دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
بیمار روانی - Psycho
سال تولید : ۱۹۹۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : برایان گریزر و گاسوان سانت
کارگردان : وانسانت
فیلمنامهنویس : جوزف استفانو، برمبنای رمانی نوشته رابرت بلاک
فیلمبردار : کریستوفر دویل
آهنگساز(موسیقی متن) : دانی الفمن (اقتباسی)
هنرپیشگان : وینس وون، آن هکه، جولیان مور، ویگو مورتنسن، ویلیام هـ. میسی و رابرت فورستر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۹ دقیقه.
̎ماریونکرین̎ (هکه)، منشی جوان یک آژانس عاملاتی، با ̎سام لومیس̎ مورتنسن دوست است که بدهی گزافی دارد. روزی یک مشتری ثروتمند به آژانس مراجعه میکند و در قبال پرداخت چهارصد هزار دلار پول نقد، خانهای میخرد. ̎ماریون̎ پول را میدزدد و به امید یک زندگی رویائی با ̎سام̎، به سمت کالیفرنیا میگریزد. اما در راه، اسیر توفانی سخت میشود و در متلی میماند که صاحب آن، ̎نورمن بیتس̎ (وون)، همراه با مادرش در خانهای در مجاورت متل زندگی میکند. یک هفته بعد، ̎ماریون̎ ناپدید میشود و هیچ کس نشانی از او یا پولهای به سرقت رفته نمییابد. یک کارآگاه خصوصی (میسی) استخدام میشود تا او را بیابد، اما کارآگاه هم سرنوشتی مشابه او پیدا میکند. در پشت این ماجراها، رازی مهیب نهفته است که خیلی زود آشکار خواهد شد...
● در تمامی بازسازیهای آثار آلفرد هیچکاک، از تفسیرهای برایان د پالما بر آثار استاد گرفته تا بازسازیهای بیرمقی که میپندارند با تکرار طرح و توطئه داستانی فیلمهای او، میتوانند به روح آثارش دست یابند، نوعی شیفتگی بیمارگونه همانند آنچه در شخصیت ̎اسکاتی̎ در سرگیجه (۱۹۵۷) وجود دارد، دیده میشود. همچون او همه این آثار میکوشند موجودی از دست رفته و غیر قابل دسترس را از نو بسازند و بدیهی است که همچون ̎اسکاتی̎، این وسوسهها فرجامی جزء شکست ندارد. اهمیت بیمار روانی وان سانت در خودآگاه کردن این وسوسه بیمارگونه است. او تا سرحد امکان میکوشد تمامی جزئیات فیزیکی نسخه هیچکاک (۱۹۶۰، از زوایای دوربین گرفته تا طراحی صحنه، البته به استثنای رنگ) را مو به مو اجراء کند و سپس نشان دهد که این بازسازی ̎اسکاتی̎ گونه ـ همانطور که او در سرگیجه وسواسگونه ̎جودی̎ را از روی نسخه ̎مادلین̎ میسازد ـ چگونه محکوم به شکست است. از سوی دیگر وان سانت، مضمون مرموز همزاد در نسخهٔ هیچکاک را به فرایند ساخت فیلم نیز تسری میدهد و باز متواضعانه نشان میدهد که چگونه حتی پیروی از جهان هیچکاک و به تعبیری به همزاد او شدن، نوعی تخطی زیباشناختی تراژیک از جهان است. شکست بزرگ تجاری ـ انتقادی فیلم بسط این مضمون در دنیای واقعی بود.
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : برایان گریزر و گاسوان سانت
کارگردان : وانسانت
فیلمنامهنویس : جوزف استفانو، برمبنای رمانی نوشته رابرت بلاک
فیلمبردار : کریستوفر دویل
آهنگساز(موسیقی متن) : دانی الفمن (اقتباسی)
هنرپیشگان : وینس وون، آن هکه، جولیان مور، ویگو مورتنسن، ویلیام هـ. میسی و رابرت فورستر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۹ دقیقه.
̎ماریونکرین̎ (هکه)، منشی جوان یک آژانس عاملاتی، با ̎سام لومیس̎ مورتنسن دوست است که بدهی گزافی دارد. روزی یک مشتری ثروتمند به آژانس مراجعه میکند و در قبال پرداخت چهارصد هزار دلار پول نقد، خانهای میخرد. ̎ماریون̎ پول را میدزدد و به امید یک زندگی رویائی با ̎سام̎، به سمت کالیفرنیا میگریزد. اما در راه، اسیر توفانی سخت میشود و در متلی میماند که صاحب آن، ̎نورمن بیتس̎ (وون)، همراه با مادرش در خانهای در مجاورت متل زندگی میکند. یک هفته بعد، ̎ماریون̎ ناپدید میشود و هیچ کس نشانی از او یا پولهای به سرقت رفته نمییابد. یک کارآگاه خصوصی (میسی) استخدام میشود تا او را بیابد، اما کارآگاه هم سرنوشتی مشابه او پیدا میکند. در پشت این ماجراها، رازی مهیب نهفته است که خیلی زود آشکار خواهد شد...
● در تمامی بازسازیهای آثار آلفرد هیچکاک، از تفسیرهای برایان د پالما بر آثار استاد گرفته تا بازسازیهای بیرمقی که میپندارند با تکرار طرح و توطئه داستانی فیلمهای او، میتوانند به روح آثارش دست یابند، نوعی شیفتگی بیمارگونه همانند آنچه در شخصیت ̎اسکاتی̎ در سرگیجه (۱۹۵۷) وجود دارد، دیده میشود. همچون او همه این آثار میکوشند موجودی از دست رفته و غیر قابل دسترس را از نو بسازند و بدیهی است که همچون ̎اسکاتی̎، این وسوسهها فرجامی جزء شکست ندارد. اهمیت بیمار روانی وان سانت در خودآگاه کردن این وسوسه بیمارگونه است. او تا سرحد امکان میکوشد تمامی جزئیات فیزیکی نسخه هیچکاک (۱۹۶۰، از زوایای دوربین گرفته تا طراحی صحنه، البته به استثنای رنگ) را مو به مو اجراء کند و سپس نشان دهد که این بازسازی ̎اسکاتی̎ گونه ـ همانطور که او در سرگیجه وسواسگونه ̎جودی̎ را از روی نسخه ̎مادلین̎ میسازد ـ چگونه محکوم به شکست است. از سوی دیگر وان سانت، مضمون مرموز همزاد در نسخهٔ هیچکاک را به فرایند ساخت فیلم نیز تسری میدهد و باز متواضعانه نشان میدهد که چگونه حتی پیروی از جهان هیچکاک و به تعبیری به همزاد او شدن، نوعی تخطی زیباشناختی تراژیک از جهان است. شکست بزرگ تجاری ـ انتقادی فیلم بسط این مضمون در دنیای واقعی بود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب حج آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان انتخابات دولت سیزدهم حجاب رسانه جنگ
هواشناسی تهران شهرداری تهران فضای مجازی قتل آموزش و پرورش سلامت سیلاب شهرداری سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
قیمت دلار ایران خودرو قیمت طلا خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان مسکن تورم قیمت
تئاتر محمدعلی علومی برنارد هیل تلویزیون سریال سینما دفاع مقدس نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما مسعود اسکویی موسیقی
مغز دانش بنیان فضا
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طوفان الاقصی طالبان نوار غزه نتانیاهو
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی عبدالله ویسی رئال مادرید لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام بازی بارسلونا
هوش مصنوعی باتری اپل مایکروسافت آیفون گوگل سامسونگ پهپاد عکاسی ناسا
رژیم غذایی مواد غذایی چای زیبایی بیمه کاهش وزن توت فرنگی سیگار