سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
۲۸ اردیبهشت ـ ۱۸ می ـ یک روزنامه جهانی با روشی کاملا تازه
« مترو اینترنشنال» روزنامه ای كه با روش تازه و مطابق وقت و سلیقه انسان قرن ۲۱ منتشر می شود ۱۷ ماه مه ۲۰۰۴ سی و ششمین شماره خود را در نیویورك منتشر كرد. این روزنامه ۱۴ میلیونی كه هم اكنون هر روز در ۱۶ كشور و به ۱۵ زبان منتشر می شود متعلق به یك شركت سوئدی است كه بر پایه تجربه و اندیشه « یان ستن بك » روزنامه نگار فقید سوئدی كه دو سال پیش فوت شد انتشار می یابد.
« یان » كه چند هیات جامعه شناس و روانشناس را مامور بررسی انسان قرن ۲۱ از لحاظ روزنامه خوانی و كسب خبر و نظر كرده بود و تجربه صدها ناشر در كشورهای مختلف را به دست آورده بود به این نتیجه رسیده بود كه انسان قرن ۲۱ نمی تواند و نمی خواهد هر روز بیش از ۱۵ دقیقه وقت خود را صرف خواندن روزنامه كند. می خواهد كه خبر و تحلیل كوتاه و ساده و با حذف زوائد باشد، حاشیه رفتن و دراز نویسی و مطالب غیر خبری را دوست ندارد. عكس خبری را ترجیح می دهد. مانند انسان قرون ۱۹ و ۲۰ مطالب بلند و نوشته هایی را كه به او فایده نمی رسانند از روزنامه نمی خواهد و آنها را كار مجله و كتاب می داند. تیتر روزنامه را بر مطلب ترجیح می دهد ، پس باید كامل و گویا باشد.
چنین روزنامه ای به جای انبوه خبرنگار تازه كار نیاز به چند روزنامه مجرب دارد. روزنامه ای را كه صفحات زیاد داشته باشد نمی خواهد و حوصله به دست گرفتن و ورق زدنش را ندارد و .... به علاوه روزنامه خوان قرن ۲۱ صرف نظر از این كه در كدام كشور زندگی می كند نمی خواهد كه وقت صرف كند و برود و روزنامه بخرد. او ترجیح می دهد كه روزنامه را در ایستگاه مترو و اتوبوس و یارستوران از« رك ( سبد پایه دار ) » به رایگان بردارد و پس از خواندن بگذارد و برود و اگر مایل به فایل كردن برخی مطالب برای استفاده بعدی باشد، هر چند وقت یك بار یك «سی دی» محتوای روزنامه را خریداری و نگهداری كند.
« یان » گفته است كه علت بی توجهی به روزنامه های حزبی و حاوی نطق های طولانی و جملات نامانوس و كلمات غامض همین بوده است كه انسان قرن ۲۱ روانشناسی دیگری دارد. « یان » معتقد است كه درآمد روزنامه تنها از آگهی باید تامین شود ، زیرا كه فروش آن در حال حاضر هم دردسر است. از یك طرف ۳۰ درصد بهای سهم روزنامه فروش می شود به علاوه توزیع و حسابداری آن پر هزینه و درد سر است.
« یان » پیش بینی كرده بود كه اگر روزنامه های موجود این واقعیت را درك نكنند و روش خود را با نیاز قرن تطبیق ندهند از میان خواهند رفت. برپایه عقاید « یان » روزنامه مترو نخست در سوئد و سپس به ترتیب در چك ، لهستان ، هنگ كنگ ، ایتالیا. كانادا ، فیلیپین ، شیلی ، كره جنوبی ، فرانسه ، آمریكا و ... منتشر شد و موفق بوده است. كشور بعدی آلمان خواهد بود.
« یان » كه چند هیات جامعه شناس و روانشناس را مامور بررسی انسان قرن ۲۱ از لحاظ روزنامه خوانی و كسب خبر و نظر كرده بود و تجربه صدها ناشر در كشورهای مختلف را به دست آورده بود به این نتیجه رسیده بود كه انسان قرن ۲۱ نمی تواند و نمی خواهد هر روز بیش از ۱۵ دقیقه وقت خود را صرف خواندن روزنامه كند. می خواهد كه خبر و تحلیل كوتاه و ساده و با حذف زوائد باشد، حاشیه رفتن و دراز نویسی و مطالب غیر خبری را دوست ندارد. عكس خبری را ترجیح می دهد. مانند انسان قرون ۱۹ و ۲۰ مطالب بلند و نوشته هایی را كه به او فایده نمی رسانند از روزنامه نمی خواهد و آنها را كار مجله و كتاب می داند. تیتر روزنامه را بر مطلب ترجیح می دهد ، پس باید كامل و گویا باشد.
چنین روزنامه ای به جای انبوه خبرنگار تازه كار نیاز به چند روزنامه مجرب دارد. روزنامه ای را كه صفحات زیاد داشته باشد نمی خواهد و حوصله به دست گرفتن و ورق زدنش را ندارد و .... به علاوه روزنامه خوان قرن ۲۱ صرف نظر از این كه در كدام كشور زندگی می كند نمی خواهد كه وقت صرف كند و برود و روزنامه بخرد. او ترجیح می دهد كه روزنامه را در ایستگاه مترو و اتوبوس و یارستوران از« رك ( سبد پایه دار ) » به رایگان بردارد و پس از خواندن بگذارد و برود و اگر مایل به فایل كردن برخی مطالب برای استفاده بعدی باشد، هر چند وقت یك بار یك «سی دی» محتوای روزنامه را خریداری و نگهداری كند.
« یان » گفته است كه علت بی توجهی به روزنامه های حزبی و حاوی نطق های طولانی و جملات نامانوس و كلمات غامض همین بوده است كه انسان قرن ۲۱ روانشناسی دیگری دارد. « یان » معتقد است كه درآمد روزنامه تنها از آگهی باید تامین شود ، زیرا كه فروش آن در حال حاضر هم دردسر است. از یك طرف ۳۰ درصد بهای سهم روزنامه فروش می شود به علاوه توزیع و حسابداری آن پر هزینه و درد سر است.
« یان » پیش بینی كرده بود كه اگر روزنامه های موجود این واقعیت را درك نكنند و روش خود را با نیاز قرن تطبیق ندهند از میان خواهند رفت. برپایه عقاید « یان » روزنامه مترو نخست در سوئد و سپس به ترتیب در چك ، لهستان ، هنگ كنگ ، ایتالیا. كانادا ، فیلیپین ، شیلی ، كره جنوبی ، فرانسه ، آمریكا و ... منتشر شد و موفق بوده است. كشور بعدی آلمان خواهد بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
آمریکا ایران مجلس شورای اسلامی خلیج فارس مجلس دولت سیزدهم دولت بودجه حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
سیل هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران فضای مجازی شورای شهر تهران شورای شهر سلامت پلیس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو ایران خودرو سایپا دلار بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مالیات تورم مسکن
تلویزیون سینمای ایران فرانسه سریال رسانه سینما تئاتر فیلم رسانه ملی موسیقی بازیگر سریال پایتخت
ناسا سازمان سنجش
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه عربستان حماس روسیه نوار غزه اوکراین ترکیه عراق
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی تبلیغات اپل خودرو برقی همراه اول آیفون گوگل روزنامه سامسونگ ایرانسل
داروخانه سازمان غذا و دارو خواب کاهش وزن مشروبات الکلی دیابت پرستار سلامت روان بارداری دندانپزشکی هندوانه