دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
هوندای پرکار
آیا میدانید هوندا در سال۱۹۲۲ پس از استخدام در شركت آرت شوكای به مدت یك سال چه كارمیكرد؟
خوب تعجب نكنید، سوئی چیرو به مدت یك سال از كوچكترین فرزند مالك شركت آرت شوكای وهمسر وی مراقبت میكرد.
البته ما این را قبلا نگفتیم كه سوئی چیرو را زیاد ضایع نكنیم، اما تصور كنید اگر شما جای آن بچه كوچك بودید الان چه احساسی داشتید!
و اما هوندای موتور سوار، درست است سوئی چیرو نیز برای مدتی در مسابقات موتورسواری شركت میكرد. با وجود علاقه شدید سوئی چیرو این دوره بسیار كوتاه و عاری از هرگونه موفقیتی بود.
او معمولا با موتورسیكلتهای ساخت خودكه حاصل تجربیات شركت آرت شوكای و تجهیزات كهنه موتورهای اسقاطی بودند، در این مسابقات شركت میكرد. سوئی چیرو در یكی از همین مسابقات در سال ۱۹۳۶ به شدت مصدوم شد و پس از آن تلاش كرد تا فرصت قهرمانی را برای سایر جوانها فراهم كند.
● اولین باری كه سوئی چیرو به راحتی گریست:
كسب مقام در مسابقات Tourist Trophy، در سال ۱۹۶۱ با موتورسیكلتهای تولید كارخانجات هوندا، موفقیتهایی نبودند كه بتوان ساده از كنار آنها گذشت.
سوئی چیرو در این سری از مسابقات حضور داشته و خود از نزدیك شاهد پیروزی تیم مسابقات كارخانجات هوندا بود. سوئی چیرو از این لحظات به عنوان لحظاتی وصف ناشدنی یاد كرد و در خاطرات خود گفته است: «تلاش و تحمل سختیها از همان كودكی در زندگی من نقش اساسی داشتهاند و من همیشه سختكوش بودهام.
من برای از پیش برداشتن موانع و ناملایمات تلاش میكردم و هیچ وقت به چشمهایم اجازه خیس شدن نمیدادم. این موضوع باعث شده بود كه من خیلی سخت گریه كنم و خوشحالی و یا ناراحتیهایم را با هر چیز به جز اشكهایم برملا سازم، اما در آن لحظات من هیچ مقاومتی نمیتوانستم از خود نشان بدهم من میگریستم و تنها نیازم این بود كه تمام كارمندان كارخانجات هوندا را یك به یك در آغوش بگیرم، كسانی كه در این موفقیت حتی بیشتر از من نقش داشتند.
(مجربترین موتورسواران، سوار هوندا میشوند) این جمله معروفترین شعار تبلیغاتی كارخانجات هوندا است كه منجر به فروش چشمگیر این موتور در كشور آمریكا در اواخر دهه ۱۹۵۰ شد. در همان زمان، هوندا به طور رسمی اعلام كرد كه كارخانجات موتورسیكلتسازی وی در آینده نزدیك تمام رقبای خود را پشتسر گذاشته و بازارهای جهانی را از آن خود خواهد كرد.
پیشبینی وی از دید بسیاری از صاحبنظران یك بولوف تبلیغاتی و از سوی برخی دیگر غیرمنطقی و ایدههای بلندنظرانه رئیس یك شركت تازه به دوران رسیده میآمدتاریخچه كارخانجات موتورسازی هوندا به تولد مردی باز میگردد كه از كودكی رویای موتور را در سر میپروراند؛ عشق موتوری كه در ۱۷ نوامبر ۱۹۰۶ در یاما هیگاشی ژاپن متولد شد.
عزم راسخ و روح ریسكپذیر سوئی چیرو هوندا ریشه در دوران كودكی او داشت. وی در خانوادهای متوسط متولد شد و تحت نظر پدری آهنگر پرورش یافت. جیهی هوندا مرد آهنگری بود كه در مواقع لزوم به كارهایی نظیر دندانپزشكی نیز اقدام میكرد.
جی هی ارزش كار سخت، تلاش و اراده را از همان كودكی به فرزندش آموخت و سوئی چیرو به زودی صیقل دادن لبههای برنده ابزار آلات كشاورزی و ساختن اسباببازیهای ساده برای خود را آموخت. كار كردن در آهنگری پدر باعث كثیف بودن دائمی صورت و دستهای او میشد و به همین خاطر همكلاسیهایش او را روباه دماغ سیاه صدا میكردند.
عشق موتور از همان كودكی در خون او بود و یكی از بزرگترین سرگرمیهای وی، تماشای موتور كوچكی بود كه به منظور تامین نیروی محركه كارخانه برنجكوبی مجاور منزل آنها به كار میرفت. سر و صدای موتور برای همگان سرسامآور و برای سوئی چیرو سحرانگیز بود. سوئی چیرو ساعتها در مقابل كارخانه برنج كوبی به سر و صدای موتور گوش میداد و به رویای بزرگ خود یعنی كسب مقام و شهرت جهانی در مسابقات موتورسواری میاندیشید.
● شركت آرت شوكای:
در سال ۱۹۲۲، هوندای ۱۵ ساله بدون هیچگونه تحصیلات فنی به عنوان شاگرد تعمیر كار به استخدام شركت تعمیرات اتومبیل آرت شوكای درآمد. كار سوئی چیرو در آن بازه زمانی بر ماشینهای مسابقه آرت دایملر متمركز بود.
ساكی باها را راننده مسابقات ماشینسواری برای اولین بار با ماشین آرت دایملر در مسابقات رالی Tsurumi شركت كرد و توانست مقام اول را كسب كند. فردی كه به عنوان مكانیك وی را همراهی میكرد سوئی چیروی ۱۷ ساله بود. هوندا به منظور افزایش دانش فنی و پرورش استعدادهای ذاتی خود در آموزشگاه فنی ثبتنام و به كسب تخصص لازم در زمینه موتور و خودروسازی پرداخت.
نیاز به ساخت بخشهای پیشرفته ماشینهای آرت دایملر مهمترین محرك سوئی چیرو در مراحل بعدی كار بود.در سال ۱۹۲۸ هوندای جوان به اصرار رئیس خود به افتتاح و اداره یكی از شعب شركت آرت شوكای در هاماماتسو اقدام كرد. بدینترتیب وی توانست گامهای اولیه در زمینه كارآفرینی و نوآفرینی را به طور مستقل و بدون هیچ سرمایه مالی هنگفت بردارد.
علاقه به وسایل نقلیه موتوری، اراده آهنین، تلاش روزافزون و استعداد خدادادی مهمترین عواملی بودند كه در كسب موفقیتها و غلبه بر ناكامیها وی را یاری میكردند.
هوندا با تكیه بر دانش جدید فنی و تجربیات كذشته به ساخت و تولید رینگهای پیستون پرداخت. اگرچه تولیدات اولیه این محصول، كیفیت لازم را نداشته و با استانداردهای معمول مطابقت نمیكرد، اما سوئی چیرو دست از تلاش برنداشت و به منظور گسترش تحقیقات و پرورش خلاقیت و نوآوری گروهی موسسه تحقیقاتی فنی هوندا را پایهگذاری كرد.
● تحقق رویای بزرگ:
كارخانجات موتورسازی هوندا با مسوولیت محدود در سپتامبر ۱۹۴۸ در هاماماتسو افتتاح شد كه بزودی جایگاه مناسبی را در ساخت و تولید موتورسیكلت كسب كرد.در ابتدا شركت، موتورهای بنزینی كوچك و كار كرده را خریداری كرده و پس از بازسازی بر روی دوچرخه نصب میكرد و بدینترتیب وسایل نقلیه سبكی را در اختیار كارگران ژاپنی میگذاشت.
موتورسیكلت مدلC به عنوان نخستین تولید كارخانجات هوندا به زودی وارد بازار شد. عرضه نسبتا موفقیتآمیز این موتور تلاش و جدیت هوندا و كاركنان وی را برای عرضه مدل جدیدتر افزایش داد.موتورسیكلت مدل D با نام رویای D به زودی جای موتورهای مدل C را در بازار پر كرد. نامگذاری هوشمندانه این موتور توجه تمام ژاپنیها را به خود جلب كرد.
رویای D، تحقق رویای بزرگ هوندا، كاركنان و كارگران كارخانه و حتی جامعه ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بود. مهمترین ویژگیهای مدل جدید موتورسیكلتهای هوندا ارزان بودن، مصرف بهینه سوخت و اولویت در كیفیت بود اینها باعث محبوبیت روزافزون این كالا در جامعه ژاپن شد و آن را در صدر پر فروشترین موتورهای ژاپن قرار داد.
پنج سال پس از ركود اقتصادی اوایل دهه ۱۹۵۰، كارخانجات هوندا توانستند جایگاه بهترین تولیدكننده در كشور ژاپن را از آن خود كنند و در صدر پرفروشترین موتورسیكلتها قرار گیرند، اما این جایگاه نمیتوانست جوابگوی سوئی چیروی بلندنظر باشد. سوئی چیرو تنها به یك نقطه چشم داشت و آن نیز كسب جایگاههای جهانی در تولید موتورسیكلت بود.
● عرصه جدید موفقیتهای سوئی چیرو :
هوندا باور داشت كه كمپانیها و شركتهای ژاپنی میتوانند از دستورالعملهای مبتنی بر تجارت آمریكایی و تكیه بر سود شخصی بهرهمند شده و موفقیتهای بیشتری را كسب كنند.سوئی چیرو در سال ۱۹۵۹ به تحقیقاتی همهجانبه در جهت شناسایی و كشف پتانسیلهای خارجی اقدام كرد.
بهرغم تلاش و توصیههای كارشناسان اقتصادی، هوندا كشور آمریكا را برای سرمایهگذاری انتخاب كرد. توصیههای كارشناسان اقتصادی مبنی بر فروش پایین موتورسیكلت در آمریكا و دلایلی از این قبیل نتوانستند هوندا را از تصمیم خود منصرف كنند.
هوندا با استناد به بازارهای روبه رشد آمریكایی و ورود آنها به بازارهای جهانی و مشورت با مشاور مورد اعتمادش فوجی ساوا، كارخانجات آمریكایی موتورسیكلت هوندا AHMC را بطور رسمی به عموم مردم آمریكا معرفی میكرد.این كارخانجات با سرمایهای بالغ بر ۲۵۰.۰۰۰ دلار آغاز به كار كرد.فروشندگان آمریكایی موتورسیكلت به دلیل عدم اعتماد به موتورسیكلتهای هوندا از عرضه و فروش آنها در فروشگاههای خود سر باز زدند، به همین دلیل اولین محصولات هوندا در آمریكا در فروشگاههای ماشینآلات مكانیكی و كالاهای ورزشی عرضه شدند.
عدم محبوبیت جهانی ژاپن پس از جنگ جهانی برای مردم آمریكا كه هنوز خاطرات تلخ جنگ را به خاطر میآوردند از مهمترین دلایل عدم استقبال مردم آمریكا از این كالا بود، تا جایی كه حتی عواملی نظیر مصرف سوخت كم، طرح زیبا و برتری كیفیت نتوانست جایگاه مناسبی برای موتورسیكلتهای هوندا كسب كند.
موتورهای هوندا در بازار، توانایی رقابت با وسایل نقلیه آمریكایی را نداشتند. محبوبیت وسایل نقلیه آمریكایی به دلیل سریع و راحت بودن، تمام نقاط مثبت هوندای تازه وارد را تحت الشعاع قرار میداد.
● تازه وارد بینالمللی:
در بحبوحه مشكلات ناشی از كارخانجات نو پای آمریكایی، سوئی چیرو در حال فراهم كردن مقدمات شركت در سلسله مسابقات موتورسواری Tourist Trophy بود. شركت در مسابقات موتورسواری آرزوی دیرینه سوئی چیرو بود و به زودی نام او را به عنوان تولیدكننده موتورسیكلت به جهانیان معرفی كرد.
تلاش پنج ساله هوندا با كسب مقام اول مسابقات در سالهای ۱۹۵۹ و ۱۹۶۱ همراه شد.دریافت جایزه تولیدكننده برتر سال ۱۹۶۲ و تبلیغات گسترده و پرهزینه، شهرت سوئی چیرو و موتورسیكلتها او را به اوج رساند. ویژگیهای برجستهای نظیر قابل اعتماد بودن، مصرف بهینه سوخت، سهولت در كاربرد و نگهداری و نیز طراحی منحصر بهفرد، در مدت كوتاهی رقبا را از میدان خارج كرده و منجر به فروش میلیونی این موتورسیكلتها شد.
۱۵ سال پیش از آن نیز موتورسیكلتهای تازه وارد هوندا در مدت كوتاهی رقبا را كنار زده و در صدر جدول پرفروشترین موتورسیكلتهای ژاپن جای گرفت. یك بار دیگر تاریخ تكرار میشد اما نه در ژاپن و نه حتی در آمریكا، بلكه در سرتاسر جهان.تكرار تاریخ اتفاقی نبود.
اراده آهنین، تلاش بیوقفه، روح ریسكپذیر، درایت و آگاهی ذاتی و بهرهگیری از استعدادهای خدادادی عواملی بودند كه موفقیت و شهرت را برای این چشم بادامی ریز نقش به ارمغان آورده بودند.هوندا، تلاشهای بشردوستانه و خیرخواهانه زیادی انجام داد كه شهرت او را بیشتر كرده و باعث نقش بستن نام او در افكار جهانیان شد.
● شلیك نهایی؛ تسلط بر صنعت خودروسازی:
در سال ۱۹۶۹ كارخانجات آمریكایی هوندا، محصولات اتومبیل و كامیون خود با عنوان N۶۰۰ سدان را وارد بازار كرد. اما این سوال در افكار عمومی كه سالها با محصولات موتورسیكلت هوندا آشنا بودند، نقش بست: «آیا كارخانجات معتبر تولید موتورسیكلت میتواند خودروهایی مرغوب با كیفیت و ایمنی لازم را وارد بازار كند؟»
در سال ۱۹۷۲ همزمان با رشد صنعتی كشورهای در حال پیشرفت و روند روبهرشد ساخت كارخانجات، مساله آلودگی محیطزیست مطرح شد و محصولات هوندا به دلیل تولید آلودگی كمتر مورد حمایت گسترده قرار گرفتند. حمایت رسمیدولت آمریكا از محصولات این كارخانجات یكی از این موارد بود.
● قواعد پیشرفت:
سوئی چیرو هوندا تولیدكنندهای بود كه در اكثر موارد منتظر درخواست بازار نمیماند. او محصولات شركت را با نهایت دقت و با در نظر گرفتن سلایق موتورسواران طراحی كرده و به بازار عرضه میكرد. بسیاری معتقد بودند او خواسته تمام موتور سواران را میداند.
Benly در سال ۱۹۵۹، CB۷۷ در سال ۱۹۶۱، CB۷۵۰ در سال ۱۹۶۹ و Gold wing Gllooo در سال ۱۹۷۵ نمونههایی از تولیدات كارخانجات هوندا هستند كه مورد توجه جوانان و موتور سواران قرار گرفته و با تقاضای شدید بازار مواجه شدند.
كارخانجات موتورسازی هوندا از دیر باز به تولید محصولاتی بر پایه مهندسی و فناوری معروف بوده است. هوندا به منظور موفقیت در قبضه بازار، ارتباطی نزدیك با مشتریان موتورسیكلتهای خود داشت و همین امر باعث موفقیت روز افزون او میگشت.
كارخانجات هوندا سالها پس از بازنشستگی وی نیز بر پایه همان اصول یعنی تولید محصولاتی با كیفیت برتر، تكیه بر دانش و فناوری جدید، در نظر گرفتن سلایق و توقعات موتورسواران و احترام به حقوق شهروندی در تولید محصولاتی با آلودگی كمتر گام برمیدارند.
● عملكرد محدود، تفكر جهانی:
كارخانجات موتورسیكلت هوندا با تولید بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه، جایگاه بزرگترین كارخانجات تولید موتورسیكلت جهان و در صنعت خودروسازی مقام هفتم را از آن خود كردهاند. هماكنون كارخانجات هوندا با تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون موتورسیكلت، اسكوتر، دستگاههای چمنزنی، تراكتور و تجهیزات فنی جایگاه محكمی را در این صنعت به خود اختصاص داده است.
افتخار كسب تمام این موفقیتها از آن مردی است كه پس از جنگ جهانی دوم و مشكلات ناشی از ركود اقتصادی دهه ۱۹۶۰ قاطعانه بر اصول خود- تولید ملی در گرو بازاریابی جهان- اصرار ورزید.او معتقد بود اقتصاد كشورها تنها با زیر نظر داشتن بازارهای جهانی میتوانند به موفقیت دست پیدا كنند.سوئی چیرو مدیری بود كه نمیتوانست میز كار خود را برای دو ساعت متوالی تحمل كند.
وی همیشه در سالن تولید كارخانجات یا موسسه تحقیقاتی هوندا بهسر میبرد و معتقد بود كه موفقیتهای بزرگ اقتصادی در سالنهای تولیدی رقم میخورد.
● بازنشستگی هوندا:
«كارخانجات هوندا همیشه چند گام جلوتر از زمان خود در حال حركت بوده است. جوانگرایی، طراوت و برخورداری از رویاهای بزرگ مهمترین دلایل جهانی بودن كارخانجات هوندا است.»سوئی چیرو در بیستوپنجمین سالگرد تاسیس كارخانجات هوندا پس از گفتن این جملات اعلام بازنشستگی كرد و كارخانجات هوندا را در اختیار جوانترها گذاشت. بر خلاف تصور عموم هوندا تمامی مناصب و مسوولیتهای خود در كارخانجات هوندا را واگذار و به عنوان مشاور عالی به فعالیت در كارخانجات هوندا ادامه داد.
● پایان راه مردی كه هنوز زنده است:
سوئی چیرو هوندا بزرگ مرد صنعت موتور و خودروسازی در سال ۱۹۹۱ در سن ۸۵ سالگی از دنیا رفت.
منبع : روزنامه هممیهن
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی مجلس شورای اسلامی حج انتخابات دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران هواشناسی شهرداری تهران فضای مجازی وزارت بهداشت قتل آموزش و پرورش سلامت شهرداری سازمان هواشناسی باران پلیس
ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت تورم
تئاتر محمدعلی علومی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مهناز افشار دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما مسعود اسکویی سینما کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طالبان طوفان الاقصی نتانیاهو
فوتبال استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران نساجی بازی رئال مادرید بارسلونا جواد نکونام پرسپولیس سپاهان باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینترنت فناوری اپل مایکروسافت سامسونگ آیفون باتری گوگل ناسا ویندوز ماهواره
رژیم غذایی مواد غذایی پزشک چای زیبایی ویتامین بیمه کاهش وزن آلرژی افسردگی