یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا
گریز - THE GETAWAY
سال تولید : ۱۹۹۴
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : دیوید فاستر، لارنس ترمن و جان آلن سایمن
کارگردان : راجر دانلدسن
فیلمنامهنویس : والتر هیل و ایمی جونز، بر مبنای رمانی نوشتهٔ جیم تامپسن
فیلمبردار : پیتر منزیس جونیر
آهنگساز(موسیقی متن) : مارک ایشم
هنرپیشگان : الک بالدوین، کیم بیسینگر، مایکل مادسن، جیمز وودز، دیوید مورس، جنیفر تیلی و جیمز استیونز
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۵ دقیقه
ـ ̎کارتر ̎داک̎ مکوی̎ (بالدوین) و همسرش، ̎کارول̎ (بیسینگر) همراه یکی از همدستان خود، ̎رودی̎ (مادسن) جنایتکاری را از زندان فراری داده و در مکزیکو تحویل دستهاش میدهند. اما در مکزیکو، دار و دستهٔ جنایتکار، او را به خاطر رفتار خیانتکارانهاش میکشند و دستمزد ̎مکوی̎، ̎کارول̎ و دستیارشان را میپردازند. در فرودگاه و موقع خروج، پلیس را در انتظار خود میبینند. ̎کارول̎ و ̎رودی̎ میگریزند ولی ̎مکوی̎ دستگیر میشود. در زندان، ̎مکوی̎ به ̎کارول̎ میگوید با ̎جک بنیون̎ (وودز) تماس بگیرد. ̎بنیون̎ توانائیاش را دارد تا در قبال شرکت ̎مکوی̎ در سرقت بعدی، آزادی او را بخرد. ̎رودی̎ نیز توسط ̎بنیون̎ استخدام میشود و کامیون حامل پولی مورد سرقت قرار میگیرد. اما موقع سرقت سومین نفر دسته، یکی از محافظان را به گلوله میبندد. ̎رودی̎ او را میکشد و به سر قرار میرود و خیال دارد ̎مکوی̎ و ̎کارول̎ را هم بکشد. ̎مکوی̎ که حدسهائی زده، ̎رودی̎ را به قتل میرساند و همراه ̎کارول̎ به طرف ملک ̎بنیون̎ به راه میافتند. در آنجا ̎کارول̎، ̎بنیون̎ را میکشد و همراه ̎مکوی̎ با پولها میگریزند. اما در همین حال ̎رودی̎ که خود را به دامپزشکی رسانده، پس از گرفتن کمکهای اولیه، دامپزشک را مجبور میکند تا او را به شهرکی مرزی برساند و انتظار دارد ̎مکوی̎ و ̎کارول̎ را در آنجا گیر بیندازد.
ـ فیلم از توان نسخهٔ اصلی گریز سام پکینپا (۱۹۷۲) هیچ بهرهای ندارد. نخستین حضور سینمائی مایهٔ ̎تبهکاری آخر و عاقبت دارد̎ در ۱۹۷۲ مایهٔ بر آشفتگی اخلاقی شد، ولی در حالیکه این مایه هنوز هم مطرح است، بازسازی دانلدسن به بیراهه رفته است. در فیلم پکینپا، تماشاگر به یک همدلی واقعی با دو شخصیت مرکزی، با بازی الی مکگرا و استیو مکوئین، میرسید و از این رو پایان روحیهبخش و رضایتبخش است. در فیلم دانلدسن، تبهکاری با استفاده از بازیگرانی مثل بیسینگر و بالدوین مورد تجلیل قرار میگیرد. نتیجه: آشفتگی اخلاقی فیلم. دانلدسن با تأکید روی اجزای چهره و بدن از تصویر کلی غافل میماند و درام واقعی داستان را تقلیل میدهد. پکینپا، همان کسی که گروه خشن (۱۹۶۹) را ساخته، نه تنها تفاوت واکنش فیزیکی و عاطفی را درک میکند، بلکه این تفاوت را از طریق در تضاد قرار دادن رابطهٔ ̎مکوی / کارول̎ با رابطهٔ تباه و فاسد ̎فران̎ (تیلی) / رودی̎ نمایش میدهد و این مقایسه بدون هیچ تحمیل یا تکلفی انجام میشود. مهمترین پیوند دو فیلم در فیلمنامهٔ هیل است. فیلم ۱۹۹۴ از این لحاظ بازسازی وفادارانهاس است و هیل مقدار زیادی از گفتوگوها را از فیلمنامه اولیهاش برای پکینپا وام گرفته است و در صحنههائی کوشش شده فیلمنامه به روز شود. به هر حال اگر تماشاگر فیلم پکینپا را دیده باشد، نیازی به نسخهٔ دانلدسن ندارد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس صادق زیباکلام انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب
تهران قتل هواشناسی فضای مجازی شهرداری تهران سیل زلزله سازمان هواشناسی پلیس وزارت بهداشت آتش سوزی سلامت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو سایپا گاز حقوق بازنشستگان بورس نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
کتاب نمایشگاه کتاب تهران دفاع مقدس نمایشگاه کتاب رضا عطاران کیانوش عیاری سینمای ایران تلویزیون نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سینما سریال کتابخانه
خورشید فناوری تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس روسیه سازمان ملل افغانستان رفح اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید لیگ برتر هوادار باشگاه پرسپولیس سپاهان لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی تراکتور
هوش مصنوعی همراه اول شفق قطبی دبی ناسا ایلان ماسک نوآوری اپل تبلیغات گوگل طوفان خورشیدی
سرطان درمان و آموزش پزشکی کاهش وزن رژیم غذایی زیبایی فشار خون بارداری توت فرنگی هندوانه