) پاك است (م ۲۴.
۲) آب (۳) لوله های حمام و عمارات ( ساختمانها) كه از شیرها و دوشها می ریزد, اگر متصل به كر باشد مثل آب جاری است (۴) (م ۳۸.
۳) اگر(۵) چیز نجس را در آب كر یا جاری آب بكِشند, آبی كه بعد از بیرون آوردن , از آن می ریزد پاك (۶) است (۷) (م ۵۷.
۴) اگر(۸) چیز نجس را بعد از برطرف كردن عین نجاست (۹), یك مرتبه در آب كر یا جاری فرو برند كه آب به تمام جاهای نجس آن برسد پاك می شود(۱۰). و احتیاط واجب آن است كه فرش و لباس و مانند اینها(۱۱) را طوری فشار یا حركت دهند كه آب داخل آن خارج شود(۱۲) (م ۱۶۱.
۵) چیز(۱۳) نجسی كه عین نجاست (مانند خون ) در آن نیست , اگر زیر شیری كه متصل به كر است یك دفعه بشویند پاك می شود. و نیز اگر عین نجاست در آن باشد, چنانچه عین نجاست آن زیر شیر و یا به وسیلهء دیگری برطرف شود, و آبی كه از آن چیز می ریزد بو یا رنگ یا مزهء نجاست به خود نگرفته باشد, با آب شیر پاك می گردد.
اما اگر آبی كه از آن می ریزد(۱۴) بو یا رنگ یا مزهء نجاست گرفته باشد, باید به قدری آب شیر روی آن بریزد تا در آبی كه از آن جدا می شود بو یا رنگ یا مزهء نجاست نباشد(۱۵) (م ۱۷۹.

عبدالرحیم موگهی
پی‏نوشت‏ها:
۱ـ مكارم :... آبی كه از آن می ریزد پاك است , مگر اینكه بو یا رنگ و یا طعم نجاست به خود گیرد (م ۲۸.
۲ـ بهجت :... و عین نجاست هم در آن نباشد پاك است (م ۲۶ زنجانی : و بو یا رنگ یا مزهء آن به سبب ملاقات بانجاست آن چیز تغییر نكرده باشد, پاك است (م ۲۱.
۳ـ مكارم : آبهای لوله كشی شهرها و حمامها و مانند آن , كه متصل به منبع است حكم آب جاری را دارد, به شرط اینكه آب منبع به تنهایی یا به اضافهء لوله كمتر از كر نباشد (م ۳۹ بهجت : آب لوله های حمام كه از شیرها ودوشها می ریزد, و آب لوله های ساختمان اگر متصل به كر باشد, در حكم آب كر است (م ۴۰.
۴ـ تبریزی :... اگر به ضمیمه (و همراه ) منبعی كه متصل به آن است به قدر كر باشد, حكم كر را دارد (م ۳۵زنجانی : آب لوله كشی شهر جاری است و فرقی بین آب حمام و غیر حمام نیست (م ۳۵ (و) در حمامهایی كه به آب لوله كشی متصل نیست , آب لوله های حمام كه از شیرها و دوشها می ریزد اگر به ضمیمهء حوضی كه متصل به آن است به قدر كر باشد, كر محسوب می شود (م ۳۶.
۵ـ زنجانی : اگر چیز نجسی را در غیر آب قلیل آب بكشند, از آبی كه بعد از بیرون آوردن , از آن می ریزد, بنابراحتیاط باید اجتناب كرد (م ۵۴.
۶ـ بهجت :... پاك و پاك كننده است (م ۵۹.
۷ـ مكارم : این مسأله در رسالهء ایشان دیده نشد.
۸ـ مكارم : اگر چیز نجسی را با آب كر یا جاری یا آب لوله كشی بشویند تا عین نجاست برطرف شود, یا بعد ازبرطرف كردن عین نجس در آب كر یا جاری فرو برند پاك می شود, ولی فرش و لباس و مانند آن را باید فشار یاحركت داد تا آب آن خارج شود (م ۱۸۰.
۹ـ تبریزی : عبارت (بعد از برطرف كردن عین نجاست ) در رسالهء ایشان دیده نشد (م ۱۶۰.
۱۰ـ زنجانی : اگر چیز نجس , غیر ظرف شُرب ( آشامیدن ) را یك مرتبه در غیر آب قلیل مانند كر و جاری بشویند كه آب به تمام جاهای آن برسد پاك می شود... (م ۱۶۰.
۱۱ـ بهجت :... اگر با آب قلیل شسته شود طوری فشار یا حركت دهند... (م ۱۶۱.
۱۲۶ـ تبریزی :... و در فرش و لباس و مانند اینها فشار یا مانند آن از مالیدن یا لگد كردن لازم است , و در صورتی كه لباس و مانند آن مُتَنَجِّس (= نجس شده ) به بول باشد, در كر نیز دو مرتبه شستن لازم است (م ۱۶۰ زنجانی :از عبارت (احتیاط واجب آن است كه فرش و لباس ...) تا آخر مسأله در رسالهء ایشان دیده نشد (م ۱۶۰.
۱۳ـ تبریزی : مسأله به صورت بالا در رسالهء ایشان نیست . فقط فرموده اند: آب شیری كه متصل به كر است ,حكم كر را دارد, (م ۱۷۸ مكارم : مسأله به صورت بالا در رسالهء ایشان نیست . فقط فرموده اند: شیری كه متصل به كر می باشد, آبی كه از آن می ریزد حكم آب كر و جاری را دارد. بنابراین هر چیز نجسی را با آن بشویند, همین كه عین نجاست برطرف شد پاك می شود (م ۱۹۵.
۱۴ـ بهجت :... از آن می ریزد در اول زمان اتصال بو یا رنگ یا مزهء نجاست گرفته باشد... (م ۱۷۸.
۱۵ـ زنجانی : این مسأله در رسالهء ایشان دیده نشد.
منبع : بلاغ